Inlägg av Pettor

Inlägg som Pettor har skrivit i forumet

Obsidian ägs väl av Microsoft numera så dom skulle gärna få ta den pucken 😁

All cred åt Valve för G-man och GLaDOS. Båda är intressanta och annorlunda fiender egentligen som står ut från mängden, speciellt G-man som verkligen förblir en udda gåta i spelvärlden.

Men när det kommer till en klassisk skurk är väl Arthas ändå på en annan nivå av de som är kvar? Intressant karaktär och sättet man följer denna in i fördärvet är ovanligt välgjort i spelvärlden. Jag har aldrig spelat WoW men den Arthas som W3 följer är en av de bättre "skurk arc" jag kan komma på. Scenen i slutet av Frozen Throne är så minnesvärd i själv och visar så perfekt hur långt karaktären gått från sitt ursprung och vad det inneburit. Sen är han ruskigt badass på sitt skurkaktiga sätt 😅

Diablo 4. Förköper aldrig spel sen ett tag tillbaka men var ändå för snabb att inhandla. Recensionerna antydde att spelet var riktigt bra men skulle antagligen inväntat användarrecensioner 🤷‍♂️. Fast de tog nog iofs. nästan 1 månad innan de flesta insåg exakt hur dåligt det faktiskt var.

Twin Peaks
True Detective Säsong 1
Barry
30 Rock
Game of Thrones (så osäker på denna med tanke på hur de blev, men första säsongerna är ju magiska)

Outcast (originalet) är ju märkligt fenomen. Så otroligt spel för sin tid med toppbetyg som aldrig riktigt sålde. Tror det fick 96% i PC Gamer, alltså samma betyg som Half-Life något år tidigare hade fått och detta var högst hittills. Grafik och känsla var verkligen något annat. Små öppna världar långt före open world blev de facto. Många unika moment där alla världar kändes olika och innehöll massa spännande små äventyr och val.

Detta spelet de visar är något helt annat. Visst ser det ut som samma värld i färger och antar huvudkaraktären fortfarande är densamma, men för mig som älskar originalet finns det inget här som påminner om det. Samtidigt sålde det inte särskilt bra så jag förstår att man kör en modern approach.

Men nu till kritiken. Jag hoppas jag har fel såklart, men detta är ju som vilket dussinspel som helst? Vad har detta med Outcast att göra ens. Det känns som man tar ett IP som ingen kommer ihåg och gör ett spel helt utan koppling till originalet bortsett från några rent ytliga val här och där.

Kanske var Outcast före sin tid och idag hade samma spel tagits emot annorlunda. Det är i alla fall ett helt annat spelklimat och dialogen och världen med de mindre kvalitativa open-world sammanhangen hade säkert kunnat hitta sin community. Men det som visas här känns som något mittemellan som jag ifrågasätter om någon vill ha?

Känns som många här inte riktigt vet hur företag funkar. Är ni med på hur lite makt de längst ned har och hur styrda av ledningen de är? Och att makten går uppåt? Förstår ni hur många nivåer av hierarkier det finns ovanför alla utvecklare och att alla dessa har mer makt än själva utvecklarna? Alltså företag, ni vet så som de ofta är strukturerade. Eller är det utvecklarnas oändliga makt på Twitter ni menar? Den som styr Blizzard med fast hand? Eller just de pronomen är ju problemet.

Att ansvaret för att Overwatch 2 är "ett fiasko" ligger på ledningen är väl så självklart att de nästan inte kräver svar? Självklart är det ledningen som bär det ansvaret och självklart ska de sätta in resurser för utvecklarna kan inte själva bestämma detta. Gick det rädda bombningen på Steam? Antagligen inte. Men att inte göra något är självklart ett beslut från ledningen inte kopplat till pronomen i någons profilnamn.

Skrivet av Jönsen:

Jag har inte likställt människans inlärning med AI, skrev till och med tidigare i tråden att jag inte gör det men att jämförelsen likväl fungerar. Vilket den gör.

Är väl ingen här som påstår att AI ska hamna under samma regler som en människa men för att komma framåt måste vi ge tekniken möjlighet att utvecklas och detta görs med enorma mängder data. AI är en "ny" teknik där kommer komma regler, standarder, förordningar etc etc.

Men jag vet inte riktigt vart du får intrycket av att folk klappar big tech på ryggen, tror ingen här i tråden har gjort det (kan självklart ha missat det och vi har enorma fan boys i forumet så det är klart möjligt). Men att jag och andra tycker att förutsättningarna ska ges för AI att kunna utvecklas står jag för. Och sen att du värdesätter mänskliga artister etc högre än AI är väl inte konstigt, personligen bryr jag mig inte det minsta.

Isåfall ursäktar jag! Tolkar ofta argumentet att AI influeras precis som människor som att likställa. Jag vill att det nästan ska vara ett annat ord för att tydliggöra olikheterna. Vet att många ser dagens AI som nästan en person och kallar de för namn och tror det de genererar är via någon form av tanke, vilket det absolut inte är i min värld. Det går beskriva tekniken för att generera bilderna, även om den är extremt smart o komplicerad.

Får intrycket att artister är de nästan lata och big tech är på vår sida när jag läser. Självklart splittrat men artister ska gott befinna sig i det nya och det är deras egna fel om de inte ändrar sig o ska inte kräva något. Typ så. Jag förstår att kapitalismen kräver att människor ändrar sig för att ideologin går före, men förstår de som känner sig utnyttjade. Framförallt när big tech har sån otrolig makt överallt. Jag älskar mycket de gör o använder det, men fan vad makt de har i vardagen. Oroar mig defintivt att bla MS nu tar ännu större del av kakan. Snart programmerar och skapar MS m.fl. allt vi gör. Det ÄR oroväckande.

Skrivet av Molotov:

Här kan vi snacka "lata utvecklare".
tur att det som oftat fixas i efterhand, i slutändan blir ju endå PC versionen av dom flesta spelen den bästa versionen.

Nu skriver du "lata utvecklare" så du kanske referat till något speciellt, men ser ändå argumentet om att utvecklare är lata komma mer o mer. Tycker de är intressant. Vi har bolag strukturerade som rena pyramider, ofta flera ovanpå varandra, o väljer att tro de längst ned är problemet. Kan ju vara så i viss mån, men de gör ju ofta det som strukturen ovanför bestämt och har lite makt. Nog borde alla managers, publishers osv ta smällen?

Skrivet av B3RRY:

Det handlar väl om värderingar. I din värld framstår mänsklig kreativitet som något som bör värdesättas högt medan AI ”bara” är matematik. Du kan ju prova vända på steken. Säger inte att alternativet är rätt. Det skulle också vara möjligt att som ”artist” se det som något positivt att få vara med och bidra till detta underverk som enkelt helt utklassar en… Jag menar bara finns inget som säger att mänsklig inlärning ”betyder något” eller är mer värt. Absolut inget. Det är bara en känsla och en åsikt du och många har idag, ironiskt nog ofta väldigt teknikintresserade människor. Som också tycker den åsikten är viktigt av någon faktiskt ganska oklar anledning?

Tror techintresserade har tendens att känna så för vi också har erfarenhet av hur dåligt det går när man slutar ifrågasätta och bara låtar bolagen fritt härja. Förstår nog inte varför vi kan ifrågasätta spelbolagen när de gör ett hastigt beslut att släppa ett spel men blundar när en helt enorm förändring tar plats drivet av bolagen vars moral (eller avsaknad av) vi har 40 år erfarenhet av nu.

Jag tycker absolut artisterna själva får bestämma om de vill vara med eller inte. Det är copyright av en anledning. Att få "äran" att byta jobb för att ett storbolag använder dina verk känns märkligt. Om inte annat skapa en process där artisten får pengar om deras verk användes i producerade bilden då. Känns väl rimligt och lite kan vi väl kräva. En AI kan inte själv generera bilder som Simon Stålenhag utan att använda Simon's verk vid träning.

Men visst har du rätt att jag värdesätter mänsklig kreativitet extremt högt. Att döda den till förmån för en dator känns dystopiskt defintivt. Tror jag har svårt att förstå den här "teknik framförallt" känslan som styr oss. Sen att AI är ett fantastiskt verktyg säger jag inte emot. De är revolutionerande och fantastiskt.

Vill bara att de finns nån rättvisa och att vi i denna tråden attackerar artisterna o hyllar MS är helt upp o nedvänt. Ser det överallt förövrigt. Men antar många känner att man får så mycket av AI att de är värt att några andra lider o därför är de ok. När våra spel blir påverkade av samma bolag är de ett jäkla liv.

Men i grund o botten vill jag bara att vi tänker efter när en ny era ska sättas. Valen vi gör idag påverkar enormt och neutrala nätverk är inte samma sak som mänsklig kreativitet. Sen värdesätter jag det inte lägre, bara viktigt att det är något annat. Maskin kreativitet om man så vill. De är fortfarande matte och 100% en digital process. Man kan skapa ett nätverk själv om man vill förstå hur den processen ser ut o inte är det samma sak som att sätta sig ned o kreativt skapa något. Inte sämre, men annorlunda.

Skrivet av Jönsen:

Men finns väl ingen artist som inte lär sig av andras verk? Förstår verkligen inte detta resonemanget, ska man vara helt fri från andras verk så får man ju gå tillbaka till den tjommen som satte sitt handavtryck på en sten.

Synd att folk kommer förlora sina jobb men det kommer samtidigt bli bättre.

Tycker dock inte om tanken att likställa människors inlärning med en dators. AI (neutrala nätverk) är självklart inte samma sak som en människas inlärning. Vi har defekter, kan inte browsa hela internet på alla verk som finns och har (viss) förståelse för vad fair use är. AI som de vi ser är matte i grund och botten. Något kommer in och något annat ut. Exakt samma sak kommer ut sålänge samma sak kommer in. Nu slumpar techbolagen såklart input så vi aldrig får samma output, men det är ju bara en del av illusionen att AI modellen är kreativ. En människa har aldrig den förmågan.

Våra regler och system utgår från människans begränsningar och sätt att funka. Att låta en AI ingå i samma regelsystem utan att revidera eller ändra på det med utgångspunkt att den influeras likt människor kunde nästan inte kännas mer fel i min värld. Klart AI kommer finnas, men de är också självklart detta är något helt annat och regler får anpassas efter det.

Känns spontant något naivt att de stormrika techbolagen får klapp i ryggen när de aldrig kunnat få sin modell utan artisterna som byggde upp den utan deras vetskap. Och att detta sedan likställas med artisterna kreativa process är 🤯

Kom också ihåg att detta är rikaste jäkla bolagen på jorden med råge som får ännu mer pengar baserat på verk från artister som aldrig visste att en modell skulle tränas på det. Man kan sätta krav på bolagen nångång 🤷‍♂️

Jag köper alltid på GOG när de går för jag faktiskt äger spelet. Jag har en installer till Witcher 3, Baldurs Gate 3 osv och klienten är valfri. Tyvärr verkar konsumenterna aktivt välja DRM-klienterna så de går sådär för dom och sällan nya spel landar där.

Köpte Alan Wake 2 på Epic Store nu när de va rea. Tydligen exklusivt till Epic Store o kommer aldrig till Steam osv. Plötsligt kraschade spelet totalt utan varning eller felmeddelande. Kunde inte starta upp spelet igen, dog bara vid uppstart strax efter man såg loggorna.

Hittade en loggfil och där kunde jag snabbt läsa av att spelet försöker kontakta en Epic Store server för authentiering som nu hade dött. Felkod 300 mot OAuth server för de som undrar 😁 Det innebär alltså att jag inte ens kan köra mitt singleplayer-spel för att det kontinuerligt kontaktar en Epic server som nu låg nere. Helt kasst. Jag har aldrig kört mot Epic Store tidigare så om detta händer ofta är de ju nästan galenskap.

Förstår inte hur vi kom hit. Epic Store blir det inte igen, samtidigt har Steam DRM också. Får dock för mig Steam inte behöver kontakta authentiering-server så ofta för att spela offline spel?

Olika spel i min värld. Ena erbjuder vansinnig frihet o djupa RPG-element medan det andra handlar om mer rakt berättande i en grymt konstruerad o levande värld.

För mig blir det personligen BG3 alla dar i veckan men gillade verkligen RDR2. Problemet jag har är väl de begränsade uppdragen som inte tillåter någon form av frihet utan man måste följa Rockstar's exakta fotsteg om man vill undvika mission failed.

Nakeyjakey beskriver de perfekt:

https://youtu.be/MvJPKOLDSos?si=zHmPbnI6sKnk9kYB

Skrivet av rmpyro:

Bara att vänta tills spelet laddar kan ta upp till 20 min ibland om man har fått det felet, kan va så att karaktären inte har sparats vid något område. Du kan skriva r_Displayinfo 1 i konsolen för att see om entities laddar, om den står stilla på typ 28000 så har den stannat upp. Vänta ett tag utan att stänga ner, brukar komma upp ett felmeddelande i spelet om det inte funkar. Men efter det brukar det funka. Ibland så börjar entities laddas och den går igång istället. Tror karaktären sparas på ett område om man gör så, så det funkar att logga in efter det.

Men om du har spelat innan så bör du ta bort shaders mapparna vid user/Appdata/Local/Star Citizen. Dom är gjorda för en äldre version av spelet, och kan medföra en hel del buggar om man kör med dom gamla. Brukar stå hur man fixar det i launchern.

Ahh toppen! Tack för info 👍

Testade Star Citizen nyligen och hamnade i en infinite loop när spelet ska laddas. Laddskärmen försvinner helt enkelt aldrig. Första gången jag startade spelet efter installation kom jag till huvudmenyn men startade upp tutorialen och hamnade i ett konstigt läge där spelet startades i bakgrunden men laddskärmen aldrig försvann. De var rätt tydligt att spelet var där bakom nånstans. Men efter detta verkar spelet inte ens komma in i huvudmenyn.

Inte jätteviktigt egentligen och antar en ominstallation kanske hade funkat. Orkar dock inte riktigt vara alphatestare men skulle någon stött på samma sak och vet en snabb fix så säg gärna till😊

Skrivet av Devan:

Inte kolla på ads = piratkopiering? Nu lugnar vi ner oss ett snäpp här ...

Vilket jag heller inte sa. Utan det jag sa är att man gärna försöker rättfärdiga piratkopiering på samma sätt som man rättfärdigar blockering av ads, när båda uppenbart är problematiska att rättfärdiga. Det sa jag och det är inte samma sak som att säga att piratkopiering och ads är lika problematiska eller vad du nu menar med ditt uttalande.

Det är ju precis detta clickbait är. Ta en jämförelse / nyans och förvränga till något sensationellt o svart-vitt. Tycker att om man läser min text står det inte på något sätt att piratkopiering och blocka ads är samma sak. Hrmpf.

Förstår nog egentligen inte. Klart att YouTube kan kräva användare att se på reklam om de inte betalar? Varför är det yttrandefrihet eller allas rätt att få gratis content på YouTube? Det förstår väl alla att det inte finns en tjänst som kan betala kostnaderna om allt är gratis? 🤔

Sen om man väljer att lägga tid på att gå runt deras blocker eller liknande så fine, det får stå för varje individ. Men försöker inte moralisera eller vända detta till allas rättighet eller det korrekta valet. Precis som piratkopiering. Gör det om det nu är så, men det blir knasigt när man ska rättfärdiga beteendet.

Skrivet av Molotov:

Carmack ville tillverka ett VR headset som kostar max $199 och som är helt friktionsfritt, dvs bara sätt på skallen och kör. får se när det målet uppfylls.
Quest 2 är ett bäldigt bra headset. Men kör man enbart standalone kommer det i mångt och mycket vara en generations skillnad mellan Quest 2 och Quest 3 anpassade spel.
Att köra PCVR är kanske skillnaden mindre men det är väldigt klar och fin bild på Quest 3 tack vare panelen och dom riktigt fina linserna.

Nu måste man bara uppgradera med nytt headstrap så det blir lila skönt att ha på sig också 😅

Jag har så stor respekt för Carmack och när han förklarade hur ineffektiva Meta är, hur svårt det är att komma till beslut som tar skeppet framåt, hur det är tystnadskultur osv så kändes det som han bekräftade andra personers värld av Meta. Om de inte ens kan hålla kvar eller gå på erfarenheter från Carmack så vetifan alltså.

Kolla videon ovan med Laura som jobbade på Oculus och beskriver övergången till Meta. Det är flera bra poänger. Kanske framförallt att de tog ett företag där personalen siktar på mål A, bestämmer sig för att helt sikta på B och nu förväntar sig att alla ska vara med på skeppet och brinna för det.

Public shaming, ja-sägar kultur och ärligt talat en ledare som inte direkt inspirerar. Det är kul att de slänger pengar på en grej som VR, men det känns verkligen inte självklart att de kommer lyckas. Sen att de fått extrema talanger att sluta pga deras kultur bådar inte så gott.

Quest 3 och framåt känns grymt viktiga. Nu måste ju börja bygga upp en ökande grupp människor som är intresserade av deras headset. Det är en lång resa helt klart 🙂

Hehe, har väl nära noll förtroende för Meta som bolag. Carmack's uttalanden var ju knappast nådiga. Tystnadskulturen och hur mycket pengar som bränns utan resultat.

Funderar också på hur många Quest 2 ägare som känner suget för Quest 3 osv. Där hade de verkligen chansen att övertyga, vilket jag inte helt känner att de gjorde. En store fyllt med undermåligt innehåll är inte direkt det de behövde.

Laura Fryer har en bra video om Meta. Hon har jobbat på Oculus bland annat.

https://youtu.be/SPrbkJ3WYRw?si=2ufr_ksESSNWVcCz

Skrivet av Whitepilledoomer:

Kärnvapen har hjälpt hålla världen mer fridfull än vad den skulle varit. Alla vet om Nagasaki och Hiroshima, men ingen pratar om Tokyo som också totalförstördes minst lika grundligt. Konventionella vapen är inte garanti för gott beteende. Det är signifikant större chans att det blivit krig mellan USA och Sovjet om kärnvapen inte fanns.

Svenskar är så otroligt naiva när det kommer till vapen och krig. "Fred på Jorden" är folks högsta önskan utan att fundera på varför det blir krig. Vi har glömt bort hur otroligt fula vi människor kan vara och att ibland så är krig tyvärr det enda sättet att frigöra sig från saker (eller försvara sig).

Eller så har svenskar en unik utgångspunkt för fred då vi haft det ovanligt länge och slipper tänkta i destruktiva banor. Naivt är så lätt kort att dra fram som att det är dåligt när det finns ett land som får ha ett annat perspektiv pga förödelse inte varit en del av det på länge.

Framförallt framstår de som otroligt lustigt att säga att andra är naiva för att sedan framställa atomvapen som något vapen för fred, när det precis lika lätt kan innebära den största förstörelse mänskligheten sett om det används i fel händer. Det är självklart komplext men att mänskligheten står säkrare med atomvapen är en förenklad och högst spekulativ tanke. Det är svårt att sia om men det är självklart faktum att en atombomb inte får släppas i dagsläget och med tanke på att människor ser lika långt som sin egen dödlighet är det inget som förhindrar att det kommer släppas.

Jaja, vapen går inte förenkla till något som kan bli acceptabelt för smygreklam och annat. Reklam får man ha för saker som kräver mindre komplexitet än så. Reklam är ju just det, en vilja att få människor att bli naivt optimistiska om något och man får tycka vad man vill om vapen men att bli naiv i ämnet är farligare än att vara naiv om t.ex. nästa bil man ska köpa.

Skrivet av ziip59:

Alltså. Var kan man läsa inlägg som dessa, om inte i Sverige, de inbillat snusförnuftigas och skenmoraliskas hemvist. Beröringsskräck och moraliserande över vapen i spel som likväl spelas. Det är ju samma sak som om en alkis suttit och moraliserat över spriten han sitter och dricker. Ett skjutvapen är inte mer än ett föremål som kan brukas eller missbrukas,som en kökskniv eller en yxa. I detta landet moraliserar man över allt i utlandet, samtidigt som man skapar ett samhälle här hemma där snart även den mest pacifistiske tvingas använda våld, kanske rentav skjutvapen, för att freda livet på sig själv och sina anhöriga. Man tar sig för pannan. Inse att världen ser ut som den gör, där ingår även skjutvapen, även om de flesta länder lyckats bra mycket bättre än vi när det gäller missbruk av dem. Tjeckien är ett land där det är helt fritt att bära skjutvapen för självförsvar, även finland och Schweiz är väldigt liberala, och likförbannat är det Sverige som sticker ut i Europa i verkligheten alltså. Men ni sitter alltså och moraliserar över om det är osmakligt eller ej att någon tjänar pengar på att ha med digitala avbilder av vapen i en fantasivärld? Jesus!

Atomvapen kan missbrukas eller inte, precis som en kökskniv 🤷‍♂️ /s

Jag moraliserar gärna vidare om det innebär att endast dom som behöver vapen har det. Det är självklart osmakligt att ha smygreklam om vapen. Reklam med för all del. Vapen är något man behöver kunna ta ställning till utifrån mer kunskap än vad reklam i spel till gemene man kan erbjuda, speciellt då smygreklam. Det handlar självklart om att normalisera bilden av vapen utan att man behöver förstå mer än så, precis som annan reklam.