Inlägg av best_jeppe

Inlägg som best_jeppe har skrivit i forumet

Jag tycker att spelbranschen har börjat blanda ihop begreppen lite. Det här är inte vad jag skulle kalla ett Free to Play utan ett Demo. Ni vet, när spelutvecklarna släppte en pytteliten bit av spelet så man kunde testa det för att se om man eventuellt gillade det.

Free to Play verkar vara samma sak, de släpper en liten bit av spelet så att man kan testa det för att se om man gillar det. Det är alltså ett demo.

Free to Play är som jag ser det när man får tillgång till hela spelet och sedan kan köpa saker genom mikrotransaktioner. Du kan gå till samma ställen och utnyttja lika mycket av spelvärlden som den som betalar för spelet. Skillnaden är att du inte får loot (eller vad fan det nu heter) lika snabbt osv.

Lustigt att BF3 kommer att erbjuda ungefär samma sak till sina spelare...fast gratis.

http://blogs.battlefield.ea.com/battlefield_bad_company/archi...

Sugigt bara att de ALDRIG (enligt utgivaren själva) kommer att släppa ett PC-demo. Oerhört korkat om man vill försöka sälja spelet på PC kan jag tycka.

http://www.gametrailers.com/news/red-faction-armageddon-free/...

Så de har outsourcat en stor del av PC-delen...låter inte bra. Blir sällan bra när de outsourcar till andra företag. Snarare så brukar det bli buggigt utav bara helvete. Nee, där sjönk mina förväntningar rejält.

Själv har jag inte köpt en fysisk skiva sedan Black and White 2 släpptes (typ 2005?). Alla spel jag har köpt därefter har jag köpt på Steam. För egen del så är det lite skitsamma om jag har det på skiva eller inte. För mig funkar Steam. Visst, de är dyra men å andra sidan så får utvecklarna mer pengar från Steam än från Retail, jag bidrar med pengar till Valve (som jag diggar starkt) samt att jag kan förladda spelen (oftast) och börja spela direkt vilket är sjukt jävla bekvämt. För mig tar det inte så lång tid att dra ned ett spel heller. Har 100/100 så tar ca 30 min att dra ned ett spel på 8 GB. Dessutom har jag inte plats för fodral och skivor så det känns bekvämare att ha det digitalt.

DOCK så funderar jag på att köpa Duke Nukem Forever på skiva bara för att det fodralet vill jag verkligen ha. Inte för att jag tror att det kommer att vara snyggt utan bara för att jag vill ha fodralet och en fysisk produkt att hålla i.

Jag blir disconnectad hela tiden från servrar. Hinner spela typ 2 min och så blir jag disconnectad. Nu har jag tröttnat ur och avinstallerat skiten. Blev väl totalt ca 1 - 1 1/2 timmes spelande.

Tycker det är lite lame att det tar typ 60 timmar att levla upp till max. Jag har spelat BC2 i nästan 170 timmar och jag har inte nått max än men jag jobbar på det Kommer testa demot men kommer troligen inte att köpa det.

Skrivet av zhrooms:

Vi får banorna gratis även om vi inte förbokar, så spela roll.

Nopp, det får du inte. Du får dem bara "gratis" om du köper Limited Edition. Väljer du att vänta tills de släpps 1 månad efter release så måste du betala för dem.

http://www.youtube.com/user/GamerSpawn#p/u/0/PHN2hbvYFFY

Så för mig som vet att jag kommer att köpa BF3 oavsett så känns det mest rimligt att förboka

Och jag som tyckte att första spelet var ganska stort

Spelet ser ju inte bra ut men det kommer att ha grymt mycket känsla tror jag och roligt gameplay. Jag kommer att köpa spelet oavsett om det är skit eller inte bara för att. Det är ju för fan spelhistoria

Skrivet av Dumlen:

Nu är det jut trist att Dice låste upp grejerna tidigare än sagt till konsollerna, men det kan ju även vara som så att fler spelare till pc köpte expansionen i fråga och därför klarade den fortare pga detta, sen spammas det något enormt med hjälpgrejer på pc just pga att alla vill ha så mkt poäng som möjligt.

Minns när bc2 var i "beta" pcspelarna fattade inte vad man skulle göra på rushbanorna i början och på konsollerna flöt det på märkligt nog.

Fortfarande så räknades Team Actions i vanliga BC2 så det spelar ingen roll hur många som köpte Vietnam, det räknades från båda spelen.

Statsen sparas vad jag vet. Problemet är att in-game clienten inte kan hämta dem. Men statsen ska finnas på DICEs statsserver.

Vet att mitt spel (på PC förvisso) inte kunde hämta statsen när Hastings-utmaningen pågick men jag märkte att allt lagrades även fast jag inte kunde se det. Sen när utmaningen var avklarad så kunde min lokala klient uppdatera igen. Och nu när jag tittar på poängställningen så ser jag att poäng fortfarande samlas in för PS3 och Xbox även fast de har fått kartan. Troligen så löser det sig inte förrän ni har nått målet på 69 miljoner team actions vilket för PS3 kommer att ta lite drygt 1 1/2 - 2 veckor till.

Min misstanke är att eftersom poängräknaren som DICE använder hela tiden samlar in stats och skickar det till räkneverket (eller hur det nu funkar) så blir det så pass högt tryck på statsservern att den inte kan skicka infon till de lokala spelklienterna. Så det är bara att ha tålamod och vänta troligen. Alternativt spela utav bara helvete och göra så många team actions som möjligt så ni når målet

Här ser ni vad poängställningen är just nu: http://www.battlefieldbadcompany2.com/vietnam/battleforhastin...

Notera att DICE låste upp kartan vid nyår för PS3 och Xbox när poängen för PS3 stod på drygt 30 miljoner och vad det nu kan ha stått för Xbox.

Tycker det är lame att DICE låste upp kartan även fast konsolerna inte hade nått fram. Är det en challenge/tävling så är det en tävling. Helt värdelöst om de ska dalta med deltagarna. Jag tycker att Xbox och PS3 skulle fått kämpa på tills de låster upp dem. Att DICE är curlingförälder kommer aldrig bli bra.

Skrivet av Oneone:

alltså, om de nu redan har slutfilmen klar? vafan dröjjer det över 1 år innan expen kommer? snacka om att mjölka fy fan va dåligt blizzard... Såg precis filmen också.... ja vad kan man säga

Slutfilmen är inte klar. Det är en Previz (läs här: http://en.wikipedia.org/wiki/Previsualization). Det kommer dröja minst 1 år till innan den där filmen är klar tror jag. Plus att de säkert har några fler de ska göra. Så det kommer att ta tid!

Det där slutet kommer bli ganska episkt när det är klart. Och som sagt så är det en Previs (står ju för fan högst upp i bilden) vilket betyder att den bara används för att få tempot i klippningen, vilka kameravinklar man ska använda, känslan i scenen (ljussättning och temporär musik). Eftersom 3D är så jävla tids -och resurskrävande så brukar man se till att göra ett ordentligt förarbete iform av Storyboards och Previz innan man gör själva arbetet. Detta för att allt ska bli så effektivt som möjligt så att man inte slänger bort dyrbar tid på saker man egentligen inte behöver.

Nice, jag är själv utbildad 3D-grafiker men har inte jobbat med det så mycket än. Mina erfarenheter av eld (och vad jag har hört av andra) är att det är ganska svårt.

Troligen så har de inte försökt göra något snyggt med facklan då den inte var i fokus utan det var väl ljussättningen som var grejen eller något. Men vad jag vet så används väl oftast Sprites som partiklar när man gör eld?

Skrivet av Soldier_Blue:

Det är ju helt uppenbart att allt är förrenderat. Vilket betyder att det abosult kan vara underskön upplösning kombinerat med allsköns finesser (som namnges i videon). Det är en helt annan sak att rendera i realtid när man spelar. Helt meningslös video. TOY story har häppnadsväckande grafik för en film, men du spelar det ju inte på samma sätt som du ser en film.....
Fånig marknadsföring.

Det är inte förrenderat vilket syns i videon. Skulle det vara förrenderat så är resultatet extremt dåligt. Däremot är det jävligt bra för att vara realtid.

Skrivet av Saarela81:

Snyggt javisst! Men jag håller med många andra här om att det är förrendrerat. Står ju även vid 2:36 "High quality depth of field for filmmakers" Så detta kanske mer är tänkt som en techdemo för film industrin?

Spelutvecklare gör ibland cinematics i spelmotorn och för att göra det lite mer filmiskt så kan Depth of field vara behändigt. Det som gör att den där depth of field-effekten är så ball är för att konturerna runt blomman är helt jämn. När man spelar BC2 och tittar på konturerna runt karaktärerna när det är depth of field så ser man att det är lite kantigt och fult.

Skrivet av slartibartfast:

Tycker dock att dom kunde gjort lite snyggare eld. Så svårt är det inte.

Hahahaha, att göra eld inom 3D-grafik är bland det svåraste man kan göra. Dynamics överhuvudtaget (Eld, vatten, gravitation, kollisioner, cloth osv) är brutalt svårt att göra då det är svårt att få det verklighetstroget. Dessutom så suger det jävligt mycket processorkraft.

Kan tilläggas att jag tror att vatten-effekterna på statyer och dylikt är gjorda med normal-maps. Det baserar jag på att de i God of War 3 använde animerade normal maps på Poseidon för att det skulle se ut som att vatten flöda över honom och resultatet ser snarlikt ut som det i den här videon.

Grejen med BF1943 som jag har förstått det är att det är ett spel som har producerats när diverse artister inte har haft några sysslor på jobbet. När de alltså har jobbat med ett projekt och gjort klart sin uppgift så har de fått jobba på BF1943 medan de väntar på en ny uppgift istället för att pilla sig i naveln och vänta på nästa arbetsuppgift. Det är troligen därför det tar så lång tid för det att komma till PC, det är inget projekt som har prioritet på det viset utan de jobbar på det när de inte har något annat att jobba på.

På DICE så har man använt det som experiment för att deras anställda ska göra sig värd sin lön. På många andra spelföretag (som jag har fattat det) så jobbar inte spelutvecklarna hela tiden utan de gör en uppgift, får en paus och väntar på nästa uppgift vilket betyder att företaget i stort sett slänger bort pengar på sina anställda som bara rullar tummarna i princip och där kommer BF1943.

Jag kan ha fel men jag har för mig att det var så. Har för mig att DICE hade en föreläsning om det där då tanken är att man tjänar pengar på att göra ett spel utan att det direkt kostar något mer än att låta artisterna rulla tummarna.

Skrivet av fishfugg:

Tycker det bara är bra att man bromsar grafikutvecklingen, speltillverkarna kan ju inte ens optimera spelen med dagens grafik vilket leder till att folk måste köpa nya datorer även fast det inte är märkvärd skillnad på grafiken på vissa spel. Jämför GTAIV och Mafia2, GTAIV skyllde på att det var ett next-gen spel medan Mafia 2 utvecklarna visste hur i helvete man optimera ett spel.

Grejen är den att spel för PC och spel för Konsoler är helt olika uppbyggda och därför gör det bökigt att överföra den ena till den andra. PC och Xbox är förvisso någorlunda lika men PS3an är tydligen ganska knepig och svår att göra spel till. Hade spelen gjorts för PC marknaden främst så hade de såklart varit mer optimerade än spelen är idag.

Pengarna ligger i konsolerna och eftersom konsolerna har en begränsad teknisk vidd så kommer de i slutändan nå en bristningsgräns (vilket jag tror de börjar nå nu) där det inte går att göra det snyggare än vad det är medan PC-platformen ständigt utvecklas och på så sätt finns det ingen direkt gräns.

Skrivet av Mistarfajlip:

Så här snygga hade spel varit för flera år sedan om inte konsolerna hade hållit utvecklingen tillbaka. Se bara på Crysis som kom ut 2007.

Precis. Konsolerna har agerat bromskloss när det gäller det grafiska de senare åren och precis som andra säger så behöver man inte bry sig förrän det kommer en ny xbox och/eller playstation...tyvärr.