Warner Bros. vill gå från AAA-konsolspel till live service och mobil

Medlem

På ett intellektuellt, krasst och verklighetsförankrat plan så förstår jag Warner Bros. Det är värt en sophög av misslyckade live service-spel i bakfickan såvida man kan få ur sig en titel som ens kan nosa på Fortnites framgång. Att sänka in massa pengar i utvecklingen av ett single player-spel som i den absolut bästa av världar kan bli en lika stor framgång som Hogwarts Legacy, det är väl för ekonomiskt riskabelt, antar jag.

Men på ett mer hjärtligt plan så är det mest beklämmande. Alla anställda hos WB som sitter dagarna i ända och designar kommande DLC-figurer till ett spel som redan nu är nere och nosar på ett par hundra spelare på Steam, det måste vara själadödande. Och så vet man att det inte väntar något nytt enspelarbaserat Batman-äventyr, för ledningen har bestämt sig för att det ska göras ännu mer live service-gegg som floppar och sågas och glöms bort lika snabbt

Redaktör
Ponny
Skrivet av whoo:

Mjo men dom spelar förmodligen på förhoppningen att tillslut lyckas, och då är dom klara.

Jag gissar att dom har kalkylen att det är (ekonomiskt) bättre att lyckas med ett liveservice-spel där dom sen kan sälja obscena mängder kosmetika och lootboxar än 100 st framgångsrika singelplayerspel.

Fortnite generated $4.4 billion revenue in 2022, about 85% of Epic Games total revenue

Hogwarts: As of May 5, 2023, its revenue reached $1 billion, and by the beginning of 2024, global sales totaled 24 million copies

Epic drog alltså i runda slängar 4x intäkterna på ett år i Fortnite mot hela försäljningen av Hogwarts..

Det är (tyvärr) en poäng. Lyckas dom en gång kan dom dra in enorma summor.

Beklagligt för studiorna som kommer tvingas försöka och försöka (och försöka lite till). Det kan inte vara dom mest inspirerande förutsättningarna att jobba med. :/


signatur

En Bamseponny av folket

Ambassadör
Xbox

Det är tur att man har en stor backlog.


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av Nosnos:

Förstår dem rent ekonomiskt. Visst var Suicide Squad inte någon succe men där verkade de ju göra någon form av AAA-variant av ett Live Service-spel istället för att istället släppa en rejält nedskalad variant för att doppa tårna litegranna. Och vem tror inte att de hade tjänat multum på en Live Service-variant av Hogwarts Legacy där man får köpa robes, kvastar, husdjur, etc etc med Hogbucks? En säsong blir ett läsår och det finns redan spikade händelser som tri wizard tournament där spelare kan röstas fram för att delta. Betala för Wizardspass för att få levla fortfare, få tillgång till bättre ingredienser för potions... möjligheterna är ju onändliga, och du riktar dig då dessutom mot en målgrupp som i deras ögon inte alls är lika krävande som den som ser fram ett spel baserat på DC eller Marvel.

Och sen en mobilvariant på det... kaaaching

Jag tycker ditt resonemang låter rimligt (tyvärr!). Man kan säkert mjölka mycket pengar på ett sånt här spel med live-service.

Det fanns ju dessutom hur mycket kosmetiska ting som helst i Hogwarts Legacy. Nu i efterhand undrar jag om de funderade på att göra ett liveservicespel bara för att sen ångra sig... Spelare hade ju blivit riktigt sura.

Edit
Kanske är det därför WB inte släppt nåt dlc och kanske påbörjat ett Hogwarts Legacy 2 istället. De tänker kanske att de kommer tjäna mer pengar på en uppföljare med live service inslag än på några matiga expansioner till första spelet

Medlem
Skrivet av FarbrorBarbr0:

På ett intellektuellt, krasst och verklighetsförankrat plan så förstår jag Warner Bros. Det är värt en sophög av misslyckade live service-spel i bakfickan såvida man kan få ur sig en titel som ens kan nosa på Fortnites framgång. Att sänka in massa pengar i utvecklingen av ett single player-spel som i den absolut bästa av världar kan bli en lika stor framgång som Hogwarts Legacy, det är väl för ekonomiskt riskabelt, antar jag.

Men på ett mer hjärtligt plan så är det mest beklämmande. Alla anställda hos WB som sitter dagarna i ända och designar kommande DLC-figurer till ett spel som redan nu är nere och nosar på ett par hundra spelare på Steam, det måste vara själadödande. Och så vet man att det inte väntar något nytt enspelarbaserat Batman-äventyr, för ledningen har bestämt sig för att det ska göras ännu mer live service-gegg som floppar och sågas och glöms bort lika snabbt

Det är väl även ganska dumdristigt att satsa så hårt på något som bara kanske blir av.
Men det beror väl på vilken typ av investerare man är.

Nintendo verkar ha ganska god ekonomi utan att satsa allt på osäkra kort.

Medlem

Då ska vi se här..

Ubisoft ✅️
WB ✅️
Sa jag Ubisoft? ✅️

12
Skriv svar