Att tappa suget i late game RPG:s

Medlem
Att tappa suget i late game RPG:s

Detta är något som mer eller mindre alltid drabbar mig i spel som Skyrim, när man är säg 50% igenom main story och ens karaktär är så stark, rik och allmänt mäktig super-människa på gränsen till Stålmannen, att allt smått i spelet blir ointressant. Varför göra en liten quest eller eget äventyr med att råna folk eller göra inbrott när man ändå har så mycket pengar att man knappt är intresserad av belöningen, som antingen bara blir lite växelpengar eller ett vapen som var dugligt typ 3 timmar in i spelet?
Till slut blir man så stark tycker jag att allt förutom huvud questlinjen blir i princip ointressant, vilket gör att världen i Skyrim, som jag älskar, tyvärr tappar all sin charm och magi.

Vad tycker ni andra? Kanske man borde designa RPG:s på ett mer utmanande sätt även när man kommit långt in i spelet? Annars blir det väl som alltid för mig, jag startar ofta nya äventyr i Skyrim men jag spelar nästan aldrig ut det, utan börjar istället om igen när min karaktär blivit så stark och rik att spelet blivit tråkigt och jag tröttnar på min karaktär och på spelvärlden.

Skribent

Ja, det har varit ett vanligt problem för mig. På senare år har jag helt enkelt lagt band på mig både i rollspel och större actionspel, och inte gjort varenda sidouppdrag och bisyssla som erbjuds, eftersom jag vet att jag i slutänden kommer att ha tröttnat på spelet när jag är 60 % klar med handlingen.

Då blir det inte heller samma problem med att man känner sig överdrivet stark, och kommer man till en svårighetstopp i handlingen som man inte klarar av, vet man att det är fritt fram att äventyra lite vid sidan av.

Redaktör
Ponny

Bra poäng. I början av spel är jag glad i hågen och gör precis allt, allt som erbjuds. Hundra procent? Nja, pröva tusen! Tror inte overpowered-biten stör mig så mycket. Det är nog mer att jag bränner ut min kärlek till spelet (jag gör ju allt, allt!), och mot slutet känner jag mest: "äh, nu knatar vi i mål". Det som börjar med en stor smäll slutar mest som en trött suck. Försöker hitta en bättre balans, och säger åt mig själv att jag inte behöver göra allt, allt. Det kan ju sluta med ingenting, ingenting.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Jag börjar med att göra allt och jag gör allt tills det bittra slutet då jag inser att det faktiskt inte finns mera att göra och jag måste avsluta spelet och leta efter något nytt.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem

Jag håller helt med dig, innehar säkerligen någon sorts rekord när det kommer till ej avklarade spel (har för mig att jag slutförde 11% av de spel jag påbörjar enligt någon sådan statistiksida som dyker upp vid varje årsslut). När det kommer till RPGs har det blivit så att jag antingen rusar mot slutet och struntar i sidoaktiviteter helt, vilket innebär att jag missar stora delar av spelet, eller att jag försöker göra precis allt men tröttnar halvvägs igenom. Pest eller kolera helt enkelt.

Jag tappar sugen när jag märker att utvecklarna har varit ganska dåliga på att få ihop storyn på ett sätt som inte matchar ens egen utveckling. Jag vill inte spela i 14 timmar till efter att jag upptäckt målet.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Jag brukar tappa intresset när valmöjligheten blir alldelles för stor, gillar lite frihet i RPGs men om jag haft en smidig resa igenom världen med relativt klara mål och sedan plöstligt hamnar i en storstad med ganska få direktiv på vart jag ska och i vilken ordning, då brukar jag tröttna snabbt. Har dock många problem med FOMO osv i såna här spel, vill göra allt som finns i spelet, om jag missar något så blir jag ofta less och slutar spela.

Medlem

Ja, just balans kan vara ett problem i många RPG. Utvecklarna ger dig 1000 saker att göra, men glömmer balansera levelsystemet och svårighetsgraden för de som vill göra alla sakerna.

Jag gillar bäst när story och side quests är så välskrivna och väldesignade att det blir en belöning i sig bara att uppleva, utan en tanke på quest rewards och XP.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Detta är något som mer eller mindre alltid drabbar mig i spel som Skyrim, när man är säg 50% igenom main story och ens karaktär är så stark, rik och allmänt mäktig super-människa på gränsen till Stålmannen, att allt smått i spelet blir ointressant. Varför göra en liten quest eller eget äventyr med att råna folk eller göra inbrott när man ändå har så mycket pengar att man knappt är intresserad av belöningen, som antingen bara blir lite växelpengar eller ett vapen som var dugligt typ 3 timmar in i spelet?
Till slut blir man så stark tycker jag att allt förutom huvud questlinjen blir i princip ointressant, vilket gör att världen i Skyrim, som jag älskar, tyvärr tappar all sin charm och magi.

Vad tycker ni andra? Kanske man borde designa RPG:s på ett mer utmanande sätt även när man kommit långt in i spelet? Annars blir det väl som alltid för mig, jag startar ofta nya äventyr i Skyrim men jag spelar nästan aldrig ut det, utan börjar istället om igen när min karaktär blivit så stark och rik att spelet blivit tråkigt och jag tröttnar på min karaktär och på spelvärlden.

Kan känna igen mig.

Det är en av storheterna med Froms spel. Hög utmaning hela tiden. Fler borde ta efter!


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Rent generellt är väl j-rpg lite bättre på detta än w-rpg. De brukar ha en hyfsat jämn level-kurva igenom spelet, vilket är enklare att åstadkomma/kontrollera eftersom de oftast är hårdare styrda än västerländska rpg. Det är något helt annat att försöka balansera upp en öppen spelvärld som Skyrim, liksom.

Medlem

Mid-game i rpn tycker jag ofta är bäst, då finns det mycket att se fram emot och man har ofta stabiliserats så att man känner att det är kul!


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Jag tappar oxå ofta intresset i många spel när jag börjar förstå att slutet närmar sig. Och ofta utforskar jag varje centimeter av spelet fram tills ”slutspurten” börjar närma sig och då blir det ofta lägga ner eller skygglappar på å raka spår i mål.

Medlem

Alltså jag är snarare tvärtom, ofta så tweakar jag svårighetsgrad så att jag blir övermäktig. Speciellt på isometriska rollspel så som Baldurs Gate, Dragon Age och Divinity. Där spelar jag en hjälte och gärna känner mig som det också, jag vill inte behöva ha mitt livs fight mot några banditer som står och hänger i en vägkorsning, flytta på er, jag ska rädda världen.

Men det är också en balansgång, blir det för lätt så blir det lite trist. Ska vara lagom lätt.


signatur

En glad kalmarit boende på Gotland!

Medlem

Jag älskar det, är en av anledningarna jag spelar RPG spel och gör allt för att bli så (så mycket sidemission som möjligt etc)

Är det samma utmaning genom hela rpg spelet betyder det att allt ökar i styrka med en och då kan man skita i och ha lvlar eller olika styrka på vapen etc för allt är ändå samma och är då tråkigt och jag avinstallerar direkt.

Hela meningen av en genomspelning för mig är se hur man utvecklas som karaktär och blir starkare och starkare jo mer man har gått igenom och utrustningen man har hittat.

Fan till och med souls spelen som ska vara supersvåra har liknande mekaniker så ens gubbe blir starkare jo mer du spelar och hittar.

Medlem

Jag brukar köra på en högre svårighetsgrad just för att jag vet att jag gillar att göra allt i spel med RPG element och svårighetsgraden blir snabbt trivial om man kör på Normal när ens karaktär/party blir starkare.

Kan vara knepigare till en början i spelet men det gör oftast att hela resan känns mer balanserad mot slutet.

Det känns lite som att dagens normal i spel var vad man skulle kallat Very Easy på 90talet.

Edit: Ett konkret exempel där detta blev så tydligt eftersom att utvecklarna klantade till svårighetsgraden var JRPGt Ni No Kuni 2:Revenant kingdom eller vad det hette. När det släpptes så blev utmaningen trivialt redan efter prologen på högsta svårighetsgraden. Det var inte ens meningsfullt att spela slut det. Man patchade vid ett senare tillfälle in högre svårighetsgrader. Men då var det redan en flopp i princip.

Medlem
Skrivet av Karmak:

Är det samma utmaning genom hela rpg spelet betyder det att allt ökar i styrka med en och då kan man skita i och ha lvlar eller olika styrka på vapen etc för allt är ändå samma och är då tråkigt och jag avinstallerar direkt.

Fan till och med souls spelen som ska vara supersvåra har liknande mekaniker så ens gubbe blir starkare jo mer du spelar och hittar.

Froms spel skalar inte med ens level. Deras spel är bara riktigt bra designade. Fler borde ta efter.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Froms spel skalar inte med ens level. Deras spel är bara riktigt bra designade. Fler borde ta efter.

Ja exakt, inget rpg spel borde någonsin skala. Det är bara ren lättja från utvecklarna

Medlem
Skrivet av Karmak:

Ja exakt, inget rpg spel borde någonsin skala. Det är bara ren lättja från utvecklarna

Håller med. Hade egentligen inga problem med levelscaling tidigare, tänkte att det var bra för att hålla utmaningen på en jämn nivå.

Efter Diablo 4 har jag ändrat uppfattning och är nu väldigt skeptiskt inställd till det. Och när det finns spel som Elden Ring som visar hur det ska göras så kan jag knappt se något värde alls längre.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Jag är tvärtom. Jag tycker spelet börjar när en är "superman" Då blir det riktigt roligt!

Medlem

Resident Evil och skräckspel är väl liknande?
I början är man rädd och asnojig att skjuta för mycket, då man knappt har någon ammo. Efter halva spelet har man så pass mycket ammo, att man får lägga hälften i kistan och man skjuter ned allt som om det inte finns någon morgondag. Helt plötsligt är det inte så värst mycket skräck, när man har 6-7 olika vapen med massor av ammo.
Så ja, det är ju svårt att balansera, samtidigt som man blir bättre och får tillgång till mer saker, så hänger spelet inte med.
Kan ju tänka mig att i rpg blir det fel om man kör för mycket sidequests.

Medlem

Jag känner precis detsamma och det är min stora dröm att spela ett bra open world-rpg som håller sig svårt och intressant intill slutet. Men jag har aldrig spelat något som uppfyller det, förutom att just första genomspelningen ibland kan kännas lagom utmanande eftersom man kanske inte varit så haj på allt i spelet. Det måtte vara en nästan omöjlig uppgift för spelmakare att hålla det utmanande upp i höga levlar.
Jag tycker det är trist när det scale:ar strikt efter ens egen level så den lösningen vill jag slippa.

Baldur's Gate 2 funkar nog bäst av de spel jag känner till. Det är ju inte lika öppet som t.ex. Skyrim men ändå mestadels väldigt öppet. Man kan köra solo, köra med någon lite mindre kraftfull klass, öka svårighetsgraden på sätt som inte bara tråk-innebär mer fiende-hp och -skada etc.

FM-guru
F.d. Sisyr

Jag vet inte, känner nog att det finns många RPG jag gillat hela vägen in. Men RPG:n med helt öppna världar som Skyrim är förstås klurigare.

Medlem

Håller inte med. Klart man ska känna sig starkare ju längre man kommit i spelet. Det är hela poängen med såna här spel. Om det tar lika lång tid att döda en orc på level 30 som på 60 så försvinner känslan av att man gjort något framsteg alls


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem
Skrivet av Witchfinder:

Jag känner precis detsamma och det är min stora dröm att spela ett bra open world-rpg som håller sig svårt och intressant intill slutet. Men jag har aldrig spelat något som uppfyller det, förutom att just första genomspelningen ibland kan kännas lagom utmanande eftersom man kanske inte varit så haj på allt i spelet. Det måtte vara en nästan omöjlig uppgift för spelmakare att hålla det utmanande upp i höga levlar.
Jag tycker det är trist när det scale:ar strikt efter ens egen level så den lösningen vill jag slippa.

Baldur's Gate 2 funkar nog bäst av de spel jag känner till. Det är ju inte lika öppet som t.ex. Skyrim men ändå mestadels väldigt öppet. Man kan köra solo, köra med någon lite mindre kraftfull klass, öka svårighetsgraden på sätt som inte bara tråk-innebär mer fiende-hp och -skada etc.

Spela Elden Ring.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Spela Elden Ring.

Jo det spelet sköter sig bra på den fronten! Dock mycket action i förhållande till RPG. Men en stor bedrift i balanseringen helt klart.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Kan känna igen mig.

Det är en av storheterna med Froms spel. Hög utmaning hela tiden. Fler borde ta efter!

NG+ på Elden Ring blir tråkigt, typ ingen utmaning. Man måste nästan springa genom spelet mot slutet för att det skall börja bli svårt igen.

Sekiro blir typ aldrig easy. Det är svårt jämt. NG+ blir inte lättare. Man lider hela tiden.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Drabbar lätt completionist som slickar varje hörn och blir överlevlade jämfört med någon som kör balanserad playthrough.
Kan tänka mig det är svårt att balansera för två olika stilar inom samma svårighetsgrad?
Men håller med, många spel har en brytpunkt där det helt plötsligt ej är utmanande längre.

Sekiro har löst det på ett perfekt sett. Det går inte vara överlevlad.


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem

Men jag tycker att Bloodborne har en bra lösning. Även om man klarat sig till NG+ så förblir Chalice Dungeon svårighetsgrad oberoende på omvärldens svårighet. Och för att att ta sig 100% trophies ska man döda en viss boss i chalice dungeons där man kan behöva klättra sig till NG+++ för att nå rätt Level.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Jag vet inte om jag håller med i just RPGs, i alla fall inte i den form de tar just nu. De få som jag spelat där sista bossen är svåra har känts väldigt obalanserade, spelade precis Divinity: Original Sin 2 och tyckte att slutet var riktigt kasst, delvis på grund av striden. Octopath Traveler hade en gömd finalboss som var extremsvår och i stort sett kräver timmar av grinding för att realistiskt ta sig igenom, och mitt första försök med Banner Saga slutade med en softlock då jag inte hade levlat mina karaktärer tillräckligt för att klara sista bossen.

Problemet är att RPG är såpass långa att om man gör slutet för svårt så är det mycket möjligt att spelare som inte har gjort precis allt helt enkelt inte har tillräckligt med stats för att ta sig igenom det. Det kan lätt sluta med att man får gå runt varje karta med en dammsugare för att få tillräckligt med XP, tror jag.

Alternativet är väl utmaningar utanför själva huvudspelet, vilket jag tror mer på. Pillars of Eternity 2 hade några valfria bossar som var väldigt svåra även för maxlevlade karaktärer, vilket väl är ett tips om man vill ha något att bita i.

Medlem
Skrivet av lonian:

NG+ på Elden Ring blir tråkigt, typ ingen utmaning. Man måste nästan springa genom spelet mot slutet för att det skall börja bli svårt igen.

Sekiro blir typ aldrig easy. Det är svårt jämt. NG+ blir inte lättare. Man lider hela tiden.

Skrivet av dTexN:

Drabbar lätt completionist som slickar varje hörn och blir överlevlade jämfört med någon som kör balanserad playthrough.
Kan tänka mig det är svårt att balansera för två olika stilar inom samma svårighetsgrad?
Men håller med, många spel har en brytpunkt där det helt plötsligt ej är utmanande längre.

Sekiro har löst det på ett perfekt sett. Det går inte vara överlevlad.

Att Elden Ring blir enklare på NG+ ser jag inte som ett problem. Det är en möjlighet till att få utlopp för de känslor andra beskriver i tråden. Att få känna sig mäktig.

Elden Ring erbjuder det bästa av båda världar. Hög utmaning hela vägen (första genomspelningen) med en möjlighet att få känna sig OP (new game plus) för att sedan kraftigt öka i utmaning (new game plus 2-3-osv).

Håller med angående Sekiro: det är ständigt svårt/utmanade, oavsett new game plus.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

123
Skriv svar