Hamburgare skall vara?

Medlem

Bred, gärna dubbel. Mycket ost.

Senaste favoriten är med stekfläsk, färskost och aprikosmarmelad på. Vansinnigt gott!


signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

Medlem
Skrivet av Ugly_Bob:

Bred är ju givetvis lättare att äta men också mer begränsade när det kommer till toppings. Jag vill ju få in samtliga ingredienser i varje tugga i den mån det är möjligt och då är det lättare att trycka ihop en hög burgare än att försöka.. rulla? ihop en bred.

Beror väl lite på hur man vill ha det. En del tycker ju att "less is more" och vill ha få kvalitativa ingredienser som man känner smaken av, istället för att ha massor med ingredienser som blir en enda röra där man inte kan urskilja något. (Kan i och för sig vara gott det med.) Om man har en bredare burgare så kan man ju ha olika smakupplevelser i olika delar av den med, på ett sätt som är lättare att ordna om den är hög och/eller för liten. Eller så kan man göra ännu mindre burgare med helt unika ingredienser.

Hur som helst, som svar på frågan: Bredare!


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Det enda lilla kravet jag har på en hamburgare är att det ska vara lätt att ta en tugga, en för stor skuren lökbit ska inte slitas ut ur paket vid en tugga t.ex.


signatur

IDKFA

Medlem

Originalburgaren från McDonald's var ganska liten, och hade endast senap, ketchup, lök och inlagd gurka. Gott, men många är glupande ulvar och vill ha mer. Därför så dryper det från hamburgare nu, med såser, bacon, ost och massa slafs.

Om jag skulle starta ett hamburgerställe så skulle jag kalla burgarna för slafs, och jag skulle ha två olika slafs att välja på. Slafs, och slafs med ost.

Medlem
Skrivet av conthox:

Beror väl lite på hur man vill ha det. En del tycker ju att "less is more" och vill ha få kvalitativa ingredienser som man känner smaken av, istället för att ha massor med ingredienser som blir en enda röra där man inte kan urskilja något. (Kan i och för sig vara gott det med.) Om man har en bredare burgare så kan man ju ha olika smakupplevelser i olika delar av den med, på ett sätt som är lättare att ordna om den är hög och/eller för liten. Eller så kan man göra ännu mindre burgare med helt unika ingredienser.

Hur som helst, som svar på frågan: Bredare!

Absolut är det så, en bredare burgare är ju som en canvas på vilken en burgarkonstnär kan skapa sitt mästerverk! En "pizzaburgare" med olika toppings på olika delar är kanske möjligt också, dock ingenting jag har testat eller ser mig testa inom en snar framtid.

Min förkärlek för höga burgare är väl mer baserad på att jag är så pass gammal och burgarkonservativ att jag föredrar en saftig och inte helt genomstekt gammal tjockisburgare framför nymodigheter som smash burgers. Det blir helt enkelt lite för mycket mat om pucken dels ska vara 1,5 - 2,5 cm tjock och därutöver ha en diameter som en assiett

Medlem
Skrivet av Ugly_Bob:

Min förkärlek för höga burgare är väl mer baserad på att jag är så pass gammal och burgarkonservativ att jag föredrar en saftig och inte helt genomstekt gammal tjockisburgare framför nymodigheter som smash burgers. Det blir helt enkelt lite för mycket mat om pucken dels ska vara 1,5 - 2,5 cm tjock och därutöver ha en diameter som en assiett

Absolut, men "hög" i detta fallet är inte "bara" 2,5 cm puck. Och det blir väl också lite för mycket om man placerar 2 till 3 stycken 2 cm-puckar ovanpå varandra?


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av 4liv3:

Bred, gärna dubbel. Mycket ost.

Senaste favoriten är med stekfläsk, färskost och aprikosmarmelad på. Vansinnigt gott!

Jag gjorde en med jordnötssmör, honung, bacon och ost. Den var rejält god!


signatur

En glad kalmarit boende på Gotland!

Medlem
Skrivet av conthox:

Absolut, men "hög" i detta fallet är inte "bara" 2,5 cm puck. Och det blir väl också lite för mycket om man placerar 2 till 3 stycken 2 cm-puckar ovanpå varandra?

Det blir det absolut, jag föredrar allt som oftast att bara ha en puck i mina burgare men då får det som sagt gärna vara en puck av viss magnitud. Sen är det ju alltid personligt vad man definierar som "hög" kontra "bred". Styggelser som den på bilden i det första inlägget i tråden är alldeles för hög i mitt tycke, dessa flervåningsbestar som måste hållas ihop med grillspett eller pinnar ger jag inte mycket för.

I min värld är t.ex. den här burgaren mer av en hög burgare än en bred burgare. Jag hade föredragit att själva köttpucken var lite tjockare men annars har den ganska fina proportioner.

Någon annan kanske inte alls tycker att det här är en hög burgare men om avstånd mellan nedre kanten av bottenbrödet och den högsta punkten på det övre brödet är längre än diametern på antingen bröd eller köttpuck är det i min tycke mer av en hög än bred burgare. Blev kanske väldigt specifikt nu, i själva verket är ändå de flesta burgare från okej ställen till syvende och sist ganska goda alldeles oaktat form

Medlem

Hög är ok det är ju bara pressa så blir den bred men med mer fyllning.

Medlem

saknar "Hög och bred" som svarsalternativ

Medlem
Skrivet av Poisoninmyveins09:

Lokala burgarhaket har en burgare som heter Lökis.
Det är 2 cheddar skivor, 2 lökringar, 2 chilicheese, smältost, dressing, sallad, tomat. Med andra ord den perfekta bakisburgaren 😁


signatur

🎮 PlayStation 5 | Xbox Series X
📺 LG C2 55" (2022 EVO)

Medlem
Medlem

Jag har inte jättestor mun så är den för hög får jag inte in hela i munnen. Är den för bred kommer jag ha 30% av all dressing i mina mungipor.
Det perfekta formatet för min mun hade helt enkelt varit avlång som en baguett.


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem
Skrivet av OAKTHYR:

Jag har inte jättestor mun så är den för hög får jag inte in hela i munnen. Är den för bred kommer jag ha 30% av all dressing i mina mungipor.
Det perfekta formatet för min mun hade helt enkelt varit avlång som en baguett.

Du skulle inte blivit en jenna jameson med andra ord.


signatur

🎮 PlayStation 5 | Xbox Series X
📺 LG C2 55" (2022 EVO)

Medlem
Skrivet av Beercules:

Du skulle inte blivit en jenna jameson med andra ord.

Jag inser nu i efterhand att min kommentar kan låta väldigt tvetydig utan kontext.

Men jag hade ändå gärna testat en hamburgare i baguettform.


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem

Känner att det beror lite på tillfället. Nu var de de två på bilderna extremfall åt vardera håll, men generellt skulle jag säga låg när jag är på ett snabbmatställe och hög när jag är på en finare restaurang där man ändå inte med händerna. Och oavsett vad: bort med allt skit på. Inga lökringar, ingen avokado, ingen räksallad. Bröd, puckar, ost och en klick dressing - that's it!


signatur

En av två halvor i spelpodden Gejma. 🎮

Medlem

En burgare ska gå att äta med en hand (två är OK när man tar en tugga) så att man kan dippa pommes och dricka med den andra handen.

Alltså bred, inte hög.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Jag sätter mig mellan de två. Det beror på burgaren i sig.

Går jag på en krog så tar jag gärna en burgare som kräver bestick för att ätas, men går jag t.ex på en grill/burgerställe så tar jag gärna en bred som jag kan käka med händerna.

Jag ser dem lite som två olika maträtter på något vänster.

Medlem

En hamburgare ska inte ätas som ett pringles rör där man tar 1-2 st uppefrån åt gången. Nä man ska kunna ta en tugga av både botten och toppen av brödet och allt där emellan samtidigt.

Medlem
Skrivet av Gaara:

En hamburgare ska inte ätas som ett pringles rör där man tar 1-2 st uppefrån åt gången. Nä man ska kunna ta en tugga av både botten och toppen av brödet och allt där emellan samtidigt.

Exakt så!


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Redaktör

Så länge den är god får den se ut hur den vill. Så jag är soffliggare i denna omröstning.


signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Så länge den är god får den se ut hur den vill. Så jag är soffliggare i denna omröstning.

Men när du ligger där i soffan...

Visst hade det varit härligare med en bred och, enbart med händerna, hanterbar burgare istället för något som kräver bestick och bordsskick?


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Hög ska det vara givetvis! Bred burgare med endast ost och ketchup på eller? Måste ju få plats med allt som gör burgaren gott

Medlem

Olika sorters burgare. Vissa ska vara höga och ätas med bestick, andra ska ätas med händerna.

Releasehästryttare
Skrivet av KaptenKanel:

saknar "Hög och bred" som svarsalternativ

Räcker denna?

Medlem

Haha nu snackar vi! 🤣

12
Skriv svar