Inlägg av chimaeraSWE

Inlägg som chimaeraSWE har skrivit i forumet

1

Man kan räkna att en anställd kostar företaget c:a 85.000 kr per månad om man räknar med lön och en massa annat.

400.000 USD är ungefär 2.700.000 kr, och skulle räcka till c:a 32 manmånader. Om 10 personer jobbar på spelet betyder det alltså att budgeten endast räcker till 3.2 månader. Så gör man inte spel seriöst...

3.300.000 USD är ungefär 22.200.000 kr och det skulle räcka till 261 manmånader. Låt oss gissa att det är 30 personer som jobbar på hans spel. Det betyder att pengarna endast räcker till 8.2 månader. Så gör man inte heller spel i den klass som han pratar om.

Och jag kan bara säga som några av er här. Visst är det så att AAA-spel kostar allt från 80 miljoner (inte ovanligt alls) ända upp till över miljarden. Problemet är väl inte att 22 miljoner är mycket eller lite pengar, utan att man får ganska tidigt vet hur man skall anspassa produkten efter plånboken....Vilket han inte verkar ha gjort.

Jag är inte det minsta förvånad över hela denna situation då han försökt sätta Kickstarter i system bara för att han inte vill prata med förläggare eller andra investorer, och jag tror att det är rätt många som skulle kunna tänka sig att arbeta med honom.

Så där. Där har ni några visa ord från en producent från spelbranschen.

Det är också intressant att även publika lokaler så som biljardsalonger, pizzerior och så vidare måste betala en kostnad för tillstånd för att ha flipper-spel i sina lokaler. Detta är ju en av anledningarna till varför arkadhallarna i Sverige har försvunnit. En pizzeria har helt enkelt inte råd att ha några arkadmaskiner stående. Helt absurt.

Precis som alla andra här inne håller jag med om att problemet är att en hel del av spel som riktar sig till yngre använder just denna modell, vilket i flera fall är högst oetiskt.

Dock ser jag inte ett problem med tanken på F2P-modellen egentligen, och precis som någon annan här på tråden sa så är det knixigt att jämföra F2P på mobilen vs F2P till PC'n.

Som marknaden ser ut nu så verkar inte de flesta användare vilja betala något eller max 1,99 USD för ett spel. Det är väl därför in-gameköp har ökat så mycket som mekanism.

Dock låter det som att vi här på forumet som mer eller mindre kan anses vara hard core spelare inte alls har påverkats (än så länge) som andra typer av kunder. Det är ju de som är casual gamers som F2P-marknaden på mobilen är till för. Dvs de som aldrig skulle investera i en produkt på en spelhylla för 599 kr. Inte ens om de visste att produkten skulle vara bra hade de gjort det. Men de kan utan problem inestera 599 kr i ett spel som passar dem, på mobilen.

Lång tråd, intressant läsning. Här kommer lite kommentarer:

1) Konsollen finns inte? Lansera nått som inte finns?
Svar: Spelutvecklare sitter redan med utvecklingkiten, så visst finns de, även fast inte designen är spikad.

2) 20% av beräkning skall ligga på GPU?
Svar: Det låter konstigt. Med tanke på att CPU'n är så upphottat (till skillnad från PS3'an), tror jag inte att man behöver göra icke grafikrelaterade beräkningar på GPU'n.

3) Kopplingar till sociala medier
Svar: Sorry XBox-fans, men nästa XBoxen kommer att ha samma typ att inställning till sociala medier som PS4'an. Dessutom har de flera saker som verkligen kommer att irritera spelare/kunder.

4) Priset.
Svar: Priset kommer nog vara närmare 4000 kr än 6000 kr (som PS3'an gick ut med).

Sen vill jag bara kommentera på en sak. Varför är det som mycket hat mot spelutvecklare på FZ? Om ni inte gillar spelen....spela inte spel.

Skrivet av FuzioN:

WHAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAT ?! ingen köpte DS!? driver dom på fullaste allvar med mig?

Enligt vgchartz.com så har Darksiders 1 & 2 tillsammans sålt 2.3 miljoner ex, vilket inte troligtvis inte är tillräckligt för att någon skall våga satsa på det.

Dessutom så lämnade ju Joe Madureira (Creative Director för båda spelen och känd serietecknare) Vigil Games precis innan jul. Det sänker tyvärr suget efter lisencen ät mer från ett investeringsperspektiv.

Synd. Gillade verkligen DS 1.

Skrivet av Aresz:

Enligt denna länk säger han att han vill försöka återanställa de som har blivit uppsagda om de lyckas med kampanjen på Kickstarter. Problemet är tyvärr att kampanjens mål är c:a 7.2 MSEK, och att ha 40 anställda kostar c:a 2.5-3.5 MSEK i månaden. Det skulle betyda att de bara skulle kunna ha kvar personalen i 2-3 månader.

Hoppas att det går vägen för dem, men jag tror inte att de kommer anställa tillbaka de 40 personerna, om de inte har pengar undanstoppade någon annanstans vilket inte verkar vara fallet.

Bara att önska dem lycka till.

Skrivet av Sisyr:
Skrivet av chimaeraSWE:

Jag tycker att det känns ganska skenheligt att Double Fine sitter på Kickstarter och bönar och ber att folk skall investera pengar i deras "kanske"-projekt vilket kan få det att låta att minsann inte har några pengar. Samtidigt sitter de och planerar att köpa upp IP'n från THQ, vilket kostar mer än deras kickstarter-projekt.

Och jag tycker att du antar väldigt mycket...

Nu förstår jag inte riktigt. Vad är det du tycker att jag antar? Att Double Fine inte har några pengar?

Jag anser att företag och individer som har egna pengar att inte bara starta utan även fullfölja spelprojekt bör göra det utan Kickstarter. I alla fall som start. Att personer som Tim Schafer och Peter Molyneux går ut och "ber" om pengar tycker jag är konstigt.

Om det sedan visar sig att DF skulle använda sig av Backer-pengar för att köpa IP'n ur THQ, så tycker jag att det är mycket märkligt.

Men har du en annan åsikt så hör jag den gärna.

Jag tycker att det känns ganska skenheligt att Double Fine sitter på Kickstarter och bönar och ber att folk skall investera pengar i deras "kanske"-projekt vilket kan få det att låta att minsann inte har några pengar. Samtidigt sitter de och planerar att köpa upp IP'n från THQ, vilket kostar mer än deras kickstarter-projekt.

Vad är det som får "alla" att hoppa på Linda Grip för denna recension? Om det hade varit en man som hade recenserat den på exakt samma sätt hade de flesta av de ytterst barnsliga kommentarer i den här tråden inte existerat.

Och för er som gillar att kolla metacritic. Kika på den igen. När denna kommentar skrivs så finns det inte en enda seriös och respekterad "Critics Review" som ger spelet över 65 (Beroende på hur ni ser på Svenska Game Reactor). Och kom ihåg att 65 på metacritic är ett episkt fail.

Personligen gillar jag "crazy"-spel som gärna får ha en hel del humor, men jag måste hålla med Linda och flera andra kommentatorer i denna tråd med att spelet varken verkar ha högt produktionsvärde, intressant gameplay eller något som faktiskt bär upp spelet.

Man skall ju också komma ihåg att det är osäkert på vilken build vi egentligen spelar på. I många fall när man utvecklar spel så testar med en stabil men något äldre version än den som utvecklaren arbetar med. Jag vet dock inte hur det är i detta fall.

Med min burk i7@3.4GHz, 16GB RAM, GTX 590, på högsta inställningarna i 2560x1440 så varierade FPS'n ganska mycket. Hade allt från 15-60 FPS (v synk på), under stresstest-måndagen.

Håller även med ovan kommentar när det gäller att klienten vi spelade är CPU-bound. Endast en av mina processor-cores arbetade på 80%, resten låg mellan 1-8%. Antar att de kommer att fila en del på bättre support for multi-core användning och deras trådning.

Att de har en del att göra när det gäller GPU optimering är ganska tydligt. "Vattendroppar på kameralins"-effekten när man kommer upp från vattnet sänkte min FPS med ca 15 FPS tills det att effekten försvann, under beta weekenden. Kan även tänka mig att de håller på att optimera overdraw-problem när det kommer till effekter, vilket man märker av en del i combat med många inblandade.

1