Robot
Enshrouded

Ett vakna i kalsipperna-spel som bör kollas in. Men ta med vännerna!

#enshrouded


Quake-konnässsör

Låter spännande, och det lilla man har sätt så verkar spelet lovande. Men herregud, jag orkar inte med early access spel mera... Valheim var det senaste spelet man köpte, och det har fortfarande inte kommit ut till full release under de tre åren, visst det kommer ut någon uppdatering per år, men...

Medlem

Det är ett roligt spel, men det dras med riktiga performance issues atm, folk med 4090 som inte kan lira det för det laggar sönder. Även fast de har låst sin fps till 60, tjejen kan inte lira fast hon har mellan required och recommended, får inte ens 25 fps oftast så går inte lira. Om man är osäker och hatar sådant så bör man vänta på lite optimerings uppdateringar.

Det är dock ett riktigt nice spel och med uppdatering lär det bli än bättre.

Medlem

Jag skulle snarare säga att om man gillar survivalspel så är det bättre att vänta. Det känns otroligt early access, och man har redan sett allt förut.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Jag spelar det helt själv och har hur kul som helst. Det känns dessutom inte på standard survivalcrafting som det finns allt för många av. Jag var dötrött på survivalcrafting och gillade inte Valheim. Men det här känns som det gör nåt eget.

Skönt att slippa pvp, fienderaider och hunger.

För att vara så pass tidigt i early access så känns det oerhört bra.

Medlem

Spelat runt en 10 timmar och jag gillar det hittills. Får se hur det artar sig


signatur

En glad kalmarit boende på Gotland!

Medlem

Stör mig på gubbarnas konstiga proportioner. Ser ut som muskulösa småungar.

Medlem

jag har ingen monster dator alls och spelet funkar toppen för mig, jag tycker det finns mer content än jag förväntade mig, mycket att utforska , bosssa,r gather och building som tar lång tid att cleara allting, och kul med klass träden och spelet är mkt gjort för spela flera tillsammans . ingen lag, inga buggar för mig iaf. gillar grafiken med .

Enda jag inte tycker om är som nämnt ovan också, karaktäernas proportioner är helt off.

Medlem
Skrivet av Dunder:

Jag skulle snarare säga att om man gillar survivalspel så är det bättre att vänta. Det känns otroligt early access, och man har redan sett allt förut.

Det var vad jag och frugan gjorde. Vi började med Palworld istället, så Enshrouded får fixa till sig lite, men vi kommer definitivt köpa det med.
Älskar survival genren, fast föredrar zombiefritt single player, så rätt mycket går bort.

Testpilot

41 timmar i spelet än så länge, har en dedikerad server där vi är ett gäng som spelar och.. Snabbsummering: Jag kan rekommendera spelet för den som vill ha något att spela med sina vänner eller bara gillar att bygga så långt som fantasin sträcker sig!

-------------------------------------------------

  • + Byggsystemet är det bästa jag varit med om.

  • + Svårighetsskalning med flera spelare känns rättvist.

  • + För att vara Early Access finns det väldigt mycket innehåll.

  • + Än så länge inte stött på någon spelförstörande bugg.

  • + Spelet känns överlag välbalanserat mellan olika förmågor, utrustning och klasser.

  • +/- Stridssystemet är okej, varken bra eller dåligt. Engagerande nog för de flesta, men enkelt nog på samma gång för att även personer ovana till 3P-RPG-system ska kunna avnjuta det hela.

  • +/- När man spelar flera (5+) spelare blir det stundvis en kamp om resurser.

  • +/- Prestandan varierar stort, speciellt tungdrivet är det vid stora byggnationer och många ljusskällor (detta känns igen från de flesta spel där man fritt kan bygga).

  • +/- spelet och serververktyget uppdateras ofta, nästan dagligen, vilket gör det lite drygt som serveradministratör. Stänga ned, patcha och starta upp serven i tid och otid. På den positiva sidan är utvecklarna aktiva med att fixa eventuella problem så fort de kan.

  • - Det är lite drygt att när någon på serven klarar av ett "huvuduppdrag", för då klaras det av för alla på serven (server bound progression). Problemet är att endast de som är online vid tillfället får exp. Detta är något som utvecklarna verkar jobba på att lösa dock, men bör beaktas om man spelar vid olika tider i sitt umgänge.

  • - Avsaknad av admin-verktyg på server-sidan är något jag hoppas åtgärdas snarast, att snabbt kunna forcera en sparning eller så simpelt som sparka någon vore uppskattat.

-------------------------------------------------

Överlag kan jag väl säga att jag är imponerad av spelet. Det finns klart mycket kvar för utvecklarna att hantera, men jag törs påstå att man får ut väldigt mycket valuta för sina pengar när det kommer till möjlig speltid. Och återigen är byggsystemet det bästa jag sätt i ett spel, punkt – så för den som gillar den aspekten skulle jag inte ens tveka oavsett vad man känner för resten av spelet.


signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Avsaknad av admin-verktyg på server-sidan är något jag hoppas åtgärdas snarast, att snabbt kunna forcera en sparning eller så simpelt som sparka någon vore uppskattat.

"During Early Access, we plan as a top priority to implement server-wide rights that can be set by the server admin for each player, such as guests with only viewing rights, members who can build and use the base, and moderators who can set the rights for other players."

https://store.steampowered.com/news/app/1203620/view/40640041...

Medlem

hoppas dom lägger till chat. så akward och svårt att samarbeta med andra utan en chat när man spelar med flera

Medlem

Riktigt bra spel och väldigt väl polarat för att vara i första fasen vid EA, tyckte du om valheim kommer du älska det.

Det är valheim med mer intressant värld då den är inte random genad utan POI:S och hemligheter och quests är handskapade.

Det som är lite dåligt är väl att vissa fiender känns väldigt lätta.

fler förmågor till melee klassen och ranger hade varit kul, vilket jag tror kommer senare!
bossarna känns bra jag tyckte dom vart lätta men där är nog dom som inte är veteraner som nog kan tycka vissa är svåra.

alla bossar har svagheter, dvs du kan spela endast melee om du vill men spelet vill du ska använda spells båge och melee.

Då vissa fiender ar svaga emot vissa.

vilket gör att spelet inte känns så repetivt för melee är väldigt mus 1 mus1 dodge tima parry/block.rulla runt slå i ryggen.

det är väldigt repetivt men mixar man runt det med spells och båge.

värt notera att glider och dubbeljump gör detta spelet otroligt kul att inte andra fansty spel har tänk på detta conceptet för mig är ganska konstigt det fungerar Perfekt.

Det är ett snabbt spel i combaten,

Medlem
Skrivet av bushkalle:

Det är ett roligt spel, men det dras med riktiga performance issues atm, folk med 4090 som inte kan lira det för det laggar sönder. Även fast de har låst sin fps till 60, tjejen kan inte lira fast hon har mellan required och recommended, får inte ens 25 fps oftast så går inte lira. Om man är osäker och hatar sådant så bör man vänta på lite optimerings uppdateringar.

Det är dock ett riktigt nice spel och med uppdatering lär det bli än bättre.

Har din tjej nvidia kort? För med mitt amd 6700xt funkar spelet hur bra som helst. Och 4090 är ju många resor vassare i vanliga fall.

Gen
Medlem

Går det att köra solo? Palworld börjar bli lite tråkigt.

Medlem
Skrivet av Gen:

Går det att köra solo? Palworld börjar bli lite tråkigt.

Absolut, jag har hur skoj som helst med att köra det singleplayer.

Gen
Medlem
Skrivet av Blackwolfe:

Absolut, jag har hur skoj som helst med att köra det singleplayer.

OK och det krävs ingen egen server som V Rising?

Medlem
Skrivet av Gen:

OK och det krävs ingen egen server som V Rising?

V rising kräver väl ingen server heller för att köra själv. Det gjorde det inte när jag körde i början. Men nä, du behöver ingen server för att köra singleplayer.

Testpilot
Skrivet av Gen:

Går det att köra solo? Palworld börjar bli lite tråkigt.

Skrivet av Gen:

OK och det krävs ingen egen server som V Rising?

Går alldeles utmärkt att spela själv, även om jag personligen anser att spelet skiner med andra spelare

Gällande hur man spelar;
Du kan sätta upp som solo, co-op eller spela på en dedikerad server.


signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Gen
Medlem
Skrivet av Blackwolfe:

V rising kräver väl ingen server heller för att köra själv. Det gjorde det inte när jag körde i början. Men nä, du behöver ingen server för att köra singleplayer.

Inte längre kanske men det gjorde det i början varför det var tur att FZ hade en server

Skrivet av Yatagarasu:

Går alldeles utmärkt att spela själv, även om jag personligen anser att spelet skiner med andra spelare

Gällande hur man spelar;
Du kan sätta upp som solo, co-op eller spela på en dedikerad server.

Saken är att jag bara har nån timme här eller där och man vet aldrig exakt när (småbarnsförälder) Svårt att få med folk då.

Medlem
Skrivet av Gen:

Inte längre kanske men det gjorde det i början varför det var tur att FZ hade en server

Nä, det tror jag inte? Jag körde typ singleplayer när v rising släpptes i Early access innan jag hoppade på en faktisk server.

Medlem

Läst att spelet är låst till 60fps/hz ... Köper nog när det blir fixat.

Medlem

För mig är det ett av de bästa survival-spelen jag spelat. Bättre än Valheim och Palworld.

Har inte känt en sådan skaparlust sedan jag spelade Minecraft första gången. Älskar byggandet i Enshrouded! Har spenderat säkert hälften av min speltid bara på att bygga kreativa byggnader.

Sedan det kommit ut har jag hunnit klämma in 26 timmars speltid, trots att Like a Dragon också släppts. Det är ett bevis på hur uppslukad jag blev av spelet.

Jag har spelat allt i singleplayer, så man behöver verkligen inte vara flera spelare.

Medlem
Skrivet av FuzioN:

Riktigt bra spel och väldigt väl polarat för att vara i första fasen vid EA, tyckte du om valheim kommer du älska det.

Det är valheim med mer intressant värld då den är inte random genad utan POI:S och hemligheter och quests är handskapade.

Det som är lite dåligt är väl att vissa fiender känns väldigt lätta.

fler förmågor till melee klassen och ranger hade varit kul, vilket jag tror kommer senare!
bossarna känns bra jag tyckte dom vart lätta men där är nog dom som inte är veteraner som nog kan tycka vissa är svåra.

alla bossar har svagheter, dvs du kan spela endast melee om du vill men spelet vill du ska använda spells båge och melee.

Då vissa fiender ar svaga emot vissa.

vilket gör att spelet inte känns så repetivt för melee är väldigt mus 1 mus1 dodge tima parry/block.rulla runt slå i ryggen.

det är väldigt repetivt men mixar man runt det med spells och båge.

värt notera att glider och dubbeljump gör detta spelet otroligt kul att inte andra fansty spel har tänk på detta conceptet för mig är ganska konstigt det fungerar Perfekt.

Det är ett snabbt spel i combaten,

Älskar Valheim, Men är inte lika såld på Enshrouded. Tyckte Valheims värld är mycket mer mystisk och härligare på något sätt. Men smaken är som baken i guess

Medlem

Jag hoppas AI eller något annat verktyg kan hjälpa till att göra så att karaktärerna (dess animation) i spel inte känns så ”inklistrade” och ”floaty” i sitt rörelsemönter vilket är något många moderna spel fortfarande lider av (i varierand grad så klart). Vore fint om detta kan minimeras mer då det påverkar inlevelsen en hel del.

Gen
Medlem
Skrivet av Blackwolfe:

Nä, det tror jag inte? Jag körde typ singleplayer när v rising släpptes i Early access innan jag hoppade på en faktisk server.

Litar inte riktigt på mitt minne men...konstigt, har verkligen för mig det.

Gen
Medlem
Skrivet av Ronzem:

Läst att spelet är låst till 60fps/hz ... Köper nog när det blir fixat.

Verkligen? Hört mycket om prestandaproblem men är det verkligen så farligt? Läste någon post om nån som hade ett 4090 och inte fick det att flyta alls, vad det nu innebär.

Medlem
Skrivet av Gen:

Verkligen? Hört mycket om prestandaproblem men är det verkligen så farligt? Läste någon post om nån som hade ett 4090 och inte fick det att flyta alls, vad det nu innebär.

Jag har 4090 och det känns röv att spela (lånade av en internetkompis för att prova)
Men utvecklarna "jobbar på det"

Gen
Medlem
Skrivet av Ronzem:

Jag har 4090 och det känns röv att spela (lånade av en internetkompis för att prova)
Men utvecklarna "jobbar på det"

Tack för info. Läste på och såg texten i Known Issues att spelet bara rullar i 60fps och även om man har mer så upplevs det inte så. Känns som en dealbreaker för mig faktiskt.

1
Skriv svar