Strategiska brädspel

Medlem

Har inte samvete att inte rekommendera Eldritch Horror i en tråd om brädspel. Har nog lagt 100 timmar (med expansioner) på detta fantastiska spel.

I min mening det bästa brädspelet jag spelat (har precis fått hem Gloomhaven som är det högst rankade brädspelet på boardgamegeek.com. Har inte hunnit spela det än men det ser ut att ha potential till att ta första platsen)

Medlem
Skrivet av KlosterKatten:

Monopol är Strategiskt

*Köper Sergels torg*

Rent mekaniskt, utan den sociala aspekten med trading, så kan man nästan se Monopol som ett tower defens. Där pengar är hälsa/livs viktig resurs och hus/hotell är torn som man bygger och uppgraderar. Detta är speciellt sant i slutfasen när det är hus och hotell överallt och spelarna går i lanes och försöker överleva

Lite far fetched, men kul tanke.

I övrigt så är Monopol ett skitspel

Skribent

Kan rekommendera Scythe! Tänk dig Risk kombinerat med Settlers. Kan spelas av 1 till 5 personer och är inte särskilt avancerat. Lite av en inlärningskurva, men efter att en har fattat så är det inga problem att sprida kunskapen vidare.

Det är även rankat 8 i BoardGameGeek - då vet man att det går att lita på!

Enda nackdelen är priset, (699kr nypris) - men kan ju köpas begagnat också


signatur

Skribent på FZ och allmänt olycklig.

Inaktiv

Jag är helt klart oerfaren inom brädspel men har blivit lite diplomacy. Men det jag kört mest och som är fantastiskt kul är Battlestar Galactica. Men vad jag förstått det som så tillverkas inte BSG längre, rätta mig om jag har fel?

Medlem
Skrivet av Bethåven:

Har inte samvete att inte rekommendera Eldritch Horror i en tråd om brädspel. Har nog lagt 100 timmar (med expansioner) på detta fantastiska spel.

I min mening det bästa brädspelet jag spelat (har precis fått hem Gloomhaven som är det högst rankade brädspelet på boardgamegeek.com. Har inte hunnit spela det än men det ser ut att ha potential till att ta första platsen)

Åh, Eldritch är så himla bra. Äger spelet med alla expansioner och en specialkoffert för den. Men det är också Coop, så det är lite annorlunda kan vara värt att nämna Dock tog sig Eldritch Horror en törn bland mitt spelgäng efter Mansions of Madness. En lite annorlunda upplevelse, men lite enklare att få till bordet och lite mer cinematiskt. Så kolla in det om du inte gjort det!


signatur

Videomupp

Medlem
Skrivet av WildThing:

Åh, Eldritch är så himla bra. Äger spelet med alla expansioner och en specialkoffert för den. Men det är också Coop, så det är lite annorlunda kan vara värt att nämna Dock tog sig Eldritch Horror en törn bland mitt spelgäng efter Mansions of Madness. En lite annorlunda upplevelse, men lite enklare att få till bordet och lite mer cinematiskt. Så kolla in det om du inte gjort det!

Jag spelade Mansions of Madness innan jag spelade Eldritch Horror. Det var kul och älskade konceptet och settingen, men tröttnade snabbt om jag ska vara ärlig.

Så fann jag Eldritch Horror - Coop, Lovcraftian, cosmic horror och väldigt väldigt svårt. Jag blev förälskad

Medlem
Skrivet av Bethåven:

Jag spelade Mansions of Madness innan jag spelade Eldritch Horror. Det var kul och älskade konceptet och settingen, men tröttnade snabbt om jag ska vara ärlig.

Så fann jag Eldritch Horror - Coop, Lovcraftian, cosmic horror och väldigt väldigt svårt. Jag blev förälskad

Ah, körde du second edition också, den som använder Appen och är helt coop? För det och first edition är helt olika saker.


signatur

Videomupp

Medlem

Kan varmt rekommendera A Game of Thrones (2 ed). Ett mycket mysigt strategiskt area-control spel. Det kan se rätt simpelt ut till att börja med, med endast ett fåtal olika trupptyper, men det visar sig fort att det finns en hel del djup i det.

Olika startområden och olika roller med olika förutsättningar gör att det blir omspelbart och intressant. Plus att du får möjligheten att hugga dina vänner i ryggen när de tror att ni har en allians, och det är ju alltid trevligt!

Se Shut Up & Sit Down recensera spelet (med tillägg) här: https://youtu.be/ignD6P7E3q0


signatur

An answer by nature is a reply. A reply is not necessarily an answer.

Medlem
Skrivet av afie:

Kan varmt rekommendera A Game of Thrones (2 ed). Ett mycket mysigt strategiskt area-control spel. Det kan se rätt simpelt ut till att börja med, med endast ett fåtal olika trupptyper, men det visar sig fort att det finns en hel del djup i det.

Olika startområden och olika roller med olika förutsättningar gör att det blir omspelbart och intressant. Plus att du får möjligheten att hugga dina vänner i ryggen när de tror att ni har en allians, och det är ju alltid trevligt!

Se Shut Up & Sit Down recensera spelet (med tillägg) här: https://youtu.be/ignD6P7E3q0

Ett riktigt bra spel! Men om man har en spelgrupp där inte alla är förtjust i diplomati och rygghuggande blir det nästan ospelbart, alla måste vara lika illvilliga och beredd att vässa armbågarna

Men i sin enkelhet ett av de bästa area-control spel jag spelat.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av erikcedervall:

Kan rekommendera Scythe! Tänk dig Risk kombinerat med Settlers. Kan spelas av 1 till 5 personer och är inte särskilt avancerat. Lite av en inlärningskurva, men efter att en har fattat så är det inga problem att sprida kunskapen vidare.

Det är även rankat 8 i BoardGameGeek - då vet man att det går att lita på!

Enda nackdelen är priset, (699kr nypris) - men kan ju köpas begagnat också

Scythe är ett mycket trevligt spel! Gillar verkligen temat och utförandet, att det i sak är resurs-spel med lite combat, mycket väl utfört spel!

Det nya heta spelet tycker jag faktiskt är Root.
Man spelar det på 60 min om man är 4st, så väldigt rimlig speltid. Sen är alla Fraktioner helt asymmetriska till varandra.
Känns som att Root är det närmsta man kommer ett PC-strategi spel.

Calle prata ju om att "man kanske skulle göra en rollspels stream" i ett av fräcka fredag avsnitten.
Varför inte börja med något enkelt som brädspel?
Prova Root! snabbt och enkelt!

Medlem

@Haddock:
*plockar upp en halvdöd tråd*

Root är mycket mysigt!
Jag gillar att det är assymetriskt, men jag kan säga att det tog några omgångar innan det inte blev så att någon bara vann för att man inte riktigt visste hur den faktionen spelar. Det kräver att alla spelare är förhållandevis väl förtroliga med alla faktioner.


signatur

An answer by nature is a reply. A reply is not necessarily an answer.

Medlem

Av en händelse så hittade jag funktionen att se var man har blivit citerad på FZ... och hittade en väldigt gammal tråd som verkar ha fått lite liv igen, det var kul
Sedan jag skrev tråden så har jag blivit något av en brädspelsfrälst... Vem vet, kanske var några tips här som var startskottet?
Risk 2210 har jag ju i min ägo sedan väldigt lång tid tillbaka, och det var ju ett tips härifrån t.ex....

Skrivet av Soulless:

För tillfället tyvärr inget alls men så småningom kommer Crusader Kings hamna på bordet så ofta jag kan arrangera det

Jag var med i kickstarter på detta också. Tyvärr har det bara nått spelbordet en gång. Vad tycker du om det?


signatur

BlackBozze - the man, the myth, the concept

Releasehästryttare

@BlackBozze:

Medlem
Skrivet av Devan:

Jag har kollat lite på det också, men har lite svårt att få grepp om vilka mekaniker mm som driver spelet? Tycker du att det verkar intressant?


signatur

BlackBozze - the man, the myth, the concept

Releasehästryttare

@BlackBozze: Hade jag haft de pengarna till över så hade jag beställt spelet. Just nu är det tomt i kistan för dyra bordsspel dock.

Medlem
Skrivet av BlackBozze:

Av en händelse så hittade jag funktionen att se var man har blivit citerad på FZ... och hittade en väldigt gammal tråd som verkar ha fått lite liv igen, det var kul
Sedan jag skrev tråden så har jag blivit något av en brädspelsfrälst... Vem vet, kanske var några tips här som var startskottet?
Risk 2210 har jag ju i min ägo sedan väldigt lång tid tillbaka, och det var ju ett tips härifrån t.ex....

Jag var med i kickstarter på detta också. Tyvärr har det bara nått spelbordet en gång. Vad tycker du om det?

Tyvärr så nådde det inte nära mina förväntningar. Det finns mycket med spelet som är bra och innovativt men det märks att de inte speltestat det tillräckligt, eller endast speltestat med de som deltait i utvecklingen.
Mycket i reglerna som känns hastigt ihopslängt.

Tyvärr, jag älskar fria ligan och konceptet är ju lysande.

Just nu står Nemesis och nyversionen av Dune och väntar på premiärspel dock så vintern är bokad


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Soulless:

Tyvärr så nådde det inte nära mina förväntningar. Det finns mycket med spelet som är bra och innovativt men det märks att de inte speltestat det tillräckligt, eller endast speltestat med de som deltait i utvecklingen.
Mycket i reglerna som känns hastigt ihopslängt.

Tyvärr, jag älskar fria ligan och konceptet är ju lysande.

Just nu står Nemesis och nyversionen av Dune och väntar på premiärspel dock så vintern är bokad

Jag har bara spelat en gång som sagt, men håller nog med till viss del. Jag tror att det kan vara ganska kul om man spelar i en grupp som kan spelet och som kan leva sig in lite i köpslåendet kring ättlingar och provinser. Men i slutändan känns det som att det är ett alldeles för långt spel där det händer alldeles för lite.

Jag har köpt Crusader Kings och Monster Slaughter på kickstarter, inget av dem har varit en fullpoängare. Kanske en hint om att jag bör vänta tills spel kommer ut i handeln och får riktiga recensioner...

Du har inte hunnit testa Nemesis nånting alls än då? Också kickstarter, grisen i säcken?


signatur

BlackBozze - the man, the myth, the concept

Medlem
Skrivet av Devan:

@BlackBozze: Hade jag haft de pengarna till över så hade jag beställt spelet. Just nu är det tomt i kistan för dyra bordsspel dock.

Det ser lite intressant ut, men jag vågar själv nog inte hoppa på fler kickstarter


signatur

BlackBozze - the man, the myth, the concept

Medlem

Strategiskt spel modell större och ganska komplext. Men lite kul med Sverige.

https://trlgames.com/1985-deadly-northern-lights/

Medlem
Skrivet av BlackBozze:

Jag har bara spelat en gång som sagt, men håller nog med till viss del. Jag tror att det kan vara ganska kul om man spelar i en grupp som kan spelet och som kan leva sig in lite i köpslåendet kring ättlingar och provinser. Men i slutändan känns det som att det är ett alldeles för långt spel där det händer alldeles för lite.

Jag har köpt Crusader Kings och Monster Slaughter på kickstarter, inget av dem har varit en fullpoängare. Kanske en hint om att jag bör vänta tills spel kommer ut i handeln och får riktiga recensioner...

Du har inte hunnit testa Nemesis nånting alls än då? Också kickstarter, grisen i säcken?

Ja, med rätt spelgrupp kan nog Crusader Kings vara helt fantastiskt! Men det stämmer nog om vilket spel som helst
Jag håller helt med om att det händer för lite under på tok för länge.

Nemesis förbokade jag online (retail) så inte kickstartern vilken jag missat helt. Men efter att ha kikat genomgång av spelet på YT så var jag helt såld, förbokade och fick hem det för någon vecka sedan!
Har hunnit spela en gång på tre spelare, bara för att lära oss och spelet fullkomligt dryper av stämning! Det är rätt så slumpartat med mycket "random" händelser man knappt kan värja sig emot, och verkar vara svårt som tusan. Men det var riktigt kul och jag tror det blir lättare att jämna ut slumpen med taktiska val när man lärt sig spelet lite bättre! Rekommenderas starkt om du är ett Alien fan

Kickstarter är en chansning, jag har ett fåtal spel bakom mig och några som förväntas under nästa år. Man kan ju aldrig veta säkert och det är nog lite samlarinstinkten i mig som får mig att skanna Kickstarter då och då för potentiella brädspel, men då vissa inte ens släpper sina spel retail, eller i väldigt begränsad upplaga, så tar jag gärna den chansningen då och då. Brukar sällan gå "allin" dock, landar ofta på alldeles för höga summor för något man kanske aldrig vill spela


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

är det värt 1500 :-
har funderat lite på den och vad e det ? 2 veckor kvar om man vill kickstarta den så får men premium versionen och uppgraderingar
*fortsätter fundera*

edit
ok nu såg jag att du tyckte det var värt det
dricka Bowmore 15y och läsa FZ e bra grejer

Releasehästryttare
Skrivet av BlackBozze:

Det ser lite intressant ut, men jag vågar själv nog inte hoppa på fler kickstarter

Detta är Larian studios vi snackar om, om det är något företag jag skulle ge pengar i förväg för att jag litar på dem så är det dem.

Bwt har du inte spelat deras roll spel Divinity original sin 1+2 så är det några av det bästa i rollspels väg just nu.
Sen utvecklar de Baldurs gate 3 just nu!

Medlem

Settlers of Catan, 7 Wonders, Dominion är de tre strategispel som jag haft mest kul med.

Settlers of Catan (gärna med expansioner) tycker jag ska spelas med 4 spelare. Det blir mer jämnt när det finns mindre plats att expandera på och begränsat med resurser, och det blir automatiskt mer handel mellan spelare.

7 Wonders är ett fantastiskt strategispel i kortform. Original utan expansioner blir tyvärr lite platt för snabbt, men med 1-2 expansioner håller det länge. Lider dock av problemet att man blir oförmögen att påverka andra spelare om man är fler än 3, eftersom man endast idkar krig och handel med grannarna på höger och vänster sida.

Dominion är en ny favorit som jag börjat spela ihop med ett kompisgäng. Stor möjlighet att påverka både sina chanser att vinna och att påverka motspelare, eftersom alla bygger sin egen kortlek under spelets gång. Enormt omspelningsvärde också, då det är ytterst sällan man använder samma strategi 2 gånger inom kort tid om man har ett gäng expansioner.
Finns en hel drös med expansioner, men priserna är rätt saftiga. Är man ett gäng som går ihop och köper några var är det en stor fördel.


signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

Medlem
Skrivet av damageinc:

Strategiskt spel modell större och ganska komplext. Men lite kul med Sverige.

https://trlgames.com/1985-deadly-northern-lights/

Det ser ju lite coolt ut (eller ja, ganska fult Men verkligen strategiskt, och kul med Sverige).
Sedan jag startade tråden så har jag insett att jag tyvärr inte har tiden eller orken för såna här mastodontspel, det blir på sin höjd Memoir 44 som krigsstrategi.

Har du testat föregångaren 1985: Under an Iron Sky ?


signatur

BlackBozze - the man, the myth, the concept

Medlem
Skrivet av 4liv3:

Settlers of Catan, 7 Wonders, Dominion

7 wonders Duel spelade jag innan jag testade vanliga 7 Wonders. Duel trycker jag är riktigt bra, väldigt strömlinjeformat.

Kul med Dominion, jag köpte det ganska nyligen faktiskt (lite sen till festen). Men det är ju och väldigt strömlinjeformat, och lite lagom beroendeframkallande.

Vilken / vilka expansioner skulle du rekommendera att köpa först?

Kolla in dominion.games om du inte redan gjort det. Gratis, och möjlighet att köra mot AI om man vill ha lite snabbt tidsfördriv.

I samma genre kan jag tipsa om Puzzle Strike. Låt inte den "gulliga" ytan lura dig - under den så finns en ganska djup strategisk deckbulider med mer attack på motståndaren än vad Dominion har (och det är alltid roligt). Det finns också till PC (Steam) och iOS om man vill testa.


signatur

BlackBozze - the man, the myth, the concept

Medlem
Skrivet av Devan:

Detta är Larian studios vi snackar om, om det är något företag jag skulle ge pengar i förväg för att jag litar på dem så är det dem.

Bwt har du inte spelat deras roll spel Divinity original sin 1+2 så är det några av det bästa i rollspels väg just nu.
Sen utvecklar de Baldurs gate 3 just nu!

Jag ville väldigt gärna sätta mig in i och gilla Original Sin 1, men där nånstans insåg jag att jag tyvärr inte riktigt har ro i själen (eller tiden - nu finns ett barn med i bilen som tar det mesta av den) för att sätta mig in i den typen av spel länge... Men de verkar onekligen lägga ner kärlek på sina spel!


signatur

BlackBozze - the man, the myth, the concept

Medlem
Skrivet av Soulless:

Nemesis förbokade jag online (retail) så inte kickstartern vilken jag missat helt. Men efter att ha kikat genomgång av spelet på YT så var jag helt såld, förbokade och fick hem det för någon vecka sedan!
Har hunnit spela en gång på tre spelare, bara för att lära oss och spelet fullkomligt dryper av stämning! Det är rätt så slumpartat med mycket "random" händelser man knappt kan värja sig emot, och verkar vara svårt som tusan. Men det var riktigt kul och jag tror det blir lättare att jämna ut slumpen med taktiska val när man lärt sig spelet lite bättre! Rekommenderas starkt om du är ett Alien fan

Alien är alltid Alien. Det närmaste jag spelat (vad det verkar) är Doom the Boardgame. Bra spel, lite långt, och kanske lite enformigt i längden. Men alltid kul att slakta monster. Har du testat det ?
Nemesis - är det liknande, så att man t.ex. öppnar en dörr och sedan sätts det ut fiender som man ska ta sig an, eller hur fungerar mekaniken? Finns det möjlighet att uppgradera sina karaktärer osv? Är fienderna drivna av "spelet" eller av en av spelarna?


signatur

BlackBozze - the man, the myth, the concept

Medlem

@BlackBozze: Jag har 1985: Under an Iron Sky men pga platsbrist tyvärr inte haft möjligheten spela igenom det ännu. Kartan är nästan 2 meter lång Jag har dock läst igenom reglerna och spelsystemet verkar riktigt bra men som sagt kräver en hel del yta tyvärr.

Medlem
Skrivet av BlackBozze:

7 wonders Duel spelade jag innan jag testade vanliga 7 Wonders. Duel trycker jag är riktigt bra, väldigt strömlinjeformat.

Kul med Dominion, jag köpte det ganska nyligen faktiskt (lite sen till festen). Men det är ju och väldigt strömlinjeformat, och lite lagom beroendeframkallande.

Vilken / vilka expansioner skulle du rekommendera att köpa först?

Kolla in dominion.games om du inte redan gjort det. Gratis, och möjlighet att köra mot AI om man vill ha lite snabbt tidsfördriv.

I samma genre kan jag tipsa om Puzzle Strike. Låt inte den "gulliga" ytan lura dig - under den så finns en ganska djup strategisk deckbulider med mer attack på motståndaren än vad Dominion har (och det är alltid roligt). Det finns också till PC (Steam) och iOS om man vill testa.

Prosperity och Guilds tycker jag är absolut roligast.

Prosperity lägger till Platinum som ett nytt treasure card, värd 5 kostar 9. Även ett nytt victory card med 10 poäng! Kostar 12 att köpa har jag för mig.
Guilds lägger till Coffers som är en slags skattkista där du kan spara treasure att använda när det behövs.
Även flera roliga kort i båda expansionerna.

Detta blev direkt en combo som alla körde efter: https://imgur.com/a/Atufj7S (båda korten från Prosperity). Trasha och uppgradera 3 kort på hand, sjukt kraftfullt.


signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

Medlem

Jag har kört Pandemic med bekanta av och till. Är lite sugen på Pandemic Legends eller vad det heter? Där det verkar vara mer ett narrativ genom spelet. Någon som kan rekommendera eller peka mig i rätt riktning?


signatur

/MJ

Skriv svar