Problem med series x kontroll

Medlem
Problem med series x kontroll

Kör series x kontroller till pc via bluetooth. Tyvärr tappar kontrollen kontakt med datorn rätt så regelbundet. Alla drivrutiner är uppdaterade och jag har installerat om. Kör även tangentbord och mus via blåtand och det fungerar fint.

Tips?

Medlem

Köp en PC-adapter för Xbox-kontroller och kör på den istället.

Medlem

Använder du separata adaptrar/ingångar till datorn?

Testat byta adaptrar/ingångar?

Eller är allting via moderkortet?

Medlem

Jag har adapter. Och har testat att byta portar. Det gör ingen skillnad.

Medlem
Skrivet av boneless:

Jag har adapter. Och har testat att byta portar. Det gör ingen skillnad.

Menar du Bluetooth-adapter eller en Xbox-kontrolladapter?

För Xbox-kontrollernas egna adapter är mycket stabilare och går på 2.4Ghz istället för Bluetooth.

Skrivet av boneless:

Jag har adapter. Och har testat att byta portar. Det gör ingen skillnad.

Som sagt här. Har du Xbox wireless adapter v2? Jag hade exakt samma problem i Win 11.

Men sedan jag skaffade den adaptern har jag inte haft några problem.

https://www.maxgaming.se/sv/ovriga-utrustning-xbox-one/xbox-t...

Medlem
Skrivet av Sarato:

Menar du Bluetooth-adapter eller en Xbox-kontrolladapter?

För Xbox-kontrollernas egna adapter är mycket stabilare och går på 2.4Ghz istället för Bluetooth.

Bluetooth ligger på frekvensområdet 2,4GHz så det har ingenting med saken att göra.

Mer att risken för störningar finns om du har mycket wifi som ligger inom samma frekvensspektrum.

Medlem
Skrivet av Jönsen:

Bluetooth ligger på frekvensområdet 2,4GHz så det har ingenting med saken att göra.

Mer att risken för störningar finns om du har mycket wifi som ligger inom samma frekvensspektrum.

Sant. Tänkte lite för snabbt där. Däremot brukar Bluetooth i regel ha sämre räckvidd än vad Xbox-adaptern har.

Medlem

Ett annat försök är att uppdatera kontrollern. Det gör man genom att gå in på "Tillbehör för Xbox" medan kontrollern är ansluten med sladd till datorn och därefter uppdaterar firmwaren. Det har löst många problem för mig.

Medlem
Skrivet av ScreamingWhisper:

Som sagt här. Har du Xbox wireless adapter v2? Jag hade exakt samma problem i Win 11.

Men sedan jag skaffade den adaptern har jag inte haft några problem.

https://www.maxgaming.se/sv/ovriga-utrustning-xbox-one/xbox-t...

Har den officiella adaptern men vet inte om det är v2.

Medlem
Skrivet av boneless:

Har den officiella adaptern men vet inte om det är v2.

Den gamla är mycket större så är det samma design som bilden på länken så är det den nyare.

Medlem

Testade att koppla in med sladd. Drivrutinerna var uppdaterade.

Skrivet av boneless:

Har den officiella adaptern men vet inte om det är v2.

Den gamla är mycket större.

Medlem
Skrivet av ScreamingWhisper:

Den gamla är mycket större.

<Uppladdad bildlänk>

Den nya är det i så fall.

Kan det bero på att jag har datorn vid teven? Sitter i soffan en bit från datorn.

Skrivet av boneless:

Den nya är det i så fall.

Kan det bero på att jag har datorn vid teven? Sitter i soffan en bit från datorn.

Tror inte det ska spela någon roll. Men du hade uppdaterat alla drivrutiner?

Via enhetshanteraren och kollat varenda usb-ingång och dess drivrutin?

Medlem

Har du någon bekant som du kan låna kontroll av, mest för att utesluta att det inte är fel på kontrollen?

Medlem
Skrivet av boneless:

Den nya är det i så fall.

Kan det bero på att jag har datorn vid teven? Sitter i soffan en bit från datorn.

Blir det samma sak om du sitter närmare..? Om du har mkt störningar (ex nån som kör micro i huset, bor i lägenhet där alla grannar har wifi osv) kan avståndet vara boven.

Medlem

Du säger du kör dom genom bluetooth, men sen säger du dongle?
Jag hade samma problem med slumpmässiga frånkopplingar när jag körde på bluetooth. Tror problemet bara uppstår med LE, men jag är inte 100%.
För mig fixades problemet när jag gick in i steam och installerade det som heter Xbox Feature Support Driver.

Vet inte om du spelar över radio eller bluetooth, men kan vara värt att prova.

1
Skriv svar