Släpp en remastrad Duke Nukem trilogi…

Medlem
Släpp en remastrad Duke Nukem trilogi…

Ingen har väl undgått att den remastrade Tomb Raider trilogin nu har släppts. Trilogin har mestadels fått positiva omdömen. En balans mellan att ge spelen ett ansiktslyft, samtidig som känslan och originalgrafiken har respekterats fullt ut.

Nu vill jag se att Duke Nukem Time to Kill, Land of the Babes, och Zero Hour får samma behandling. Bortglömda spel, och just Zero Hour håller jag extra varmt om hjärtat. Ett fantastiskt spel, som tyvärr redan var underskattat när det släpptes på Nintendo 64. Det skulle gå, då Embracer äger Gearbox, som i sin tur äger licensen för Duke Nukem, dessutom äger Embracer studion Aspyr Media, som i sin tur gjorde den remastrade trilogin av just Tomb Raider. Så snälla Embracer, hör min bön och släpp dessa Duke-pärlor i remastrade versioner omedelbart bums. Tack på förhand. 😎

Redaktör
Ponny

Tror du menar Land of the Babes. Är ju ändå Duke!

Fick googla dom. Inte sett eller reflekterat över den här trilogin på länge länge. Frågan är om den har lika stor målgrupp som Tomb Raider...? Tvekar, och nu när Embracer lägger ner och sparkar känns det som om dom bara satsar på säkra kort. Har gärna fel dock!


signatur

En Bamseponny av folket

You can't polish a turd. Sorry.

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Tror du menar Land of the Babes. Är ju ändå Duke!

Fick googla dom. Inte sett eller reflekterat över den här trilogin på länge länge. Frågan är om den har lika stor målgrupp som Tomb Raider...? Tvekar, och nu när Embracer lägger ner och sparkar känns det som om dom bara satsar på säkra kort. Har gärna fel dock!

Haha - ändrat. 🤣

Jo, förstår att det är ”önsketänkande” men tror ändå att Embracer skulle gå plus-minus-noll som minst.

Medlem

Svarar på en kommentar som precis togs bort?
Inte dessa finns, utan Duke Nukem 3D.

Medlem

hade gärna sett en remake på original-duke till PC. aldrig spelat nån av dessa playstation titlar, och hade nog ingen aning om att de ens existerade.

Medlem

Den enda som behöver en remaster av alla dukesaker är ju Duke nukem's penthouse paradise... en riktigt fet HD version krävs, 8k.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

You can't polish a turd. Sorry.

Hädelse att säga något sånt.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av quadratis:

hade gärna sett en remake på original-duke till PC. aldrig spelat nån av dessa playstation titlar, och hade nog ingen aning om att de ens existerade.

Zero Hour till Nintendo 64 var mästerligt. Att bygga olika tidsepoker, och få det så rätt med känslan är imponerande. Dessutom finns det en vinterbana som heter ”Nuclear Winter” - kan vara den bästa känslan av en kall vinterkväll någonsin. Kolla gärna upp den! 🥰

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

You can't polish a turd. Sorry.

Fy, grymma spel ju!

Skrivet av Molotov:

Hädelse att säga något sånt.

Skrivet av Fr0gg0.:

Fy, grymma spel ju!

Haha, jo, förstår att pöbeln står och väntar med högafflarna utanför dörren nu. Men ärligt talat, Duke Nukem har väl aldrig varit mer än mediokert? Det var bara vi som var tonåringar.

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Haha, jo, förstår att pöbeln står och väntar med högafflarna utanför dörren nu. Men ärligt talat, Duke Nukem har väl aldrig varit mer än mediokert? Det var bara vi som var tonåringar.

lol? D3d det första är ju asnice. Tror jag gillar det mer än både Doom och Quake1. Men det är lite oklart... per daglig basis.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Oooh Time To Kill har man fina minnen av
Kommer ihåg att man satt och lirade deathmatch i timtal med polarna.

Undrar om jag inte fortfarande har det kvar någonstans i förrådet tillsammans med min PSX.....

Skrivet av Hipshot:

lol? D3d det första är ju asnice. Tror jag gillar det mer än både Doom och Quake1. Men det är lite oklart... per daglig basis.

Det är inte första, men medhåll om att det är faktiskt ganska bra. Så okej, ETT bra spel och sen ett gäng mediokra. Duke är pangpang-motsvarigheten till Sonic.

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Det är inte första, men medhåll om att det är faktiskt ganska bra. Så okej, ETT bra spel och sen ett gäng mediokra. Duke är pangpang-motsvarigheten till Sonic.

Duke Nukem 3D är ett spel som jag fortfarande går tillbaka till och spelar då och då. Jag tycker det har en spelglädje som jag kan sakna i dagens spel. För mig personligen kändes Duke Nukem 3D betydligt modernare än DOOM eller Quake. Mycket berodde på förstörelsen i miljöerna, samt att herr Duke faktiskt hade en personlighet.

Jag har varken spelat klart Time to Kill eller Land of the Babes. På den tiden hade jag inte Playstation, utan Nintendo 64. Jag köpte dock Land of the Babes på rea hos Gamestop för ca 15 år sedan, tror jag gav 2 kr eller nått. Dock hade inte den socker-pixliga grafiken åldras med värdighet. Spelen fick för övrigt helt okej i betyg, inte världsbäst, men långt ifrån skräp. Habila upplevelser för sin tid. Det var Zero Hour som jag spelade, och kunde inte förstå varför tidningen Super-Play endast gav det 68% i betyg. Fick dock bättre i en andra åsikt.

Varför gillar jag Zero Hour och anser att det är bäst efter Duke Nukem 3D?

Istället för bajshumorn i Forever så var humorn närmare den i DN 3D. Turok the Dinosaur Hunter blev Bulok the Alien Hunter. Och Spice-Girls kom heller inte helt undan.

En mängd vapen att leka med. Visst, fanns det mer klassiska vapen, som blandades med högteknologiska vapen. Var du i westen? Ja, du fick du dessutom nöja dig med revolver, hagelgevär och dynamit.

Att se fiender, som fick ett hål i magen av ditt bly? Detta var något som kändes fräscht år 1999.

Ett långt och framförallt ett varierat äventyr där miljöerna och känslan för varje ”era” var oerhört välgjort för sin tid.

”Nuclear Winter”
- den banan får sig en egen text. Bygger på den första banan i spelet, men i framtiden. Mig veterligen har det inte gjorts en bättre vinterbana, med den där mysiga vinterkänslan. Sett att den emellanåt kommer i topp när det skall bedömas just den bästa vinterbanan.

Tusan vad bra skrivet! Nästan så att du får mig att vilja gå tillbaka och testa de där gamla spelen igen, men bara nästan. Men jag älskar ju vinterbanor i spel så "Nuclear Winter" får man ta och youtuba ikväll.

Medlem

https://store.steampowered.com/app/434050/Duke_Nukem_3D_20th_... finns ju för tillfället iaf.
Men ja, en version med allt Duke Nukem 3D som finns remastrat, eller kanske remake t.o.m., men ändå behåller det klassiska, skulle vara trevligt.

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Haha, jo, förstår att pöbeln står och väntar med högafflarna utanför dörren nu. Men ärligt talat, Duke Nukem har väl aldrig varit mer än mediokert? Det var bara vi som var tonåringar.

duke nukem ses väl ofta som lite pinsamt bara pga. den juvenila humorn och alla one-liners, men allt är ju gjort med glimten i ögat. ingenting man skrattar ihjäl sig åt idag, men heller inget jag tänker något illa om. lite som leisure suit larry. det är var det är.

däremot tycker jag det första duke 3d stod ut från resten (doom/quake/unreal osv.) bara genom att vara så galet detaljerat. inget superavancerat idag, men som jag minns det så var banorna fulla med onödiga detaljer som jag inte hade sett i några tidigare spel. var duke kanske det första FPS'et där man kunde pinka på toaletten tex? första banan hade en fungerande bioprojektor. man kunde skjuta sönder väggar. det fanns fungerande övervakningskameror. man kunde flyga jetpack. det blev jordbävning då och då. man kunde se sig själv i speglar, osv osv.

alla såna random detaljer kändes väldigt nytt och unikt kommer jag ihåg, iaf jämfört med tidigare FPS.

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Tusan vad bra skrivet! Nästan så att du får mig att vilja gå tillbaka och testa de där gamla spelen igen, men bara nästan. Men jag älskar ju vinterbanor i spel så "Nuclear Winter" får man ta och youtuba ikväll.

Tackar! Jag är oerhört tacksam över att jag kunde spela igenom äventyret när det väl släpptes. Nu behövs det givetvis en ordentlig remastring, för att uppskatta det fullt ut. Spelet är ju ändå 25 är gammalt, sen är jag högst osäker på om det ens kom en PC-release?

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Tusan vad bra skrivet! Nästan så att du får mig att vilja gå tillbaka och testa de där gamla spelen igen, men bara nästan. Men jag älskar ju vinterbanor i spel så "Nuclear Winter" får man ta och youtuba ikväll.

Här har du annars den första banan i Duke Nukem Zero Hour, medan den andra länken visar samma bana - fast i framtiden, som då blivit tänkt av ett vinterlandskap.

https://m.youtube.com/watch?v=CVGbqf4tSHE&list=PLH6F4YZAM38gf...

https://m.youtube.com/watch?v=d_G7soGoyqQ&list=PLH6F4YZAM38gf...

Medlem
Skrivet av Loxus:

https://store.steampowered.com/app/434050/Duke_Nukem_3D_20th_... finns ju för tillfället iaf.
Men ja, en version med allt Duke Nukem 3D som finns remastrat, eller kanske remake t.o.m., men ändå behåller det klassiska, skulle vara trevligt.

Jag har givetvis detta både till PS4 och Switch.
Det finns även en episod med nygjorda banor, som skapades av utvecklare som redan var med under arbetet med Duke Nukem 3D.

Medlem

Farsan köpte Duke 3D åt mig när jag var pöjk, och vi tyckte det var så jäkla coolt. Sedan när vi klarat det satt vi och turades om att bygga banor i Build-programmet som följde med.

Jösses vilka grymma tider, och bäst av allt är att jag har originalkartongen och allting kvar i hyllan.

Värdet på dem är ganska fina idag

https://www.tradera.com/item/3011/623771784/duke-nukem-3d


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem
Skrivet av theBoosing:

Farsan köpte Duke 3D åt mig när jag var pöjk, och vi tyckte det var så jäkla coolt. Sedan när vi klarat det satt vi och turades om att bygga banor i Build-programmet som följde med.

Jösses vilka grymma tider, och bäst av allt är att jag har originalkartongen och allting kvar i hyllan.

Värdet på dem är ganska fina idag

https://www.tradera.com/item/3011/623771784/duke-nukem-3d

Grymt. 😎

Har du spelat Time to Kill, Land of the Babes, och Zero Hour?

Medlem
Skrivet av PGR1985:

Grymt. 😎

Har du spelat Time to Kill, Land of the Babes, och Zero Hour?

Nej, faktiskt inte. Skall spela igenom dem bara för det. Börjar med PS1-spelen :D. Coolt!


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem

Läste först att de borde släppa en retarded duke nukem och tänkte att det lät som en bra idé.
Remastered oklart om det hade funkat men kanske gärna ett helt fräscht nytt spel som tar under 14 års utvecklingstid.

Skrivet av quadratis:

duke nukem ses väl ofta som lite pinsamt bara pga. den juvenila humorn och alla one-liners, men allt är ju gjort med glimten i ögat. ingenting man skrattar ihjäl sig åt idag, men heller inget jag tänker något illa om. lite som leisure suit larry. det är var det är.

Helt riktigt. Jag har inte rört Duke 3D sen 90-talet så jag kanske borde ge det en chans igen. Har ändå varit på humör för retro-fps och spelat igenom Doom 1 igen för inte så länge sedan, så varför inte?!

Skrivet av PGR1985:

Här har du annars den första banan i Duke Nukem Zero Hour, medan den andra länken visar samma bana - fast i framtiden, som då blivit tänkt av ett vinterlandskap.

https://m.youtube.com/watch?v=CVGbqf4tSHE&list=PLH6F4YZAM38gf...

https://m.youtube.com/watch?v=d_G7soGoyqQ&list=PLH6F4YZAM38gf...

Tack för länkar! Ska kika på senare ikväll.

Skrivet av Papphammar:

Läste först att de borde släppa en retarded duke nukem och tänkte att det lät som en bra idé.
Remastered oklart om det hade funkat men kanske gärna ett helt fräscht nytt spel som tar under 14 års utvecklingstid.

Haha, jag dör. Retarded Duke Nukem är den bästa spelidén sedan Goat Simulator. Jag hade köpt det direkt.

Medlem
Skrivet av theBoosing:

Nej, faktiskt inte. Skall spela igenom dem bara för det. Börjar med PS1-spelen :D. Coolt!

Som synd är så finns det inga officiella PC-releaser, sen går det ju alltid fixa på annat sätt.

Tänk om man både hade ägt Playstation 1 och Nintendo 64 under denna tidsera, du fick med andra ord 1 nytt Duke Nukem varje år från 1998 - 2000. 😎

1
Skriv svar