Nintendo har dominerat japanska spelförsäljningen 19 år i följd

Robot
Nintendo har dominerat japanska spelförsäljningen 19 år i följd

2023 års tio bästsäljande spel är Switch-spel.

#nintendo, #switch


Medlem

Detta är alltså fysisk spelförsäljning, den digitala är inte inräknad.

Medlem

Jag hade köpt så mycket Nintendo-spel om de släppte de till Playstation.

Redaktör
Ponny
Skrivet av lasselason:

Detta är alltså fysisk spelförsäljning, den digitala är inte inräknad.

Bra poäng! Nyhet uppdaterad.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Bra poäng! Nyhet uppdaterad.

👍😊

Känns fortfarande så skumt att se Zelda sälja så bra nuförtiden, även i JP. Riktigt kul dock, alltid varit en favoritserie för mig och det är inget snack om att spelen alltid haft enormt inflytande på spelvärlden även om det inflytandet kanske inte matchade försäljningssiffrorna förrän BotW.

Medlem

Hur är det med japanerna och fysiska utgåvor i allmänhet? är det fortfarande en väldigt stor grej hos dom eller är det så att Nintendo kniper dom fysiska försäljningarna för att nintendo spel har bra resale value och att deras online butik verkar vara väldigt dålig på reor? medans PS4-5 och pc spel köps digitalt istället?


signatur

Konsoler: Xbox One, Xbox One S (hos kompis), Xbox One X, Xbox Series X, PS4, PS4 Pro
CPU: AMD Ryzen 5 7600X
GPU: Gigabyte Geforce RTX 3060 Ti 8GB Eagle OC 2.0
MEM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Vengeance

19 år i följd? Så då dominerade Nintendo även med Wii U? Har inte hängt med i försäljningslistorna i Japan.

Medlem
Skrivet av Sphere of No Form:

19 år i följd? Så då dominerade Nintendo även med Wii U? Har inte hängt med i försäljningslistorna i Japan.

De åren sålde nog 3DS spel rätt bra

Skrivet av Larc:

De åren sålde nog 3DS spel rätt bra

Just ja, tänkte inte på den.

Medlem
Skrivet av Larc:

De åren sålde nog 3DS spel rätt bra

Skrivet av Sphere of No Form:

Just ja, tänkte inte på den.

Tänkte inte heller på det så kom hit för att fråga samma sak Men kul att Nintendo varit så dominerande! Så pepp på Switch 2 nu!

Medlem

De har en del tvärkorkade ideer (som att krampaktigt blocka högvis med skoj som fans vågar göra med deras maskotar, bråka med streaming osv).

Men Nintendo är ändå bäst när det kommer till spel. Jag skippade N64, men haft alla andra stationära konsoller och jag har verkligen gillat spelen de prånglar ut.
Var Wii klen? Jajomen. Var Super Mario Galaxy det roligaste jag haft som gamer i vuxen ålder? Jajomen!
Var Wii U en flopp? Jepp. Hade den drösvis med finfina spel, som sen blev storsäljare på Switch? Yes box.
Kul att se att de fortsätter nå framgång på framgång.

Medlem
Skrivet av YmerXE:

Hur är det med japanerna och fysiska utgåvor i allmänhet? är det fortfarande en väldigt stor grej hos dom eller är det så att Nintendo kniper dom fysiska försäljningarna för att nintendo spel har bra resale value och att deras online butik verkar vara väldigt dålig på reor? medans PS4-5 och pc spel köps digitalt istället?

chansar på att det fortfarande säljer bra för nintendo, majoriteten av fallen så ligger spelen på cartridgen, spelas från den och man spar utrymme osv, inte som på andra konsoler där man ba installerar över spelet och fysisk kopia känns meningslöst.

Medlem
Skrivet av tuckdragon:

chansar på att det fortfarande säljer bra för nintendo, majoriteten av fallen så ligger spelen på cartridgen, spelas från den och man spar utrymme osv, inte som på andra konsoler där man ba installerar över spelet och fysisk kopia känns meningslöst.

Hade det inte varit för att alla Switch konsoler kräver batteri för att starta så hade vi kunnat spela switch om 50 år med. Jag hoppas på en stationär version av switch 2, där man bara har en sladd rätt in i väggen.

Medlem
Skrivet av Siegfried:

Hade det inte varit för att alla Switch konsoler kräver batteri för att starta så hade vi kunnat spela switch om 50 år med. Jag hoppas på en stationär version av switch 2, där man bara har en sladd rätt in i väggen.

Jag spelar till 95% på min switch inkopplad så jag förstår vad du menar men samtidigt stör det inte att behöva koppla in den

Medlem

Känns som att Sony Playstation övergett Japan, och numera är det ju bara deras träliga superhjälte-spel som gäller...blä.

Medlem
Skrivet av hobs0nski:

Jag spelar till 95% på min switch inkopplad så jag förstår vad du menar men samtidigt stör det inte att behöva koppla in den

Det sliter ju på batteriet att ha den inkopplad. Jag har både switch Oled ch Lite, spelar nästan aldrig på Oled då den känns tung bärbar, och att ta in och ut den ur dockan är jävligt drygt när man har dockan i tv bänken.

Det är ju väldigt smidigt att byta kassett på nes och Snes, men när switchen är inkopplad så är det pain.

Skrivet av YmerXE:

Hur är det med japanerna och fysiska utgåvor i allmänhet? är det fortfarande en väldigt stor grej hos dom eller är det så att Nintendo kniper dom fysiska försäljningarna för att nintendo spel har bra resale value och att deras online butik verkar vara väldigt dålig på reor? medans PS4-5 och pc spel köps digitalt istället?

Fysiskt är fortfarande mycket populärt i JP. De köper inte lika mycket digitalt som här, även om det ökar även där. Det är säkert så att det köps lite mer digitalt till Playstation (pc/xbox är irrelevant) än Nintendo men sannolikt inga enorma skillnader. Men ja, sistnämnda är ju lite spekulation från min sida för vet inte om det finns någon data på det.

Medlem
Skrivet av tuckdragon:

chansar på att det fortfarande säljer bra för nintendo, majoriteten av fallen så ligger spelen på cartridgen, spelas från den och man spar utrymme osv, inte som på andra konsoler där man ba installerar över spelet och fysisk kopia känns meningslöst.

ah, uppskattar svaret. om spelet är kvar på ens cartridge så låter det mer förståeligt. 👍


signatur

Konsoler: Xbox One, Xbox One S (hos kompis), Xbox One X, Xbox Series X, PS4, PS4 Pro
CPU: AMD Ryzen 5 7600X
GPU: Gigabyte Geforce RTX 3060 Ti 8GB Eagle OC 2.0
MEM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Vengeance

1
Skriv svar