Ja! Baldur's Gate 3 släppt till Xbox Series

Robot
Ja! Baldur's Gate 3 släppt till Xbox Series
Medlem

Härligt! Hoppades på släpp innan jul så jag kunde dyka in i mellandagarna, men kanske doppar tårna redan innan om jag hittar tid

Medlem

Hmm då kanske spelet anses som färdigt nu eller finns det fortfarande buggar som gör att val osv man gjort tidigare i spelet inte hänt senare och dyl. fortfarande?


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Inte att glömma också att Series S optimeringen även lett till hela 34% mindre VRAM och 10% mindre RAM användning, en optimering som även kan tänkas spridas vidare till övriga plattformar

https://www.pcgamer.com/baldurs-gate-3-dev-shows-off-the-leve...

Medlem

Jag var ganska säker på att Xbox öppnat plånboken och att det skulle bli en day 1-överraskning på Gamepass, men icke!

Kul att så många som möjligt kan spela nu. Det är en grym upplevelse, ett riktigt once in a decade game. Jag ser fram emot den riktiga Game Award showen nästa fredag. Tror det vinner då också. 😃

Medlem

Noice! Något att ta tag i någon gång nästa år.

Medlem

Slängde min plånbok på xbox store direkt

Medlem

Roligt att även Xbox-spelarna fick ett fantastiskt rollspel i år.

Medlem
Skrivet av blackidus:

Inte att glömma också att Series S optimeringen även lett till hela 34% mindre VRAM och 10% mindre RAM användning, en optimering som även kan tänkas spridas vidare till övriga plattformar

https://www.pcgamer.com/baldurs-gate-3-dev-shows-off-the-leve...

Även mycket mindre CPU-bundet. Som DF sa senast; vi kan tacka XSS att det tvingar utvecklare att faktiskt optimera sina spel. Om man, helt utan visuella försämringar, kan nå dessa nivåer kanske det ligger något i det...

Redaktör

Inlägg rensade pga tjafs.


signatur
Ambassadör
Xbox

Härligt!

Blir nog vinterns RPG-mys för min del.


signatur

Jump in.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Mortaigne:

Härligt!

Blir nog vinterns RPG-mys för min del.

Färdig med Starfield?


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Kul, men jag hoppas detta får MS att tänka till om att släppa två versioner framöver. En potatismodell blir bara en bromskloss för nya bra spel.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Gertzy:

Kul, men jag hoppas detta får MS att tänka till om att släppa två versioner framöver. En potatismodell blir bara en bromskloss för nya bra spel.

Vilket är lustigt då Larian bland annat sagt att Xbox Series S varit bra för dem att fixa prestanda problem som kommer gynna andra plattformar.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av uberpwnage2.0:

Färdig med Starfield?

Ja, har lagt ett par hundra timmar i det och nu ligger det på is tills expansionen dyker upp!


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Vilket är lustigt då Larian bland annat sagt att Xbox Series S varit bra för dem att fixa prestanda problem som kommer gynna andra plattformar.

Optimeringar som å andra sidan inte hade behövts göras, och å andra sidan borde ha gjorts från början

Moderator | Testpilot
Skrivet av Mortaigne:

Ja, har lagt ett par hundra timmar i det och nu ligger det på is tills expansionen dyker upp!

Fint!

Skrivet av Gertzy:

Optimeringar som å andra sidan inte hade behövts göras, och å andra sidan borde ha gjorts från början

De behövdes definitivt göras med tanke på hur spelet rullar på för många på PC sedan typ mitten/slutet på akt 2 och även på PS5


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Kul, men jag hoppas detta får MS att tänka till om att släppa två versioner framöver. En potatismodell blir bara en bromskloss för nya bra spel.

Jag hoppas dom fortsätter släppa 2 versioner. Series S är kanon.

Sen att utvecklare är lata och inte vill optimera sina spel ligger ju på dom

Moderator | Testpilot
Skrivet av Ralf:

Jag hoppas dom fortsätter släppa 2 versioner. Series S är kanon.

Sen att utvecklare är lata och inte vill optimera sina spel ligger ju på dom

Det handlar nog inte om lathet. Många har berättat att det är svårt att skala spelen när du har en så kraftfull konsol och vill utnyttja allt där, men sedan måste nedgradera för att det ska fungera på S. Man vill ju inte att spelet ska se skit ut på den sämre konsolen så man måste göra någon form av mellanting så du får en bra upplevelse på båda plattformarna.

Mycket slit och ingen lathet där tror jag i alla fall.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Man vill ju inte att spelet ska se skit ut på den sämre konsolen så man måste göra någon form av mellanting så du får en bra upplevelse på båda plattformarna.

Där tror jag du har svaret.

Jag tror inte det är "svårt" att ordna så att det funkar på Series S utan att dom vill ge samma upplevelse på båda.

Men det är ju bara att glömma (enligt mig) du får spela spelet i 30 frames och kanske 720p eller köp den dyra och kör det i 1440p med 60 frames det är ju valfritt.

Det är ju lite som att gnälla på att ett 1060kort inte är lika snyggt som ett 4090.

Men visst Ms och utgivarna kanske vill hitta en mellanväg och det gör saken problematiskt, vad vet jag.
Men jag tänker att konsumenten borde begripa att jag får spela på low settings med en series s och vill jag spela på high får jag köpa en series x typ

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Kul, men jag hoppas detta får MS att tänka till om att släppa två versioner framöver. En potatismodell blir bara en bromskloss för nya bra spel.

Ja, Series S är pinsam och får Xbox att kännas som den vacklande, opålitliga konsollen.

Lustigt att Xbox gör alltid några dundertabbar varje generation som gör att de får ligga i lä jämfört med kungen Sonny.


signatur

Memento Mori

Redaktör
Skrivet av Slimebeast:

Ja, Series S är pinsam och får Xbox att kännas som den vacklande, opålitliga konsollen.

Lustigt att Xbox gör alltid några dundertabbar varje generation som gör att de får ligga i lä jämfört med kungen Sonny.

Det är "insatt gamer som har råd"-perspektivet. Sett ur andra perspektiv, t.ex. "Spelar nån gång ibland", "Vill lära barnen om spel" eller "Fattig p.g.a. sjuk/arbetslös/tjänar dåligt/dyrt att leva/student..." så är Series S en kanonkonsol. 3 000 spänn för en maskin som kör de senaste spelen, sen en hundring i månaden för Game Pass. Väldigt mycket gaming för pengarna.


signatur
Medlem
Skrivet av Molotov:

Hmm då kanske spelet anses som färdigt nu eller finns det fortfarande buggar som gör att val osv man gjort tidigare i spelet inte hänt senare och dyl. fortfarande?

Känns som att varje gång det är en nyhet om BG3 så är du i kommentarerna och skriver samma sak. Bara spela spelet. Det är i bra skick

Medlem
Skrivet av Kyraal:

Känns som att varje gång det är en nyhet om BG3 så är du i kommentarerna och skriver samma sak. Bara spela spelet. Det är i bra skick

Vill inte råka ut för buggar om man lagt ner tid på tidigare akter och sen senare är det som om saker aldrig hänt eller hänt på annat sätt.
Måste ju vara bland det mest inlevelseförstörande i ett rollspel.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Avstängd
Skrivet av Tomas Helenius:

Det är "insatt gamer som har råd"-perspektivet. Sett ur andra perspektiv, t.ex. "Spelar nån gång ibland", "Vill lära barnen om spel" eller "Fattig p.g.a. sjuk/arbetslös/tjänar dåligt/dyrt att leva/student..." så är Series S en kanonkonsol. 3 000 spänn för en maskin som kör de senaste spelen, sen en hundring i månaden för Game Pass. Väldigt mycket gaming för pengarna.

Håller med, trist att det kanske försämrar för Series X och Xbox som helhet. Men en bra konsol för alla som vill komma in billigare och inte bryr sig om spelen körs sämre.


signatur

Fattar inte varför jag alltid är så öm och har så svårt att gå :(

Medlem
Skrivet av Akterseglaren:

Håller med, trist att det kanske försämrar för Series X och Xbox som helhet. Men en bra konsol för alla som vill komma in billigare och inte bryr sig om spelen körs sämre.

Det är väll inget fel med konsolen i sig.
Det är tvånget att spel måste fungera både på S och X.
Låt series s version vara eller icke vara ett val utvecklarna kan göra.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Fint!

De behövdes definitivt göras med tanke på hur spelet rullar på för många på PC sedan typ mitten/slutet på akt 2 och även på PS5

Förtydligar: som inte borde behövas göras för att det borde vara fixat från början. Typ.

Skrivet av Tomas Helenius:

Det är "insatt gamer som har råd"-perspektivet. Sett ur andra perspektiv, t.ex. "Spelar nån gång ibland", "Vill lära barnen om spel" eller "Fattig p.g.a. sjuk/arbetslös/tjänar dåligt/dyrt att leva/student..." så är Series S en kanonkonsol. 3 000 spänn för en maskin som kör de senaste spelen, sen en hundring i månaden för Game Pass. Väldigt mycket gaming för pengarna.

Skrivet av Akterseglaren:

Håller med, trist att det kanske försämrar för Series X och Xbox som helhet. Men en bra konsol för alla som vill komma in billigare och inte bryr sig om spelen körs sämre.

Mjo, problemet är väl egentligen inte två konsoler - utan MS krav på att alla spel ska släppas likvärdigt och under samma förutsättningar. Klart det är fint att fler kan komma in i spelsvängen för mindre pengar utan att ha det fläskigaste men då borde en kunna ha förväntningar därefter också och kanske få spel senare eller med mindre spellägen eller grafisk kvalitet. För jag har ju egentligen inget emot att en konsol existerar, bara hur den uppenbart bromsar upp och försvagar läget rent allmänt.

Redaktör
Skrivet av Gertzy:

Förtydligar: som inte borde behövas göras för att det borde vara fixat från början. Typ.

Mjo, problemet är väl egentligen inte två konsoler - utan MS krav på att alla spel ska släppas likvärdigt och under samma förutsättningar. Klart det är fint att fler kan komma in i spelsvängen för mindre pengar utan att ha det fläskigaste men då borde en kunna ha förväntningar därefter också och kanske få spel senare eller med mindre spellägen eller grafisk kvalitet. För jag har ju egentligen inget emot att en konsol existerar, bara hur den uppenbart bromsar upp och försvagar läget rent allmänt.

Ja, jo. Det är en väldigt bra tanke med två konsoler som erbjuder samma sak med lite olika förutsättningar, men i praktiken har det gett Microsoft en del huvudbry. Som med Baldur's Gate 3 nu, när de "tvingas" släppa kravet på att alla spel ska vara lika. Vad händer längre fram, när spel blir snyggare och ännu mer krävande? Hur ska de kommunicera det till kunderna: "Den här konsolen är jättebillig, men ni kan inte spela allt." Någonstans hoppas jag att de ändå gör så att de släpper likhetskravet så att inte X (och PS5) blir lidande av att S är för klen. Det känns som att de nästan måste göra så, annars kan X bli utan de feta spelen utan att egentligen behöva bli det.


signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Någonstans hoppas jag att de ändå gör så att de släpper likhetskravet så att inte X (och PS5) blir lidande av att S är för klen. Det känns som att de nästan måste göra så, annars kan X bli utan de feta spelen utan att egentligen behöva bli det.

Precis, för annars kommer gnällspikar som mig (lite felaktigt) klaga på S-konsolens existens i onödan när de hade kunnat jobba runt det istället och säga "det här är en budgetkonsol och då får ni upplevelser därefter också - ni kommer kunna spela det mesta men kanske inte med samma grafiska kvalitet och med alla spellägen". Då vet alla förutsättningarna och det behöver inte bli en bromskloss för hela spelindustrin - eller kunderna.

Redaktör
Skrivet av Gertzy:

Precis, för annars kommer gnällspikar som mig (lite felaktigt) klaga på S-konsolens existens i onödan när de hade kunnat jobba runt det istället och säga "det här är en budgetkonsol och då får ni upplevelser därefter också - ni kommer kunna spela det mesta men kanske inte med samma grafiska kvalitet och med alla spellägen". Då vet alla förutsättningarna och det behöver inte bli en bromskloss för hela spelindustrin - eller kunderna.

Helt enig med dig. (Förutom ”gnällspik”: ktitiska röster behövs.) Gör en budgetkonsol, och var tydlig med att den klarar samma saker men med sämre grafik. Det vore nåt.


signatur
12
Skriv svar