Inlägg av akaLuckyEye

Inlägg som akaLuckyEye har skrivit i forumet

Vermintide är riktigt bra, ser fram emot uppdateringen.
Personligen hoppades jag på att det inte skulle bli ett till gamemode. Det känns dumt att splittra spelar basen ännu mer.
Med det sagt så ser det intressant ut.

Jag tyckte att huvud storyn va otroligt dålig men det fanns många bra karaktärer & bra stunder. Kan nog inte säga mycket mer utan att spoila. Med det sagt så är det ett bra spel, gameplayen är riktigt bra. Spelet har/hade lite performances problem, förhoppningsvis kommer det flytta på bättre till PC. Blir ett köp om spelet flyter på bättre än på PS4, värd att spela igenom igen.

Jag tackar aldrig nej till ett Zombie spel ser helt ok ut. Dock ser jag inte hur det kan vara ett mmo.

Skrivet av Nomman:

Jag ville verkligen tycka om ettan. Tyckte att det började intressant och att parcouren var trevlig. Men det kändes aldrig som om storyn tog fart. Borde jag ge det en andra chans? Finns det någon härligt story att utforska, bara man kommer över någon magisk tröskel?

Jag älskar Dying Light, det är ett av mina favorit spel men personligen tycker jag verkligen inte om storyn. Så om du spelar för en story så skulle jag säga nej.

De har sagt att de kommer ge lite ny information på onsdag så är inte helt oklart när vi får mer information. ;P

Skrivet av eld:

Tror cohhcarnage återspeglar mina egna tankar bästa angående cyberpunk:

https://www.youtube.com/watch?v=Z-VZ781gp0A

Jo, men det är ju inte precis en brist på fz-artiklar angående cyberpunks problem.

Nej det är det inte men jag pratar specifikt om recensionen av Cyberpunk 2077, som jag tycker endast handlar om Fredriks känslor han har om spelet, Och de känslorna är 100% legit men som jag sa det känns inte som en recension av en journalist utan som en stream review av en random användare.

Skrivet av eld:

Alltså, till en viss del håller jag faktiskt med dig.

Jag får helt olika känslor när jag kollar på gammalt gameplay och spelar spelet och även om jag har en väldigt bra och nästan fantastisk upplevelse av spelet som det är nu på pc så känns det nästan som man tittar på två väldigt olika spel.

Du har helt rätt att ett spel kan vara otroligt bra även om det inte är som de visade först. Jag har läst & hört att nästan alla säger att storyn & upplevelsen i Cyberpunk är bra men att spelet inte känns färdigt på grund av buggar, dålig AI & att det saknas funktioner. (om vi pratar PC & Next Gen). Det är företaget själva som har satt dessa förväntningar & de lever inte upp till det för en del av kunderna & skulle företag sluta stå och säga saker år i förväg skulle en del av problemet lösas.
Det som blir kvar är hur det (nästan) va förr, vad som lovas i beskrivningen.

Det är också därför Fredriks recension, för mig, inte känns som en recension skriven av en journalist utan som vilken steam review some helst. Han talar bara om hur han känner när han spelar & bryr sig inte om något annat. För mig är det ingen trovärdig journalistik.
Det ska dock verkligen tilläggas att det är inte helt spel journalistikens fel. Få vill betala för journalistik nu för tiden, jag är en del av problemet. Jag har reklam på men jag borde egentligen prenumerera så de får in mer pengar till att kunna lägga mer tid på saker.
Men oavsett så tycker jag att om företag börjar marknadsföra flera år innan spelen släpps så måste journalister på peka sådant.

Skrivet av eld:

Nej, men väldigt få spel slutar upp som de planerade att spelen skulle sluta upp. Bioshock och Skyrim kom inte undan med något, de är helt enkelt en slutprodukt som inte är vad de sagt att de skulle vara eller saknar saker som de pratade om, men det förhindrar inte spelen att vara bra.

Ja, när man går till en restaurang så brukar man recensera salladen för vad den är, man brukar oftast inte leta upp intervjuer när de några år tillbaka pratade om att de had massa idéer om hur salladen skulle se ut.

Det du använder som exempel är när du går till steamsidan för spelet och läser om massa saker som de säger ska vara i spelet men som saknas, detta är ett bättre exempel på din metafor. Det är en direkt falsk marknadsföring.

Spel är dock alltid under förändring, och när spelutvecklare pratar om sina spel så är det om hur de planerar att spelet kommer vara när det är färdigt. Sakar kan gå bra och saker kan gå dåligt.

Åter igen, det enda alternativet vi har är att spelutvecklare inte pratar om hur de utvecklar spelen, för de pratar alltid om hur de ser att slutprodukten kommer vara, alla idéer får inte plats, och idéer de har i spelet kanske krockar med andra saker och mycket kan behöva klippas bort.

Det finns en anledning till varför videos av spel alltid har denna text synlig när de visar upp det under utveckling:

https://i.imgur.com/oL3E5P7.jpg

Det är ju det jag säger, spelet kommer ändras så där med ska företag inte gå ut på en scen & marknadsföra det, hypa & sälja förbokningar. Det är vilseledande marknadsföring, något som inte är tillåtet men speciellt spel företag kommer undan med.

Skrivet av eld:

både skyrim och bioshock är bra exempel på hur det brukar gå, de har allt att göra med situationen. Båda spel med löften eller problem. Mycket kritik men höga poäng.

Jag ser fortfarande inte hur det har med saken att göra. Jag tolkar det som att du säger att bara för att Skyrim & Bioshock kom undan med det i dina ögon så ska vi ge Cyberpunk samma frisedel. Det är ett försvar som jag anser barn använder när de är i trubbel & blir tillsagd av en vuxen, "Men dem då!?". Eller missuppfattar jag dig?

Skrivet av eld:

Man kan inte sitta och gräva fram vartenda sak som utvecklarna hoppades på att de skulle ha med när de pratade om spelet 5 år tidigare, det skulle göra recensionsarbetet ett väldigt långt projekt.

Man går in i spelet som det är.

Så klart man måste om förtagen marknadsfört spelet med det.
Om du köpa en sallad där de har sagt att tomat, gurka & ost är tre av ingredienserna men när du får salladen så finns inte de tre ingredienserna så skulle du väl inte tycka att det va okej?

Skulle någon säga "Man får gå in i salladen som den är" som svar skulle du väl inte köpa det som ett bra argument?

Skrivet av eld:

Absolut, jag har inget emot det då det absolut är bättre att kunna köpa ett spel ett halvår efter det släpptes.

Men jag använder Fallout 4 som motexempel, de annonserade ut spelet sjukt sent, de visade spelet exakt som det var, men många hatade det ändå.

Hur är det ett motexempel? Bara för att ett spel inte visas upp när det är färdigt betyder det inte att spelet är bra eller att spelare kommer gilla det.

Det jag pratar om är marknadsföringen. CDPR medvetet visar saker & medvetet berättar om spel mekaniker för att skapa hype & sälja förhandsbokningar. Fullt medvetna om att det som visas kan ändras.
Du ser inga problem med det?

Skrivet av eld:

Fast det är också lika viktigt att recensera ett spel som det är och inte hur man tror eller tycker det ska vara.

Finns ju oändligt med folk som ser Skyrim som ett 1/5 spel för allt nerskalande av funktioner från tidigare spel och löften som försvinner samt berg av buggar, men när någon går in i spelet utan dessa tankar så får de en 5/5 upplevelse.

Själv minns jag hur besviken jag blev när Bioshock släpptes, som hade många idéer som aldrig kom till liv, massa val utan konsekvenser och mängder med nerskalningar från Systemshock 2, men ändå så hyllades det till höjderna och fick många 5/5 betyg.

Och det var inget fel med det.

Man kan fortfarande lyfta fram det man tycker är bra med spelet samtidigt som man kritiserar andra delar, allt är inte bra eller dåligt. Allt Fredrik säger som han gillar med spelet är 100% legit men man måste ju också jämföra det med vad som har marknadsförts om man publicerar en recension & kallar sig journalist. Annars är det som vilken steam review som helst.

Jag ser inte hur Skyrim eller Bioshock har med här och nu att göra. Bara för att spel kom undan med det då betyder det inte att det ska vara okej nu.

Företag marknadsför för att skapa hype så att fler förhandsbokar. Då måste man kunna jämföra den färdiga produkten med det som de har visat & sagt. När de går ut på scen & hypar spel så vet dem om att det med stor sannolikhet kommer ändras men ändå går de ut & marknadsför det. Om de använder det som marknadsföring så ska de kritiseras för det.
Om de inte kan ta det så ska de inte visa eller prata om spelet förens det är näta att släppas.

Låt oss ta Back4Blood som exempel.. Så vitt jag vet så har de inte pratat om spelet innan & inte visat något. Först nu när spelet är i alpha har de visat & pratat om det. Alpha innebär i regel att inga större förändringar kommer ske men spelet har buggar & är inte helt optimerat ännu. Så det vi ser kommer vi gott som få fast (förhoppningsvis) utan buggar & bättre optimerat.
De har inte ställt sig på en scen fler år innan spelet är färdigt visat gameplay & pratat om funktioner. Spelet kommer ut om ca 6 månader & först nu börjar de marknadsföra.
Så tycker jag industrin ska vara, mer ansvarsfulla & inte försöka framstå som våra vänner eller vara edgy på twitter.

Skrivet av Tomas Helenius:

Nånstans handlar det om hur viktiga var och en tycker att specifika saker är. Fredrik, och andra, stör sig uppenbarligen mindre på somligt än du, och andra. Denna text skrevs för att belysa det anmärkningsvärda i att publikfavoriten släpper ett spel på plattformar det alldeles uppenbart inte är redo för.

Alla har självklart olika åsikter & det är helt ok men en recensents jobb är väl att recensera en product med kritiska ögon. Jämföra produkten med vad som har lovats samt lyfta fram varnings klockor som att last gen konsolerna inte fick recenseras förens spelet släppts.
Om man går efter vad man själv känner så tycker jag att det är ett forums inlägg & inte en recension.

Vill tillägga att jag inte tycker att Fredrik har gjort ett övertramp som han ska skämmas eller må dåligt över. Han är en duktig skribent & skrivit väldigt mycket bra saker. Råkar bara vara så att jag inte håller med här.
Jag kände att det behövde sägas då tonen kan bli väldigt hård i sådana här situationer.

Jag tittade på några streams igår och blev intresserad. Jag gillar att det inte bara är att ta sig till punkt A till punkt B utan att det också finns ett perk/card system, att man kan hitta currency runt om på kartan som man sedan använder för att uppgradera & köpa items.

Skrivet av Whitepilledoomer:

Vårdpersonal (speciellt just nu) jobbar också övertid men ingen verkar bry sig om det. Faktiskt, alla branscher har övertid. Förstår inte riktigt grejen med att oja sig över spelindustrin. Vi borde attackera grundproblemet.

Det är dock skillnad eftersom vården är något vi svenskar kan fixa eftersom det är inrikes.
Jag har svårt att se att om vi lösen vårdpersonalens arbetsbörda så kommer spelindustrin globalt lösas också.
Bara för att man fokuserar på en industri på ett forum betyder det inte att man ignorerar allt annat, man kan göra mer än en sak samtidigt.

Skrivet av Parabellum87:

Återigen vad är det för fel på ordet övertid?

Chrunch är ett ord som beskriver en viss sorts övertid. Precis som det finns flera ord som beskriver typ samma sak.
Snö & blötsnö t.ex.

Skrivet av SkeletronFace:

CDPR har gått ut och sagt att dom både får övertidsbetalt och att dom anställda kommer dela på 10% av årets förtjänst.

Jag vet inte om det stämmer, men någon hade tydligen räknat på det och att det skulle bli ungefär 50 000 dollar styck.

Om alla delar lika på summan vill säga. Vi får se hur det blir med det.

Skrivet av Johlor:

Jag känner två som jobbar på Paradox bland annat. Av nyfikenhet har jag frågat om det här med crunch. De har oftast crunch i slutet av sina projekt, men det är skillnad på den crunch som bedrivs i Sverige och utomlands. För dem handlar det om extra arbete några timmar sista veckan (1-3 per dag kanske?), möjligen sista två veckorna av ett projekt. De är dock inte tvingade till det och får bra betalat för att göra det. De säger också att det finns en crunch-kultur inom spelutveckling där det varit "coolt" att cruncha och det nästan skryts om det. Som en måttstock på hur hårt teamet jobbar. "Vi jobbade 100 h sista veckan med X", "Jaha, men när vi jobbade med Y då sov vi alla kontoret i 1 månad och pissade i glasflaskor". Detta har varit svårt att tvätta bort, men börjar sakta bli bättre. De båda säger att jobba lite övertid är inga problem, speciellt inte om man är passionerad för ett projekt. Men när de startar ett projekt och det planeras in 1 månads crunch där man förväntas jobba 14 h och sova under skrivbordet (som det kan vara på vissa ställen utomlands), då är det ett stort problem.

Tack for insikten. Det låter i alla fall rimligt.

Skrivet av anon_326114:

Självklart är följande egna erfarenheter. Och samtliga är utan lediga dagar under perioden jag arbetade.

Som servicetekniker är oftast kortare pullar, på kanske max 7-9 dagar. Men kan vara väldigt långa dagar.

I handelsflottan körde jag 12h i 8 veckor en gång. Sen var jag ute i 16 veckor men körde då oftast bara 8h.

I FM har jag 14h arbetsdag när jag är hemifrån och det kan vara under en längre period. Dessa perioder kan även komma väldigt intensivt, hemifrån 2 veckor sen hemma en helg sen hemifrån 2 veckor till. Kan även bli riktigt långa dagar, av förklarliga skäl.

Dock ger både FM och att vara till sjöss rejält med ledighet. Men man är rätt körd när man kommer hem, tar någon dag att bara landa i att vara ledig.

Låter tufft (slitsamt). Jag har själv max varit till sjös i två dagar tror jag. Är en landkrabba så behöver torra land. xD

Skrivet av anon_326114:

Handelsflottan, Försvarsmakten, servicetekniker (I synnerhet internationella).

Och det är egna erfarenheter.

Får man fråga hur länge du i så fall jobbade 12 timmar om dagen 6 dagar i veckan?
Va det en längre tid eller en kortare tid?

Skrivet av Tomas Helenius:

Det skiljer nog mellan både olika företag och olika projekt, gissar jag. Vi kanske gör något på det vad det lider,

Det skulle vara intressant att höra. Jag har för mig att FatShark delade upp personalen i arbetsskift efter Vermintide 2 släpptes för att kunna ha support & lösa buggar nästan 24/7, om jag inte blanda ihop det med en annan studio. Låter som en bättre lösning än att cruncha en längre tid, dock vet jag inte hur det va innan spelet släpptes.

Skrivet av Tomas Helenius:

men just nu crunchar vi (frivilligt!) de nya konsolerna.

Testa lugnt. xD

Skrivet av Tomas Helenius:

CDPR är bra på krishantering (ursäkten nu, sakliga svar om crunch-kritik tidigare). Men det börjar bli lite många misstag, som crunch trots att de lovat ingen crunch, och förseningar i absolut sista stund. Får hoppas att de drar lärdom och blir bättre.

Har ni någon kontakt med svenska utvecklare som t.ex Fatshark?
Vet ni om de har långa Crunch här med? Som är mer än "vanlig" övertid vill säga.
Det skulle vara intressant att veta.