Ny dator - frågor och tankar

Medlem
Ny dator - frågor och tankar

Hallo vänner! Igår dog min dator, windows blev korrupt så kunde inte logga in längre. Drog en formatering och fixade den, men kom liksom fram till att min nuvarande dator faktiskt är 14 år i år. Även om den verkar hålla ett tag till så kanske det börjar bli dags att uppgradera.

Har därmed lite initiala frågor för dom mer insatta. Jag tänker mig att jag skulle kunna spendera 15 000 kronor, på bara datorn. Har en okej skärm, och kan köpa en bättre senare. Är det en okej summa? Får man mycket mer om man tvingar upp det till 20 000 istället?

Min senaste, som hållit svinlänge, kom från Inet. Är dom fortfarande bra i sina setups? Vill inte köpa någon OEM historia tänker jag, men Inets färdigbyggen är kanske okej fortfarande?

Tacksam för all hjälp


signatur

Videomupp

Medlem

Jag är en lat och bekväm människa, jag köpte något färdigt från komplett för ett pris jag hade råd med. Supernöjd!

Innan alla datorpro’s kommer in och berättar hur man bör göra!


signatur

En glad kalmarit boende på Gotland!

Medlem
Skrivet av LancelotSwe:

Jag är en lat och bekväm människa, jag köpte något färdigt från komplett för ett pris jag hade råd med. Supernöjd!

Innan alla datorpro’s kommer in och berättar hur man bör göra!

Ja, det blir absolut något färdigt Också lat och lite okunnig för att kunna bygga själv, så blir minst en "Bygg datorn åt mig" tjänst. Men man vill ju min-maxa dom där slantarna så mycket man kan ändå förstås.


signatur

Videomupp

Medlem

Att du har en 14 år gammal dator får mig att tro att Ultra High i 4 K och 239856fps på grafiken inte är så viktigt för dig.

Om så är fallet så ser jag ingen anledning att skaffa en burk som är mycket dyrare än 15 papp.

Själv är jag dock notoriskt dålig till att hålla mig till budget i sådana här situationer. Om jag tänker mig en dator för max 15K så brukar det sluta med att jag beställer en för 18K lik förbannat.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

Att sätta ihop en själv är som att sätta ihop en hylla från IKEA. Kolla youtube om du är osäker på någon del.
Det kommer löna sig rejält om du väljer de alternativt, mer prestanda för samma peng. Sen en fet bonus att du slipper eländig bloatware och "pröva på-antivirus-program" som ingen vill ha😁


signatur

|.|

Min dator är 11 år och kändes lite seg med. Löste det genom att uppgradera från Win 7 när Steam "tvingade" mig, så nu flyter allt smidigt. Daggerfall och Lands of Lore i 60fps+

Medlem

Har använt inet i flera års tid, senast förra veckan, och det fungerar fortfarande supersmidigt. För att hjälpa oss hjälpa dig behöver du tala om vilka spel du spelar/ämnar att spela och hur kräsen du är med inställningarna.


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem
Skrivet av theBoosing:

Har använt inet i flera års tid, senast förra veckan, och det fungerar fortfarande supersmidigt. För att hjälpa oss hjälpa dig behöver du tala om vilka spel du spelar/ämnar att spela och hur kräsen du är med inställningarna.

Ah självklart! Borde ha skrivit mycket mer

Jag spelar ärligt talat mest äldre spel, men jag vill anta att en del av det är för att jag haft en äldre PC. Mest spelar jag ärligt talat strategispel såsom AOE2 eller shooters som Quake Champions, men då alltid med begränsad FPS. Så meningen i sådana fall är helt klart att kunna ta mig an nya spel såsom BG3 eller snabba shooters och ändå känna att man är nånstans i framkanten även om det inte måste vara 4k 120 fps.

Jag spelar en del på PS5, men märker att jag hellre då kör på lägena för högre FPS än på dom som är snygga. Så jag är ändå lite FPS känslig har jag märkt. Inte allt för kräsen med inställningar annars, så länge det flyter.

Kör också en hel del med videoredigering, men det är sekundärt. Men där kanske lite extra RAM kan vara värt investeringen exempelvis (om jag fattat det rätt i vad som hjälper där?).

Kan tänka mig att det är lite svårt att komma fram till en optimal lösning. Kanske är ett bra val att plocka en Inetdator för 15k och köra istället


signatur

Videomupp

Medlem
Medlem

Bygger generellt själv, men handlar på inet. Det lilla de tar för att sätta ihop allt och testa är ju inte mycket att bråka om om man inte gillar att fixa själv. Sen är väl inet numera den enda svensk-ägda företaget man kan handla från, och det stödjer jag gärna.

Medlem

Om du har möjlighet att öka budgetten en sväng, så verkar detta som en bra deal. Senaste generation grafikkort för spelande i 1440p och ganska uppdaterade komponenter i övrigt. Valde också en dator med 32gb ram som en bonus för redigering.

https://www.inet.se/produkt/1511074/taurus-gaming-rtx-4060-ti...


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem

Såg att inet bjuder på bygger ihop datorn gratis vid köp av asus-produkter just nu!
https://www.inet.se/kampanj/9027/fri-montering-med-asus

Tycker personligen att det är mycket roligare att bygga själv, som ett otroligt dyrt lego


signatur

Gillar du bra och ösig musik? Checka mitt band INCIVILITY på Spotify

Gen
Medlem
Skrivet av WildThing:

Ah självklart! Borde ha skrivit mycket mer

Jag spelar ärligt talat mest äldre spel, men jag vill anta att en del av det är för att jag haft en äldre PC. Mest spelar jag ärligt talat strategispel såsom AOE2 eller shooters som Quake Champions, men då alltid med begränsad FPS. Så meningen i sådana fall är helt klart att kunna ta mig an nya spel såsom BG3 eller snabba shooters och ändå känna att man är nånstans i framkanten även om det inte måste vara 4k 120 fps.

Jag spelar en del på PS5, men märker att jag hellre då kör på lägena för högre FPS än på dom som är snygga. Så jag är ändå lite FPS känslig har jag märkt. Inte allt för kräsen med inställningar annars, så länge det flyter.

Kör också en hel del med videoredigering, men det är sekundärt. Men där kanske lite extra RAM kan vara värt investeringen exempelvis (om jag fattat det rätt i vad som hjälper där?).

Kan tänka mig att det är lite svårt att komma fram till en optimal lösning. Kanske är ett bra val att plocka en Inetdator för 15k och köra istället

Här har du en fläskig dator som borde räcka för 1440p spelande.
(Inets datorbyggare vill inte acceptera 3600MHz minnen även om det egentligen funkar)

https://www.inet.se/datorbygge/b1489106/wildthing

Vill du spara 1200kr så kan du ta ett 7700XT kort istället. Dessutom kan man eventuellt dra ned på PSUn till 650W vilket borde ge en besparing på ytterligare några hundralappar.
https://www.inet.se/datorbygge/b1489109/wildthing2

Farornas Konung

Köp på Inet, inte komplett (köpt där). Låt dom bygga datorn och testa den. Bygg inte själv (har byggt min dator själv), bättre garantivillkor om du överlåter bygget.
För 15-20k borde du få en bra burk. är ju enkelt att chatta/ta kontakt med dom nu för tiden.

Lycke Till!

Medlem

Mycket bra tips här, superstort tack till alla! Både boosing och Gen är två brukar jag kan se mig använda, så stort tack till er båda!

Ska suga på det lite och räkna slantar, så får vi se vart jag hamnar. Jag får återkomma, tack för väldigt mycket hjälp och input oavsett, det har hjälpt mycker!


signatur

Videomupp

1
Skriv svar