Inaktiv
Seg dator?

När jag i t.ex winrar ska packa upp filer, rätt stora, så går det otroligt segt. Jag fick min nya dator idag, och den är säkert hälften så snabb som min gamla.

Den gamla:

2.8ghz p4
1024mb ram

Den nya:

AMD 64 x2 dual core 5600+
2048mb ram

Jag kanske är helt ute och cyklar men borde det inte gå snabbare, snarare än mycket långsammare med den nya datorn? Någon som vet vart felet kan ligga?


signatur

When I'm not here, people die.

Medlem

HDDen(HårD Disken)

Inaktiv

Vad har du för hårddisk?

Uppackning och överföring av filer har bara med hårddisken att göra.


signatur

"Nothing is more intolerable than to have to admit to yourself your own errors"

Inaktiv

Samsung SpinPoint T166 400GB SATA2 16MB 7200RPM

Bör jag köpa ny med mer RPM?


signatur

When I'm not here, people die.

Inaktiv

Det är en väldigt snabb hårddisk. Den borde klara av det som du säger.

När köpte du den? Har du alltid haft samma problem med den hårddisken? Kan vara fel på den och då har du rätt att byta ut den mot en HDD som fungerar klockrent.


signatur

"Nothing is more intolerable than to have to admit to yourself your own errors"

Inaktiv

Fick datorn idag så, beställde från komplett. De byggde ihop den och installerade. Bör jag kontakta dem? Eller något annat?


signatur

When I'm not here, people die.

Medlem

Är disken fragmenterad? Kör du antivirus-programvara (isf vilket?)?
Är datorn CPU-mässigt belastad innan du börjar extrahera filerna?

Inaktiv

Nej, har i stort sett ingenting igång.
Förresten så klarade hårddisken inte av alltför många global connections i µtorrent, vilket min gamla dator gjorde.
Jag fick tipset på sweclockers att dela upp hårddisken i partitioner, men det gick inge vidare för partitionmagic verkar inte funka så bra med Vista.


signatur

When I'm not here, people die.

Inaktiv

Nej, partitionmagic fungerar inte i Vista. Du får använda din Windows Vista skiva för att göra partitioner - jag tror dock inte att detta kommer göra saken bättre.

Jag tycker verkligen du borde ringa komplett och se hur det står till; för det väkrar ju som att det är något fel på hårddisken. Ring och säg att du vill ha en ny hårddisk och att du skickar in den gamla (dom ska stå för kostnad på frakt osv).


signatur

"Nothing is more intolerable than to have to admit to yourself your own errors"

Inaktiv

Jo okej, förutom seg uppackningstid, vad för mer konsekvenser kan det bli av en alltför seg hårddisk?
"Förresten så klarade hårddisken inte av alltför många global connections i µtorrent, vilket min gamla dator gjorde." Det borde väl också vara något med hårddisken?


signatur

When I'm not here, people die.

Inaktiv

Jahapp, nu ringde jag komplett och de sa tydligen att det var helt normalt att det tog ca 10-15 min att öppna en rarad dvd-skiva, även fast det gick 2-3 gånger så fort med min gamla hårddisk. Hårddiskar har tydligen inte ökat i prestanda sa dom...


signatur

When I'm not here, people die.

Inaktiv

Jag är inte så vidare insatt i uTorrent och andra fil-delnings program men det skulle det mycket väl kunna ha.

Om det är något fel på hårddisken (vilket jag tror) så kan det uppstå vilka problem som helst utöver det du har nu (chansen är större än på en fullt fungerande disk) - jag skulle skicka in den och se vad komplett kan göra åt saken.


signatur

"Nothing is more intolerable than to have to admit to yourself your own errors"

Medlem

sen får du ju tänka på hur komprimerad den är.

1
Skriv svar