Inlägg av ClockWise

Inlägg som ClockWise har skrivit i forumet

Jag köpte en Switch idag. Så det hoppas jag verkligen inte.

Skrivet av Piigge:

Konstigt att kina inte ens är med i listan iom att dom har överlägset mest närvaro när cheaters dyker upp. PUBG had ju nått nära 90%+ av alla fuskare var ifrån kina.

Om jag inte missminner mig är Google bannat i Kina, och undersökningen verkar använda just googles sökningar som bas. Så är förmodligen därför.

Skrivet av Mirage:

"Men något de inte planerar att göra är att implementera regionslås för att tvinga spelare att endast spela på servrar i sitt närområde, eftersom de menar att det ändå finns fuskare från varje region."

Korrekt, men jämför antalet fuskar i Kina, Ryssland och Europa. Skulle tro att endast ett av de länderna har fler än hela Europa lagt ihop.

Blev nyfiken och googlade en stund, och det verkar som att top 5-listan är:

Ryssland
Italien
Israel
Japan
Sverige

Det är dock uppenbara brister i själva undersökningen, eftersom det är omöjligt för utomstående att veta för respektive spel. Det man har kollat på är googlesökningar för respektive land, youtube-videos, osv. Man gör också ingen distinktiv skillnad på online-spel och offline-spel. Ryssland och Italien har över 4 gånger högre cheat index än övriga i top 3 också. Tittar man per capita så leder Svergie dock...om jag inte snurrat bort mig i rapporten.

Tyskland är det land som söker mest efter fusk till Fortnite

https://www.uswitch.com/broadband/studies/worlds-biggest-gami...

Skrivet av MammaMuu:

Jag är inte spelutvecklare utan konsument, jag bryr mig ärligt talat väldigt lite om vad utvecklare har för åsikt om vad som är rättvist när dom i undersökningar visat att dom har noll koll på vad dom pratar om.

Exempel 1:
https://gameworldobserver.com/2020/01/29/steams-revenue-split
28% av dom som svarade på undersökningen här tex tycker även att Epics 12% är för mycket, en butik som förlorar pengar konstant för det inte är möjligt att driva butiken i den skalan på så låg procent och som i många fall skjuter över transaktionskostnader på kunden efter köp, vilket steam inte gör.

Epic games förlorar pengar på sin store för att de betalar helt orimliga summor för exklusivitet, inte för sina 12% av revenue cuts. De ger dessutom bort en hel del spel gratis just för att locka över kunder.

Skrivet av MammaMuu:

Exempel 2:
I början så var alla spel på steam utvalda av personal som jobbade på steam. Dom som blev valda var glada för dom fick bra reklamplats på steams förstasida och sålde extremt bra.
Detta tyckte utvecklare var orättvist så dom klagade tills steam startade steam greenlight. Detta gjorde att spel med ett starkt community kunde rösta fram spel som steams personal inte hade valt, men som visade att det fanns en intresserad marknad.
Detta dög inte heller för andra utvecklare klagade på att det var orättvist att man kunde samla ihop falskt intresse och rösta in spel som inte skulle sålt mer än deras egna spel.
Så steam ändrade igen så att vem som helst som betalade en låg avgift fick publicera sitt spel. Nu kan ingen klaga längre, alla får vara med.
Nej då klagar utvecklare istället på att det släpps för många spel och deras spel inte blir pushade på förstasidan längre och generera intäkter på att dom fått en bra reklamplats.
No shit att det inte går att få samma reklamplats när det publiceras tusentals spel varje dag pga att dom själva ville ha ett system där vem som helst kunde publicera på steam och komma åt den kundbasen.

Så utvecklarna får inte längre alls samma exponering eller möjlighet till samma service som tidigare, men Steam tar ändå samma betalt. Makes sense. Det släpps över 10 000 spel om året på Steam, 1% av spelen som släpps säljer över 4000 dollar under sin livstid, innan skatt, innan Steam tar en cut på 30%. Steams platform har skalat upp helt galet, precis som App Store och Google Play, vilket ger enormt mycket mer intäkter till just dessa, medans allt blir svårare för utvecklaren - som dessutom fortfarande måste betala sina 30% oavsett vilken summa de säljer för.

Skrivet av MammaMuu:

Epic har inte direkt vart lösningen då dom funnits sen 2008 och först i september i år låtit folk släppa sina spel själva i deras butik
https://store.epicgames.com/en-US/news/epic-games-store-launc...

Kul att du hittade data på hur mycket vissa spel sålt på itch vs steam. Vi kan ju kolla på dom siffrorna då och jämföra det med utvecklare som hävdar att steams avgift som default är 30% men också kan vara 20% eller 0% beroende på hur mycket och vad du säljer genererar för värde.

Itch tar 10% av försäljningen och motsvarade bara 1% av försäljningen medan steam som har en "orimlig" kostnad på säg 30% stod för 99% av försäljningen. Som konsument skulle jag kolla på detta och säga att steams standardprocent som är jämförbar med resten av marknaden är mer än förtjänad med tanke på vilken fördel utvecklarna får i försäljning. Utvecklare kommer alltid vilja ha mer, dom vill helst ha 100%. Men dom kan inte acceptera att om dom ska få 100% av intäkterna så kommer dom inte få samma kundbas att sälja till.

Steam sänker sin cut för de som säljer mest Och utvecklarna får inte "fördel" för konkurrensen på Steam är för hård. Idag räcker det inte att göra ett riktigt bra spel, utan marknadsföring så ser ingen spelet. Steam pushar ENDAST de spel som REDAN trendar och göra bra ifrån sig i sales, de hjälper till exakt NOLL med marknadsföring på sin egen platform. Utvecklaren gör ALLT jobb, och steam tar en enorm cut eftersom de har gjort så ALLTID, och det finns 0 incitament för dem att sänka eftersom de har haft liten till ingen konkurrens i 20 år.

Skrivet av MammaMuu:

Steam är en plattform som riktar sig mot kundernas bästa.

Du glömmer att utvecklarna är minst lika mycket kund till steam som spelarna. Och för utvecklarna är Steams 30% back breaking. Det är precis samma problem på mobilmarknaden, Apple och Googles cut på 30% är så mycket att i många fall står det för den absolut största majoriteten av en apps kostnader. Och du har inget alternativ. Där jag jobbade förut var Apples cut lika stor som hela bolagets anställdas lön.

Hade Steam riktat sig mot kundernas bästa hade de sänkt sin revenue cut, eller bytt till en modell som tar mer pengar från de som redan tjänar pengar. De hade gett oss mer utvecklare, och mer spel.

Skrivet av MammaMuu:

Epic och itch försöker locka till sig utvecklarna genom att ge dom bättre fördelar på bekostnad av konsumenternas intresse. Sedan gråter utvecklare att konsumenterna inte köper spelen på dessa plattformar och att det är så orättvist. Det är kunderna som i slutändan bestämmer vad som är rätt plattform, och om dom inte väljer Epic före steam så får utvecklarna anpassa sig till den verkligheten och göra sitt alternativ mer attraktivt eller sluta gnälla.

Det är dock inte så svart eller vitt i min mening. Om en platform har monopol, så kan vare sig utvecklare eller spelare använda något annat. Det handlar inte om vem som har bäst platform, det handlar om konkurrens och att monopolställning är sämst för alla. Steam/Apple/Google tar sin 30% cut, vilket blir en helt skev kostnad mot utvecklare, som i sin tur behöver lägga den kostnaden på kunden. Ingen vinner förutom Steam/Apple/Google.

Skrivet av MammaMuu:

Summering, många utvecklare är för dumma för att fatta vad det krävs för att driva en plattform.

Du är varken utvecklare, eller jobbar inom att driva en liknande platform, men vet mer än de som faktiskt jobbar som spelutvecklare? Ok.

Skrivet av Molotov:

Bra förklaring fick du ovan det ör inte så "illa" som folk vill få det att låta.
Sen måste man komma ihåg att Steam är inte bara en affär, det är lika mycket en plattform för flera saker.

Steam har ju blivigt vad det är pga långsiktigt arbete där Valve byggt nått efter vad man tror spelarna vill ha.
Långsiktigt är verkligen ordet. MS, Sony, Nintendo, Epic osv kommer aldrig kunna bygga nått liknande idag för alla dessa jobbar bara efter nästa kvartalsrapport till sina ägare.

Jag håller med om att Steam > alla andra platformar. Men det handlar inte bara om spelarna. Det handlar minst lika mycket om utvecklarna. Det har varit mycket irritation både inom apputvecklingsområdet (Apple/Google), och spelområdet, att monopolaktörer tar hutlösa 30% av intäkterna. Enda sättet att förändra det är med konkurrens, och där har Epic gjort ett jättebra jobb - för utvecklarna. Mindre bra för spelarna.

Skrivet av MammaMuu:

Att det inte finns något alternativ till steam för att publicera spel är helt fel, låt oss kolla på några av dom mest spelade spelen för 2023. Detta är bara ett exempel, är inte viktigt för argumentet att det är exakt denna ordningen.
https://www.thegamer.com/multiplayer-games-with-large-player-...

1, Minecraft - Finns inte på steam
2. Leauge of legends - Finns inte på steam
3. Fortnite - Finns inte på steam
4. Among Us - Finns på alla plattformar mer eller mindre, inklusive steam
5. Apex Legends - Började på EA app men finns också på Steam
6. World of warcraft - Finns inte på steam
7. Heartstone - Finns inte på steam
8. Destiny 2 - Började på Battlenet men finns nu på Steam, Epic och Windows store.
9. Counter strike - Finns bara på steam
10. Tom Clancy's Rainbow Six Siege - Började på Ubistore men finns på Steam och Epic
11. Dota 2 - Finns bara på Steam
12. Rocket leauge - Finns inte på steam längre

Poängen är, det finns alternativ till steam vilket du tydligt kan se på vart du kan spela några av dom populäraste spelen.
Om du vill sälja ditt indie spel så är itch.io en av dom vanligaste platserna. För dom tar bara 10% och verkar precis som steam inte bestämma vilka spel som får och inte får finnas på deras plattform vilket Epic exempelvis gör.

Du var aldrig tvingad att publicera på steam innan heller, du kunde gått till någon av dom andra butikerna om du ville. Men alla dom tog också 30% av försäljningen så varför skulle du välja en butik med mindre användare som tar samma procent som steam? Är det här vi skyller på steam för att vara ett monopol för att dom erbjudit bättre eller samma villkor som alla konkurrenter och därmed blivit stället alla vill sälja sina spel på sålänge man inte är stor nog att göra en egen butik?

På steam kan du också generera nycklar gratis vilket gör att du kan sälja på affärer som humblestore och greenmangaming eller din egen hemsida. Så försäljningen av spelen och hur mycket pengar du får från det har inte vart låst till steam bara för att du använder steam som plattform för att leverera ditt spel till kunderna.

Tror du missar min poäng. Jag säger inte att det inte finns fler ställen att spela på, jag säger att det finns få ställen att släppa sina spel om man vill sälja sina spel. Att Steam har en 75% market share betyder att släpper du inte spelet där så kommer spelet med största sannolikhet inte sälja alls. De sista 25% är uppdelade på 10+ olika digitala butiker, där majoriteten av dem endast sålde sina *egna* spel om man backar ett par år. Ubisoft började tillåta externa indiespel på sin platform 2022. Lycka till att släppa ditt spel på Battle.net, eller Rockstar. Mig veterligen så kan du bara publicera ditt spel själv på Steam, Epic, eller Windows Store. Kanske GOG? Intäktsmässigt är det självmord att inte släppa på Steam.

Det betyder dock inte att du kan släppa det på fler ställen. Och Epic tar för övrigt 12% av försäljningen, gentemot GOG och Steams 30%. Kikade snabbt på postmortem på reddit för indiespel som släppt på både itch.io och steam, 99% av sales kommer i regel från Steam.

Skrivet av PeTTs0n:

Fast vi båda får det att låta bra mycket mer objektivt - du genom formuleringen "Men det är vad som krävs för att luckra upp Steams monopol och för att till slut göra marknaden mer rättvis" och jag genom att tämligen otvetydigt hävda att det är fel.

Jag står dock fast vid att Epics sätt att köpa exklusivitet är till 100% fel, PC:n som plattform är inte lika monolitisk som ex. Playstation eller Xbox, så jag ser den inte som direkt jämförbar med dessa - även om vissa likheter givetvis finns mellan plattformerna och marknaderna.

Epics sätt att hantera spelmarknaden på med sina köpta exklusiviteter av tredjepartstitlar ser jag som en mycket klar försämring för konsumenter framförallt, då konsumenten inte ges något som helst alternativ var denne vill handla. Förespråka då hellre GOG som alternativ i stället. Man "lockar" inte kunder genom att tvinga dem.

Ja, kanske det haha Men vilka platformar finns det ens utöver Steam och Epic, som inte är exklusiva till utvecklarens egna spel (ubi, origin, rockstar etc)? Typ GoG? Som har funnits sedan 2008 och aldrig haft mer än typ 2% market share någonsin? Om du skulle köpa ett digitalt spel någon gång mellan 2003 fram tills idag, har det ens funnits något alternativ till Steam som digitalt bibliotek? Ingen lyckas slå sig in på marknaden för Steam är för stora. Precis som utvecklarna så har spelare inte heller ett val - även om dem tror det (förens Epic då). Om du inte ska köpa dina spel hos Epic, eller hos Steam, vart ska du köpa dem? Tycker GOG har blivit mer attraktivt på senare år, men spola tillbaka 5-6 år så fanns det ju bara gamla spel där.

Vill också påpeka att jag inte alls gillar exklusivitet, men jag tror inte Epic har något annat val. Annars hade de inte bränt så stora hål i sin plånbok för att försöka få över spelare. Det räcker liksom inte att "göra en bättre butik" när Steam har funnits sedan 2003 med i stort sätt hela market share. Har man 200 spel på steam (som jag har), då väljer i alla fall jag Steam i alla lägen, av den enkla anledningen att jag vill ha allt samlat. Enda sättet att få mig att köra Epic är då att ta det där spelet jag vill spela till fånga

Jag gillar inte taktiken, men jag tror det är helt rätt väg att gå för att försöka slå sig in på marknaden.

Skrivet av Molotov:

Det stämmer väll endå inte, det gick att köpa "steam spel" utanför steam innan epic.
Finns onlinebutiker som säljer spel, så knappast 1 nedladdning eller vad är det du menar egentligen?

----
Ont
I slutändan skulle det bästa vara om epic kunde konkurrera med att faktiskt göra nått bra ist för att köpa exlusiviteter.

Överdrift såklart, men steam hade 2013 75% av PC marknaden. Om man bortser från den fysiska handeln, så har det egentligen aldrig funnits något alternativ till Steam. Jag har aldrig någonsin sett en video från en Indie dev eller liknande, som INTE tvingas publicera på steam för att ha någon chans till att sälja sitt spel.

Skrivet av Molotov:

Steam spel kan köpas/säljas utanför Steam.
Det är bara vad jag förstått köp på steam som avgift tas. Sen kanske det är en avgift för att generera steam nycklar som kan säljas på andra platser det vet jag inte hur det ser ut.

Jo, men det är lite som att säga att du kan släppa mobilappar utanför Google Play och App Store också. Du kommer ha exakt 1 nedladdning, och det är från mamma. Innan Epic kom och rörde om i grytan så fanns det inget annat alternativt än Steam om du ville sälja ditt spel.

Skrivet av PeTTs0n:

Fast sättet att hantera det på är inte att köpa till sig exklusivitet, två fel blir liksom inte ett rätt.

Det är ju dock oerhört subjektivt om att köpa exklusivitet är rätt eller fel, alla platformar kör exklusivitet, Sony på sina spel, xbox på sina (även om de släpper till PC), Nintendo till sin konsol, och så vidare. Att Epic köper exklusivitet är ju inte värre, i min mening. Och uppenbarligen fungerar det ju med tanke på andelen på marknaden. Det handlar inte bara om att locka utvecklare till sin platform, utan även användare. En platform utan användare blir värdelös för utvecklare oavsett hur låg avgiften är, precis som den blir värdelös för utvecklare utan användare.

Förhoppningsvis försvinner exklusiviteten, jag är en sån person som gärna har allt på ett ställe. Jag har mycket spel på Epic som alla varit gratis, men jag startar klienten 1 gång i halvåret.

Skrivet av Djavulen:

"Sweeney antyder också att man på ett "löjligt aggressivt" sätt kommer fortsätta jaga exklusiviteter till Epic Games Store."

Det är ju tyvärr detta som gör att en stor skala hatar Epic/Sweeney. Att han endast strävar efter att skapa monopol. Det är det som är trevligt med Steam, Valve gör noll för att skapa monopol, folk dras dit iallafall utan att dom behöver göra något. The people have chosen!

Beror på vilket "folk" du syftar på. Användarna dras till Steam av många anledningar framför Epic, men utvecklare för spelen har tidigare inte haft ett annat val. Man är fast med Steams avgifter och villkor, oavsett hur detta ser ut, för de har haft hela marknaden. Ett typexempel på varför monopol är svinkasst för alla inblandade (utom de som utövar sin monopolställning såklart).

Jag gillar inte heller exklusiviteten dock, oavsett perspektiv. Men det är vad som krävs för att luckra upp Steams monopol och för att till slut göra marknaden mer rättvis - för utvecklare.

Skrivet av fudge:

Samma veteraner som gjorde Warcraft III Reforged? Jag hoppas det det blir bra för jag saknar ett bra rts spel. Ett nytt då för finns många bra gamla.

Främst folk från StarCraft II faktiskt, men även Gameplay Engineer för Reforged. Lead Campaign designer för WC3 och TFT, Lead Engineer SC2, Production Director för C&C Generals 2 och SC2, Lead Artist SC2, Lead Co-op designer SC2, Server Engineer SC2, osv

Det tog inte många dagar innan ett meta etablerades i detta. Det går att spela detta väldigt competitive, men deras extra modes bjuder in för mycket mer casual också. T ex att man kan spela 3p coop vs AI (förmodligen ranked sedan också?) där man har tillgång till heroes.

Ett problem StarCraft II hade var att spelet alltid balanserades kring 1v1, vilket gjorde 2v2, 3v3, och 4v4, helt värdelösa att spela. Metat i framförallt 3v3 och 4v4 har länge varit cheese, eller turtle mass air. Värdelöst att spela.

I Stormgate ser man till att modes har lite egna nischer, och egna balanseringar. Jag tror det är en rätt bra väg att gå, de som gillar en mer casual approach borde gilla det bättre. Sedan tycker jag personligen att man alltid kan spela 1v1 casual också, det balanseras ju alltid kring din egen skillnivå.

Jag har inte spelat jättemycket Stormgate än, men en har ändå fått in en sådär 20-30 games 1v1, och det finns definitivt en fin potential här

Edit: Jag har för övrigt också lite svårt att acceptera stilen. Har inte mycket till övers för den tecknade stilen, samma gäller Dota2 tyvärr. Men å andra sidan ställde man ner grafiken till low i SC2 för att se invis units, och creep spread, bättre - så det kanske inte spelar så stor roll.

Det har varit galet kul att delta! Och ett speciellt tack till @Morti som chefade det hela, och @Hanzo för det fina priset! <3

Skrivet av Morti:

För framtida jams kanske man kan rösta på tidsåtgången, denna gången ville jag testa lite kortare spurt för att se om flera kom i mål. Min åsikt är att ett för långt jam leder lätt till avhopp pga för stora mål, sena starter, tar för mkt av ens tid osv, medans ett kort blir lite mer fokus på ett litet mål som är lättare att dra i mål. Vad tycker ni andra?

Nästa års general får ha det i åtanke 🙂

Tycker en vecka är perfekt. Längre tid gör bara att jag blir utmattad och kanske skippar. Två dagar är för kort eftersom jag endast kan sitta mellan 21-23 på kvällarna i bästa fall. Så för min del är en vecka helt perfekt 🤩

Bra jobbat med modereringen, Morti!

Skrivet av Ftmch:

Det var precis det jag gjorde! Fastnade först vid dörren första gången, sen insåg jag att det ju fanns en kontroll för att stänga den. Mysigt spel! Nåt att utveckla med fler banor (finns hur hur många hus som helst tomten måste in i..) och mer ljud och sånt kanske. Trevligt och juligt!

Haha funderar på om jag ska rätta till lite saker. Har en lista som borde arbetas igenom för att få det lite bättre. Får se om man pallar.

Skrivet av Wakkaah:

Det har varit en stor glädje för mig att spela igenom alla bidrag! Min personliga favorit förblir hemlig tills röstningen är stängd. Tack till alla spelskapare för spelglädjen!

https://youtu.be/Cc7U194xaaA

Sjukt kul att se hur alla spelar olika. Lät en kompis spela Sneaky Santa och han gjorde helt annorlunda, missade helt att smyga. Ingen verkar hittills ha kört den "korrekta" vägen eller. Vilket är att smyga förbi första NPC och hamna bakom soffan, där man måste stänga dörren till kontoret för att komma vidare (killen vid datorn upptäcker även de som smyger), för att sedan smyga förbi hunden och vinna vid granen.

De flesta verkar ha upptäckt att soffans hitbox är kass, så man lubbar bara rakt över den xD

Nu tog jag mig äntligen tid att spela allas spel, sjukt bra! Väldigt varierande typ av spel också, även om det var några som hade lite samma idé snyggt jobbat allihopa

Helt sjukt att vi fick in så många bidrag också, riiiiiktigt bra jobbat allesammans! 12 submissions förra året var det väl 3 tror jag? Ska bli så jäkla kul att testa allas!

Skrivet av ClockWise:

Tror jag lyckades submitta nu. Det dök inte upp i listan av någon anledning, men måste ha lagts till vid någon refresh eller nåt för jag kan gå in på FZ Game Jam och se att det är submittat. Och det står även på min dashboard. Märkligt.

Det blev in i det sista. Sitter just nu med några minor tweaks, får se om jag hinner upp med en sista build innan deadline

Skrivet av Morti:

Nu är syltandet slut och det är dags att spela spelen!

Jag förlängde uppladdningstiden lite för det var en som inte fick till uppladdningen av sitt spel igår så väntar lite med att skapa omröstningen tills sista bidraget är inne

Men annars så är alla spelen nu synliga och redo att spelas! https://itch.io/jam/fz-game-jam-2023/entries

Fick till en sista upload där jag aktiverade Windowed mode, så det finns en version utan och en med. Men i övrigt är de identiska. Jag är en riktig sucker för statistik, så jag trackar mycket av det jag lägger tid på. Speciellt inom utveckling.

Utvecklingstid: 26h 23 min 15 sec
Övertid på jobbet: 4h
Sömn per natt i snitt: 5h
Känsla i kroppen: "And then he greeted Death as an old friend, and went with him gladly, and, equals, they departed this life."

P.S
Polaren har lämnat in, så du kan stänga, tack <3!

Tror jag lyckades submitta nu. Det dök inte upp i listan av någon anledning, men måste ha lagts till vid någon refresh eller nåt för jag kan gå in på FZ Game Jam och se att det är submittat. Och det står även på min dashboard. Märkligt.

Det blev in i det sista. Sitter just nu med några minor tweaks, får se om jag hinner upp med en sista build innan deadline

Jag har Max 6h kvar att lägga på detta. Deeeeet är tight, har inte ens byggt min bana än haha. Sjukt kul att sitta med i alla fall, men jag hade behövt en vecka till…eller kanske två