Inlägg av jawik

Inlägg som jawik har skrivit i forumet

Skrivet av Kyraal:

Verkligen? Upplever det motsatta. Har själv skrivit inlägg genom åren där när jag haft en dålig dag som när jag vaknat dagen efter får dåligt samvete för och varit överraskad att de fortfarande var kvar, och ingen varning i inboxen. Tycker tröskeln är ganska accepterande för vad som tolereras på Swec.

Sitter nog mycket i om inläggen blir anmälda eller ej. Moderatorerna har oftast inte tid att sitta och fingranska allt utan förlitar sig på övriga medlemmar att anmäla inlägg.

Sedan är det ju upp till hur mycket tid de lägger på att granska anmälda inlägg. Där kan det ju upplevas godtyckligt om de agerar utan att göra någon större bedömning själva.

Jag köper aldrig spel för att "spela senare". Vanligtvis så köper jag ett spel när jag är klar med ett annat, och då väljer jag ganska varsamt vad jag köper. Så jag får sällan någon backlog. På sin höjd att jag kan växelköra något solo-spel parallellt med ett multiplayerspel (dvs onlinespel utan riktigt slut).

Däremot kan jag känna igen den här känslan i de fall jag tröttnar på ett spel halvvägs. Jag har nämligen väldigt svårt att lämna ett spel utan att "klara det". Då blir det som ett jobb att köra klart det och jag stressar bara för att komma igenom det.

Tänker då på att köra igenom grundstoryn. Kör nästan aldrig achievements. Jag tar också ytterst sällan upp ett spel igen om jag slutat spela det.

Skrivet av anon_332538:

Se ner på behöver man ju inte göra fast att kritisera kan man väl ibland göra om man vet att en person sitter 12 timmar om dygnet. Det förstår ju vem som att det inte är speciellt bra. Speciellt i yngre år

Skrivet av Slimebeast:

Jo, om intresset leder till social inkompetens och hemmasittning så att personen tvingas leva på samhället som vuxen.

@Querth skrev ju faktiskt "så länge det inte skadar någon". I ordet "någon" får väl ändå personen själv inräknas. Och då kan väl antas att personen inte sitter så länge att det påverkar personens utveckling och framtid negativt eller på annat sätt "skadar" personen.

Så ni har rätt i att man kan kritisera om intresset går till överdrift, men jag tror inte att det var att man inte fick göra det som var tanken med inlägget.

Härligt! Hade nyheten varit att i år kommer det inte att släppas ett enda spel, bara en brödrost, så hade jag ändå varit nöjd. Man kan ju sitta och rosta i timmar på den där. Återrostningsbarheten måste vara enorm.

Skrivet av MrStrange:

Ptja, vissa moddare är ju bättre på att fixa till spel än dess utvecklare själva så kan finnas hopp att de lyckas återuppliva detta lik.

I det här läget ska de ju bara "modda bort" serveranropet så att man kan starta spelet lokalt offline. Det kommer ju fortfarande att vara samma lik till spel bara att du kan starta det och spela solo.

Om de sedan går vidare och försöker göra något av det om de lyckats med att få igång det är en annan sak. Frågan är ju som sagt om det är värt besväret.

Skrivet av Devan:

Som Gamer tycker jag nyårsafton är sämsta dagen på året, grannarna väsnas i 10+ timmar och det skjuts fyverkerier hela dygnet fram till 3-4 på nyårsdagen..

På vilket sätt påverkas du av det specifikt i egenskap av "gamer"? Som "gamer" bör du väl vara minimalt påverkad jämfört med andra som exempelvis de med husdjur eller de som jobbar. Själv har jag hörlurar på mig när jag spelar och blir minimalt påverkad av saker som händer utanför huset.

Skrivet av Jönsen:

Nu är vi inne på semantik men om en utvecklare väljer att använda sig av en utgivare så är utvecklaren per definition inte längre indie.

Idag används indie som ett begrepp för mindre spel men samtidigt orättvist att använda begreppet så pass brett när "riktiga" indie-utvecklare kämpar på själva för att behålla sin kreativitet, självständighet eller vad det än må vara.

Fast ordet "indie"/independent kommer ju från att mindre oberoende musikbolag gav ut andra artisters musik. Så kan det inte vara samma sak här! En mindre oberoende utgivare som ger ut andra utvecklares produkter.

Så länge varken utvecklaren eller utgivaren är styrda av varandra eller någon annan så är de ju oberoende och därmed "indie".

Skrivet av alias:

Aldrig upplevt det, tvärtom en av de snabbaste launcherna att starta. Bra mycket snabbare och lättdrivet än Steam, GOG och Ubisoft. Bara Rockstar som kan konkurrera men där finns ju så få spel också. Nu ska vi inte ens börja prata EA eller Xbox-Gamepass...

Epics launcher tar cirka tre/fyra ggr så lång tid på sig att starta till skillnad från Steam för mig. Och även Epics webbaserade butikssida är väldigt seg på att ladda. Har ingen av dem på autostart.

Sedan tycker jag att spelbiblioteket och hur länkningar från spelen fungerar i Epics launcher är ganska opraktiskt. Tidigare hade de också "releasedatum" satt till datumet när spelet kom ut på Epic vilket irriterade mig en del, men nu tror jag de har två datum.

Annars så vet jag inte om jag bryr mig så mycket om vilken jag använder. Startar ju mest bara spelet den vägen och sen har man ju inget med launchern att göra.

Skrivet av Bennii:

Då borde det i så fall stå "1 more 9", inte "1 9 more".

Känns som Internet desperat försöker hitta mening där det inte nödvändigtvis finns någon. Men vi får väl se.

Det är 1, more, 9 det står enligt bilden som är länkad.

Skrivet av Nemo:

Jag red omkring och utforskade stor del av tiden. Finns hur mycket som helst att upptäcka — massor av smådetaljer som är lätt att missa ifall man har bråttom.

Sedan är det själva känslan att vara mitt i vilda västern. Till exempel rida till Rhodes i Lemoyne. Oavsett varifrån man börjar så finns det mycket att se på vägen, sedan kliver man av hästen i Rhodes och går genom den lilla västernbyn, samtidigt som man kan passa på och ta en närmare titt på all detaljrikedom i hus och butiker.

Sedan kan man gå till det lilla hotellet, ta en öl i baren och sätta sig ned och spela kort med gänget som brukar sitta där, och insupa atmosfären.

Det är bara ett exempel och det finns många, många fler. Den typen av spelande tycker jag är guld när spelvärlden är så oerhört välgjord.

Det tråkiga tyckte jag var att många ställen var stängda och låsta när man red runt och utforskade. Det är de ställen som hör till storyn och som blev "upplåsta" först när man nådde dit i storyn. Jag bröt från storyn ganska tidigt i spelet och red runt över hela kartan långt innan storyn krävde det, så jag träffade på många sådana platser där det märktes att det skulle vara något fast just då var det "dött".

Så för mig kändes spelvärlden inte så öppen och fri som den kunde ha gjort om inte allt varit så linjärt i hur platser behövde låsas upp.

Sedan håller jag med tidigare inlägg om att de strikta kraven i uppdragen på att exakt följa de uppsatta punkterna gjorde att det just i uppdragen nästan inte fanns någon frihet alls. Fick man uppmaningen "göm dig bakom en sten" så måste man gömma sig bakom exakt rätt sten. Satte man sig bakom en likadan sten två meter bredvid så pausade hela spelet tills man flyttat sig till rätt sten.

Spelet hade en väldigt snygg och bra känsla. Det bästa var ju att lite sakta rida över något bergs-krön vid solnedgång och bara insupa miljön. Men friheten i världen och spelet hade kunnat vara bättre i min åsikt.

Skrivet av Swayer:

Steam får gratis tids exklusivitet för att epic har för outvecklat system. Lite komiskt.
(Om de nu är epics fel att: "alla sociala funktioner inte fanns på plats.")

EPIC: "Våra utvecklare har sociala fobier och vi har inte lyckats boka något planeringsmöte med dem än."

Skrivet av Allexz:

Har aldrig scalpat, men säger vad jag brukar göra.

Om folk har så extremt låg mental kapacitet att de hellre betalar scalpers än att köper från butik så tycker jag att scalpers fyller en helt ok funktion.

Det är bamselätt att lösa, om folk slutar betala scalpers för deras tjänst så kommer scalpers till slut behöva sälja till förlust. Då kan vi andra köpa av dem när produkten är rabatterad!

Fast grejjen är väl att de inte finns i butik för att scalpers köpt upp lagren. Så villhöver någon varan är de bundna till att köpa av scalpers. Jag tror ingen köper av scalpers om de inte behöver.

Själv har jag aldrig köpt av scalpers. Men jag köper heller inte tekniksaker begagnat alls, så det är inte så svårt att avhålla sig

Men det kan ju också bli så att man behöver vänta ett år eller så då. Men det är inte alla beredda att göra och har de pengarna så köper de av scalpers. Då faller det tyvärr.

Annars gillar jag tanken på att scalpers sitter med en massa varor som de inte får sålda och kanske till och med behöver sänka priset på för att lagren i butikerna fylls på igen.

Men med långa öppetköp-tidet via vissa butiker så är det tämligen riskfritt att ha en oöppnad vara liggande i kanske två-tre månader i vissa fall. Bara att skicka tillbaka innan tiden går ut om den inte blir såld.

Så ett steg skulle ju också vara att butiker kortar ned öppet köp. Men det lär ju bara hända om de får ovanligt många returer. Och då är vi tillbaka på det här med att inte köpa av scalpers. 😐

Att ha en varning på twitter/x är väl kanske inte det bästa. Ett popupmeddende när man startar spelet hade kanske varit säkrare för att undvika att ovetandes blir drabbade.

Skrivet av robbis:

Ja det var ju tragiskt att höra den historien... En mobbad kille som inte hade nåt liv. Snyft story deluxe.. och vad hände sen? Han fick säkert kicken från Bioware när Dice tog över! Kiss i byxan

Va?

Situationsbaserat skulle jag säga. På PC med mus tangentbord är det FPS som gäller i alla lägen det går för mig. Kör man konsol på TV'n så funkar TPP däremot bra.

Sen skulle jag inte få för mig att spela vissa typer av spel på konsol, medan andra passar bra där.

Gissade på alla frågor..

Det är väldigt olika från spel till spel. Vissa har inget endgame och andra är bara endgame.

Diabloserien har normalt handlat enbart om endgame. Dvs man har kört igenom storyn lite snabbt och sedan är det grind efter grejjer för att göra sin build så bra som möjligt. Storydelen är sekundär. Diablo 4 har jag nyss börjat spela och jag uppfattar storyn som ovanligt tråkig sett till tidigare spel i serien. Eller så är det den "öppna" världen som gör det. Jag hoppas det blir bättre när storyn är avslutad.

När det gäller andra storydrivna spel så så slutar jag vanligtvis spela när storyn är slut. Jag brukar inte köra för 100% achievement. Om man däremot ser de sista 20 procenten av storyn i ett storydrivet spel som endgame så vill jag att det ska vara balans. Det ska vara svårt men man vill känna att man har de bästa grejerna och att man får nytta av det man lärt sig under de första 80 procenten av spelet.

Som en sidonotering så ogillar jag om man får den bästa prylen/vapnet alldeles innan slutbossen. Jag vill kunna köra ett tag med de bästa grejjerna. Undantaget eventuella specialsaker som är knutna till storyn förstås.

Skrivet av noreason:

Har dom fixat så det inte är romance or sworn enemies? Egentligen det som håller mig borta från att köpa spelet just nu. Tycker djupa vänskaper och stories är betydligt mer intressant i spel än ytliga sexuella relationer.

När man är ute och krigar och lever livet har man inte tid för vänskap och romantik. Det är snabba ligg som gäller.

Skrivet av EddieDexx:

Loverslab fully approves this 😂😂

Det komiska är att det finns en del amerikaner som blev väldigt triggade av detta med sex med druid som är förvandlad till en björn.. som tror att det är en konspiration 😂😂

Det var väl ändå tur att det är en björn och inte en ödla det det gäller. Annars hade det nog varit stormning av Kapitolium i repris. #lizard-people.

Skräddarsytt brukar ju alltid gälla i den här typen av spel. Bara när storyn kräver det blir det origin.