Geforce 4000 Super-grafikkorten avtäckta – bättre prestanda till samma (eller lägre) pris

Robot
Geforce 4000 Super-grafikkorten avtäckta – bättre prestanda till samma (eller lägre) pris

Tre förbättrade kort har premiär i januari.

#geforce, #nvidia, #rtx-4000


Medlem

Har följt rykten om dessa en tid nu och det är ju synd att det stämmer att 4080 Super inte blir någon större uppgradering. Visserligen bra prissatt (i jämförelse med originalet då) men lite mer hade de ju kunnat kräma på med. Kanske är mer värt att gå upp till 4090 fortfarande då.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Har följt rykten om dessa en tid nu och det är ju synd att det stämmer att 4080 Super inte blir någon större uppgradering. Visserligen bra prissatt (i jämförelse med originalet då) men lite mer hade de ju kunnat kräma på med. Kanske är mer värt att gå upp till 4090 fortfarande då.

Har man bara pengarna så är ju 4090 det man vill ha.
Lär väl dröja till 2025 innan 5000 serien kommer.

Jag uppgraderade till 4090 innan sommaren och är nöjd.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Ursäkta om jag låter lite gubbig nu, men alltså 7-10k för ett grafikkort, sinnesjukt ju

Medlem
Skrivet av lonian:

Har man bara pengarna så är ju 4090 det man vill ha.
Lär väl dröja till 2025 innan 5000 serien kommer.

Jag uppgraderade till 4090 innan sommaren och är nöjd.

Släpps väl varannat år så 5090 borde komma i höst. Men 4090 är ett grymt bra kort även om det kostar nån timlön eller två att köpa.

Medlem
Skrivet av EYEtriforce:

Ursäkta om jag låter lite gubbig nu, men alltså 7-10k för ett grafikkort, sinnesjukt ju

+1 #gubbig


signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2 x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Gen
Medlem
Skrivet av Gertzy:

Har följt rykten om dessa en tid nu och det är ju synd att det stämmer att 4080 Super inte blir någon större uppgradering. Visserligen bra prissatt (i jämförelse med originalet då) men lite mer hade de ju kunnat kräma på med. Kanske är mer värt att gå upp till 4090 fortfarande då.

Nu kanske man har preferenser gällande modell men eftersom 4080 kostar runt 17-18k och 4090 runt 23-24k kan det vara värt de extra pengarna med tanke på den stora ökningen i prestanda man får.

Skrivet av EYEtriforce:

Ursäkta om jag låter lite gubbig nu, men alltså 7-10k för ett grafikkort, sinnesjukt ju

Eller hur, förra generationen kunde man få ett 3080 för 8000kr (vid release), resten är historia. Nu kostar 4080 det dubbla, trevligt.

Medlem

Köpte ett 3070 för 5500kr när den lanserades vilket jag tyckte var en scam då. Nu i efterhand känns det som ett riktigt kap

Medlem
Skrivet av EYEtriforce:

Ursäkta om jag låter lite gubbig nu, men alltså 7-10k för ett grafikkort, sinnesjukt ju

Man kan ju säga samma om PS5 och Xbox, mellan 6-7 tusen för en konsol dessa dagar är rätt sjukt.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Mos
Medlem

Mitt 2080 TI köpte jag för 14 599 kr när det begav sig (var väl 4 månader nytt på marknaden)

Så priserna har ju inte ändrat sig tokmycket.

Medlem
Skrivet av EYEtriforce:

Ursäkta om jag låter lite gubbig nu, men alltså 7-10k för ett grafikkort, sinnesjukt ju

Skrivet av Nocturnal77:

Fördelen med att man är gubbig är man har pengar att spendera på grafikkort än innan man var gubbig. Det bränner inte lika hårt iaf 😂


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av EYEtriforce:

Ursäkta om jag låter lite gubbig nu, men alltså 7-10k för ett grafikkort, sinnesjukt ju

Man måste dock inte köpa ett grafikkort för 7-10k. Vill man inte nödvändigt köra 120Hz, 4K, ray tracing etc. så går det fint att spela med ett betydligt äldre kort. Ett grafikkort för 7-10k håller även betydligt längre än ett grafikkort för några tusen gjorde för 10-20 år sen

Testpilot

Sjukt att man tyckte Titan korten var överprisat skräp då de kostade 10k

Nu ligger mellanklass kort på 10k Gubbig +1

Medlem
Skrivet av Gesturr:

Man måste dock inte köpa ett grafikkort för 7-10k. Vill man inte nödvändigt köra 120Hz, 4K, ray tracing etc. så går det fint att spela med ett betydligt äldre kort. Ett grafikkort för 7-10k håller även betydligt längre än ett grafikkort för några tusen gjorde för 10-20 år sen

Stämmer inte riktigt. Fps droppar med bara 1440p upplösning under 120 fps ner mot 80 ibland i Warzone, känns som segt smör att spela när det händer. Detta med ett 3080 kort som enligt mig redan känns föråldrat. Något 4k är det inte på tal om. Cyberpunk utan dlss eller med raytracing är också bara glömma om man inte vill spela i sirap 60 fps. Men visst, om man gillar att spela i bildspel i 60 fps och med sänkta grafikinställingar så funkar det. Själv hoppas man på 5090 kan göra ett bra lyft när det släpps. Även gamla Gta IV multilayer är fpsen runt 90 och kan droppa under det. Star citizen är riktigt riktigt smör runt 35-60 fps, och det har inte ens ray tracing. Starfield var också tvär kass fps och detta även med dlss, låg runt 35-80 och pendlade

Visserligen finns nu frame generation att slå på för alla RTX kort nu inkl 2000 och 3000 serien i och med amds release av det och modden. Men där blir det också igen sirap pga den extra input lagget så visa snabba spel är ospelbara såsom Warzone med det.


signatur

The King is Back

Medlem

Hoppas Intel släpper nya grafikkort snart. Det ryktas tydligen om att det kommer något nytt nu runt Q2 2024, som prestandamässigt kommer ligga runt 4070ti. Om bara priset blir vettigt kan det tvinga de giriga fittasen Nvidia och AMD att börja konkurrera på riktigt igen.

Medlem
Skrivet av EYEtriforce:

Ursäkta om jag låter lite gubbig nu, men alltså 7-10k för ett grafikkort, sinnesjukt ju

Du låter som en som aldrig haft koll på grafikkort tidigare och detta är första gången du kollar prislappen. Det där priset är inte nytt, funnits bra mååånga år. Med det sagt är dom grafikkortet extremt overkill för dom mesta gamers. Finns gott om billigare grafikkort som presterar bra.

Medlem
Skrivet av lonian:

Man kan ju säga samma om PS5 och Xbox, mellan 6-7 tusen för en konsol dessa dagar är rätt sjukt.

Men då är det ju i alla fall bara en utgift sen kan man spela.
Sen har ju inte priserna ökat supermycket på konsoler sen 2005-2007 när Xbox 360/PS3 släpptes. 360 kostade runt 4000 och PS3 runt 6000 så prisutvecklingen har ju inte varit lika dramatisk.


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem
Skrivet av lonian:

Man kan ju säga samma om PS5 och Xbox, mellan 6-7 tusen för en konsol dessa dagar är rätt sjukt.

Ps5 och Xbox är en komplett box du kan spela på, mycket mer prisvärt.

Medlem
Skrivet av FortuN:

Stämmer inte riktigt. Fps droppar med bara 1440p upplösning under 120 fps ner mot 80 ibland i Warzone, känns som segt smör att spela när det händer. Detta med ett 3080 kort som enligt mig redan känns föråldrat. Något 4k är det inte på tal om. Cyberpunk utan dlss eller med raytracing är också bara glömma om man inte vill spela i sirap 60 fps. Men visst, om man gillar att spela i bildspel i 60 fps och med sänkta grafikinställingar så funkar det. Själv hoppas man på 5090 kan göra ett bra lyft när det släpps. Även gamla Gta IV multilayer är fpsen runt 90 och kan droppa under det. Star citizen är riktigt riktigt smör runt 35-60 fps, och det har inte ens ray tracing. Starfield var också tvär kass fps och detta även med dlss, låg runt 35-80 och pendlade

Visserligen finns nu frame generation att slå på för alla RTX kort nu inkl 2000 och 3000 serien i och med amds release av det och modden. Men där blir det också igen sirap pga den extra input lagget så visa snabba spel är ospelbara såsom Warzone med det.

Vilket trams:

- 80-120 fps inte är segt som sirap, speciellt med VRR, och 60 fps är inte ett bildspel. Låter som ren elitism.
- Du måste inte maxa varenda inställning, många inställningar får man anstränga sig hårt för att ens se någon skillnad om det öht går
- DLSS går att använda utan frame generation och därmed utan ökad latens
- Spelen blir inte roligare för att en skugga är marginellt mjukare eller du ser en buske ytterligare några meter längre bort
- Som jag skrev måste man inte spela med raytracing och hög fps, men om man nu är så kräsen att man måste är det bara att betala därefter. Du får ju mer med dagens grafikkort och de håller även längre.

Förr i tiden var du ibland tvungen att uppgradera med några få års mellanrum för att öht kunna spela, så är det inte idag

Medlem

4070 TI Super verkar intressant. Är sugen på ny dator för 1440p men har inte hittat rätt grafikkort än, 7800 XT var en kandidat men 4070 TI Super kan eventuellt ta över den rollen då den har bättre RT prestanda och tillgång till DLSS.

1080p utan raytracing känns som stenåldern i dagsläget.

Medlem
Skrivet av Gaara:

Ps5 och Xbox är en komplett box du kan spela på, mycket mer prisvärt.

Prisvärt och prisvärt.
Det är som med allt man väljer vad man vill lägga på sina intressen.
Finns hobbys och intressen som kostar myclet mer.
Xbox och playatation är som en vanlig bil den tar dig från A till Ö "prisvärt" medans pc gaming ör mer eller mindre sports car till super car mm.

Finns folk som lägger enorma summor på motorintresse, festa, gambla mm 😅


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Prisvärt och prisvärt.
Det är som med allt man väljer vad man vill lägga på sina intressen.
Finns hobbys och intressen som kostar myclet mer.
Xbox och playatation är som en vanlig bil den tar dig från A till Ö "prisvärt" medans pc gaming ör mer eller mindre sports car till super car mm.

Finns folk som lägger enorma summor på motorintresse, festa, gambla mm 😅

Jag köpte min nuvarande dator med gtx1080 för runt 18tusen, idag får man ju knappt ett grafikkort för det, är ju där skon klämmer.

Medlem
Skrivet av Gaara:

Jag köpte min nuvarande dator med gtx1080 för runt 18tusen, idag får man ju knappt ett grafikkort för det, är ju där skon klämmer.

Du kan få en jättefin komplett dator med ett bra grafikkort för 18k. Man måste inte köpa haloprodukter bara för att dom existerar

Medlem
Skrivet av Molotov:

Fördelen med att man är gubbig är man har pengar att spendera på grafikkort än innan man var gubbig. Det bränner inte lika hårt iaf 😂

Jag har pengarna, det handlar mer om principer. Finns ingen chans i världen att produktions och utvecklingskostnaderna är ens i närheten av de hurlösa priser man tar ut.


signatur

1338 - One Step Above

Medlem
Skrivet av Molotov:

Prisvärt och prisvärt.
Det är som med allt man väljer vad man vill lägga på sina intressen.
Finns hobbys och intressen som kostar myclet mer.
Xbox och playatation är som en vanlig bil den tar dig från A till Ö "prisvärt" medans pc gaming ör mer eller mindre sports car till super car mm.

Finns folk som lägger enorma summor på motorintresse, festa, gambla mm 😅

För mig är det inte speciellt prisvärt att köpa varken Series X eller PS5, då jag vet att dessa konsoler, precis som TV hemma, mest bara skulle ligga och samla damm.

När man testar konsol blir man nästan chockad över hur illa det faktiskt kan vara att spela. 30fps och medioker bildkvalitet eller 45-60fps och kass bildkvalitet är för mig ospelbart.

Det tragikomiska är ju hur folk i början hyllade de få cross-genspel som faktiskt hade bra bildkvalitet och / eller fps till skyarna. "Omg 120fps är helt magiskt bra!". Men sen när current gen börja på allvar, där bland annat UE5 spel har intern upplösning på 720p och fortfarande inte ens uppnår stabil 60fps. Där 30fps standarden börjat smyga sig tillbaks i vissa spel och vissa titlar inte ens erbjuder ett 60fps läge. Och nu ska man då på något sätt låtsas som att det inte är en skitstandard de går tillbaks till...

Inaktiv

Kommer aldrig mer köpa nvidida. Papperslansering med fåtal exemplar som de skyllde på. Sedan hade de nu visat sig att de har fulla lager. Skyllde även på covid och komponentbrist. Nu kan de inte göra någotdera. Konstigt nog kunde de producera osannolika mängder AI chip. De har absurd vinstmarginal också.

Medlem
Skrivet av Mos:

Mitt 2080 TI köpte jag för 14 599 kr när det begav sig (var väl 4 månader nytt på marknaden)

Så priserna har ju inte ändrat sig tokmycket.

1080ti oc köpte jag för 8390 kr, det bästa kort som fanns då.
Du köpte nästa generations bästa kort för 14 599kr, det bästa kort som fanns då.
RTX 3090 kostade 19 900 kr vid lansering och peakade runt 32 000 kr tror jag, det bästa kort som fanns då.
Ett 4090 kostade runt 28 000 kr vid lansering det bästa kort som finns i skrivande stund.

Klart korten har blivit bättre men frugan kör Cities Skylines 2 i 4K på en oled på mitt gamla 1080 ti. 80 fps typ.

Är det rimligt att priserna för förra generationens motsvarighet har gått upp nästan 4 gånger?

Medlem
Skrivet av Molotov:

Fördelen med att man är gubbig är man har pengar att spendera på grafikkort än innan man var gubbig. Det bränner inte lika hårt iaf 😂

Jo, det gör det. Om inte värre. 🙂

Medlem
Skrivet av Gaara:

Jag köpte min nuvarande dator med gtx1080 för runt 18tusen, idag får man ju knappt ett grafikkort för det, är ju där skon klämmer.

Skrivet av MulletDeluxe:

Jag har pengarna, det handlar mer om principer. Finns ingen chans i världen att produktions och utvecklingskostnaderna är ens i närheten av de hurlösa priser man tar ut.

Jag förstår men det är fortfarande ingenting jämfört med annat. Det finns andra områden som också fått ofantliga prisökningar.
och man behöver inte köpa det värsta heller. Det värsta idag är motsvarande också betydligt bättre än motsvarande lägre än vad det var på "GTX1080 tiden".
Som sagt man kan inte jämföra konsoler med det värsta på marknaden.

Skrivet av Sapiens:

För mig är det inte varit speciellt prisvärt att köpa varken Series X eller PS5, då jag vet att dessa konsoler, precis som TV hemma, mest bara skulle ligga och samla damm.

När man testar konsol blir man nästan chockad över hur illa det faktiskt kan vara att spela. 30fps och medioker bildkvalitet eller 45-60fps och kass bildkvalitet är för mig ospelbart.

Det tragikomiska är ju hur folk i början hyllade de få cross-genspel som faktiskt hade bra bildkvalitet och / eller fps till skyarna. "Omg 120fps är helt magiskt bra!". Men sen när current gen börja på allvar, där bland annat UE5 spel har intern upplösning på 720p och fortfarande inte ens uppnår stabil 60fps. Där 30fps standarden börjat smyga sig tillbaks i vissa spel och vissa titlar inte ens erbjuder ett 60fps läge. Och nu ska man då på något sätt låtsas som att det inte är en skitstandard de går tillbaks till...

Nej det är inte speciellt prisvärd, konsol är imo en sån sämre upplevelse att jag med glädje lägger pengar på PC-hårdvara för att få upplevea generellt bättre kvalitet rakt genom.
Spelar mycket virtual reality så det går ju inte med vilket skit som helst, men jag har inte det bästa heller. Man måste ha lite känsla och det är ju en del av intresset att hålla på optimera och kombinera hårdvaran.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Nvidia lägger väl ner mer tid, resurser och deals på att sälja AI-kort och blir ett av de största företagen i världen. Det var ett tag sen covid var slut, hyllorna är fyllda grafikkort som inte säljer. Men företaget i uppgång ger inga bättre deals då de inte tycker de behöver konkurrera.

Jag högg till förra året på en Radeon 6750XT när priset gick under 5000kr, jag vilja inte gå över den nivån.

12
Skriv svar