Vad saknar ni i spel?

Releasehästryttare
Vad saknar ni i spel?

Såg nyss en video där "kameran" flyger igenom spelvärlden och tycker det är något som fler spel borde efterapa.

Fick mig att tänka på första Unreal hur häftigt de gjorde introt där:

Vad tycker ni saknas i spel som få spel gjort men borde göras mer av?

Medlem

Blandgenres, exempelvis FPS-RTS som Natural Selection 2 och asymmetriska spel likt Avp2.

Releasehästryttare
Skrivet av Sapiens:

Blandgenres, exempelvis FPS-RTS som Natural Selection 2 och asymmetriska spel likt Avp2.

Spelat Silica?

Medlem

Jag saknar spel med "tyngd" i. Alltså bra fysik som man kan leka runt med. Som i HL2 eller Dark Messiah.
Det är en av anledningarna till att jag gillar Rockstars spel. Även om karaktären kan vara lite bångstyrig har dom en bra tyngd.
Så jag saknar spel som fokuserar mer på bra fysik framför bra grafik.


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem

spelglädje


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av Devan:

Spelat Silica?

Nej inte än. Spelet har potential men verkar fortfarande behöva en del utveckling och polering.

Medlem

Det är en väldigt liten grej, men jag saknar verkligen "kantbalanseringen" som var så vanlig i plattformsspel i början av 90-talet. I stort sett inga indiespel som efterapar 90-talets grafik har någon kantbalansering.

Medlem

Finns inget jag saknar, allt som är bra är redan gjort.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Redaktör
Ponny

Saknar fler spel som verkligen är kompromisslös co-op. Typ It Takes Two. Där co-op faktiskt är ett krav, och det inte går att spela ensam. Skulle nästan vilja klassa Overcooked som ett sådant också, även om det i teorin går att spela ensam (det är fruktansvärt! ).

Saknar också friidrotts- och skidskytte-spel. Det finns några bra eller helt okej, men dom är gamla som gatan. Minns t.ex. ett Track & Field till Game Boy med en karriär. Jösses vad mysigt! Det finns mer sport än fotboll, racing, golf och hockey.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av Devan:

Spelat Silica?

Savage: the battle for neweth! 😍


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Skribent
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Saknar också friidrotts- och skidskytte-spel. Det finns några bra eller helt okej, men dom är gamla som gatan. Minns t.ex. ett Track & Field till Game Boy med en karriär. Jösses vad mysigt! Det finns mer sport än fotboll, racing, golf och hockey.

Jag säger även mer arkadinriktad sport överlag. Allt behöver inte vara licenserade spelare och lag. Släng ihop ett spel där bara flaggor och färg representerar länder, sen ett arkadinriktat upplägg där alla kan vara med och ha kul.

och som du säger, mer variation i sporterna.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Spel som är designade för att skapa spelglädje utan att överkomplicera saker. Helldivers 2 är kanske det som dragit fram en riktigt rolig spelglädje för min del på länge.


signatur

PC | Asus Rog Ally | PS5 | Switch

Medlem

När man kunde köpa expansioner till spel som kunde ge en kanske 30-50 speltimmar extra för runt 300kr. Det är extremt sällan man ser sånt i fullprisspel numera utan enbart season passes och mikrotransaktioner.
Jag gillar spel som ger en en helt ny kontinent eller ett nytt område att utforska genom bara någon hundring extra som släpps typ något år senare.

CD Project Red är de enda som jag känner till som gör det förutom indie-utvecklare.

Medlem

Jag saknar när det var enkelt. Att man köpte ett spel och det bara funkade. Utan en massa uppdateringar i efterhand.

Inaktiv

Intressanta narrativ med mer filosofi och djup. Jag har svårt att bli intresserad av rollspel och annat för jag tycker det är lite massproducera och CoD nivå av det mesta och dess innehåll.

Ett positivt exempel är ju Josef Fares och hans berättande. Eller Death Stranding. Eller Deus Ex. Sen är det väl bara att jag har svårt att leva mig in eftersom man är en aktiv spelare gentemot passiv som i film. Vet inte hur man kommer till rätta med det.

KoP
Medlem
Medlem

Jag saknar spel från tiden då utvecklarna fokuserade mest på att göra bra spel som var roliga och intressanta att spela och då utvecklarna inte var kundfientliga utan snarare ville tillfredställa sina kunder.

Medlem
Skrivet av KoP:

Innovation.

Skrivet av jeppe109:

Jag saknar spel från tiden då utvecklarna fokuserade mest på att göra bra spel som var roliga och intressanta att spela och då utvecklarna inte var kundfientliga utan snarare ville tillfredställa sina kunder.

Båda dessa existerar. Men titta på indiespel i så fall.

Se bara på Stardew Valley eller Crypt of the Necrodancer som exempel.

KoP
Medlem
Skrivet av Sarato:

Båda dessa existerar. Men titta på indiespel i så fall.

Se bara på Stardew Valley eller Crypt of the Necrodancer som exempel.

Det är därför man till 80% mest spelar indiespel i nuläget. 🙂 Men hade gärna sett innovation i hela branschen.

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Blandgenres, exempelvis FPS-RTS som Natural Selection 2 och asymmetriska spel likt Avp2.

Kommer genast att tänka på Brutal Legend som blandade action äventyr med RTS, hade otroligt många roliga timmar där.

Sen som du också säger asymmetriska spel, nått som jag gärna ser kommer tillbaka till Battlefield serien så att inte båda sidor springer runt med samma vapen, utrustning osv. Battlefield Vietnam gjorde detta riktigt bra. US och nord Vietnam använde sig av tunga fordon och helikoptrar medan Vietnam utnyttjade mer infanteri vapen och stealth gadgets.

Nått mer jag vill se från fler spel är map-editors, gjorde själv en hel del maps till Battlefield 1942 och modden Silent Heroes långt tillbaka i tiden och vill inget annat än att det kommer tillbaka och gärna till fler andra fps spel. Se på Fortnite och Halo Infinite.

Quake-konnässsör

Att kunna spela lokalt, utan internet

Medlem
Skrivet av blackidus:

Kommer genast att tänka på Brutal Legend som blandade action äventyr med RTS, hade otroligt många roliga timmar där.

Sen som du också säger asymmetriska spel, nått som jag gärna ser kommer tillbaka till Battlefield serien så att inte båda sidor springer runt med samma vapen, utrustning osv. Battlefield Vietnam gjorde detta riktigt bra. US och nord Vietnam använde sig av tunga fordon och helikoptrar medan Vietnam utnyttjade mer infanteri vapen och stealth gadgets.

Nått mer jag vill se från fler spel är map-editors, gjorde själv en hel del maps till Battlefield 1942 och modden Silent Heroes långt tillbaka i tiden och vill inget annat än att det kommer tillbaka och gärna till fler andra fps spel. Se på Fortnite och Halo Infinite.

Drömmen för mig hade varit om ett 1999-års Westwood team skapat ett C&C Generals Zero Hour FPS-RTS, i BC2 liknande frostbytemotor, högt produktionsvärde, map editors och moddbarhet.

Åka omkring med overlordtanks, springa runt i tunnlar med chemsprutor, hoppa in i byggnader som marinsoldat, åka sprängdegsladdad motorcykel, spruta eld med flametank, göra drive-by med A10, skjuta napalmartilleri, spraya gift med propellerplan, leda runt en arg folksamling med molotovs och ak47.

A man can dream, a man can dream...

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Drömmen för mig hade varit om ett 1999-års Westwood team skapat ett C&C Generals Zero Hour FPS-RTS, i BC2 liknande frostbytemotor, högt produktionsvärde, map editors och moddbarhet.

Åka omkring med overlordtanks, springa runt i tunnlar med chemsprutor, hoppa in i byggnader som marinsoldat, åka sprängdegsladdad motorcykel, spruta eld med flametank, göra drive-by med A10, skjuta napalmartilleri, spraya gift med propellerplan, leda runt en arg folksamling med molotovs och ak47.

A man can dream, a man can dream...

Oooh det hade varit något, hade även gärna sett att C&C Renegade hade fått en uppföljare eller att man gjort liknande spel i Red Alert och i Generals universumen

Medlem

Server clienter så man kan starta egna servrar oavsett om spelet "läggs ner" eller inte.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Skribent
Skrivet av Sapiens:

Drömmen för mig hade varit om ett 1999-års Westwood team skapat ett C&C Generals Zero Hour FPS-RTS, i BC2 liknande frostbytemotor, högt produktionsvärde, map editors och moddbarhet.

Åka omkring med overlordtanks, springa runt i tunnlar med chemsprutor, hoppa in i byggnader som marinsoldat, åka sprängdegsladdad motorcykel, spruta eld med flametank, göra drive-by med A10, skjuta napalmartilleri, spraya gift med propellerplan, leda runt en arg folksamling med molotovs och ak47.

A man can dream, a man can dream...

CnC Renegade hade ju smak av detta, men tekniken fanns ju inte riktigt då för att få det att känns storskaligt. Med tanke på att CnC ändå är under EA så finns det ju en liten chans att det skulle kunna bli ett storskaligt BF-liknande spel i frostbyte. Men troligtvis inte tyvärr...


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Spel som är skapade för att glädja, inte för att få aktieägarna nöjda...

Helldivers 2 är väl ett av de senare spelen som faktiskt får en att se fram emot att starta upp spelet.

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

CnC Renegade hade ju smak av detta, men tekniken fanns ju inte riktigt då för att få det att känns storskaligt. Med tanke på att CnC ändå är under EA så finns det ju en liten chans att det skulle kunna bli ett storskaligt BF-liknande spel i frostbyte. Men troligtvis inte tyvärr...

Släng in Commander mode från BF4 så har vi ju RTS elementet också

"Welcome back commander"

Medlem

Realistisk skademodell på fiender och bossar osv så att fienden gradvis blir svagare och svagare ju mer stryk de får. Finns det ett sånt spel?

Medlem

Skulle gärna ha mer action espionage spel, tycker det är allt för få av det. Tänk i linje med Splinter Cell eller som ett tvspel med 24. Öppen för att det skulle vara stealthbaserat eller action med lite finess.

Medlem
Skrivet av NeoWeo:

Realistisk skademodell på fiender och bossar osv så att fienden gradvis blir svagare och svagare ju mer stryk de får. Finns det ett sånt spel?

Helldivers 2 till viss del. Fienden har inga healthbars; istället ser du hur skadad fienden är baserad på hur mycket stryk de tagit. Eller om du skjuter huvudet av vissa fienden kan de fortsätta attackera ett tag innan de kollapsar.

Monster Hunter lekte lite med den idén också. Där kan du se hur mycket liv ett monster har kvar baserat på dess rörelser och att den börjar dregla av utmattning

Dead Space också vill jag minnas. Du kunde skjuta benen av en fiende så att de börjar krypa efter dig istället till exempel.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

12
Skriv svar