Kort beskrivet är OBS, eller "Open Broadcaster Software" som förkortningen står för, en gratis mjukvara baserad på öppen källkod. Dess syfte är att ta det du har på din skärm och skicka det som en videoström till exempelvis Twitch eller Youtube, som sedan gör den tillgänglig för tittarna.

OBS har två lägen, det “klassiska” och Studio, och det är egentligen en smaksak vilken du använder när du streamar. I det sistnämnda läget har du större kontroll över dina övergångar mellan olika scener och kan även göra justeringar i dem utan att den syns på streamen. Vi skulle rekommendera att du börjar med det klassiska läget och kanske går över till Studio när du blivit varm i kläderna. Innan du går vidare i den här guiden rekommenderar vi att du installerar OBS så att du kan klicka runt i det samtidigt som du läser.

Om du väljer det klassiska har du ett antal boxar att hålla koll på. Den mest framträdande är vyn för vad som faktiskt visas i streamen, det som kallas canvas. Från vänster till höger i nederkant har du scener, källor, ljudmixer, övergångsinställningar samt kontrollerna och vi ska gå igenom dem en och en.

OBS vinner kanske inga estetpriser men det gör sitt jobb!

Scener byggs av olika källor och det är dessa du växlar mellan under din stream. Du kan till exempel ha en scen där introt spelas, en där webbkameran fyller hela skärmen och en där spelet är i fokus, med en liten webbkamera.

I varje scen har du ett antal källor. Din webbkamera, spelet du streamar, eventuell grafik du vill visa, olika sorters ljudkällor såsom Discord eller videosamtal. Det du behöver tänka på är i vilken ordning dina videokällor är, de går i en hierarkisk ordning från över till underst. Ska din webbkamera synas kan du alltså inte lägga den under spelet.

En typisk scen i streamingsammanhang har följande källor:

  • Video capture device (för att plocka in videoströmmen från din webbkamera)

  • Game capture (för att få in spelet i OBS)

  • Audio input capture (för din mikrofon)

Du kan välja de olika lagren och förändra storleken på dem genom att helt enkelt klickvälja dem i huvudvyn. Eftersom de ligger på varandra kan det ibland vara knepigt att klicka på rätt, om du istället högerklickar på källan du vill omforma kan du välja “Transform” för att centrera, sträcka ut över hela vyn, rotera, etc.

I "sources" ser du källorna varje scen är uppbyggd av

I högerklicksmenyn hittar du också filter som kan appliceras på både video och ljud. Du kan till exempel beskära bilden, göra en webcam-källa kvadratisk så att det passar ditt upplägg bättre eller applicera chroma key-effekter för att plocka bort green screens och liknande. En trevlig genväg är att hålla in alt, då kan du snabbt beskära källan utan att behöva hålla på och ange pixlar manuellt.

För varje källa med ljud du lägger till adderas volymkontroller för dessa i vyn till höger om listan med källor. Du vill ofta sätta spelljudet på en lägre nivå än din mikrofon, annars kommer du förmodligen bli överröstad. Här kan du dessutom se om någon ljudkälla slår i det röda taket, det vill du särskilt undvika för din mikrofon.

I nästa steg ställer du in övergången mellan scenerna, antingen fade eller cut. För det förstnämnda kan du ange hur många millisekunder den ska pågå och där får du testa dig fram för att hitta något du är nöjd med.

När du känner dig nöjd med dina olika scener, ljudmixen och övergångarna är det dags att granska inställningarna för streamen. Under “General” kan du till exempel ställa in att du automatiskt ska spela in när du streamar, vilket språk OBS ska använda (vi rekommenderar engelska), och så vidare.

Under “Stream” väljer du vilken plattform du ska streama mot. Twitch har stöd för att logga in direkt i OBS medan Youtube vill ha en streaming-nyckel. Dessa är antingen fasta eller skapade per stream, där det senare är kan användas för att ha standardinställningar för olika spelserier. Youtube håller just nu på att designa om livesändningskontrollerna men du hittar din strömnyckel här, där du också anger titel och övrig information för din kommande stream. Tänk på att strömnyckeln är en direkt väg in i din kanal, behandla den som ett lösenord.

När du går vidare till “Output” finns det två lägen, “Simple” och “Advanced” och till en början klarar du dig bra med det första. Twitch rekommenderar en video bitrate på som mest 6 000 och en audio bitrate på 160 (ofta förvalt) och du kan läsa mer om deras rekommenderade inställningar här. På Youtube kan du fläska på desto mer i video bitrate men tänk på att ju högre den är desto mer bandbredd upp behöver du ha. Som exempel kör vi Fragzone-fredag på 15 000 från kontorets fläskiga lina men får nöja oss med 9 000 hemma då den bara är 10 Mbit.

Recording är, inte helt oväntat, där du ställer in kvalitén på inspelningar. Du kan använda OBS som ett rent inspelningsverktyg om du vill, eller spela in samtidigt som du streamar och därmed få högre kvalité på klipp. Tänk dock på att det kan kräva ganska mycket av din dator. Även om du väljer “Same as stream” kommer kvalitén bli högre än den som ses på din valda streamingplattform då den inte komprimeras i deras ände. På filformat rekommenderar OBS .mkv då de videofilerna inte blir förstörda om det händer något under inspelningen. Vi brukar dock leva farligt och köra .mp4 då det är ett behändigare format i efterarbetet.

Under Audio kan du välja att stänga av vissa ljudkällor och min rekommendation är att stänga av desktop audio, då slipper du eventuella systemljud och notiser i din stream. Plocka istället in ljudet via “Game Capture”-källan, det ger dig mer kontroll. Under “Advanced” kan det vara bra att känna till vad “monitoring device” är för något. Det är utgången där du kan provlyssna på ljudkällor och ibland får OBS för sig att ändra denna, den ska förslagsvis alltid ligga på dina hörlurar. För att aktivera monitor-lyssning på en ljudkälla, högerklicka på den i ljudvyn, välj “Advanced audio properties”. Under “Audio monitoring” har du tre val: “Monitor off", “Monitor only (mute output)” och “Monitor and output". Mittenvalet är behändigt om du till exempel i en vy vill kunna prata med folk på Discord utan att det hörs ut i streamen. Då måste du dock ha stängd av desktop audio, som vi nämnde tidigare. Detta är snudd på överkurs, så vi går vidare.

Överkurs, men här kan du ställa in vilka källor som du bara vill lyssna på, etc

I “Video” ställer du in vilken upplösning du ska streama i. Eftersom du har två val där kan du alltså köra spelet i en annan upplösning, och sedan skala ner det till något streamvänligt. Exempelvis har du Base resolution på 4K (det du kör Windows och dina spel i) och Output resolution på 1 920 x 1 080. Vad det gäller downscale filter är den bästa metoden att testa sig fram till något man tycker ser bra ut och som inte påverkar datorns prestanda för mycket. När streamen är igång kan du nere i högerkanten se hur mycket CPU-kraft OBS använder i procent. Det sista du ställer in är fps, där 60 mer eller mindre är standard numera, men det kräver också mer av din dator.

De två kvarvarande menyalternativen är Hotkeys och Advanced, där det förstnämnda låter dig koppla funktioner till olika tangentbordsknappar, vilket kan vara smidigt när du börjar bli varm i kläderna. Vi använder istället en Elgato Stream Deck för smidig bildmixning under streamens gång. Under Advanced har jag personligen aldrig behövt gå in och pilla så förmodligen behöver du inte heller det.

1920x1080 och 60 fps är mer eller mindre standard idag

Puh! Som sagt, via Geforce Experience och AMD Relive kan du vara igång och streama på några minuter men, man ska aldrig underskatta produktionsvärdet i att kunna växla mellan olika scener och ta in flera olika källor i din stream. Något OBS möjliggör, även om det kräver lite mer pill. Du kan dessutom skapa olika scensamlingar (scene collections) för olika typer av sändningar och spel så att du enkelt kan skifta beroende på innehållet.

Kort sagt efter en lång artikel, detta är bara början men nu borde du ha ett hyfsat hum om hur du kommer igång snabbt och lite fördjupning när du är redo att ta det steget. Det finns dock ännu mer att lära sig, som hur virtuella kablar kan rädda olika ljudscenarion, hur man använder green screens och den fantastiska manicken Elgato Stream Deck som vi knappt kan klara oss utan idag.

Mer om det vid ett senare tillfälle. Sätt igång och streama nu och glöm inte att starta en tråd i forumet för att få dina första tittare. Och om du har några frågor - hojta i kommentarstråden.

Så här har vår setup sett ut under uppesittarkvällarna i sommar:

  • En bärbar dator som kör presskonferensen vi bevakar, inkopplad via hdmi in i en Elgato 4K60s+, som i sin tur är kopplad via USB till en stationär dator som hanterat streamen.

  • OBS på streamingdatorn plockar in ljud och bild från Elgaton som en Video Capture Device-källa och den används i flera scener, exempelvis en helt ren när trailers visas och en där vi syns i liten infälld bild.

  • Vår "studio"-scen består av ett lager Window Capture från ett webbläsarfönster (Chrome), där en videokonferenstjänst mellan Calle och Jocke äger rum.

  • Ljudet från den webbläsaren (Chrome) har skickats till en virtuell kabel och dragits in som egen Audio Input Capture-källa för att kunna justera nivåerna enskilt.

  • Detta har också gjort att vi kunnat skapa en Audio Input Capture-källa från den virtuella kabeln där bara monitor är på, och stream output mutad, så att Calle och Jocke kan prata "bakom kulisserna" utan att det hörs i streamen under särskilda scener.

  • Ovanpå videokonferenslagret har vi kunnat göra en virtuell studio, egentligen bara en png-fil med transparanta fält där vi vill att lagret under ska synas igenom.

Låter det krångligt? Det blir lätt det när flera olika källor behöver kombineras, gärna med separerat ljud så man justera nivåerna enskilt. Det visar dock fördelarna med att köra mjukvaror som OBS, det är egentligen bara fantasin som sätter gränserna för vad du kan åstadkomma i produktionsväg.