Japan - Det hemska som hänt

Medlem
Japan - Det hemska som hänt

Under årets två första dagar har Japan drabbats av två fruktansvärda händelser.

Den 1 januari - stor jordbävning.
Minst 6 personer har mist livet och flera tusentals har beordrats att evakuera i norra Japan, då seismologer och andra kunniga räds borde tsunami och efterskalv.

Den 2 januari - flygplansolycka.
Två flygplan krockade på Haneda flygplats. Det större flygplanet som var påväg att landa hade närmare 400 passagerare. Det mindre flygplanet hade 6 passagerare.

1 januari - Jordbävning i norra Japan

2 januari - Flygplansolycka vid Haneda Flygplats

I ett positivt ljus är förlusterna av människoliv relativt få trots de fruktansvärda händelserna.
Låt det inte inträffa fler olyckor eller naturfenomen nu!

Edit:
Siffran har stigit till minst 48 döda i jordbävningen
Det är tråkigt att höra. Helt sjukt. Det värsta är att det kan ske ett skall till!


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Verkligen tråkiga nyheter

Känns lite olustigt att jordbävningen är i Ishikawa, när jag just nu bokstavligen tittar på anime-serien Skip to Loafer som handlar om en tjej från Ishikawa och delvis utspelar sig där.

Medlem
Skrivet av Hanzo:

minst 48 döda i jordbävningen
Det är tråkigt att höra. Helt sjukt. Det värsta är att det kan ske ett skall till!

det sjuka här är snarare hur jordbävningssäkrat japan generellt är. 48 döda efter en 7.6-jordbävning, att jämföra med över 50,000 döda förra året i turkiet, efter en 6.1.

tragiskt, men sjukt imponerande.

Medlem
Skrivet av quadratis:

det sjuka här är snarare hur jordbävningssäkrat japan generellt är. 48 döda efter en 7.6-jordbävning, att jämföra med över 50,000 döda förra året i turkiet, efter en 6.1.

tragiskt, men sjukt imponerande.

Det kom ju fram att hela turkiet var ett fuskbygge så.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Jättetråkigt och hemskt.

Men sker inte sådant här runt om i världen lite överallt, typ hela tiden?

Vad är värdet i att uppmärksamma just detta?


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av quadratis:

det sjuka här är snarare hur jordbävningssäkrat japan generellt är. 48 döda efter en 7.6-jordbävning, att jämföra med över 50,000 döda förra året i turkiet, efter en 6.1.

tragiskt, men sjukt imponerande.

Det gick även förhållandevis väl i flygolyckan - en A350 som kolliderar med en Dash 8 där det förstnämnda planet blir ett brinnande vrak och totalt får fem personer sätta livet till av närmare 385 pers ombord sammanlagt på båda planen.

Det kunde gått bra mycket värre.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Releasehästryttare

2024 börjar på hardmode!

Medlem

Ja jo, men kan inte låta bli o tänka på Ukraina/Ryssland och Israel/hamas

Avstängd

Sker ju ständigt tragedier i världen. Skall man öppna trådar om det?! Japaner är inte mer värda än andra folk.


signatur

“If you have an apple and I have an apple and we exchange these apples then you and I will still each have one apple. But if you have an idea and I have an idea and we exchange these ideas, then each of us will have two ideas.”
George Bernard Shaw

Medlem

Många tragsika händelser.

Jag bor i Japan en bit norr om Tokyo och jorbävningslarmet gick på telefonen ca 15 sekunder innan det började skaka. Jag bor ca 25 mil från jordbävningens centrum och det skakade regält även hos mig. Tragiskt att se så många bli av med sina hem och dödssiffran är nu uppe i över 90 och fortsatt över hundra saknade. De varnande om tsunami på 5 meter. Som tur var så blev det endast 1.2m som värst vilket även det skapade en del förödelse. Hade en 5m tsunami kommit hade vi läst om tusentals döda.

Flygkrashen dagen efter var tragiskt den med. När jag slog på nyheterna så såg jag bara branden och tänkte att det där kan ingen överlevt. Glad att alla på passagerarplanet klarade sig. Själv landande jag på samma flygplats bara ett par dagar tidigare.

Januari den 3e slog jag även då på nyheterna och ser då nästa katastrof. En enorm brand i kyushu(västra Japan) livesänds på tv. Aldrig sett något likande och ett resturangkvarter brann upp. Ingen skadad som tur var.

Tråkig start på året men samtidigt kunde alla dessa händelser varit så mycket värre.

Medlem
Skrivet av quadratis:

det sjuka här är snarare hur jordbävningssäkrat japan generellt är. 48 döda efter en 7.6-jordbävning, att jämföra med över 50,000 döda förra året i turkiet, efter en 6.1.

tragiskt, men sjukt imponerande.

Japaner, ett disciplinerat och ordentligt folk.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Japaner, ett disciplinerat och ordentligt folk.

Likt tyskar. Ordning och reda.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Likt tyskar. Ordning och reda.

Ordning och reda, lebensraum på Fredag.


signatur

Den må vara liten, men den luktar som en stor.

Medlem
Skrivet av Aesoprock:

Ordning och reda, lebensraum på Fredag.

Haha, mörkt.

Får mig att tänka på:


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Klassiskt

KoP
Medlem

Japan klarade sig ju förhållandesvis lindriga under båda incidenterna.

Med tanke på jordbävningens magnitud var det förhållandesvis få dödsoffer.

Det fanns väl inga dödsoffer vid incidenten med flygplanen?

Skrivet av KoP:

Japan klarade sig ju förhållandesvis lindriga under båda incidenterna.

Med tanke på jordbävningens magnitud var det förhållandesvis få dödsoffer.

Det fanns väl inga dödsoffer vid incidenten med flygplanen?

Fem ur kustbevakningens plan verkar ha omkommit.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av Freakon:

Jättetråkigt och hemskt.

Men sker inte sådant här runt om i världen lite överallt, typ hela tiden?

Vad är värdet i att uppmärksamma just detta?

Skrivet av Spelentusiast:

Sker ju ständigt tragedier i världen. Skall man öppna trådar om det?! Japaner är inte mer värda än andra folk.

Det är två stora katastrofer tätt inpå varandra i ett land som står mig nära. Vi har både vänner och släkt där så det känns stort för oss. Vi blev extra oroliga.

På nyheterna varnar seimologer att faran inte är över än, utan det kan komma ännu ett skalv. Nu har det gått några dagar så förhoppningvis är det blir det inget mer. Vidare så visar det sig att det flygplanet som blev överkört var där på uppdrag att undsätta de som drabbats i jordbävningen. Så det är helt sjukt tragiskt. Lyckligtvis klarade sig alla på passagerarplanet. En haveriexpert som intervjuades av SVT ser det som ett mirakel.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av Hanzo:

Det är två stora katastrofer tätt inpå varandra i ett land som står mig nära. Vi har både vänner och släkt där så det känns stort för oss. Vi blev extra oroliga.

På nyheterna varnar seimologer att faran inte är över än, utan det kan komma ännu ett skalv. Nu har det gått några dagar så förhoppningvis är det blir det inget mer. Vidare så visar det sig att det flygplanet som blev överkört var där på uppdrag att undsätta de som drabbats i jordbävningen. Så det är helt sjukt tragiskt. Lyckligtvis klarade sig alla på passagerarplanet. En haveriexpert som intervjuades av SVT ser det som ett mirakel.

Då förstår jag. Sorry om jag lät kall. 😞


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Då förstår jag. Sorry om jag lät kall. 😞

Lugnt. Sen förstår jag också era frågor. Ni har rätt. Vi brukar exempelvis inte skapa trådar över de fasansfulla orkaner drar över Amerika och tar 100-1000 liv var och varannat år. Likväl de brutala krig som sker i Europa och i mellanöstern som kanske tar 100-1000 liv per dag. Det var inte förrän ni frågade mig som jag själv reflektera över varför just denna katastrof.

Det som är jobbigt är att vi har en nära vän till min fru som är uppvuxen och bor i Kanasawa. Det är en stor stad i norra Japan som drabbats av jordbävningen. Vänninan svarade när frugan skrev till henne. Nått i stil med att hon klarat sig, men är orolig för sina släktingar. Sen har jag frågat frugan om hon hört något nytt ifrån sin vän, men de ville hon inte prata om. Så jag räds att allt inte är bra. Om det är skador på hem eller liv, jag vet inte. Men det är tråkigt.

I brist på svar så tittade jag upp hur pass stora skador som skett i Kanasawa.

Filmklippet verkar visa en specifik plats full med vältna hus, avskurna vägar och jordskred som dragit med sig hus ner. Det skulle va ett mirakel om alla invånare överlevt det här. Även om klippet verkar fokusera på en specifik plats som kan ha drabbats extra hårt så kan man förstå att hela Kanasawa måste känt av skalvet och det lär finnas fler skador som tagit liv och förstört hus och infrastruktur.

Jag har knappt nämnt jordbävningen alls för frugan men hon blev upprörd båda gånger jag tog upp det. Hon vill inte diskutera saken. Så det här är mycket varför jag ville ta upp ämnet här på FZ.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Moderator | Testpilot

Tråd rensad. Det är en otrolig skillnad att skapa en tråd om olyckor (typ naturkatastrofer) som drabbar länder som står en nära och trådar ämnade politiskt laddade konflikter.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

1
Skriv svar