Strategiska brädspel

Sida 2 av 2
2019-05-15 17:23

Har inte samvete att inte rekommendera Eldritch Horror i en tråd om brädspel. Har nog lagt 100 timmar (med expansioner) på detta fantastiska spel.

I min mening det bästa brädspelet jag spelat (har precis fått hem Gloomhaven som är det högst rankade brädspelet på boardgamegeek.com. Har inte hunnit spela det än men det ser ut att ha potential till att ta första platsen)

2019-05-15 17:30
Skrivet av KlosterKatten:

Monopol är Strategiskt

*Köper Sergels torg*

Rent mekaniskt, utan den sociala aspekten med trading, så kan man nästan se Monopol som ett tower defens. Där pengar är hälsa/livs viktig resurs och hus/hotell är torn som man bygger och uppgraderar. Detta är speciellt sant i slutfasen när det är hus och hotell överallt och spelarna går i lanes och försöker överleva

Lite far fetched, men kul tanke.

I övrigt så är Monopol ett skitspel

2019-05-15 20:33

Kan rekommendera Scythe! Tänk dig Risk kombinerat med Settlers. Kan spelas av 1 till 5 personer och är inte särskilt avancerat. Lite av en inlärningskurva, men efter att en har fattat så är det inga problem att sprida kunskapen vidare.

Det är även rankat 8 i BoardGameGeek - då vet man att det går att lita på!

Enda nackdelen är priset, (699kr nypris) - men kan ju köpas begagnat också

2019-05-15 21:55

Jag är helt klart oerfaren inom brädspel men har blivit lite diplomacy. Men det jag kört mest och som är fantastiskt kul är Battlestar Galactica. Men vad jag förstått det som så tillverkas inte BSG längre, rätta mig om jag har fel?

2019-05-16 10:27
Skrivet av Bethåven:

Har inte samvete att inte rekommendera Eldritch Horror i en tråd om brädspel. Har nog lagt 100 timmar (med expansioner) på detta fantastiska spel.

I min mening det bästa brädspelet jag spelat (har precis fått hem Gloomhaven som är det högst rankade brädspelet på boardgamegeek.com. Har inte hunnit spela det än men det ser ut att ha potential till att ta första platsen)

Åh, Eldritch är så himla bra. Äger spelet med alla expansioner och en specialkoffert för den. Men det är också Coop, så det är lite annorlunda kan vara värt att nämna Dock tog sig Eldritch Horror en törn bland mitt spelgäng efter Mansions of Madness. En lite annorlunda upplevelse, men lite enklare att få till bordet och lite mer cinematiskt. Så kolla in det om du inte gjort det!

2019-05-16 11:17
Skrivet av WildThing:

Åh, Eldritch är så himla bra. Äger spelet med alla expansioner och en specialkoffert för den. Men det är också Coop, så det är lite annorlunda kan vara värt att nämna Dock tog sig Eldritch Horror en törn bland mitt spelgäng efter Mansions of Madness. En lite annorlunda upplevelse, men lite enklare att få till bordet och lite mer cinematiskt. Så kolla in det om du inte gjort det!

Jag spelade Mansions of Madness innan jag spelade Eldritch Horror. Det var kul och älskade konceptet och settingen, men tröttnade snabbt om jag ska vara ärlig.

Så fann jag Eldritch Horror - Coop, Lovcraftian, cosmic horror och väldigt väldigt svårt. Jag blev förälskad

2019-05-16 13:54
Skrivet av Bethåven:

Jag spelade Mansions of Madness innan jag spelade Eldritch Horror. Det var kul och älskade konceptet och settingen, men tröttnade snabbt om jag ska vara ärlig.

Så fann jag Eldritch Horror - Coop, Lovcraftian, cosmic horror och väldigt väldigt svårt. Jag blev förälskad

Ah, körde du second edition också, den som använder Appen och är helt coop? För det och first edition är helt olika saker.

2019-05-16 14:11

Kan varmt rekommendera A Game of Thrones (2 ed). Ett mycket mysigt strategiskt area-control spel. Det kan se rätt simpelt ut till att börja med, med endast ett fåtal olika trupptyper, men det visar sig fort att det finns en hel del djup i det.

Olika startområden och olika roller med olika förutsättningar gör att det blir omspelbart och intressant. Plus att du får möjligheten att hugga dina vänner i ryggen när de tror att ni har en allians, och det är ju alltid trevligt!

Se Shut Up & Sit Down recensera spelet (med tillägg) här: https://youtu.be/ignD6P7E3q0

2019-05-16 16:24
Skrivet av afie:

Kan varmt rekommendera A Game of Thrones (2 ed). Ett mycket mysigt strategiskt area-control spel. Det kan se rätt simpelt ut till att börja med, med endast ett fåtal olika trupptyper, men det visar sig fort att det finns en hel del djup i det.

Olika startområden och olika roller med olika förutsättningar gör att det blir omspelbart och intressant. Plus att du får möjligheten att hugga dina vänner i ryggen när de tror att ni har en allians, och det är ju alltid trevligt!

Se Shut Up & Sit Down recensera spelet (med tillägg) här: https://youtu.be/ignD6P7E3q0

Ett riktigt bra spel! Men om man har en spelgrupp där inte alla är förtjust i diplomati och rygghuggande blir det nästan ospelbart, alla måste vara lika illvilliga och beredd att vässa armbågarna

Men i sin enkelhet ett av de bästa area-control spel jag spelat.

2019-05-16 19:30
Skrivet av erikcedervall:

Kan rekommendera Scythe! Tänk dig Risk kombinerat med Settlers. Kan spelas av 1 till 5 personer och är inte särskilt avancerat. Lite av en inlärningskurva, men efter att en har fattat så är det inga problem att sprida kunskapen vidare.

Det är även rankat 8 i BoardGameGeek - då vet man att det går att lita på!

Enda nackdelen är priset, (699kr nypris) - men kan ju köpas begagnat också

Scythe är ett mycket trevligt spel! Gillar verkligen temat och utförandet, att det i sak är resurs-spel med lite combat, mycket väl utfört spel!

Det nya heta spelet tycker jag faktiskt är Root.
Man spelar det på 60 min om man är 4st, så väldigt rimlig speltid. Sen är alla Fraktioner helt asymmetriska till varandra.
Känns som att Root är det närmsta man kommer ett PC-strategi spel.

Calle prata ju om att "man kanske skulle göra en rollspels stream" i ett av fräcka fredag avsnitten.
Varför inte börja med något enkelt som brädspel?
Prova Root! snabbt och enkelt!

Sida 2 av 2