Medlem

Full pott av Gamereactor och en stabil 4/5 här, så ett köp blir det så småningom. 🥰

Medlem
Skrivet av CARTMAN:

"Why is Alan Wake 2 digital only?
https://en.as.com/meristation/news/the-reason-why-alan-wake-2...

This is a case that Remedy Entertainment has already resolved since May of this year, when more details about this new release were given. At the time, the reasoning was simple, according to their Frequently Asked Questions page: “There are many reasons for this. For one, a large number of have shifted to digital only. You can buy a Sony PlayStation 5 without a disc drive and Microsoft’s Xbox Series S is a digital only console. It is not uncommon to release modern games as digital-only.”

Furthermore, another justification they give is the price, keeping it a bit lower than what is becoming the norm in the current generation consoles and keeping the price low on PC: “Secondly, not releasing a disc helps keep the price of the game at $59.99 / €59.99 and the PC version at $49.99 / €49.99.”

Finally, Remedy ends by explaining that they don’t want the disk to be just a key to a download: “Finally, we did not want to ship a disc product and have it require a download for the game — we do not think this would make for a great experience either.”

Asch då. Fördelen med skiva är ju att de faller i pris mycket mer. Köpte precis Cyberpunk 2077 för 249 kr. Eftersom det är PS4-versionen och spelet dessutom är helt omgjort blir det ju bara en "nyckel" för att ladda ner spelet på PS5. Jag förstår verkligen inte vad de menar när de säger att det inte skulle vara en bra upplevelse?

Medlem

Gamespot ger Alan Wake 2 betyget 10/10, och det delar dom inte ut ofta

Medlem

Ska @Wakkaah streama det här i helgen? Eller minns jag fel? Jag är säker på att jag läst det nånstans.. 😃

Medlem

Synd att det inte finns till PC. Och nej, Epic Games Launcher räknas inte.

Medlem
Skrivet av neetodesu:

Synd att det inte finns till PC. Och nej, Epic Games Launcher räknas inte.

Varför skulle det inte räknas? Är ju minst lika tillgängligt på PC för det. Och Föredrar du tjänster som tar ett högre avgift innan utvecklarna får pengarna som Steam?

Medlem
Skrivet av gundemannen:

Varför skulle det inte räknas? Är ju minst lika tillgängligt på PC för det. Och Föredrar du tjänster som tar ett högre avgift innan utvecklarna får pengarna som Steam?

Ja.

Medlem

Förbokat. Ska spela så fort chans ges (förhoppningsvis i helgen!)


signatur

Processor: Intel Core i7 14700k
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

Medlem

TIPS!
Om man inte har spelat Alan Wake, så finns remaster-versionen på Xbox Store för 89 kr jämfört med billigaste priset på Prisjakt för 217 kr!

Medlem

Hur ofta lira man som Alan vs den andre?


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Skribent
Skrivet av Ronzem:

Såg fram emot detta men någon har bestämt att spelet inte ska släppas på Steam så det blev tyvärr inget.

Epic Games gick in tidigt och finansierade flera av Remedys kommande spel, när utvecklingen av Alan Wake 2 knappt hade startat. Affären skrev mars 2020, så vill man spela Remedy-spel är det konsol eller Epic Games Launcher som gäller. Jag blir inte förvånad om det kommer ligga som Epic-exklusivt ett väldigt långt tag framöver. En sådan här affär är ju en stor skillnad mot att gå in med engångssumma för att få spelet till sin butik exklusivt i typ 6 månader.

https://investors.remedygames.com/announcements/remedy-entert...

Medlem
Skrivet av Shadee:

Epic Games gick in tidigt och finansierade flera av Remedys kommande spel, när utvecklingen av Alan Wake 2 knappt hade startat. Affären skrev mars 2020, så vill man spela Remedy-spel är det konsol eller Epic Games Launcher som gäller. Jag blir inte förvånad om det kommer ligga som Epic-exklusivt ett väldigt långt tag framöver. En sådan här affär är ju en stor skillnad mot att gå in med engångssumma för att få spelet till sin butik exklusivt i typ 6 månader.

https://investors.remedygames.com/announcements/remedy-entert...

Precis, gillar själv inte Epic pga deras tidigare bravader men rätt ska vara rätt. Helt okej att hålla det exklusivt under dessa omständigheter.

Medlem

Jäklar va snyggt det är på ps5, ögon godis rakt igenom. Kanske årets snyggaste spel. Hoppas på en spel tid på 20tim + som resident evil 4 remake att klara ut

Skribent
Skrivet av BeardedRobot:

Precis, gillar själv inte Epic pga deras tidigare bravader men rätt ska vara rätt. Helt okej att hålla det exklusivt under dessa omständigheter.

Mm, håller med. Kommer inte ihåg exakt, men någonstans när affären gjordes så nämnde Remedy vilket lättnad det var att få finansiering för spelet (samt kommande ej namngivna spel) i så tidigt skede. De släppte en "shoutout" till Epic nu idag också, så det ser ut som Remedy är nöjda med upplägget i alla fall.

https://www.purexbox.com/news/2023/10/remedy-dev-thanks-epic-...

Medlem

Flickvännen älskar skräckspel, så detta blir ju bara att ta och bocka av någon dag. Vi tar oss igenom Resident Evil 4 remake först just nu, sen Dead Space känns som en utmärkt titel på PS5:an nu när man även sitter med en oled-tv. Känns som hela nästa år redan uppbokat för bra skräckspel.

Medlem
Skrivet av Shadee:

Epic Games gick in tidigt och finansierade flera av Remedys kommande spel, när utvecklingen av Alan Wake 2 knappt hade startat. Affären skrev mars 2020, så vill man spela Remedy-spel är det konsol eller Epic Games Launcher som gäller. Jag blir inte förvånad om det kommer ligga som Epic-exklusivt ett väldigt långt tag framöver. En sådan här affär är ju en stor skillnad mot att gå in med engångssumma för att få spelet till sin butik exklusivt i typ 6 månader.

https://investors.remedygames.com/announcements/remedy-entert...

Men jag är tråkig och köper endast mina spel på Steam då jag gillar samla achivements och hålla statistik.

Skribent
Skrivet av Ronzem:

Men jag är tråkig och köper endast mina spel på Steam då jag gillar samla achivements och hålla statistik.

Yes, och det är helt ok Jag ville bara ge lite kontext till varför det endast finns på Epic till PC.

Avstängd

Vissa har råkat ut för en spelförstörande bugg som gör att man inte kan ta sig vidare precis innan slutet. Hoppas det patchas bort för det är fasiken inte kul.

Medlem

Velar om jag ska spela det på pc eller ps5 🥴 vill ha 60 fps 1440p åtminstone men är osäker om ett Rx 6800 fixar det 🤔

Moderator | Testpilot
Skrivet av Kavakava83:

Velar om jag ska spela det på pc eller ps5 🥴 vill ha 60 fps 1440p åtminstone men är osäker om ett Rx 6800 fixar det 🤔

Det är inte alls bökigt att få återbetalning på Epic. Är du mer sugen på PC egentligen så testa och se hur det rullar på


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av meanh:

Här finns både 3060 och 3070 testat i diverse upplösningar och inställningar, kanske kan hjälpa en smula:

https://www.youtube.com/watch?v=kMHxkrABRNs&ab_channel=Daniel...

Toppen, tack! Verkar som att Remedy tog det säkra före det osäkra med systemkraven, de verkar indikera minimum FPS och inte genomsnittet. Då blir det PC så får man köra en refund om det visar sig vara ospelbart.

Medlem

Måste säga att typsnittet på undertexterna var behagligt. Brukar annars kunna se lite för HUD-speligt ut.

Redaktör
Skrivet av JohannaBjärred:

Vissa har råkat ut för en spelförstörande bugg som gör att man inte kan ta sig vidare precis innan slutet. Hoppas det patchas bort för det är fasiken inte kul.

Den ska redan vara fixad.


signatur
FM-guru
F.d. Sisyr

Kom hem lite senare än befarat (krogbranschen är som den är), men nu är det dags att besvara! Ber om ursäkt om jag missar någon. Feel free att fråga igen.

Skrivet av Deli:

Hur långt ca är spelet?

Det tog mig ca 18 timmar att klara. Utvecklarna har pratat om ca 20 timmar, och det kan nog stämma rätt bra.

Skrivet av robindinfan:

Kan man spela detta om man inte kört första tänker mest om det är någon story del som man missar

Det går bra att spela utan att ha spelat ettan, men det ger ett tydligt mervärde att ha spelat ettan. Ett tips är att kika på Sam Lakes genomgång av ettan, ämnad för de som vill spela tvåan men kanske inte lirat originalet (eller har glömt det mesta);

Skrivet av Ftmch:

Hur var prestandan med burken ni recenserade med? Har liknande specs så det vore intressant att veta om det flyter på bra och på ungefär vilka inställningar.

Lite tråkigt att gameplayet inte är så spännande när jag tyckte att just det var riktigt bra gameplay i Control, å andra sidan var stämningen och storyn det som jag gillade bäst med både Control och ursprungliga Alan Wake så jag kommer nog vara rätt nöjd ändå. Förutom att notan för alla vuxenblöjor kommer bli skyhög då jag är väldigt känslig för skräckspel, nåja.

Det funkade utmärkt prestandamässigt. Jag har inte följt diskussionen kring hårdvarukraven och blir nu såhär i efterhand lite förvånad över hur hårda de rekommenderade kraven var. Jag fick utmärkt prestanda under min tid, och min rigg är trots allt inte en monsterrigg. Spelade med mer eller mindre allt på high.

Skrivet av Svampbob Trekant:

Låter ballt!
Mini oro har varit att det kanske är lite för "spejsat", tänker på platsen med det opåhittiga namnet The dark place. Om den saknar koppling till verkligheten och att det då känns lite meningslöst. Undrar väl ja/nej om det är MER till Alans story än att bara ta sig därifrån?

The Dark Space är ändå intrikat kopplat till verkligheten, liksom Alans story. Men Alans del handlar till 90% om att ta sig ut ur The Dark Space, så är det.

Skrivet av Zoobaru:

Härligt med så högt betyg! Men ingen kommentar om prestandan trots allt förhandssnack om "monsterkrav". Kan man förmoda att det är helt okej optimerat med tanke på att det är testat på ett 3070? Sitter och funderar på om jag ska lira på PS5 eller på PC med mitt 3060 Ti, känns som ett tufft val.

Som jag skrev till Ftmch så upplevde jag inte titeln som särskilt krävande. Den känns lika väloptimerad som Remedys tidigare alster.

Skrivet av ElyziuM:

DF är bäst!
Inväntar alltid deras recension innan jag köper ett spel.
Vill inte ha stutters eller en dålig port.
T.ex nya dead space är väl fortfarande katastrof på PC som dom inte rekommenderar fast det patchat.

Alan Wake II är ju ett måste på PC med RT.
Lite besviken på FZs recension att det inte nämner mer hur det flyter på för dom.
Dock inget jag förväntar mig av FZ men vore ju trevligt att se.

Vid sidan om buggar flöt spelet kanon! Jag kan inte svara för andra recensenter, men om du läser en recension av mig och det inte står något om prestandan så kan du anta att det flöt som det ska. Det är en grundförutsättning för mig - hackar prestandan så ryter jag till därefter!

Medlem

Tack för recensionen! Även om jag inte läste den, enbart betyget, undviker info/spoilers, sorry/not sorry! ;P Får återkomma efteråt.

Fina betyg nästintill överallt! Äntligen är det snart dags! Ingen preload på PC av någon anledning, men men.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem
Skrivet av mondo:

Hdr på pc? Och fungerar den i så fall som man förväntar sig att den ska göra?
Med tanke på hur fantastiskt fin hdr Control har så hoppas jag på det bästa, men är det något jag har lärt mig på sista tiden så är det att inte ta något för givet när det kommer till pc-släpp. Tyvärr.

Skrivet av Mikael Berg:

Kom hem lite senare än befarat (krogbranschen är som den är), men nu är det dags att besvara! Ber om ursäkt om jag missar någon. Feel free att fråga igen.

Säå. Hur är hdr?

Moderator
Skrivet av Bennii:

Ska @Wakkaah streama det här i helgen? Eller minns jag fel? Jag är säker på att jag läst det nånstans.. 😃

Det stämmer! Lördag 20:00!

Medlem

är det någon som vet hur snabbt refund sker på Epic, sitter på gränsfall av Hårdvara och har lust att köpa för att testa ifall det flyter på min burk, men vill inte göra det ifall det är 2 veckor tid innan refund är tillbaka.

Medlem

Hur upplever ni som spelar att actionscenerna håller, jämfört med 1:an och Control? Köpte Alan Wake när det kom, men det blev liggandes efter bara ett par timmar så jag spelade faktiskt klart det först nu när remaken kom. Det känns helt klart gammalt, striderna vill man ju med ett fåtal undantag mest bara slippa. Blev glatt överraskad av Control när det kom där det faktiskt är roliga strider. Alan Wake 2 verkar på recensionerna vara ett steg tillbaka?

Medlem
Skrivet av BeardedRobot:

Precis, gillar själv inte Epic pga deras tidigare bravader men rätt ska vara rätt. Helt okej att hålla det exklusivt under dessa omständigheter.

Skrivet av Shadee:

Mm, håller med. Kommer inte ihåg exakt, men någonstans när affären gjordes så nämnde Remedy vilket lättnad det var att få finansiering för spelet (samt kommande ej namngivna spel) i så tidigt skede. De släppte en "shoutout" till Epic nu idag också, så det ser ut som Remedy är nöjda med upplägget i alla fall.

https://www.purexbox.com/news/2023/10/remedy-dev-thanks-epic-...

Detta är 100% rätt. De har finansierat spelet så och således har de rätt till "utsläppsrätten". Ett spel som Alan Wake förtjänade en uppföljare; Underbart spel.

Jag är själv väldigt nöjd efter att ha läst recensionen här på FZ; Det enda minus jag brydde mig om var "Spelmekanik är alltjämt en akilleshäl". Hela recensionen skrek till mig; "mycket fint att titta på, bra story, men enformigt gameplay". Jag hade funderingar på att köpa det till sambons PS5 (priset är ju lågt för denna typ av titel, om det jag läste stämmer), men iom att spelet verkar vara en salig blandning mellan "real action movies", "cinematics" och "gameplay" så hittade jag en ÄN billigare variant:

--- "Youtube's Let's play creators"

Så blir att poppa lite popcorn och hoppas någon med bra dator kör igenom spelet

Skriv svar