Steam har släppt taget om äldre Windows-varianter

Robot
Steam har släppt taget om äldre Windows-varianter

Inget mer stöd för Windows 7, 8 samt 8.1.

#steam, #windows


Medlem

Fast spelen inte är always online? Trodde man var skyddad för all framtid så länge det fanns ett offline-mode.

Geeks Gaming
Skrivet av Maysay:

Fast spelen inte är always online? Trodde man var skyddad för all framtid så länge det fanns ett offline-mode.

Det är lite som man skriver, det kan fungera en tid men det är inget man kan garantera 🤷‍♂️

Medlem

Detta tycker jag är bra gjort av Steam.

Som med hårdvara att NVIDIA eller AMD slutar och släpper drivrutiner för äldre generationer.


signatur

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

MSI X99A GODLIKE Gaming | i7 6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Min SweClockers Profil

Medlem
Medlem
Skrivet av N3gn4v:

Detta tycker jag är bra gjort av Steam.

Som med hårdvara att NVIDIA eller AMD slutar och släpper drivrutiner för äldre generationer.

udda jämförelse. med drivrutiner så kan du fortfarande spela spelen som gick att spela innan. men om steam tvingar på en uppdateringar och inte låter en stanna på en äldre klient, då är man ju körd.


signatur

Konsoler: Xbox One, Xbox One S (hos kompis), Xbox One X, Xbox Series X, PS4, PS4 Pro
CPU: AMD Ryzen 5 7600X
GPU: Gigabyte Geforce RTX 3060 Ti 8GB Eagle OC 2.0
MEM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Vengeance

Medlem
Skrivet av Byssan:

Efterblivet.

Gå vidare. Windows 10/11 fungerar superbra. Bättre optimerat än win7 på alla sätt och vis.

Medlem

Windows 8.1 är över 10 år gammalt, hur fan sitter folk fortfarande med detta, eller de äldre varianterna? Tillochmed mitt sketna hotell kör Windows 10

Medlem
Skrivet av N3gn4v:

Detta tycker jag är bra gjort av Steam.

Som med hårdvara att NVIDIA eller AMD slutar och släpper drivrutiner för äldre generationer.

Bra gjort, som i att du hoppas de lägger resurserna på något annat som gagnar oss spelare?

Skrivet av m_g_karlsson:

Gå vidare. Windows 10/11 fungerar superbra. Bättre optimerat än win7 på alla sätt och vis.

Jag gillar inte att företag tvingar en till att byta operativsystem.
Dock kan man nämna att man fick ju gå, utan kostnad, till win10 både från win7 och win8. Windows10 har varit klanderfritt för mig iaf (likaså win7). Jag bävar för dagen när jag måste gå från 10 till 11, eller nyare. Dock är mitt moderkort så gammalt så går inte.

Medlem
Skrivet av Weeks_death:

Bra gjort, som i att du hoppas de lägger resurserna på något annat som gagnar oss spelare?
Jag gillar inte att företag tvingar en till att byta operativsystem.
Dock kan man nämna att man fick ju gå, utan kostnad, till win10 både från win7 och win8. Windows10 har varit klanderfritt för mig iaf (likaså win7). Jag bävar för dagen när jag måste gå från 10 till 11, eller nyare. Dock är mitt moderkort så gammalt så går inte.

Hoppet från w10 till w11 är minimalt och du kan enkelt kringgå TPM om du inte har ett rågammalt kort. https://www.tomshardware.com/how-to/bypass-windows-11-tpm-req...

Annars är det bara att tjacka en TPM dongel för 300 spänn.

Medlem

Bytte själv till Windows 11 då mina datordelar skall var bäst anpassat för det operativsystemet.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Nice, då har Steam nu samma tillkortakommanden som konsolerna, att gamla system inte längre får något stöd.

Skrivet av Maysay:

Fast spelen inte är always online? Trodde man var skyddad för all framtid så länge det fanns ett offline-mode.

Steam har inget äkta offline-läge, den vill checka av dig lite då och då, annars kan du inte spela dina spel. Så tjänsten lämpar sig inte för den som vill bygga sig ett permanent spelbibliotek. Gött va?

Medlem
Skrivet av m_g_karlsson:

Hoppet från w10 till w11 är minimalt och du kan enkelt kringgå TPM om du inte har ett rågammalt kort. https://www.tomshardware.com/how-to/bypass-windows-11-tpm-req...

Annars är det bara att tjacka en TPM dongel för 300 spänn.

Den dagen den sorgen. Jag hoppas win10 varar några år till. Bör vara dags för nytt moderkort/cpu då ändå. ☺️

Medlem
Skrivet av Majoren:

Nice, då har Steam nu samma tillkortakommanden som konsolerna, att gamla system inte längre får något stöd.

Steam har inget äkta offline-läge, den vill checka av dig lite då och då, annars kan du inte spela dina spel. Så tjänsten lämpar sig inte för den som vill bygga sig ett permanent spelbibliotek. Gött va?

Steam är digitalt rätt rimligt att kolla om du faktiskt innehar en licens för att kunna forsätta spela då och då.

Medlem

Tiden är inne att gå vidare.


signatur

Text does not represent Mozart's life.

Medlem
Skrivet av Qrush:

Steam är digitalt rätt rimligt att kolla om du faktiskt innehar en licens för att kunna forsätta spela då och då.

Licensen får man väl när man köper spelet och ska väl då gälla för alltid, eller är det nått digitalt dokument man får och som Steam måste kolla av lite då och då att man inte tappat bort? 😆

Konstigt att vare sig Playstation eller Nintendo kräver att få kolla om jag har rätt att spela spelen jag betalt för via deras digitala butiker.

Medlem
Skrivet av MadMartigaN:

Tiden är inne att gå vidare.

Nej.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Uppgraderade till Win 10 från 7 i november just för att Steam tjatade om det. Var även apslö med att uppgradera från XP till Win 7 en gång i tiden, har en tendens att fastna i gamla OS alldeles för länge...

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Uppgraderade till Win 10 från 7 i november just för att Steam tjatade om det. Var även apslö med att uppgradera från XP till Win 7 en gång i tiden, har en tendens att fastna i gamla OS alldeles för länge...

10 år eller så med samma OS är väl inte speciellt lång tid. Får tuppjuck varje gång man ska sätta sig in i nytt windows eller när man till slut ger vika för mobiltelefonens eviga tjatande om att uppdatera Android, så är allt huller om buller sen och totalt kaoz. Nä, det är dåligt, Steam har mycket pengar dom och kan gott fixa stöd för åtminstone 20 år gamla versioner av Windows.

Skrivet av Majoren:

10 år eller så med samma OS är väl inte speciellt lång tid. Får tuppjuck varje gång man ska sätta sig in i nytt windows eller när man till slut ger vika för mobiltelefonens eviga tjatande om att uppdatera Android, så är allt huller om buller sen och totalt kaoz. Nä, det är dåligt, Steam har mycket pengar dom och kan gott fixa stöd för åtminstone 20 år gamla versioner av Windows.

Nu är jag inte så jätteinsatt i det tekniska, men som jag förstår det försvinner väl stödet för gamla Windows OS pga säkerhetsrisker/annat tech strul? Win 7 uppdateras ju inte längre, sen flera år tillbaka. Och är det så att gamla OS håller dem tillbaka tycker jag ändå det är rimligt att förr eller senare slopa stödet. Tror det var typ 1 procent eller nåt som använde Windows 7 av Steams användare vid årsskiftet, hur som helst var det ju väldigt få. Så även om jag också tycker det är störigt att uppgradera så... Äh, det kan man väl leva med vart 10 år.

Medlem

Äntligen säger jag!
Så kanske de kan börja modernisera Steam på allvar nu och att klienten inte hålls tillbaka av att den måste supporta operativsystem från dels medeltiden och dels industrialiseringens tidsålder.

Det jag hoppas främst på är att Valve snart implementerar en funktion för skalning av klienten, med tanke på 4K-upplösningar som Steam är väldigt missanpassat för, såvida du inte har en gigantisk skärm på 50+ tum.

Jag kör förövrigt med Windows 10 men kommer uppgradera till Windows 11 så fort de släpper TPM-kravet.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Nice, då har Steam nu samma tillkortakommanden som konsolerna, att gamla system inte längre får något stöd.

Steam har inget äkta offline-läge, den vill checka av dig lite då och då, annars kan du inte spela dina spel. Så tjänsten lämpar sig inte för den som vill bygga sig ett permanent spelbibliotek. Gött va?

Fast detta är väl inget nytt? Måste varit längesedan de övergav Windows XP. Steam är fortfarande bra då du fortfarande kan spela din gamla spel, du måste bara göra det genom en nyare version av Windows.

1
Skriv svar