Inlägg av itsnotme

Inlägg som itsnotme har skrivit i forumet

Skrivet av Pjotor:

Det här hade man ju hoppats på från första början, bättre sent än aldrig, antar jag…

Jag var beredd på att läsa rejält mothugg på den här kommentaren, men tydligen har Molotov blivit avstängd? Lär bli märkligt tyst i VR-trådarna framöver.

Jag har hur kul som helst i VR. Men i stort sett varje VR tråd fylls upp av nedklankande kommentarer. Många troll. På ena sidan ska man inte ta lockbeten. Men på andra sidan så behöver man motvisa trollen för att de som är nyfikna på VR ska få en ärlig presentation.

Jag tror det är lite marknadsförings krig mellan aktörerna Den bästa reklamen är 'word of mouth', att något blir viralt. Den sista nyheten på marknaden är oftast det som det pratas om mest

Skrivet av Sillgam:

Jag vill spela ett spel gjort med AI lika lite som jag vill läsa en bok skapad av AI. Oavsett hur bra det skulle bli finns det ingen avsändare som faktiskt vill säga något och därför finns det heller ingen mening bakom det som sägs/görs.

Föreställ dig att istället för att skriva en lång lista av dialogalternativ, så skriver du olika banker av kunskap. Det kan vara olika banker för geografisk zon, andra för åldersgrupper, för olika yrken, hobbys, samhällsklasser, listan blir oändlig. Sedan kan AI generera dialoger genom att kombinera dessa banker.
Tex: En NPC som är smed som växte upp i zon-A och flyttade till zon-B när han var 9 år gammal, gifte sig när han var 16 och fick första dottern när han var 17 år, hans hobby är fiske, han är blyg men pratglad och har inget koncept för hemligheter. Nu kan AI generera dialog från bankerna som denna smed tillhör för att skapa en unik konversation med dig. Varje dualsense kontroller har en mikrofon, så det är bara att prata på och ställa frågor. Det innebär även att NPC kan analysera din karaktärs ålder, kläder, vapen, hälsa o.s.v. och skapa dialog därefter. En väldigt konsekvent värld.

Har man korsat tröskeln så att man kan framföra de mänskliga känslorna med både stora och små uttryck, då är grafiken tillräckligt bra. Tittar man på Uncharted 4 från 2016 så sköts det klockrent, ett 8 år gammalt spel liksom. Likaså med TLOU part II från 2019, det behöver inte se bättre ut än så. Att korta ner spelutvecklingen och fokusera mer på spelmekanik, personlig handling och personliga karaktärer låter som en god framtid

Jag är mycket positiv för AI. Vi måste får ut spel snabbare, spelutveckling tar för lång tid.
Det gör spelutveckling lättare för mindre team också. Som nämndes i artikeln; motion capture i ens egna hem med en enkel kamera.

Skrivet av kennyg123:

bara nyfiken, hur får du fram dom där siffrorna? väljer du ut en speciell torrent som du kollar leechers på(även fast de finns massa olika torrents på samma spel) eller sitter du och försöker räkna ihop massa olika torrents från olika sidor?

Jag tog en hemsida (vill inte göra reklam för vilken) och summerade de tre största uppladdningarna vilket är från Fitgirl, DODI och Fairlight (FLT). Så jag räknade bara en torrent en gång.

Skrivet av Molotov:

Ja köpa en PS5 är ju verkligen en lösning man vill ha då man vill spela på PC.
Eller så ställer man tillbaka så som det var.

Som det var från början: Krav på PSN konto, men du kan köpa spelen fritt vart du vill utan geografisk låsning. (vilket ledde till en stor review-bombning)

Skrivet av Issue:

Helt ärligt så tror jag att om man bara ändrat loggan och konsol, dvs Sony är utgivare och det släppts på PS5 och Steam så hade det varit helt andra siffror.
MS har så jävla dåligt rykte just nu samt att det är häftigt att hata/ogilla dem.

Så fort det är en Windows nyhet på SweC, det spelar fan ingen roll vilken nyhet, då ska hälften byta till Linux.

Även om FZ ”bara” gav denna 3/5 så har ju detta spel inte dåliga betyg överlag, ändå läser man ha är i tråden om att MS gjort ännu ett mediokert spel, att det inte är värt att testa osv osv.

Det är mycket psykologi i detta med utgivare och plattform och återigen, helt ärligt tror jag att exakt samma spel fått ett annat mottagande bland gamers om Sony varit utgivare, för Sony = automatiskt bra, MS = automatisk dåligt.

Och går gamers in med den inställningen, då har ju MS redan från början en uppförsbacke och bra mycket mer att ”bevisa”…

Det är lika häftigt att hata Sony på PC. Kolla på Sweclockers kommentarer angående Ghost of Tsushima prestanda test eller på reddit Steam tråd. De likstället Sony med att vara värre än EA games och uppmanar ofta till sabotage kampanjer.

Eftersom jag inte själv kan spela några Xbox spel (eftersom de inte säljs på PS5 än). Så kan jag inte skapa någon uppfattning om kvalitén utöver det mätbara eller vad en trailer porträtterar. Det hade varit tråkigt om det var partiska journalister. Men jag vet att Microsoft äger Bethesda vilket förmodligen får spelindustrins mest positivt partiska betyg.

Skrivet av Jozo:

Genuin fråga: Vad är det som är innovativt med det här spelet?

hm bra fråga. Jag har aldrig spelat dem (väntar på patch till PS4). Så fort jag blir såld på ett spel så blockerar jag alla videos om ämnet för att inte få spoilers. Men min uppfattning så är det framförallt cinematiken och berättartekniken, inte så mycket spelmekaniken. Men kommentaren var allmänt att större spelserier med många uppföljare och samma koncept säljer mångdubbelt mer.

Skrivet av almblad:

Paradox-veteran kan ju börja med att ta tillbaka Helldivers 2 så man kan spela det... kan vara en bra början, såg imorse att jag inte ens kan se det på Steam längre samma med Ghost of Tsushima... Så nu kan de som klagar på att de inte kan spela spelen, inte ens skriva att de inte kan spela... Bra där, censurera bara... Skulle skämmas och jobba på Arrowhead

https://i.imgur.com/nok6vGt.png

Det var ju en enorm review-bombing-kampanj där folk var arga över att de hade möjlighet att köpa spelet utanför PSN zonerna. Så nu är alla PC spel som innehåller någon typ av uppkoppling geografisk låsta, efter spelarnas önskemål.

Bor du på Åland och vill spela Helldivers II; du kan fortfarande köpa spelen på PS5 och sedan registrera ditt Playstation konto i Sverige eller Finland. Eller finner du mer underhållning i dramat runt om kring istället för faktiska spelandet?

Skrivet av Jönsen:

Väldigt intressanta siffror faktiskt, känns som att det försäljningsmässigt inte levererar alls.

Starfield har 6800 spelare just nu jämfört med Senua 2000 spelare. Redfall hade en peak på 6000 spelare som mest och om man jämför med Senua som har haft som mest strax under 4000.

Nu kan det självklart dra fler spelare till helgen, men detta känns riktigt illa.

Edit: Om man kollar på Hi-Fi RUSH, vilket känns väldigt rimligt med tanke på hur MS gick lös med yxan nyss, så pekade spelet på strax över 6000 spelare.

Kanske dags för MS att slipa yxan igen?

Det var förvånansvärt lite. Jag tror spelare överlag inte är villiga att testa något nytt. De spelar de säkra korten där de vet vad de får. Uppföljare till de stora serierna säljer bäst; WoW, CoD, Bethesda, Assassin's Creed.
Vilket jag tycker är väldigt synd, vill inte att innovativa AAA äventyrsspel ska tappa fotfästet.

Just nu så är det ca 2000 spelare på steam. Och tittar man på torrents så är det ca 5000 som leechar (laddar ner piratkopia) just nu. Det verkar vara mångdubbelt med pirater. PC spelare brukar inte vilja betala för singel player spel, men detta var lite extremare än vanligt. Jag kan förstå varför spelutvecklare introducerar online funktioner eller liknande i sina spel.

I söndags så hade Ghost of Thushima 73k samtidiga spelare, och 22k leechers som referens.

Jag har fortfarande inte spelat det första, men jag äger det på skiva. Jag trodde det skulle komma en PS5 patch, men det gjorde det aldrig. Ska de porta uppföljaren så hoppas jag att de patchar originalet först (innan nedläggning av studion).

Skrivet av Gertzy:

Håller med, det borde vara valbart och gå att stänga av (eller vara av från starten och aktiveras för de som vill, när de vill) och att behöva modda bort det känns lite dåligt. Dessutom hade jag velat se ett helt fristående Lego-spel och inte en tolkning av tidigare titlar så detta blir nog inget för mig. Känns mest onödigt att göra ett Lego-fierat version som ändå ska eftersträva realism. Då är det väl bättre att bara spela det spelet direkt? Nåväl, är väl alltid någon som nappar.

Jag tror realistiskt här innebär något likt The Lego Movie 2014 (fenomenal film). Där du ser kanter i plasten från injektionsformen, avskrapat färg, fingeravtryck, stora damm partiklar. Även fysik för vatten och rök.

Skrivet av Kiske:

Knappast, det har Nvidia och Apple.
Steam vinner oftast på walk over mest för att alternativen är så ofantligt mycket sämre, inte för att Steam är speciellt bra.

Apple kunder må köpa produkter blint, men de är rätt avslappnade om det.

Steam fans är otroligt aktiva i att sabotera för andra. Det är ett organiserat hat. Troll forum som försöker dra igång review-bombing (nu senaste med Ghost of Thushima). Det finns ett subreddit som heter r/fuckepic som diskuterar hur de kan trolla EpicGames (det finna inget motsvarande med AMD, android, Playstation eller Xbox). Tittar man på forum med Steam så får man snabbt uppfattningen att dessa människor finner mer underhållning i att förstöra
Det är många indiespel utvecklare som blir attackerade av Steam-Fans med hot om att de kommer pirata spelet om spelet inte släppa på Steam.

Valve är ett av de girigaste företagen vi har på jorden, alltså inte bara räknat inom spelmarknaden, utan överlag. Men ändå så försvarar Steam-fansen dem.

Goodbye Kanskas i Stockholm har gjort flera cinematiska trailers till Ubisoft. Så det är nog de som har gjort den här också. Snygga trailers, men det säger inte mycket om spelen.

Herman Hulst hade jag förväntat mig att se. Det är nog klokt att dela på rollen. Jag antar att Hulst som studiochef sköter spelen och Nishino sköter hårdvaruutvecklingen.

Skrivet av gorbatjov:

Ok. Tråkigt å höra! Det var väl lite av min farhåga för jag hade en sån fantastisk upplevelse med GoW 2018. Cory Barlog var väl inte lika inblandad i uppföljaren om jag inte missminner mig? Tråkigt tråkigt! Får hoppas att nästa del/spel blir lika minnesvärt som det "första".

Det var jättesynd det var några varningsklockor i trailern. Jag valde att ta risken för att inte missa ett potentiellt mästerverk. Men det var en stor besvikelse.

Jag har hört att Cory Barlog nu har en helikopterroll och överser att alla spel håller en röd tråd. Så ingen direkt påverkan på ragnarök. Men jag hoppas han regisserar ett nytt spel. Är villig att testa ett spel direkt från honom

Skrivet av gorbatjov:

Är det en värdig uppföljare? Det första var ju kanon men har inte köpt Ragnarök än, mycket pg.a priset om jag ska va ärlig.

Tyvärr inte. Jag skulle klassa 2018 som ett mästerverk. Det var en innovativ och väldigt emotionellt. Ett smart perspektiv på nordisk mytologi med "om vi tar bort karaktär x, hur hade sagorna utspelat sig då?".
Men Ragnarök tappar i alla kategorier. Manuset var dåligt, relationen mellan Atreus och Kratos var binärt, de bajsar i munnen på nordisk mytologi och lämnar konceptet av 2018, otroligt mycket pusselhjälp (även i boss -fighter "see that glowing head? Shot it when it light up!") med överartikulering vilket bryter inlevelsen, musiken var en kopia av Rings Of Power, boss fighter var låsta inom små cirklar, kostymer är ett minus, NPC är väldigt marvel-superhjältig-aktiga, slut segmentet med Ragnarök var pyttelitet. Under mediokert inom varje kategori.
Jag kände mig gas-lighted av att kolla på game awards.

Skrivet av Molotov:

Har väll inget med saken att göra att man kan köpa spel som inte fungerar till steam deck, eller hurdet fungerar på Steam?
Folk fick väll tom refunda spelet trots 100 timmar spelade pga detta.
Refunds bla nått som Sony borde lära sig.

Sony släppte ett spel sen börja dom krångla med annat efteråt att dom får skit är bara rätt.
Precis samma sak som att släppa ett spel och efter release (och recensioner) lägga in saker bakom paywall och pay2win.
Allt skit med extra launchers och inlogg som måste registrera är skit.
Att överhuvuttaget måsta registrera PSN som ytterligare en tjänst är lika skit som att måsta ha ett ubisoft account.

Finns absolut ingen anledning att sitta och försvara detta i nå sorts "Sony vs Steam spelare", iaf inte till Sonys favör.
Sony behöber inga lovord däremot behöver Sony få skit när dom förtjänar det, som att påtvinga PSN efteråt bara för att få upp PSN siffror och användardata.
Som jag sa oabsett hur det ligger till om det var tvång eller inte. PSN behövdes inte dom börja krångla in det helt i onödan då förtjänar dom skit.

Det är ett konto som är gratis och tar två minuter att fixa. Det har stått i varje trailer, på playstations blogg, på steam sidan och när du startar upp spelet. Varje steg av spelaren innan du köper ett spel. Kunderna har ignorerat PSN kravet. Att jämför det med pay2win är bara tramsigt.

Sony har inte gjort någonting annorlunda sett till vad Valve, Microsoft eller Blizzard har gjort. Så varför ska de behandlas annorlunda? WoW kräver ett blizzard konto, Minecraft kräver ett Microsoft konto, Counter-Strike kräver ett Valve konto. Det har pågått i ca 20 år. Det är ett hyckleri att peka finger på Sony nu.

Nu är spelen geo-blockerade på PC. Vill man spela dessa spelen utanför en PSN region så får man köpa en PS5 istället.

Skrivet av Weeks_death:

Var porten av LOU inte bra? Jag har haft ögonen på spelet på Steam; verkar vara mestadels positiva iaf. Vad är det som misslyckas?

Skrivet av NuZ:

När det släpptes var det väldigt dålig prestanda i spelet. De löste sig med patcher efter hand. Har inte spelat på PC själv, så vet ej hur det är nu dock. Men är nog fullt tillräckligt eller vad säger PC folket?

Skrivet av Metroid:

Det är fortfarande dålig prestanda i spelet. Bättre, men inte bra.

2 dagar innan lanseringen av LOU så kom det en ny version av Oodle (Oodle är en mjukvara som sköter dekomprimering). LOU lanserades med senaste versionen, vilket hade en bugg, så dekomprimering gick inte till som den skulle. Första patchen gick tillbaka till en tidigare version av vilket löste det problemet. Det var det stora felet.

Stäng av iCUE (corsair RGB kontroll) eller motsvarande bakomliggande mjukvara på datorn, det är källan till lagg för flera spelare.

Följ listan över minimal och rekommenderad hårdvara, Naughty Dog har till och med inkluderat både fps och upplösning. Du behöver en dator som tickar alla rutor i den listan, du kan inte tumma på en ända box.