Embracer säljer (delar av) Saber Interactive – "upphör med verksamheten i Ryssland"

Robot
Embracer säljer (delar av) Saber Interactive – "upphör med verksamheten i Ryssland"
Medlem
Redaktör

Ah, tack! Kom efter att nyheten skrevs, men jag uppdaterar nu.


signatur
Medlem

Vad fint att frågan är redo att konfirmeras! (Känns som en hyfsat skum användning av ordet även om det för några hundra år sedan betydde ungefär bekräfta. Är det en kass presstalesperson eller en översättare någonstans som trampat i klaveret? Ser att ni klippt citatet, så skyller inte på er, FZ. 😘)


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Ekonomiekot bekräftar nu att Saber interactive sålts och att därmed Embracer lämnat ryssland.

https://sverigesradio.se/avsnitt/2342940

Beacon interactive är köpare.

Redaktör
Skrivet av PeTTs0n:

Vad fint att frågan är redo att konfirmeras! (Känns som en hyfsat skum användning av ordet även om det för några hundra år sedan betydde ungefär bekräfta. Är det en kass presstalesperson eller en översättare någonstans som trampat i klaveret? Ser att ni klippt citatet, så skyller inte på er, FZ. 😘)

”Bekräfta”. Ordet används sällan i vardagsspråk, men är väl inte helt ovanligt ändå. Samma betydelse som de där kyrkliga aktiviteterna vissa håller på med i ungdomen.


signatur
Medlem
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

”Bekräfta”. Ordet används sällan i vardagsspråk, men är väl inte helt ovanligt ändå. Samma betydelse som de där kyrkliga aktiviteterna vissa håller på med i ungdomen.

"i sht med avs. på förläningar, privilegier o. d." - inte direkt tillämpligt här. (Samt "förr äv. allmännare: bekräfta, besanna, bestyrka".)
Så att använda det som en mer allmän synonym till bekräfta/besanna/bestyrka i dagsläget känns lite tokigt.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Redaktör
Skrivet av Aletheides:

Ekonomiekot bekräftar nu att Saber interactive sålts och att därmed Embracer lämnat ryssland.

https://sverigesradio.se/avsnitt/2342940

Beacon interactive är köpare.

Det var då själva fa... Tack, uppdaterar nyhet om en stund.


signatur
Redaktör
Skrivet av PeTTs0n:

"i sht med avs. på förläningar, privilegier o. d." - inte direkt tillämpligt här. (Samt "förr äv. allmännare: bekräfta, besanna, bestyrka".)
Så att använda det som en mer allmän synonym till bekräfta/besanna/bestyrka i dagsläget känns lite tokigt.

Fast kollar man SAOL så funkar det utmärkt.

"kon·­firm·­era verb ~de ~t
1 låta ngn under­gå konfirmation; ​till konfirmation 1
2 bekräfta"


signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Fast kollar man SAOL så funkar det utmärkt.

"kon·­firm·­era verb ~de ~t
1 låta ngn under­gå konfirmation; ​till konfirmation 1
2 bekräfta"

Äsch, nu är ju bara SAOL "lite" nyare än SAOB med sin publicering 1937! 😁 Spännande att det då tydligen anses som okej att använda i det avseendet igen, då var det jag som var outdated alltså. ^^


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Redaktör
Skrivet av PeTTs0n:

Äsch, nu är ju bara SAOL "lite" nyare än SAOB med sin publicering 1937! 😁 Spännande att det då tydligen anses som okej att använda i det avseendet igen, då var det jag som var outdated alltså. ^^

Vad som är okej att använda avgörs ju av oss som använder språket, dvs av alla. Språkregler ska förstås följas, men i såna här sammanhang är SAOL och SAOB inte lagstiftare.


signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Vad som är okej att använda avgörs ju av oss som använder språket, dvs av alla. Språkregler ska förstås följas, men i såna här sammanhang är SAOL och SAOB inte lagstiftare.

Fair, jag reagerade personligen på att det lät jäkla märkligt att använda "konfirmera" i det sammanhanget (även Svensk ordbok använder för övrigt exemplet att beslut är något som konfirmeras - medan meningen i citatet mer lät som att Embracer i går bekräftade att Saber Interactive tillhörde dem), men om det är solklart för de flesta så är det ju inget problem.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Fair, jag reagerade personligen på att det lät jäkla märkligt att använda "konfirmera" i det sammanhanget (även SAOL använder för övrigt exemplet att beslut är något som kan konfirmeras - medan meningen i citatet mer lät som att Embracer i går bekräftade att Saber Interactive tillhörde dem), men om det är solklart för de flesta så är det ju inget problem.

Märkligt att använda ordet fair tycker jag.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Märkligt att använda ordet fair tycker jag.

Tveklöst! Men jag får ju inte betalt för att skriva heller, till skillnad från en presstalesperson. Betalar du (eller någon annan, jag är inte den som är den) mig en lön som är rimlig för en sådan lovar jag att skärpa mig!


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Något kommer att hända med Saber kan man säga. Förmodligen några delar kommer säljas men vad vet nog inte de heller.

Embracer behöver en hit så som Hogwarts Legacy eller så.

Medlem

Embracer of bad business decisions.


signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2 x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Något kommer att hända med Saber kan man säga. Förmodligen några delar kommer säljas men vad vet nog inte de heller.

Embracer behöver en hit så som Hogwarts Legacy eller så.

Space Marine 2 på ingång.

Medlem
Skrivet av Samus:

Space Marine 2 på ingång.

Det har de ja. Men är det rushat för att täcka upp lite eller är det "klart". Ingen Cyberpunk 2077 eller måste det ut för Suits:en säger så. Vågar de säga "vi behöver 12 månader till på oss."

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Det har de ja. Men är det rushat för att täcka upp lite eller är det "klart". Ingen Cyberpunk 2077 eller måste det ut för Suits:en säger så. Vågar de säga "vi behöver 12 månader till på oss."

Haha du kan googla så märker du att det har försenats för att leverera en bra produkt enligt dem själva.

1
Skriv svar