Final Fantasy-kompositör tycker dagens "filmlika" spelmusik är ointressant

Robot
Final Fantasy-kompositör tycker dagens "filmlika" spelmusik är ointressant

Nobuo Uematsu vill se mer kreativ spelmusik.

#nobuo-uematsu


Medlem

Instämmer. Tycker den mesta musiken i moderna "AAA-spel" är extremt generisk. Inte dålig men bara en del av bakgrunden och inget annat.
Men så fort ett spel som Sea of Stars kommer så fastnar soundtracket direkt i mitt huvud.

Jaow, den är ju i alla fall inte alltid lika trivsam att lyssna på utanför spelet, så att säga.

Medlem

Det har varit en tråkig utveckling i två årtionden nu, till exempel, första Deus Ex som släpptes 2000 hade fantastisk musik, starka melodier och är minnesvärd. Samma kompositör gjorde musiken till uppföljaren 2003 men har tråkig filmmusik i bakgrunden istället då utgivaren efterfrågade ett mer "filmiskt" soundtrack. Vill ha mer trallvänliga melodier osv i spelmusiken!

Varje gång någon spelutgivare stolt utannonserar att filmkompositör X minsann jobbar med deras spel så kan jag bara sucka, varför inte anställa en spelkompositör som Jesper Kyd eller liknande istället?

Låt musiken ta plats! Den "filmiska" musiken kommer aldrig producera låtstycken som Terra's Theme, t ex.

Medlem

Nobuo är en legend och håller helt med. Final Fantasy 7s soundtrack är mer eller mindre omöjligt att slå.

Ett exempel ang Nes är att jag än idag, ca 28 år senare kommer på mig själv med att nynna på någon utav Mega Man 2/3s alla fantastiska låtar.

Medlem
Skrivet av Divion:

Nobuo är en legend och håller helt med. Final Fantasy 7s soundtrack är mer eller mindre omöjligt att slå.

Ett exempel ang Nes är att jag än idag, ca 28 år senare kommer på mig själv med att nynna på någon utav Mega Man 2/3s alla fantastiska låtar.

Enligt mej var Capcom legendariska när det kommer till musiken i deras NES spel. Ta som du säge megaman 2/3 ta Gunsmoke ta Räddningspatrullen. Allt dom gjorde till konsollen fick enligt mig magi för öronen.

Medlem

Uppskattar musiken i FFVII rebirth betydligt mer än den avskalade pianomusiken som tagit över serien.

Medlem

Vill du ha bra spelmusik är spel som utspelar sig i rymden nästan i en klass för sig.

Stellaris, Endless Space, Mass Effect, Starcraft, Halo, EVE Online, FTL, Homeworld, Helldivers, m.fl. Så många bangers från den här typen av spel


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem

Filmisk musik kan lika gärna vara Ai gjord, inte mycket att lyssna på.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av Vileoxe:

Filmisk musik kan lika gärna vara Ai gjord, inte mycket att lyssna på.

Fast även filmisk musik i spel kan låta fantastiskt och vara minnesvärt:

Medlem
Skrivet av bearlindo:

Enligt mej var Capcom legendariska när det kommer till musiken i deras NES spel. Ta som du säge megaman 2/3 ta Gunsmoke ta Räddningspatrullen. Allt dom gjorde till konsollen fick enligt mig magi för öronen.

https://youtu.be/yisQux_6xgI?si=X0AMZYUF5Ji4oTZP

Gunsmoke! Det var det som jag satt och försökte komma ihåg namnet på när jag lyssnade på Sabatons To Hell and Back!! Klockren soundtrack.

Releasehästryttare
Medlem

Mycket av musiken nuförtiden i både spel och trailers låter som sjukt tråkig och generisk "Amazon"-musik.

Skrivet av Sarato:

Fast även filmisk musik i spel kan låta fantastiskt och vara minnesvärt:
https://youtu.be/89O1ARsKET0?t=484

Det där är inte filmmusik för mig, det där är exakt sån spelmusik som är mycket mer intressant än filmmusik.

Testpilot

Kan inte direkt hålla med hans uttalande alls.

Bombastiska orkestrar som sveper in och ut, gärna med ackompenjerande körsång och möjligen en ledsångare/sångerska — det är där oförglömlighet och inlevelse ligger (för egen del). Att dessa typer av låtar skulle på något vis vara mindre kreativa eller annars generiska köper jag inte som argument. Det finns åtskilliga klassiker från de senaste tjugo åren — som de flesta skulle känna igen direkt.

Några exempel direkt från minne (nya som äldre);

Legends of Azeroth

A Cup Of Liber-Tea

Dragonborn

One Final Effort

Battlefield V – Legacy

Skulle säga att samtliga ovan står ut märkbart. Tydliga melodier som fastnar och en bred utfyllnad i orkesten. Nu valde jag tematiska ledsånger primärt, men det är bara att lyssna på valfri låt i respektive spels OST-lista egentligen. Tycker inte äldre (exempelvis 8-bitars) ens kommer nära vad modern musik har i förmåga att leverera, varken tekniskt eller emotionellt


signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Medlem
ZF
Medlem

Lugn, Silent Hill är snart tillbaka.

Variation över ruttnande Lisebergskanin på bandsåg, rostig grind och slipmaskin i Z-dur.

Medlem

Child of Light är ett hyfsat nytt spel som jag tyckte hade riktigt bra soundtrack

https://youtu.be/u3o5YtTPvJ0?si=rouWs7WBw-60dC3o

FM-guru
F.d. Sisyr

Meanwhile så har jag jättesvårt för mycket musik från Final Fantasy och många japanska spel i allmänhet (därmed inte sagt att den är dålig, det är givetvis bara en fråga om tycke och smak).

Medlem

Mycket av musiken från remake-7an var riktigt bra! Och så fanns det låtar som ibland dök upp, som verkligen blåste bort allt man tidigare hört.

Fantastisk! Påminner mycket om gamla PS1 klassiker såsom tex Klonoa.
En av anledningarna till att jag gillade remaken såpass mycket är just musiken.

KoP
Medlem

Kan bara hålla med. Har själv ofta hävdat i diskussioner med vänner att dagens spelmusik är otroligt tråkig och oinspirerande. Minns mycket utav spelmusiken ifrån 80 och 90-talet tack vare dess starka melodier men efter år 2000 har inte någon spelmusik alls fastnat i minnet. 😂

Medlem
Håller med honom. Men klurigt.

Jag förstår att ett open world spel på 100 timmar kanske inte kan ha lika catchy och/eller loopande musik som NES och SNES eran. Men... ge oss nånting iaf!

From Soft är ett exempel på musik som är både bra och menlös. Spelade Elden Ring 100 timmar. Lyssnat på soundtracket efteråt ett par varv.
Den enda låten jag kunde var introt/Radagon fighten. Den var dock, som kidsen säger, "a certified banger".

Spelat både God of War och Ragnarök.
Skulle ni spela soundtracket för mig misstänker jag att jag inte skulle ha en aning om vilket spel det är.

Sen kan ju musiken givetvis ändå lyckas utan att märkas. När man med svettiga händer sätter ned kontrollen så är ju musiken en del av det. Men jag önskar ändå att fler låtar var som Radagon eller Father Gascoine fighten.

Att den ger mer kvardröjande intryck.

Nya Doom spelen är ju exempel på högbudget spel som funkat väl! Annars känns det mer som indie-spelen vårdar arvet av catchy musik.

Kingdom har mycket mjuk bakgrundsskval. Men en eller två gånger per spel omgång kommer låten Meadows och jag bara sugs rakt in i spelet.
Pulsen sjunker. Spelets mekanik försvinner in i bakgrunden när jag rider genom gryningen. Jag känner stämningen i världen de byggt upp med sin mysiga pixel perfektion. Och Meadows. Det är en låt jag kommer nynna på långt efter jag slutat spela spelet
Även om ni aldrig tänkt spela spelet är det värt 2 minuter att lyssna!

Medlem

Oj, detta uttalande tar jag verkligen avstånd till. Älskar dagens datorspelsmusik.

Medlem

För det mesta sänker jag musikvolymen rejält så att den inte stör. På vissa spel stänger jag av musiken helt. Så för mig blir musiken numera inte en del av spelet.

Annat var det förr om man pratar äldre 8-bitars och liknande där musiken var mer integrerad i spelet och ofta inte ens gick att justera separat. Då kändes det mer som att musiken var en del av spelljudet än det är idag.

Medlem
Skrivet av jawik:

För det mesta sänker jag musikvolymen rejält så att den inte stör. På vissa spel stänger jag av musiken helt. Så för mig blir musiken numera inte en del av spelet.

Annat var det förr om man pratar äldre 8-bitars och liknande där musiken var mer integrerad i spelet och ofta inte ens gick att justera separat. Då kändes det mer som att musiken var en del av spelljudet än det är idag.

Här har du världens jävligaste och mest upprepande spelmusik. Se hur länge du klarar att lyssna. Till och med sjuåriga jag höll på att bli helt galen när jag spelade det när det begav sig.

Moderator

Jag håller med till fullo. Det är alldeles för många spelstudios som nöjer sig med generiska kopior av Hollywoodsoundtrack och det låter så tråkigt. De har definitivt pengar till att anställa riktiga kompositörer med förmåga att skriva bra spelmusik.

Medlem
Skrivet av Kyraal:

Här har du världens jävligaste och mest upprepande spelmusik. Se hur länge du klarar att lyssna. Till och med sjuåriga jag höll på att bli helt galen när jag spelade det när det begav sig.

https://www.youtube.com/watch?v=FVGi3lXEPXs

Jag kan slå till med en värre:

Medlem
Skrivet av Kyraal:

Här har du världens jävligaste och mest upprepande spelmusik. Se hur länge du klarar att lyssna. Till och med sjuåriga jag höll på att bli helt galen när jag spelade det när det begav sig.

https://www.youtube.com/watch?v=FVGi3lXEPXs

Haha ja allt var ju inte bra. Men det kändes ändå som "musiken" var en mer integrerat än det är idag

1
Skriv svar