Drivrutiner till GeForce EN7600GT!

Medlem
Drivrutiner till GeForce EN7600GT!

Helt sanslöst, hittar inte drivrutiner till kortet på nVidias hemsida eller någon annanstans. Visst är kortet lite äldre nu, men det borde väl för böfvelen finnas drivrutiner till dem, folk använder ju fortfarande skiten!?
Jag gör det iaf...

Hur som helst. Har haft problem med att The Elder Scrolls IV: Oblivion hänger upp sig och låser datorn på alla möjliga tänkbara vis vilket jag tror beror på gamla drivrutiner (inte uppdaterade sen i somras, och då endast med skivan som följde med paketet).
Pratade med support senast i somras också, och då sa de att såna här problem kan uppstå när drivrutinerna är gamla. Borde kanske nämnas att jag haft samma problem innan vilket har lett till att vi fick skicka in datorn, och efter tre inskickningar bytte de mitt 6800GT till ett 7600GT.
Nu är problemen uppe igen. Jag älskar ju The Elder Scrolls, så jag vill spela mer :evil:

Kan säga att jag redan testat att sänka grafikinställningarna till 800*600 i upplösningen och tagit bort alla skuggor, sänkt draw distance till minimum osv. Men det hänger sig fortfarande.

Jag tar emot alla lösningar problemet. Allt förutom nytt grafikkort, det har jag inte råd med :\

Tack på förhand/Ashcroft

Inaktiv

senaste drivrutinspaketet ska fungera. har du provat?


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

Nej det har jag inte. Du har möjligtvis inte en länk?

Inaktiv

www.nvidia.com <- klicka på drivrutiner eller nått.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

nj
Medlem

Kan ju även tilläggas att det inte är "Geforce Go 7 Series"-drivrutinerna, de är bara för laptops.

Medlem

...men jag skrev ju att det inte finns några drivrutiner till mitt kort på nVidias hemsida... så jag vet ju inte vad jag ska göra. Skumt är det. :/

Inaktiv

det finns det. de kommer i samma paket som alla andra drivrutiner.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

OK. Men jag vilket av alternativen är det som gäller för mitt kort?

Medlem

Geforce and TNT2 ---> ditt O/S


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Medlem

Tack så mycket för hjälpen! Nu återstår det bara att se om det fungerar.

Medlem

De nya drivrutinerna är installerade, men nu har jag istället uppdateringsproblem. Dvs skrärmen flimrar o dylikt när jag scrollar eller flyttar ett fönster. Vad göra åt detta?

Edit: Visserligen löses problemet om jag ändrar maskinvaruacceleration till Ingen, men support har redan sagt att den ska vara på Fullständig.
Blir lite bättre om man ändrar färginställningar till 16-bitar, men problemet kvarstår ändå. Ghah.

Edit2: Det här gick inte särskilt bra. Oblivion går inte att starta och datorn är seg till tusen. Jag avinstallerade de gamla drivrutinerna innan de nya installerades. Vad har jag gjort för fel?

Medlem

Testa att starta datorn i felsäkert läge och köra Drivercleaner. Starta sedan om till vanligt läge, installera de nya drivisarna och starta om igen.

(Du startar felsäkert läge genom att hålla in F8 innan Windowsloggan kommer upp vid start.)


signatur

Aj, dina ögon!

Medlem

Jag installerade skivan som kom med grafikkortet, och då blev datorn sitt vanliga jag igen. Dvs inga problem förutom att Oblivion hänger sig.
Får väl lära mig att leva med detta.

Medlem

Men provade du med Drivercleaner? Alldeles för tidigt att ge upp än.


signatur

Aj, dina ögon!

Medlem

Nej jag har inte testat DriverCleaner än. Jag gick in på Asus hemsida och laddade ner en driver därifrån, vilken fungerade väldigt bra.
Men.
Efter en halvtimmes spel hängde sig Oblivion igen.

Går det att nu köra DriverCleaner i felsäkert läge och sedan installera om samma driver i vanligt läge? Alltså installera samma driver en gång till?

Inaktiv

det handlar inte om värmeproblem då?


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

Jag har tagit tempen på kortet när jag inte spelar, och då ligger den en bra bit under det röda. Men det är väl möjligt att det stiger tillräckligt mycket för att det ska bli lite för varmt när jag spelar. Men datorn har inte använts på en vecka nu, så jag tror inte det kan bli överhettat så fort...
Dessutom spelade jag spelet i stort sett natt och dag under en ledig veckas tid utan att det blev några problem. Det skedde senare, när jag börjat skolan igen och inte hade lika mycket tid att spela.

Medlem
Skrivet av Ashcroft:

Går det att nu köra DriverCleaner i felsäkert läge och sedan installera om samma driver i vanligt läge? Alltså installera samma driver en gång till?

Ja, det går, men frågan är om det verkligen är nödvändigt. Att du fick "flimmer" och dålig prestanda förut berodde förmodligen på att nåt gick fel när du uppdaterade drivrutinen den gången (XP utan drivare är rätt jobbigt), dvs att det var helt orelaterat till dina Oblivion-problem. Den senaste gången verkar ju dock allt ha gått bra, och jag tvivlar på att hängningarna beror på drivrutinerna.

Kolla värmen som soya säger. Googla efter SpeedFan och installera.


signatur

Aj, dina ögon!

Medlem

Är SpeedFan ett program för att begränsa värmen eller för att kolla värmen?

Förhör

Edit: Ska förresten inte belasta er med den frågan, det gick ju att läsa på hemsidan....;)

Edit2: Såhär ser det ut när jag inte spelar. Hur det ser ut när jag spelar är svårt att se, eftersom jag inte kan lägga ned Oblivion ens med CTRL+ALT+DEL.

[http://img410.imageshack.us/img410/6486/speedfanwd0.png]

Inaktiv

Temperaturerna på bilden ser fina ut. Du kan trycka på "Chart" och sen bocka för den tempen du vill kontrollera, sen spela Oblivion en stund, sen stänga av och så in i SpeedFan igen. Under Charts står så vilka temperaturer komponenterna haft sen du bockade för de. lycka till.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem
Skrivet av PaddanL:

Temperaturerna på bilden ser fina ut. Du kan trycka på "Chart" och sen bocka för den tempen du vill kontrollera, sen spela Oblivion en stund, sen stänga av och så in i SpeedFan igen. Under Charts står så vilka temperaturer komponenterna haft sen du bockade för de. lycka till.

Ska testa det med!:up:

Kom på ett sätt att stänga av Oblivion lite snabbt, och sedan trycka på PrntScreen fort som bara den. Ser lite oroväckande ut får jag säga.

[http://img89.imageshack.us/img89/9329/speedfan2np9.png]

Den här bilden kanske är mer intressant, je ne sais pas:

[http://img87.imageshack.us/img87/2121/speedfan3zj9.png]

Kan lägga till att jag inte spelade Oblivion särskilt länge någon av gångerna, kanske 20 sec var, eftersom det ibland hänger sig otroligt snabbt.

Ja. Vad tror ni?

Inaktiv

Ja då ser det ju ut som att CPUn är några grader för varm... Rensa fläktar från damm och testa igen. Vad har du för processor? Du får nog kika på pastan och se så den är ok, dvs applicerad tunt och fint :). Inte säker på att 52 grader är nån mördartemp direkt, men det är i alla fall plausibelt att den blir för varm och att det är därför det hänger sig.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem

Och där har svaret på frågan varför datorn hänger sig ett halvår efter vi skickat in den! Tack ska ni ha! :uo:

Kan inte rengöra den eftersom det finns en spärr (kommundator som det är), men det går att skicka in den igen. Eller om det kanske går att dammsuga utifrån, det får vi se.
Tack för hjälpen allihopa! (men om ni har en annan lösning är det alltid välkommet )

Medlem

ursäkta men jag förstår inte, du har en processortemp på 52 grader när du spelar oblivion och det skulle vara anledningen till att datorn hänger sig? jag kan inte komma på någon processor från varken amd eller intel (i modern tid) som inte klarar av 52 grader. vilken processor har du?

jag är skeptisk.


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv

ffa throttlar processorer numera, inte kraschar.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Inaktiv

Jo 52 låter inte direkt skrämmande. Men som ovan skrivet har han haft igång spelet 20 sek då.
Mer specs på datorn så kanske man får något annat svar... typ processor, minnen och nätagg.

Se upp med dammsugning btw.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem

Min processor är en Pentium 4 CPU 3.20 GHz och 2048 mb ramminne. Tog med ramminnet eftersom det nämndes samtidigt på kontrollpanelen.

Vi får tänka på att jag under detta inte rörde på mej heller eftersom datorn kan haka upp sig väldigt fort. Jag startade bara spelet och stod blick stilla på platsen, så förmodligen gick tempen upp en del efter det.
Tempen ligger på 52 grader ibland när jag surfar och har MSN på samtidigt, så det är antagligen inga problem med den tempen. Men eftersom jag inte kan rengöra datorn från damm pga en spärr som lossnar ifall jag öppnar datorn vilket i stort sett skulle tvinga mig att lämna tillbaka datorn, vad finns det jag kan göra? Att lämna in den igen tar ett litet tag och jag behöver datorn till skolan...

Inaktiv

Om den ligger på 52 grader när du surfar och msnar så tycker i alla fall jag att det låter mycket. Fast P4orna är väl rätt varma iofs... Men 52 vid surfning+msn måste ju innebära att den blir rejält mycket varmare när du spelar typ Oblivion?


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem

Precis det jag tänkte. Så nu verkar det inte så osannolikt att värmen är datorns problem.

Nu har ursprungsämnet för denna topic bytts både en och två gånger, nu handlar det istället om hur jag ska kunna rengöra fläktarna utan att plocka isär datorn.
Men om det inte handlar om damm, vad kan det då vara som orsakar de höga temperaturerna?

Medlem

45 grader låg den ju på i första bilden där inte oblivion var igång, de där processorerna börjar throttla vid 80 grader ungefär så det är nog ingen fara skulle jag tro. jag tror mer på drivrutiner, jag har haft en del problem med oblivion+asus ati drivers, kanske är det problem med deras nvidia-drivare också. kör med nvidias egna istället


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

12
Skriv svar