Dragon Age: Dreadwolf-utvecklarna sägs vara "rätt säkra" på att spelet släpps i år

Robot
Dragon Age: Dreadwolf-utvecklarna sägs vara "rätt säkra" på att spelet släpps i år
Medlem

Det var 12 år sen Bioware släppte ett spel man brydde sig om, de är en relik som lever på gamla meriter och man undrar om de någonsin kan göra ett spel av samma kaliber igen. 6 år efter utannonseringen så kör de fortfarande bara trötta teasers, men de kanske försöker göra ett AAAA spel som Skull and Bones?

Medlem
Skrivet av Jinxad:

Det var 12 år sen Bioware släppte ett spel man brydde sig om, de är en relik som lever på gamla meriter och man undrar om de någonsin kan göra ett spel av samma kaliber igen. 6 år efter utannonseringen så kör de fortfarande bara trötta teasers, men de kanske försöker göra ett AAAA spel som Skull and Bones?

Finns lite farhågor angående spelet. Verkar ha haft olika inriktningar som ändrats under tidens gång, ganska lika Skull & Bones. Konstigt nog var det ett multiplayer-spel först

Men jag hoppas på att det kan bli bra, gillat de tidigare spelen och gillar storyn.


signatur

En glad kalmarit boende på Gotland!

Redaktör
Ponny

Tänk om vi kunde få ett riktigt gött Dragon Age igen? Jag säger inte att chanserna är fantastiska, men bara tanken gör mig pirrig. Sedan är det inte samma Bioware som då, det finns tydliga tecken på att utvecklingen varit körig, men... än, I want to believe.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Hopps och tror faktiskt att dom kommer att lyckas fint, förhoppningsvis blir det vintermys med spelet! Just Dragon Age serien tycker jag dessutom dom haft en rolig och hög nivå på rakt igenom.

Medlem

Senaste Dragon Age spelet jag spelade var Dragon Age 2, aldrig mer igen

Medlem

Jag önskar EA hade haft tillräckligt med förtroende för nya Bioware att låta dom skapa ett nytt IP istället för att förlita sig på ett existerande IP vars skapare och författare inte längre jobbar kvar på studion.


signatur

Some people call me a bad person. Others say I'm an irresponsible asshole. Personally I don't see why I can't be both.

Medlem

Rykten att det inte alls är ett RPG som tidigare spel utan mer som God of War oroar. Det har blivit mindre och mindre RPG element kvar i spelet för varje generation av spelet som släppts. Blir det ett action lir likt God of War så blir det absolut inget köp för min del.

Medlem

Jag hade ändå hyfsat roligt med inquisition. även fast det var ett offline mmo.

Men färgvalet till titeln dreadwolf, att något så simpelt kan stöta bort en??
Nå neonrosa/lila cyberpunkstil känns så out of place


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem

Fy fan vad folk är negativa till ett spel som vi knappt har sett något ifrån, förutom en teaser...väldigt tråkig inställning.

Kan vi kanske vänta med att döma ut det innan vi har fått se riktig gameplay?

Medlem
Skrivet av Bullen86:

Fy fan vad folk är negativa till ett spel som vi knappt har sett något ifrån, förutom en teaser...väldigt tråkig inställning.

Kan vi kanske vänta med att döma ut det innan vi har fått se riktig gameplay?

Är det konstigt att folk är negativa?

Är väl bra att folk lyfter sina farhågor och sätter press på utgivare/utvecklare istället för att bara sitta och hoppas?

Medlem

Spelade aldrig klar DA:I för att jag blev väldig uttråkat.
Sen att jag inte kan komma åt min Origin konto längre, gör det inte bättre.
Har inga förhoppningar på det här spelet.


signatur

Nostalgia is a hell of a drug Benny.

Medlem
Skrivet av Jönsen:

Är det konstigt att folk är negativa?

Är väl bra att folk lyfter sina farhågor och sätter press på utgivare/utvecklare istället för att bara sitta och hoppas?

Ja, det tycker jag är högst konstigt, där vi återigen, har i princip sett noll från spelet, förutom en teaser och ett par konceptbilder...

Hur kan vi kritisera/döma något vi inte har sett och vilka "farhågor" ska vi peka på när vi inte ens har bevis på de s.k "felen"? Eller ska vi vara negativa och fördöma, för att det är Bioware och det förra spelet (som jag bl.a la ner över 120 tim på), som kom ut för 10 år sedan, ansågs vara en besvikelse? De kanske har lärt sig av sina misstag efter alla dessa år?

Spelet är i sitt slutskede, så vilken "press" (utan bevis) tror du att vi ska sätta på utvecklaren? Om spelet ska släppas till hösten så kommer de förmodligen snart börja polera vid detta stadie.

Missförstå mig inte. Jag säger inte man inte får ge kritik, utan att man får vänta med det tills vi har fått se konkret gameplay i sommar, och sedan göra en rättvis bedömning. Avowed fick t.ex. kritik för sin combat efter att vi fick se gameplay, och de skulle "fixa" det. Hur skulle folk kunna kritisera just den biten om de inte hade visat upp det?

Hade vi sett massa gameplay som såg meh ut, så hade jag inte sagt ett pip om att ge kritik på förhand och hållt med er andra. Men problemet i detta fall är som sagt, att vi har noll info/gameplay.

Medlem

Håller alla tummar! Älskar framförallt Dragon age origins!
Hoppas även på en remake till Switch / Switch 2, då hade jag blivit obeskrivligt lycklig

Medlem
Skrivet av Bullen86:

Ja, det tycker jag är högst konstigt, där vi återigen, har i princip sett noll från spelet, förutom en teaser och ett par konceptbilder...

Hur kan vi kritisera/döma något vi inte har sett och vilka "farhågor" ska vi peka på när vi inte ens har bevis på de s.k "felen"? Eller ska vi vara negativa och fördöma, för att det är Bioware och det förra spelet (som jag bl.a la ner över 120 tim på), som kom ut för 10 år sedan, ansågs vara en besvikelse? De kanske har lärt sig av sina misstag efter alla dessa år?

Spelet är i sitt slutskede, så vilken "press" (utan bevis) tror du att vi ska sätta på utvecklaren? Om spelet ska släppas till hösten så kommer de förmodligen snart börja polera vid detta stadie.

Missförstå mig inte. Jag säger inte man inte får ge kritik, utan att man får vänta med det tills vi har fått se konkret gameplay i sommar, och sedan göra en rättvis bedömning. Avowed fick t.ex. kritik för sin combat efter att vi fick se gameplay, och de skulle "fixa" det. Hur skulle folk kunna kritisera just den biten om de inte hade visat upp det?

Hade vi sett massa gameplay som såg meh ut, så hade jag inte sagt ett pip om att ge kritik på förhand och hållt med er andra. Men problemet i detta fall är som sagt, att vi har noll info/gameplay.

Jag håller inte med dig, BioWare har med all tydlighet visat att de levererar vad de, felaktligen, tror att den stora massan vill ha. Tycker det är bra att folk är tydliga med sin misstro/misstänksamhet.

Men det är helt okej att vi inte är överens, behövs folk från båda sidor!

Medlem
Skrivet av Bullen86:

Eller ska vi vara negativa och fördöma, för att det är Bioware och det förra spelet, som kom ut för 10 år sedan, ansågs vara en besvikelse?

Exakt så.

Bioware har förbrukat sitt förtroende.

De flesta anser att Dragon Age: Origins var ett mästerverk, att Dragon Age 2 var ett småtrevligt hafsverk medan Dragon Age: Inquisition var ett feldesignat sömnpiller.

Då är det inte konstigt att de flesta är skeptiska. Det är helt logiskt att förväntningarna på Dragon Age: Dreadwolf är låga.

Håller för övrigt med de som skrev om "trötta teasers", "actionlir likt God of War" och "out of place neonrosa/lila cyberpunkstil". Sånt höjer inte precis förväntningarna.


signatur

Memento Mori

Medlem
Skrivet av Bullen86:

Ja, det tycker jag är högst konstigt, där vi återigen, har i princip sett noll från spelet, förutom en teaser och ett par konceptbilder...

Hur kan vi kritisera/döma något vi inte har sett och vilka "farhågor" ska vi peka på när vi inte ens har bevis på de s.k "felen"? Eller ska vi vara negativa och fördöma, för att det är Bioware och det förra spelet (som jag bl.a la ner över 120 tim på), som kom ut för 10 år sedan, ansågs vara en besvikelse? De kanske har lärt sig av sina misstag efter alla dessa år?

Spelet är i sitt slutskede, så vilken "press" (utan bevis) tror du att vi ska sätta på utvecklaren? Om spelet ska släppas till hösten så kommer de förmodligen snart börja polera vid detta stadie.

Missförstå mig inte. Jag säger inte man inte får ge kritik, utan att man får vänta med det tills vi har fått se konkret gameplay i sommar, och sedan göra en rättvis bedömning. Avowed fick t.ex. kritik för sin combat efter att vi fick se gameplay, och de skulle "fixa" det. Hur skulle folk kunna kritisera just den biten om de inte hade visat upp det?

Hade vi sett massa gameplay som såg meh ut, så hade jag inte sagt ett pip om att ge kritik på förhand och hållt med er andra. Men problemet i detta fall är som sagt, att vi har noll info/gameplay.

Det är dock inte baserat på farhågor utan på riktiga läckor från utvecklingen av spelet.

Här är ett exempel när det gäller God of War action combat. https://kotaku.com/dragon-age-dreadwolf-gameplay-leaks-biowar....

Så det är högst rimligt att diskutera var spelet är på väg. EA har bevisat tidigare att man inte tar hänsyn till vad spelare inom en genre vill ha, utan man ser hela tiden efter sätt att casha in på sina spelserier genom att dumma ned dem och vattna ur dem för att de skall passa en massmarknad. Läckorna stödjer åter igen detta.

God of war sålde bra! Vi måste ha God of War gameplay! RPG säljer inte som God of war, Vi kan inte ha RPG element för det är för komplicerat för folk, Mer Action till folket! (Dreadwolf började utvecklas före Baldurs Gate 3 gav alla ett stort RPG middle finger)

Så det ser onekligen inte bra ut från det som finns i de många läckorna.

Gillade man Final Fantasy origins action gameplay så kommer man gilla Dreadwolf som det ser ut.

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Exakt så.

Bioware har förbrukat sitt förtroende.

De flesta anser att Dragon Age: Origins var ett mästerverk, att Dragon Age 2 var ett småtrevligt hafsverk medan Dragon Age: Inquisition var ett feldesignat sömnpiller.

Då är det inte konstigt att de flesta är skeptiska. Det är helt logiskt att förväntningarna på Dragon Age: Dreadwolf är låga.

Håller för övrigt med de som skrev om "trötta teasers", "actionlir likt God of War" och "out of place neonrosa/lila cyberpunkstil". Sånt höjer inte precis förväntningarna.

Skrivet av Aletheides:

Det är dock inte baserat på farhågor utan på riktiga läckor från utvecklingen av spelet.

Här är ett exempel när det gäller God of War action combat. https://kotaku.com/dragon-age-dreadwolf-gameplay-leaks-biowar....

Så det är högst rimligt att diskutera var spelet är på väg. EA har bevisat tidigare att man inte tar hänsyn till vad spelare inom en genre vill ha, utan man ser hela tiden efter sätt att casha in på sina spelserier genom att dumma ned dem och vattna ur dem för att de skall passa en massmarknad. Läckorna stödjer åter igen detta.

God of war sålde bra! Vi måste ha God of War gameplay! RPG säljer inte som God of war, Vi kan inte ha RPG element för det är för komplicerat för folk, Mer Action till folket! (Dreadwolf började utvecklas före Baldurs Gate 3 gav alla ett stort RPG middle finger)

Så det ser onekligen inte bra ut från det som finns i de många läckorna.

Gillade man Final Fantasy origins action gameplay så kommer man gilla Dreadwolf som det ser ut.

Läckan såg sådär ut och hade helt glömt bort om det. Men det kan också vara en gammal build, så saker och ting kan ha förändrats sedan dess.

Men som sagt, så väntar jag på att se konkret gameplay innan jag gör en rättfärdig bedömning. Jag vill inte vara en pessimist bara för att ett visst spelföretag gör spelet, utan försöker tänka positivt och ge dem en chans. Många ogillade senaste DA:I, men jag minns att jag hade rätt kul med spelet, roligare än 2:an, som kändes för "korridoraktigt". Var det lika bra som det första? Nej, men fortfarande dugligt.

Skulle sedan spelet bli medelmåttigt i slutändan, förhoppningsvis inte, så är det inte hela världen för min del, då det ständigt kommer grymma spel.

Medlem
Skrivet av Bullen86:

Läckan såg sådär ut och hade helt glömt bort om det. Men det kan också vara en gammal build, så saker och ting kan ha förändrats sedan dess.

Men som sagt, så väntar jag på att se konkret gameplay innan jag gör en rättfärdig bedömning. Jag vill inte vara en pessimist bara för att ett visst spelföretag gör spelet, utan försöker tänka positivt och ge dem en chans. Många ogillade senaste DA:I, men jag minns att jag hade rätt kul med spelet, roligare än 2:an, som kändes för "korridoraktigt". Var det lika bra som det första? Nej, men fortfarande dugligt.

Skulle sedan spelet bli medelmåttigt i slutändan, förhoppningsvis inte, så är det inte hela världen för min del, då det ständigt kommer grymma spel.

Det är dock inte samma typ av skillnad som man såg mellan Origins och DA2 eller mellan DA2 och DA:I. Samtliga av dessa spel var utan tvivel ett RPG med party based gameplay och någon form av turnbased eller semi turnbased combat. Det senare gäller även DA:I.

Om läckorna stämmer om Dreadwolf så kastar man RPG mekaniken helt över bord och gör en lika stor förändring som man gjorde inom Final Fantasy när man släppte action liret FF:Origins eller FFXVI. Dvs ingen mer turnbased eller Semi Turnbased gameplay utan ren Action med olika former av button mashing combos där man har olika former av bars som fylls på för special attacks. Det skall tydligen inte heller finnas några party controls utan party members är bara kulisser precis som i liknande action lir.

Stämmer detta så är det således ett genre byte man gör på spelet och det är ganska enormt.

Medlem

Ska bli trevligt att vandra in i den världen igen.

1
Skriv svar