Hogwarts Legacy har sålts i 22 miljoner exemplar

Robot
Hogwarts Legacy har sålts i 22 miljoner exemplar

Och det låter som att det vankas fler Potter-spel.

#Hogwarts-legacy, #Warner-bros


Quake-konnässsör

Klarade faktiskt av det spelet igår, det är bra mellan mjölk spel. Det bästa med spelet är miljöerna. De första timmarna är fantastiska, fram emot slutet så var det ganska skönt och klara av spelet för att aldrig mer spela det igen.

Medlem

Helt fantastiska miljöer, atmosfär och stämning. Det är verkligen 10/10. De har fångat allt Harry Potter är och ska vara.

Storyn... Den var rätt medioker. Gott om bra sidouppdrag, dessa hade jag inga klagomål på. Mainstoryn inkluderade karaktärer man inte riktigt kunde bli engagerad i eller bry sig om. Det började rätt bra men blev sämre och sämre. Jag ger den 2/5.

Och vad var poängen med en miljard Merlin Trials som inte ens behövde slutföras för att klara challange?

Spelet som helhet, 3/5.

Medlem
Skrivet av almblad:

Klarade faktiskt av det spelet igår, det är bra mellan mjölk spel. Det bästa med spelet är miljöerna. De första timmarna är fantastiska, fram emot slutet så var det ganska skönt och klara av spelet för att aldrig mer spela det igen.

Precis så jag kände. Första tredjedelen var grym med fantastisk atmosfär, men ju längre ifrån slottet jag kom desto mindre intresserad blev jag av vad som pågick. Tyckte heller inte att striderna utvecklades tillräckligt för att hålla hela vägen genom det (enligt mig) för långa spelet.

Samtidigt så vore det kul att se vad de kan göra med en uppföljare.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Medlem

Var kul tills det var dags flyga kvast.

Herrejävlar vad de misslyckats med flygkontrollerna!

Medlem

Hoppas på en mer öppen tvåa och mer av allt. Miljöerna, stämningen var fantastiska. Gillade combat efter jag byte från easy till normal. Fanns intressanta karaktärer som skulle kunnat utvecklats mer.

Medlem
Skrivet av DrDoom:

Var kul tills det var dags flyga kvast.

Herrejävlar vad de misslyckats med flygkontrollerna!

Håller med
Man måste MODDA för att få den biten spelbar, var ju helt bedrövligt

Jag börjar väl närma mig slutet av spelet nu, håller med det är en fantastisk värld dom har byggt upp och första tiden i Hogwarts var amazing, mot slutet nu har jag tappat lite engagemang och bara springer från punkt a till punkt b och gör något. Tycker även att världen på något sätt känns tom och är inte intresserad av alla collectibles som inte verkar ge så mkt, gjorde lite merlin trails först men tappade snabbt det också.

Sen får dom gärna göra något åt striderna, är alldeles för enkelt system. Kan också tillägga att smyga och "lönnmörda" är för lätt, känner mig mäktigare än i assassins creed.

Men väldigt underhållande och bra världsbyggnad ger det en solid 4/5


signatur

What I have shown you is reality. What you remember, that is the illusion.

Medlem

Verkar som de flesta inte fattar att detta spel är inte gjort för "gamers". De är gjort för att alla ska kunna uppleva harry potter universumet i ett spel. Och ur det perspektivet har de lyckats otroligt bra och är ett 10/10 spel.
Otroligt många i min närhet som aldrig brukar spela mer än typ mobil pussel spel börja spela sådana här spel med detta spelet

Medlem

Inte illa för ett spel vissa skrek att vi skulle bojkotta.

Quake-konnässsör
Skrivet av Arzei:

Precis så jag kände. Första tredjedelen var grym med fantastisk atmosfär, men ju längre ifrån slottet jag kom desto mindre intresserad blev jag av vad som pågick. Tyckte heller inte att striderna utvecklades tillräckligt för att hålla hela vägen genom det (enligt mig) för långa spelet.

Samtidigt så vore det kul att se vad de kan göra med en uppföljare.

Spelet är inte dåligt, absolut inte, men de kunde har gjort samlandet lite mer intressant av saker och ting. Var några saker som kändes ganska tråkigt, Merlin Trails som det fanns fem eller sju olika typer av, lootsystemet där man slängde allt som var grönt, blått eller lila, room of requirement kändes som en bortkastad resurs och kunde göras mycket bättre.

Headmaster Black var en rätt ointressant karaktär och kunde lika gärna bara skrivas bort, men jag förstår att han ska vara ointressant och inte omtyckt, men kändes ganska onödigt ändå.

Striderna, som någon nämnde, var roliga i början... men när de inte utvecklar striderna mer än att fienderna får olika färglagda sköldar som du måste ha sönder med olika typer av magier känns lite... meh. Jag uppgraderade aldrig någon armor eller liknande innan den sista striden, satt aldrig in någon Rune eller vad man ska säga det heter. Men när jag gjorde det gick jag från att göra 80 - 100 / 400 i skada med autoattackerna till 400 / 600 - 2000. De olika magierna gick upp till 20 000 - 30 0000, spelet blev ännu mindre intressant då. Med det tyckte jag att jag gjorde rätt att uppgradera armor och lägga till runorna till sista bossen.

Medlem

spelet är runt 7/10 men det är enbart pga av att jag är ett stort potter-fan. Skulle inte rekommendera någon annan än fans av böckerna att spela det. Gameplay är inte en höjdare och det bästa var att utforska slottet och miljöerna. Sen är det lite tråkigt för vissa animationer är fantastiska men överlag är spelet ganska styltigt och ser aldrig riktigt smooth ut även om man spelar i 100+ fps

Sambon ville verkligen spela men hon blir illamående efter 20 minuter tyvärr.

Redaktör
Ponny
Skrivet av almblad:

Klarade faktiskt av det spelet igår, det är bra mellan mjölk spel. Det bästa med spelet är miljöerna. De första timmarna är fantastiska, fram emot slutet så var det ganska skönt och klara av spelet för att aldrig mer spela det igen.

Håller med dig. Jag spelade faktiskt aldrig klart det, då jag tappade motivationen helt.

Skulle dock kunna tänka mig en tvåa, för för första timmarna visar ju verkligen potentialen. Sedan blir det (för mig) värsta sortens open world-spel. Hade hellre sett mer välregisserade, tajta delar.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Spelet hade verkligen tjänat på att vara mer som ett action RPG i stil med Witcher 3, än ett standard Ubisoft open world-spel. Saknade interaktioner med skolan och karaktärerna däri. Det fanns några rätt intressanta sidequester, men en stor majoritet av dem var bara att man skulle gå till någon grotta och döda samma en av 10 olika fiendetyper. Blev enormt repetitivt fram amot slutet av spelet, och huvudstoryn kunde inte hålla ens instresse hela vägen fram.
Med det sagt så slulle en potentiell uppföljare med ännu större ambitionsnivå kunna bli ett enormt bra spel, för de nailade verkligen slottet och Hogsmeade.

Medlem

Jag gillade verkligen spelet, det var 70 härliga timmar för mig. Framförallt är hela Harry Potter-världen väldigt mysig. Det de lyckades bra med var stridsmekaniken och de fanstastiska miljöerna. Huvudstoryn var svag och mycket av ubisofts "samla-pluppar-på-kartan" var helt meningslöst efter ett tag då man aldrig hittade bättre. Många glitchar och buggar drar ner betyget till 8/10 för mig men blir det en upföljare blir det ett givet köp. Jag hoppas de får in ännu mer av den atmosfäriska och knasigt magiska delen av Harry Potter-världen.

Gen
Medlem
Skrivet av almblad:

Klarade faktiskt av det spelet igår, det är bra mellan mjölk spel. Det bästa med spelet är miljöerna. De första timmarna är fantastiska, fram emot slutet så var det ganska skönt och klara av spelet för att aldrig mer spela det igen.

Håller också med. Det var skönt att bli klar med spelet men önskar definitivt att jag blivit klar tidigare. Försökte mig på achievements men som någon sa, 500 merlin trials är så extremt tråkigt. Alldeles för mycket sådant vilket suger lite. Annars var det fin grafik, härlig atmosfär, bra musik och VO samt trevliga strider (även om de blev lite långtråkiga i slutet).

Jag tycker det är imponerande att spelet sålde så bra trots alla tekniska problem som alla pratade om i början.

Medlem

Så genomsnittspelaren har dödat 223 trollkarlar och häxor?

Medlem
Skrivet av MasonDixon:

Jag gillade verkligen spelet, det var 70 härliga timmar för mig. Framförallt är hela Harry Potter-världen väldigt mysig. Det de lyckades bra med var stridsmekaniken och de fanstastiska miljöerna. Huvudstoryn var svag och mycket av ubisofts "samla-pluppar-på-kartan" var helt meningslöst efter ett tag då man aldrig hittade bättre. Många glitchar och buggar drar ner betyget till 8/10 för mig men blir det en upföljare blir det ett givet köp. Jag hoppas de får in ännu mer av den atmosfäriska och knasigt magiska delen av Harry Potter-världen.

Håller med.

Quake-konnässsör
Skrivet av Arcadia:

Så genomsnittspelaren har dödat 223 trollkarlar och häxor?

Tycker att moralkompassen är väldigt märkvärdig. I första sekvensen av spelet ser en man dödas, och därefter ser man Thestral kommer fram. Karaktären och professor Fig har en konversation om hur döden är fruktansvärt. Lite längre in i spelet, träffar man på en speciell trollkarl som man måste besegra och min karaktär kände sorg och besvikelse över att man var tvungen och döda honom på grund av att han gjorde situationen till vad det i slutändan blev.

Men vad tycker spelkaraktären om de andra 400 - 600 trollkarlar, häxor, goblin, djur och troll man har dödat på vägen fram till den konversationen. Kanske är de inte döda, utan bara lite nersövda. Men när man använder magi som gör att man gör om personer och djur till explosiva tunnor som man sedan kastar iväg och exploderar på några andra så kan jag inte mer än att vara säker på att de är döda. Annat är det också när man använder magi för att explodera personer i ett moln av svart och lila damm.

De förbjudna magierna är också något som förbryllar mig, att kasta Avada Kedavra framför en professor skulle till det minsta betyda en, som de säger i John Wick, Excommunicado från Hogwarts... Men jag förstår att de inte kan lägga in denna typ av filosofi in i spelet, det skulle ta för mycket energi från utvecklarna och spelet skulle bli något helt annat än vad det idag är.

Medlem
Skrivet av Karmak:

Verkar som de flesta inte fattar att detta spel är inte gjort för "gamers". De är gjort för att alla ska kunna uppleva harry potter universumet i ett spel. Och ur det perspektivet har de lyckats otroligt bra och är ett 10/10 spel.
Otroligt många i min närhet som aldrig brukar spela mer än typ mobil pussel spel börja spela sådana här spel med detta spelet

Det här ska man nog ha med sig, jag håller jag verkligen med. Jag trodde innan det här spelet att Harry Potter som IP var rätt överspelat, men här blev man tydligt motbevisad. Alla 15-35-åringar som vuxit upp med Harry Potter får äntligen leva ut sin fantasi i ett spel som ändå är helt okej - det gör en lite glad, kan jag tycka. En hel del folk i min närhet som inte spelar tevespel vanligtvis har tagit sig an Hogwarts Legacy och det hade nog inte hänt med något annat IP. Steget från de halvdassiga filmlicensspelen till ett sånt här spel är ju också enormt, vilket måste vara rätt maffigt för de åtskilliga miljoner som kanske för första gången upplever ett modernt tevespel.

Visst, har man spelat ett par Ubisoft-spel och något tredjepersonsactionrollspel någon gång, då är det långt ifrån något fräscht, revolutionerande spel, men då är man inte heller målgruppen.

Releasehästryttare
Skrivet av jeppe109:

Inte illa för ett spel vissa skrek att vi skulle bojkotta.

Jag kommer inte ihåg, varför skulle detta bojkottas?

Medlem
Skrivet av Devan:

Jag kommer inte ihåg, varför skulle detta bojkottas?

Rowlings åsikter om transsexualitet.

Medlem

Alltså det var nog mitt favorit spel förra året och då köpte jag alla stora releaser så som Baldur's gate och Avatar, men jag älskar verkligen det här spelet och håller på att spela igenom det med minst en karaktär från varje hus, ser fram emot quidditch oxkså för drt saknades i HL

Skrivet av jeppe109:

Inte illa för ett spel vissa skrek att vi skulle bojkotta.

Haha ja man blir bannad på Resetera om man pratar om spelet då man anses vara transfob.
Och suddar helt enkelt bort spelet på försäljninglistorna.

Original:

Resterera:

Quake-konnässsör
Skrivet av Sphere of No Form:

Haha ja man blir bannad på Resetera om man pratar om spelet då man anses vara transfob.
Och suddar helt enkelt bort spelet på försäljninglistorna.

Original:
<Uppladdad bildlänk>

Resterera:
<Uppladdad bildlänk>

Haha, det stämmer det ja...

Detta var på deras inlägg om GOTY 2023

"
NOTE: In keeping with our ban on Hogwarts Legacy discussion, it is not listed as an option in the pool of eligible games. If you write it into your ballot regardless then the vote will be considered null and void.

The Game of the Year volunteer team would like to give a special thank you to tgrfawcett for conceiving this particular category and helping to get it off the ground.

"

Medlem
Skrivet av Devan:

Jag kommer inte ihåg, varför skulle detta bojkottas?

På grund av att Rowling förstår biologi.

Skrivet av Sphere of No Form:

Haha ja man blir bannad på Resetera om man pratar om spelet då man anses vara transfob.
Och suddar helt enkelt bort spelet på försäljninglistorna.

Original:
<Uppladdad bildlänk>

Resterera:
<Uppladdad bildlänk>

Jag gillar vanligtvis Resetera, det är utan tvekan det mest aktiva och bästa spelforumet på nätet. Men att gå så långt att sudda ut speltiteln ur försäljningslistorna är, ja, larvigt. Det är en sak att moderatorerna där inte vill ge spelet en plattform, jag kan gå med på det även om jag inte håller med. Men att försöka låtsas som att spelet inte existerar blir lätt parodiskt.

Medlem
Skrivet av Devan:

Jag kommer inte ihåg, varför skulle detta bojkottas?

Har för mig det var att 100 miljoner människor dog till följd av spelet.

Medlem

Sjuka siffror!

Är det nån som tror på mig när jag säger att jag aldrig sett en Harry Potter film eller läst en Harry Potter bok? 🙂

Medlem
Skrivet av Querth:

spelet är runt 7/10 men det är enbart pga av att jag är ett stort potter-fan. Skulle inte rekommendera någon annan än fans av böckerna att spela det. Gameplay är inte en höjdare och det bästa var att utforska slottet och miljöerna. Sen är det lite tråkigt för vissa animationer är fantastiska men överlag är spelet ganska styltigt och ser aldrig riktigt smooth ut även om man spelar i 100+ fps

Sambon ville verkligen spela men hon blir illamående efter 20 minuter tyvärr.

Håller med, skulle ge det en svag 7 av 10 i betyg. Spelet är inte dåligt men inte heller super, första timmarna är kul när allt är nytt men ju mer man spelar desto mer längtar man till sluten så man kan spela något annat.

Medlem

Bra och spännande start på spelet (4-5h), därefter går det relativt snabbt utför att bli lite för repetitivt och utdraget, för att sedan vakna till liv igen mot slutet av huvudberättelsen.
Härlig atmosfär och mysiga miljöer. Får bli 7/10 för min del, anar ett högre betyg ifall jag varit stort fan av trollkarlsvärlden…

1
Skriv svar