Inlägg av jopg

Inlägg som jopg har skrivit i forumet

Om folk börjar släppa dessa moddade osv kommer de inte bli stämda dit pepparn växer?
Tidigare har ju star wars moddar som varit olicensierade tagit väldigt hårt med stryk?

Kanske jag som är bakom för att klockan är vad den är men har för mig att det alltid varit big no no att göra ngt med star wars.

Det är tragiskt att se en klassisk studio försvinna, det tror jag alla kan hålla med om.
Man kan peka på allt skräp som släppts med Lucasarts loggan.
Man kan peka på alla underbara titlar de släppt likaså.

Är jag inte helt fel ute är väldigt många star wars spel, som haft lucasarts loggan, redan utvecklade av andra studios på licens från L:A.

Jag personligen tycker dock det är tråkigt just för att Lucasarts hade många väldigt talangfulla individer under sitt tak. Och det är synd att de ska stå utan jobb.
För att få en positiv spinn på det kanske man ska säga att det här kanske gynnar oss alla för en hel bunt väldigt talangfulla och kreativa individer är nu ute på marknaden och kanske får möjlighet att jobba med något som just de brinner för.

Önskar dem all lycka, och fäller en tår över att ännu ett klassiskt hus har gått i graven. Vila i frid och låt oss minnas de varma goda minnena istället för allt det kommersiella skräpet.

Min är liknande till o från, är det blu-ray spelaren är det lite jobbigare än om det är fläkten.

Finns ett halvdant inbyggt system att varva fläktarna så de blåser ut skit. Kommer inte ihåg om man gör det genom att starta upp ps3 bios-menyerna eller om det var den skumma kombinationen av att hålla in powerknappen x o x antal sekunder. Finns hjälpsamma trådar och guider överallt om det är en skitutblås av fläktarna som behövs.

(av egen erfarenhet kan jag säga att det där utblåset är effektivt, spottade damm ur min ps3 att jag blevhelt röd o generad av att den ens sugit i sig så mycket)

GDC nästa

Har bara hört gott om GDC, hade en vän som var där förra året och hon var så uppspelt efteråt att det nästa var löjligt.

Har fått det beskrivet som en myllrande massa av kreativitet, och networking.

Hoppas du får en kanontid där och skriv gärna några rader om upplevelser på GDC. Smått avundsjuk på Jack in the Box burgaren.

När jag är sjuk eller för den delen under vädret, så brukar jag söka mig till spel som får mig att bli glad. Rayman är ett sådant, monkey island ett annat. Undviker allt vad multiplayer heter i de lägena.

När allt är grått vill jag ha färger, jag vill fly in i magiska förtrollade världar där liv sprakar.

Så äckligt goda dem är, så dyra men ändå så underbara.
Hatkärlek

Skrivet av ZF:
Skrivet av Fredrik Eriksson:
Skrivet av ZF:
Skrivet av jopg:

I mina ögon är Episode IV kanske en av de bästa äventyrsfilmerna som gjorts- Den har allt ett riktigt äventyr ska ha.

utom nazister.

Äh, den saken ordnade ju Indiana Jones.

vid eftertankning kom jag på att imperiet antagligen representanter nazister då det finns så många mer eller mindre tydligt uttalade likheter, så den kanske har det mesta ändå..

Och bara för att liknelserna gjordes så kommer hopklippet av Epic rap battles 2 låtar
Adolf vs Darth!

I mina ögon är Episode IV kanske en av de bästa äventyrsfilmerna som gjorts- Den har allt ett riktigt äventyr ska ha.

Se Fredrik, ibland är inte drömmar så långt ifrån att kanske uppfyllas.
Rubriken fick mig direkt att hoppa till blogginlägget du gjorde för bara någon vecka sedan:
"Tror du på drömmar"

Hade gärna gått tillbaka till den formen av kopieringsskydd, kanske hade sluppit "alltid online" biten och de här snurrbrickorna var ofta relativt fint designade så blir lite av ett collectors föremål.

Har ett par sånna till diverse spel till Amiga liggandes.

Jag tror en hel del saker var bättre förr speciellt inom mmo. Tycker det fanns fler spel som kändes fräscha ställt intill varandra innan alla började anamma det questande som nu är standard.

Mitt första mmo var star wars galaxies innan de gjorde tabbarna att införa så kallade combat upgrades och sedan bestämde sig för att förändra hela spelet till något som knappt var spelbart.

I swg var ekonomin helt spelarstyrd, att crafta var ett yrke, det fanns folk kända inom communityn för att de craftade de bästa vapnen. Man kunde skryta när man hade fått en customcraftad armordel av den kanske mest igenkände craftern på servern.
Det fanns spelargrundade och styrda städer, spelare hade egna hus som de inredde helt fritt. Du fick experience i det du använde och med en skillpoint cap kunde du bygga och modifiera din skilluppsättning näst intill hur du ville.

Jag saknar den friheten och den koppling som uppstod bland spelare. Det spelet saknade dock story. Det blev mångt och mycket det du gjorde det till, men å andra sidan är det ett av få spel där spelare kunde skapa sig namn för sig själva och man kunde känna sig unik. Man var inte generic orc i tier armor 3.

Mmo-spel kostar att utveckla så marknaden idag är mer eller mindre stöpt i en mall som man tror fungerar, som är familjär.
Även om det funkar så tror jag utvecklarna snart måste våga tänja gränserna och prova nya vatten.

Vill faktiskt gärna vinna den här. Spelet är så omtalat för hur dåligt det är och hur illa gearbox agerat så det finns inte en chans att jag någonsin kommer kunna motivera ett köp av det.

Även dåligt publicitet är publicitet, tror knappast jag är ensam om att sitta o fundera över hur hemskt det verkligen är att spela igenom det.
Håller tassarna för vinst.

Vin Diesel vill man ju bara krama.

Är för konsoler, har spelat konsol sen mitten av 80-talet.
Tycker lite såhär:
Tragiskt nog så har konsolerna närmat sig pc-marknaden för mycket. Förr fanns det fler anledningar till att ha en konsol än att en specifik utvecklare var bunden av kontrakt att just deras spel bara skulle finnas på just den maskinen. Inte så mycket nu längre.
Det skadar båda fälten för att spel utvecklas inte för att specifikt dra nytta av en specifik plattform utan för att "fungera" på samtliga.

Jag är dock trött på gnället om att konsolerna och konsol företagen är onda för de håller tillbaka pc-utvecklingen.
Det är utvecklarna som gör de valen av ekonomiska syften. Hade pc-marknaden varit den virila marknad som många verkar tro så hade företagen prioriterat den. Hade folk också slutat köpa urusla portningar till pc-plattformen så hade företagen tvingats slutat göra dem, men det är ett drömscenario som bara finns i fantasin.

Fördumning kopplat till konsoler är bara idiotiskt, det är en generationssak inte kopplat till konsoler/pc. Några av historiens mest nötta beroendeframkallande speedrun spel etc är konsolspel. Det är däremot en generation av sociala medier, casual facebookspel, överförklarande tutorials etc, det är ingen av plattformarnas fel det är bara den generationen av gaming vi är i.

Jag saknar en tid då det kändes som att plattformsvalet gjorde större skillnad på vad man upplevde. Samtidigt är det väl bra att oavsett vad man väljer för maskin så har man chans att uppleva de flesta stora spel på något sätt.

Jag spelar på samtliga format, vissa spel spelar jag tom på multipla plattformar för att de spelas olika. Jag är en gamer, har kanske för lite fritid för att kalla mig det men jag försöker iaf.

Så länge du har kul när du spelar och du njuter av vad du spelar så spelar du förmodligen på rätt maskin för dig även om det skulle råka vara en jaguar. Mångfald är bra.

Kan mest bara instämma, attityden är lite halvrutten här och där.

Bara för att spelen blir sämre behöver inte attityden i resonemang och gentemot andra fz-medlemmar gå ner.

Tycker mestadels handlar den taskiga attityden om det som nog är det vanligaste på gamerforum: A spelar B på C alla som spelar X eller Y på Z är skit och alla som inte håller med om det är också skit.

Motreaktionen blir att den som spelar XYZ blir förbannad för att någon kritiserar hans gillande av det, och så vänder vi på steken.

Om folk bara kunde acceptera att vi är alla olika individer och att vi är i vår fulla rätt att tycka om olika ting så hade vi förmodligen minskat antalet "tjafs" på forum/kommentatorsfält med 95% . Det kommer dock aldrig hända.

Allt man kan göra är att föregå med gott exempel, var artig, har man inget vettigt att tillföra skippa att göra inlägget. Alla kan snubbla ibland det är mänskligt.

Skrivet av Fredrik Eriksson:
Skrivet av jopg:

Jag tror dock att många för lätt köper resonemanget kring "onda utgivare". Jag har tex svårt att tro att The Cave inte hade blivit släppt utan kickstarter. Att säga att utgivare inte tror på en marknad för point and clicks/äventyrsspel samtidigt som telltale faktiskt säljer bra av kopior av de flesta av sina spel känns lite väl otroligt.

Jag tror absolut att många Kickstarter-aspiranter gärna spelar "onda utvecklare"-kortet. Det är ett bra sätt att öppna plånböcker. Sedan har de säkert en poäng i att många utgivare inte vill satsa på vissa genrer, men å andra sidan bevisar Telltale att det räcker med att göra AWESOME spel(berättelser).

Men det är orättvist att Aliens: Colonial Marines och Dead Space 3 säljer multum mer än vad exempelvis ett dåligt strategispel eller pekaochklicka skulle göra. Vissa genrer tvingas kämpa mer för sitt existensberättigande. Dumt, tycker jag.

Det är dumt, huvudet på spiken. Tyvärr är väl inte en marknad alltid rättvis, det är därför vi spelare får göra markeringar för vad vi vill ha.

Ska sluta bomba med kommentarer här nu, men tack för en intressant bloggpost och ett följande resonemang som kanske hoppade från drömmar om spel till tankebanor kring kickstarter.

Vi är alla uppkopplade i dagens samhälle, ta tillfället i akt och ge de småutvecklarna positiv feedback ge dem mod, ge dem uppmuntran att våga fortsätta vara innovativa eller för all del bevara genrer i mainstreamens gränsvatten. Små kreatörer och utvecklare är ofta lätta att få kontakt med, visa kärlek och uppskattan där den förtjänas och kanske just det lilla är pushen som behövs för att deras drömmars spel kan skapas, och i slutändan kanske även visa sig vara just spelet du drömt om.

Tycker det låter intressant kikar lite videos från det nu i efterhand då jag missade det live.

Konsolen låter ok inte mycket mer att säga, konsoler blir inte bättre än spelen som släpps till dem, och då främst dess exklusiva titlar.

Av kommentarerna ovan att döma kan man utläsa att de flesta konsolspelare tycker det var ett ok event och är förväntansfulla och någorlunda intresserade. Medan pc-spelare låter bitterheten över att spelutvecklingen till konsoler lagt bromslinor på pushandet av grafik inom pc-marknaden spegla av sig på kommentarerna och ställer sig helt negativa till det.

Det är inte konsolerna som avgjort att det är där utvecklarna lägger ner mest resurser, till stor del har gamers världen över sig själva att skylla om de tycker konsolfokuseringen blivit för stor.

Mest krut läggs där mest pengar finns, suger produkten till pc, köp den inte då. Köp de spel som är optimerade för pcn och visa stöd för de utvecklarna, men majoriteten av de som gnäller sitter ändå o torrentar ner pc exklusiva titlar för fulla muggar. Som man bäddar får man ligga det gäller både konsolspelare och pc-spelare, man visar vad man tycker genom sina val som konsument.

Sociala medier, kunde faktiskt inte bry mig mindre. Det är hype på det, sony hoppar på tåget, inte oväntat. Folk streamar allt möjligt nuförtiden och att koppla spel genom facebook är ju mer poppis än kalle på julafton så vem kan klandra dem.

Ser fram emot resterande månader för att se vad dem har att bjuda på, och det här eventet ökar ju på hypen inför att microsoft ska annonsera sin krysslåda.

Gott mos, god jul klappar o kramar.

Glad att det blev resonerande svar och inte den flame jag befarade.

Jag är absolut på er sida med det ni svarade. Jag tycker själv Shen Mue är ett bra exempel på ett spel som borde fått bli färdigberättat. Och ett nytt Megaman som DarkZide8 nämner är något jag hade spelat sönder tills fingrarna blöder.

I fallet med Shen Mue skulle det vara intressant vad som faktiskt avgjort att det inte fått en tredje titel.

Jag har själv valt att stödja spel bara av den anledningen att de slår på nostalgiska strängar på gamerlutan. Tror Cryamore var det senaste.

Jag håller helt klart med om resonemanget kring att det finns för få utgivare med pengar satt i kontrast mot antalet intressanta utvecklare. Det finns också precis som du säger, Fredrik, många genrer som inte riktigt får plats i mainstream marknaden och det är synd och skam. Lite har vi gamers oss själva att skylla, tycker jag. Så länge vissa genres säljer multum av kopior hur dåliga spelen än må vara, aliens colonial marines tex, så kommer marknaden se ut som den gör, där majoriteten av resurserna går till att generera profit.

Det ligger väl förmodligen ett stort problem i att flera spelserier och franchises folk skulle vilja få fortsatta ägs av företag som aldrig skulle släppa rättigheterna för dem för att låta någon utomstående släppa det genom crowdfunding. och hur mycket man än älskar spelet har jag svårt att se att ens de mest inbitna skulle välja att crowdfunda ett spel som ges ut av någon av jättarna så som capcom eller sega.

Jag tror dock att många för lätt köper resonemanget kring "onda utgivare". Jag har tex svårt att tro att The Cave inte hade blivit släppt utan kickstarter. Att säga att utgivare inte tror på en marknad för point and clicks/äventyrsspel samtidigt som telltale faktiskt säljer bra av kopior av de flesta av sina spel känns lite väl otroligt.

Nu kommer jag göra ett inlägg som förmodligen kommer misstolkas o hatas av många. Jag ber om ursäkt om det blir fasansfullt långt också,

Jag vill inte trampa på någons drömmar, men i de flesta fallen finns det genuina anledningar till varför en spelserie inte fick någon uppföljare. Det kan handla om kvalitetsbrister i material, sjunkande popularitet/vinst, eller helt enkelt att man känt att det är dags att gå vidare.

Ingen utgivare någonsin har haft en bra spelserie som genererar ett cashflow och bara låtit den dö. Det finns alltid anledningar till att spelserier avstannar eller försvinner.

Crowdfunding i all ära, det kan leda till mycket bra. Men jag ställer mig ofta frågande till vissa projekt. Utvecklare med ett bra trackrecord som säger "stygga utgivare vill inte låta oss göra det här, vill ni finansiera det" det får mig alltid att ta ett steg bakåt. Även om utgivare har pengaflödet i sikte så är dem inte så dumma som vissa vill få oss att tro.

Tycker även det är intressant med dagens spelgeneration där man konstant ryter om "omg CoD 10, mortal kombat 55 var är innovationen kom på något nytt" men samtidigt är man villig att slänga pengar på uppföljare av spel från flera generationer sedan som till och med i eventuell kickstarter info bekräftar att de ska tillbaka till den gamla typen av gameplay.

Jag tror på crowdfunding när det handlar om att hjälpa småutvecklare få ut sina alster på marknaden, men att kasta pengar till utvecklare som med sina kontaktnät och tidigare inkomster borde kunnat skapa sina spel utan spelarnas finansiering kommer jag aldrig förstå.

Med detta gnällande vill jag ändå säga, man ska aldrig låta någon trampa på ens drömmar. Om du drömmer om de här spelen så hoppas jag för din glädjes skull att drömmarna slår in.

Kommer tragiskt nog missa streamen då jag jobbar men kommer nog försöka hålla koll på twittrandet.

Har svårt att tro den kommer hamna såpass lågt som 3000. Jag gissar de som säger 4500-5000 är mer i rätt område, men då tror jag även move osv kommer ingå i ngn form av starter pack.

Och är fortfarande lite orolig att sony bara trollar o annonserar något som typ en vita med större skärm.

Älskar min ps3 och ser fram emot att få ta del av vad nästa generation kan ge oss.