Inaktiv
Formatering?

Ok, lite "pinsam" fråga, så löjliga svar uppskattas inte

Iaf, datorn har blivit förbannat knasig på senaste tiden, hänger sig titt som tätt och är allmänt seg. Så jag tänkte ta och formatera C. Nu var det så jäkla längesen jag gjorde detta att jag inte ens kommer ihåg hur man gör. Ska det finnas någon skiva som följde med datorn, eller hur annars?

Sen undrar jag lite hur man fixar igång internet så det funkar, och vad för övriga drivrutiner jag behöver installera?

Mer funderingar kommer nog sen


signatur

When I'm not here, people die.

Medlem

Sätt i XP:cdn (eller vilket operativ du nu ska installera) och följ instruktionerna på skärmen.


signatur
Inaktiv

Om du har en Windows XP CD som den kan boota och installera på så är det ett bra alternativ, eftersom det då under installationen blir en formatering. I annat fall sätt i Windows startdiskett och boota på den och välj med CD support (eller vad det nu står). När den är klar och står i DOS skriv format C: så drar den igång. Sedan bara att välja no label när den är klar. Sätt då i Windows CD och skriv D: och tryck enter. Kanhända att CD:n har hamnat på E: också tillfälligt eftersom datorn bygger en virtuell historia. I sådana fall E: och enter. Beroende på vilken Windowsversion du ska köra skriver du nu antingen setup eller install och trycker enter, så drar den igång installationen.

Sedan är det en hel del jag brukar göra när Windows är installerat. Hur som helst det du behöver är väl ungefär grafikdriv, eventuellt nätverksdriv om den inte startar det ändå, vilket beror på kortet och så vidare, eventuellt ljuddriv men det brukar också fungera ändå. man vet ju inte vad du har för burk eller OS. Ovanstående är i alla fall kommandona i DOS om du inte kan boota på CD.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Inaktiv

Ok, nu är det klart och allt funkar som det ska. Men jag får massa irriterande popups om att jag måste gå in på www.registrycleanerxp.com för att ladda ner nåt program. Det stod att det skulle sluta så fort jag gjorde det men det kommer ändå massa popups, vad göra någon?


signatur

When I'm not here, people die.

nj
Medlem
Skrivet av Meller:

Ok, nu är det klart och allt funkar som det ska. Men jag får massa irriterande popups om att jag måste gå in på www.registrycleanerxp.com för att ladda ner nåt program. Det stod att det skulle sluta så fort jag gjorde det men det kommer ändå massa popups, vad göra någon?

SpyBot S&D och CCleaner är två bra förslag att försöka rensa bort spyware, och annat onödigt.

Inaktiv

Done.

En sista grej, hur avinstallerar man windows messenger? Grymt störande


signatur

When I'm not here, people die.

nj
Medlem
Skrivet av Meller:

Done.

En sista grej, hur avinstallerar man windows messenger? Grymt störande

Se det här (Google är bra ibland ).

Inaktiv

Startknappen nere till vänster, Inställningar, Kontrollpanelen ....gå där in på Säkerhetscenter och till vänster kan du välja "ändra hur varningsmeddelande visas". Gå in där och avmarkera om det är den som spökar så försvinner det då.


signatur

Bra kylning IsTheShit

1
Skriv svar