Rykte: 60 fps inte ett krav för att spel ska få PS5 Pro-stämpeln

Skrivet av lonian:

Men seriöst. Spelet går ju inte snabbare bara för att du ökar frameraten. Bildrutorna uppdaterar fortare så det du uppelevr blir ju jämnare och stabilare.

Skrivet av Guld:

För fort?? Det handlar inte om att nånting går fortare i 60 fps. Du verkar då vara en som inte verkar förstå vad fps verkligen innebär.
Det handlar om att bilden blir smidigare jämnare utan ryckningar när man tittar runt med kameran i spelvärlden i 60 fps.
30 fps är synligt mycket ryckigare.

Så du föredrar fps mellan 20 - 22 fps? Då blir det ju väääääldigt ryckig bildupplevelse när man spelar.

Alltså kamera rörelsens hastighet är samma i 30fps och 60 fps.
Men det går ju ändra kamera hastigheten i många spel i inställnings menyn till den hastigheten man vill ha. Meen det är ju en helt annan femma. Har ingenting att göra med 30 fps och 60 fps.

xcr
Medlem

Lägre fps = längre tid på sig att planera nästa move 👍

ZF
Medlem
Skrivet av Guld:

1 FPS är bästa 👍🙂

Nja..

1 FP∞ är det bästa.

Därför ebokläsare är grymma.

Medlem
Skrivet av Guld:

1 FPS är bästa 👍🙂

Ser roligt ut ja.

Det borde ju bli lättare att spela om man har fler bildrutor att tillgå.
Inte konstigt att CS go spelare äger 2-3-4-500hz datorskärmar.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av ZF:

Precis. Med 60 FPS så får man ju vänta i 2 bilder istället på bild 3. Men med 30 så kommer bild 2 redan efter 1 bild.

Nä, det är främst pga att arkitekturen ger en begränsning för storleken på texturer, vilket är varför de ofta sträcker ut dem att bli suddiga. CD i sig hade alltså inte förbättrat det på N64 alls. Snarare tvärtom eftersom de inte kan bytas ut minne lika effektivt. Ett alternativ vore att dela upp texturer och låta flera täcka en yta istället. Men det kostar såklart också på.

Jo det kommer säkert göras olika körlägen på proversioner av spel med. Och en ytterligare sak som verkar glömmas bort är att även om 10% inte låter så mycket så kan man nog även anta att en PS5 pro kan växla över mer av kraften från CPU till GPU än den vanliga gör. Eftersom den har betydligt mer kapacitet på GPUn oavsett. Så håller sig spel på samma upplösning som de gör på bassystemetanliga maskinen så finns det rimligen möjligheten att de kan hålla FPS låst till 60 även om de svajar under 48 på en pro.

Hade varit intressant hur mycket mer prestanda som gått att pressa ut från N64, kanske får vi reda på det om Nintendo släpper ett N64 mini, drömma kan man ju alltid...

Flytet på en tv är ju också annat än på en pc som oftast får sämre optimeringar. Jag växte upp under 3dfx-eran och spelade glide-kompatibla spel som quake, screamer 2 och pandemonium i 640x480 mellan 20-30 fps, det var först när voodoo 2 kom som jag kunde öka till 800x600 och få lite stabilare framerate.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Ha ha ok du föredrar 80 tals stenålders spel som är i 20 - 23 fps.
Men herregud när man spelar nya moderna spel då är det bäst i 60 fps.

Du är fast i 80 talet retro? Spelar du inte moderna spel alls?

Skrivet av Guld:

Ha ha ok du föredrar 80 tals stenålders spel som är i 20 - 23 fps.
Men herregud när man spelar nya moderna spel då är det bäst i 60 fps.

Du är fast i 80 talet retro? Spelar du inte moderna spel alls?

23?! Nej, 20-22 ska det va. Märker redan liten skillnad i snabbhet på 23 och uppåt. Blir lätt illamående och snurrig av för hög fps. Kräktes som en trimmad fontän av Quake en gång i tiden, eller kan det ha varit en dålig pizza. Men alltså alla får ju tycka som de vill. Är rätt säker på att om Zelda 64 är världens bästa spel så borde fler sträva efter den typens fps istället för stressiga spel i 30+ fps osv som gör spelen snabbare och svårare. Det finns ju en anledning att filmer görs i typ 24 fps och inte 60, right?

Nej, inte fast i 80-talet. Gillar även Super NES, N64 och Dreamcast så tycker jag hänger med skapligt i utvecklingen även om man ligger nån generation bakom. Har expansion pak till min 64 för högupplöst 3D.

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

23?! Nej, 20-22 ska det va. Märker redan liten skillnad i snabbhet på 23 och uppåt. Blir lätt illamående och snurrig av för hög fps. Kräktes som en trimmad fontän av Quake en gång i tiden, eller kan det ha varit en dålig pizza. Men alltså alla får ju tycka som de vill. Är rätt säker på att om Zelda 64 är världens bästa spel så borde fler sträva efter den typens fps istället för stressiga spel i 30+ fps osv som gör spelen snabbare och svårare. Det finns ju en anledning att filmer görs i typ 24 fps och inte 60, right?

Nej, inte fast i 80-talet. Gillar även Super NES, N64 och Dreamcast så tycker jag hänger med skapligt i utvecklingen även om man ligger nån generation bakom. Har expansion pak till min 64 för högupplöst 3D.

Ok. Men film är ju nått helt annat. "jag hänger med skapligt i utvecklingen även om man ligger nån generation bakom "
Snarare flera generationer bakom om du har stannat vid dreamcast som jag förstår det.

Du spelar inte alls moderna spel från dreamcast och framåt till nu?

Skrivet av Guld:

Ok. Men film är ju nått helt annat. "jag hänger med skapligt i utvecklingen även om man ligger nån generation bakom "
Snarare flera generationer bakom om du har stannat vid dreamcast som jag förstår det.

Du spelar inte alls moderna spel från dreamcast och framåt till nu?

Jo, spelar nyaste Call of Duty på telefonen. Har dålig koll på vilken fps det är där för mina stora händer skymmer typ skärmen, men det är helt OK med nya spel med.

Medlem

Undrar hur många, om ens någon kan se skillnad på 50 och 60fps i ett blindtest. Är otroligt tveksam kring den här besattheten vid 60 fps.

Absolut att man upplever lagg runt 30 fps och att vissa spel faktiskt är ospelbara i 30 fps.
Att 60 fps är "minimum" för att något ska vara spelbart känns extremt överdrivet. Om man mot förmodan inte har en väldigt påkostad skärm/tv som klarar minst 120 hz.
Jag har själv jämfört många gånger och upplever noll skillnad på 50 och 60 fps. 60 fps känns mest som hjärnspöken.

Själv upplever jag att ett spel lirar fint när det ligger nånstans runt 40-45 fps och vidare ökning av fps ger mig noll i det läget.

Medlem
Skrivet av Fargo:

Undrar hur många, om ens någon kan se skillnad på 50 och 60fps i ett blindtest. Är otroligt tveksam kring den här besattheten vid 60 fps.

Absolut att man upplever lagg runt 30 fps och att vissa spel faktiskt är ospelbara i 30 fps.
Att 60 fps är "minimum" för att något ska vara spelbart känns extremt överdrivet. Om man mot förmodan inte har en väldigt påkostad skärm/tv som klarar minst 120 hz.
Jag har själv jämfört många gånger och upplever noll skillnad på 50 och 60 fps. 60 fps känns mest som hjärnspöken.

Själv upplever jag att ett spel lirar fint när det ligger nånstans runt 40-45 fps och vidare ökning av fps ger mig noll i det läget.

Spelade Spider-Man-spelen (1, MM, 2) på PS5 med raytracing och 4k och upplevde det inte som laggigt eller ospelbart alls. Tycker många är dramatiska om det också. Eller så är det bara mig det är fel på.

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Jo, spelar nyaste Call of Duty på telefonen. Har dålig koll på vilken fps det är där för mina stora händer skymmer typ skärmen, men det är helt OK med nya spel med.

Ha ha ha😂 Så du spelar moderna spel på en liten mobil skärm istället för på en pc eller konsol på en större skärm? Och dessutom skymmer dina stora händer skärmen så du inte ser nånting.
Då måste du vara en av de sämsta call of duty spelarna i laget om du verkligen spelar det igenom en mobil med touch kontroll.

Du har ju drivit med mej hela tiden.
Ha det bra👍

Skrivet av Guld:

Ha ha ha😂 Så du spelar moderna spel på en liten mobil skärm istället för på en pc eller konsol på en större skärm? Och dessutom skymmer dina stora händer skärmen så du inte ser nånting.
Då måste du vara en av de sämsta call of duty spelarna i laget om du verkligen spelar det igenom en mobil med touch kontroll.

Du har ju drivit med mej hela tiden.
Ha det bra👍

Jo, är väl inte bäst på servern riktigt men tror det beror mer på att ungdomarna har snabbare reflexer. Tycker det är störtskönt att bara peka och panga runt och hoppas på det bästa.

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Jo, är väl inte bäst på servern riktigt men tror det beror mer på att ungdomarna har snabbare reflexer. Tycker det är störtskönt att bara peka och panga runt och hoppas på det bästa.

Jag tror inte på dig längre. Det är klart du sitter med en värsting pc och spelar på en 120 fps skärm.
Du har säkert en xbox series x och ps5 som du spelar på med ibland.

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

23?! Nej, 20-22 ska det va. Märker redan liten skillnad i snabbhet på 23 och uppåt. Blir lätt illamående och snurrig av för hög fps. Det finns ju en anledning att filmer görs i typ 24 fps och inte 60, right?

Hur klarar du av att se film i 24 fps då? Dummar du ner filmen till 22 fps på något sätt?


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Skrivet av Guld:

Jag tror inte på dig längre. Det är klart du sitter med en värsting pc och spelar på en 120 fps skärm.
Du har säkert en xbox series x och ps5 som du spelar på med ibland.

Alltså, alla är ju olika. Det viktigaste är att du hittar vad du själv är nöjd med.

Skrivet av lonian:

Hur klarar du av att se film i 24 fps då? Dummar du ner filmen till 22 fps på något sätt?

Ser all film i VLC uppspelning 0,75 hastighet, easy. Ljudet synkar inte ibland, men vad gör man inte för bästa inlevelsen? Ser ju enbart på snabb-tv när barnen kollar.

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Alltså, alla är ju olika. Det viktigaste är att du hittar vad du själv är nöjd med.

Ser all film i VLC uppspelning 0,75 hastighet, easy. Ljudet synkar inte ibland, men vad gör man inte för bästa inlevelsen? Ser ju enbart på snabb-tv när barnen kollar.

Så med andra ord, du spelar inte moderna spel alls förutom när du spelar call of duty igenom mobilen som gör att du förstör för ditt lag på grund av att dina stora händer skymmer skärmen och rutten touch kontroll.

Skrivet av Guld:

Så med andra ord, du spelar inte moderna spel alls förutom när du spelar call of duty igenom mobilen som gör att du förstör för ditt lag på grund av att dina stora händer skymmer skärmen och rutten touch kontroll.

Känns som du fultolkar mig lite här, men ja, mina händer är gigantiska. Pekskärm är förövrigt min favoritkontroll, mindre komplicerat än en massa knappar. Jag har också en Virtual Boy som jag gillade mycket men får inte spela på den längre för har råkat välta ner vaser och sånt när man blivit lite för inne i spelet. Så föredrar 2D för att inte hamna inne i spelet, liksom.

123
Skriv svar