Halvtrista betyg för "Civ-liknande" Millennia

Robot
Halvtrista betyg för "Civ-liknande" Millennia

Bristen på en riktig multiplayer-lösning är ett av de stora klagomålen.

#C-prompt-games, #Millennia, #Paradox


Medlem

Ehhh...paradox... spara pengar till civ7... har man väntat sedan 4000 BC kan man vänta 2 år till eller whatever.

Med det sagt så vet jag inte varför spel som dessa får dåligt betyg för halvdan multiplayer, man spelar ju de i SP för det mesta, så att vänta på en bättre mp-patch borde vara ok.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Körde det 3h igår och är kluven. Gillar spelet. Det har mycket bra idéer. Känns verkligen som man anpassar sin stad utefter de råvaror som finns omkring sig då man exempelvis bygger en planetarium för Oliver och sen kan bygga en annan byggnad för att göra olivolja osv. Dessa ”teknologier” gömmer sig bakom olika val och inriktningar så det blir variation när man kör ny omgång. Det finns också flertalet experience-resurser som man gör olika saker med. Det uppskattar jag massor. Man måste inte bara göra valet av vad man bygger och låta allt tävla om den platsen i planering. Massor med grejer bygger/köper man med olika typer av experience. Du kan alltså bygga och uppgradera saker i staden från flera olika resurspoolen. Bygger du en soldat i staden så kan du ändå också placera ut uppgraderingar på dina tiles med en annan tickande resurs. Det känns inte lika mkt som man förlorar bygg-tid på att bygga en soldat för det finns så mkt andra sätt att förbättra staden. Många sådana saker vill jag se i civ7.

Dock är det barskrapat med allt runtomkring själva gameplayet. Man kan inte ändra regler, få kart-typer och bristfällig settings på matchen man startar upp. Helt ok i dagsläget men frågan är om det håller. Även rundorna blir lite pilliga eftersom det inte finns auto explore på gubbar och även om man kan man ut vilken väg de ska ta måste man ”godkänna” det för varje enhet varje runda.

Medlem

Har spelat 2 timmar av det nu och tycker det är överraskande bra. Gick in med låga förväntningar pga recensionerna på Steam. Men spelar ju bara dessa spel i singelplayer ändå så då spelar det ju ingen roll med portöppnande hit och dit(även om det är lite charmigt).

Men det är en fräsch take och någon blandning mellan Civ/humankind och Old world. Känns efter 2h som ganska långt från "Paradox"-djup, vilket jag gillar. Har för lite tid för att sätta in mig i deras grand strategy games. Så det blir ingen refund från mig, utan jag kommer att njuta vidare i detta! Men det är många spel ju nu! Bulwark: Falconeer Chronicles släpptes ju samtidigt också. Tur det är påsklov några dagar till iaf!


signatur

Windows 11 - Windows 10 - Windows 7 - Windows XP - Windows 2000 - Windows 98SE - Windows 3.11 - Windows 3.1 - Ubuntu - Dos 6.22 - Roland MT-32 - Soundblaster 16 - FreeDOS - Amiga 1200 kickstart 3.2.2 - Amiga 600HD kickstart 2.0.4 - Amiga 500 kickstart 3.1 - Apollo Vampire 4+ StandAlone - Switch Oled - Wii - N64 - Snes - Nes - Master System - Megadrive - Playstation 1 - Playstation 3 - Playstation 5 - Xbox 360 - Xbox One S - Xbox Series X - Steam Deck 256 - Commodore A1084S - 5 st CRT - 5 st LCD - 4 st Tac-2 - Oculust Quest

Medlem

Jag körde Millenna hela kvällen igår och halva natten.

Mitt första intryck efter en nästan fullbordad kampanj är att spelet är näst intill en fullträff.

Att det saknar online-multiplayer berör mig inte, för jag spelar ändå inte sådana här spel i multiplayer...
Nu ska visst multiplayer komma senare. Men jag tycker ändå att spel borde hyllas snarare än sågas om de släpps utan någon slags multiplayer i dessa dagar när allt ska vara multiplayer- eller onlinefixerat...

Men visst har spelet sina problem, men de var relativt små och påverkade inte mig mycket.
Det som var sämst i spelet var nog stridssystemet...
Grafiken i striderna var bland det mest skrattretande jag sett. Men man kan skippa dom eftersom de ändå är automatiska.
Stridssystemet i stort är inte jättebra heller, men har något civ-spel eller civ-klon lyckats helt med sina stridssystem? Jag tycker inte det. Krigen/striderna har alltid vart civlike-genrens stora svaghet.
Dock så gör faktumet att man kan stacka enheter i millennia, till en viss gräns iaf, det bättre än de moderna civ-spelens stridssystem i min mening.

Jag rekommenderar Millennia starkt om man gillar nationsbyggarsidan i civ-kloner. För den delen av spelet är exceptionellt välkonstruerad.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Med det sagt så vet jag inte varför spel som dessa får dåligt betyg för halvdan multiplayer, man spelar ju de i SP för det mesta

"Man" eller kanske du? Jag har över 1000 timmar i Civ6, och möjligtvis att 10 minuter av de timmarna är singleplayer.

ELF
Medlem

Så folk klagar när utvecklaren har börjat med att lägga till multiplayer som inte är bundet till en specifik tjänst... Med detta så funkar det var man än köper spelet. Jag hyller utvecklaren då någon äntligen har gjort rätt för en gångs skull.
Det finns många spel som är superbökiga att spela online om folk har köpt dem i olika butiker. PC master race my ass.

Tycker förövrigt gameplay ser trevligt ut. Ska hålla utkik efter släpp på gog.

Skrivet av ompalompa:

Att det saknar online-multiplayer berör mig inte, för jag spelar ändå inte sådana här spel i multiplayer...
Nu ska visst multiplayer komma senare. Men jag tycker ändå att spel borde hyllas snarare än sågas om de släpps utan någon slags multiplayer i dessa dagar när allt ska vara multiplayer- eller onlinefixerat...

Håller som sagt med dig, men det saknar ju inte online-multiplayer. Det det saknar är som jag skrev ovan multiplayer som är låst till en tjänst. I detta utförande så funkar multiplayer både online och offline.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem

Testade demot på next fest, har en hel del roliga infallsvinklar på genren som jag gillade. Dock inte tillräckligt mycket för att känna mig motiverad att betala fullpris som det är idag. Blir till att lägga på övervakningslistan inför reor eller större patchar.

Jag fattar dock inte hur de kan ha släppt igenom visualiseringen av strider, det är något av det gräsligaste jag sett i modern tid. Trodde först det var placeholder grafik inför släppet men den är kvar även i slutgiltiga släppet.

Medlem

Har kört en hel del och haft det riktigt kul, defintivt "en runda till" faktor! Många bra ideer som funkar riktigt bra och ger mer spelvärde även senare i spelet.

Allt är inte perfekt, men riktigt nöjd än så länge!

Medlem

Jag skrev att jag var tveksam ovan men har fortsatt spela. Klart värt min tid.

Medlem

Tycker spelet som grund är klart bättre en civ, saker som behöver justeras känns mer som balansering en större förändringar

1
Skriv svar