Fiendeskeppen i Starfield var för smarta, behövde göras "riktigt dumma"

Skribent
Skrivet av Maysay:

Skulle gärna vilja veta spel som har bra AI. Hör alltid folk klaga på AI:n men har aldrig sett exempel på vad de jämför med.

Spela SWAT 3. Ai:n på poliskollegorna där är fantastisk. Du kan ge dem order om att säkra ett rum och de går in med rätt polistaktik och tittar även i garderober och dylikt medan de andra ai-kollegorna täcker etc. De klarar också att du ger dem order att "breach bang and clear", då bryter en upp dörren medan en står och väntar med en flashbang, slänger in den och sen stormar alla rummet och täcker alla vinklar.

Du kan till och med sätta så att en AI är element leader och den klarar av att ge order till sina kollegor så de kan klara banorna. Sätter du dig själv som en i truppen så kommer den även ge dig order efter rätt polistaktik.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Tror inte på ett ord som kommer ur Todds mun. Han är precis som Molenyeux kriminellt bra på att snacka.

eld
Medlem
Skrivet av Samus:

Tror inte på ett ord som kommer ur Todds mun. Han är precis som Molenyeux kriminellt bra på att snacka.

Vid det här laget så skulle han kunna säga att vatten är blött och folk kommer säga emot honom.

Det är ju standard att man brukar dumma ner ai for spels skull.

eld
Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Spela SWAT 3. Ai:n på poliskollegorna där är fantastisk. Du kan ge dem order om att säkra ett rum och de går in med rätt polistaktik och tittar även i garderober och dylikt medan de andra ai-kollegorna täcker etc. De klarar också att du ger dem order att "breach bang and clear", då bryter en upp dörren medan en står och väntar med en flashbang, slänger in den och sen stormar alla rummet och täcker alla vinklar.

Du kan till och med sätta så att en AI är element leader och den klarar av att ge order till sina kollegor så de kan klara banorna. Sätter du dig själv som en i truppen så kommer den även ge dig order efter rätt polistaktik.

Yep, scripting!

Tar vi en ai i starfield så måste den göra mycket mer, reagera på och navigera igenom dynamiska miljöer, objekt som har bytt plats, allt sådant.

Men det är absolut inte lika roligt, och känns inte lika realistiskt som något i swat-speleb där en realistisk känsla har scriptats in.

Skribent
Skrivet av eld:

Yep, scripting!

Tar vi en ai i starfield så måste den göra mycket mer, reagera på och navigera igenom dynamiska miljöer, objekt som har bytt plats, allt sådant.

Men det är absolut inte lika roligt, och känns inte lika realistiskt som något i swat-speleb där en realistisk känsla har scriptats in.

Fast AI:n i SWAT 3 agerade dynamiskt utifrån miljöerna. Fiender och civila bytte ju plats varje gång ett uppdrag kördes och körde du mot varandra med varsitt "lag" av AI-poliser så agerade ju AI:n dynamiskt utifrån hur det andra laget spelade. Poliserna fattade ju också när de skulle använda dödligt våld och när de inte skulle skjuta baserat på hur civila agerar etc.

Nu är det ju i en mindre mer instängd miljö än Starfield.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av eld:

Är det här ett problem med AI eller hitzones som ger fel information?

Måste vara tradigt att spela när hitboxarna är såpass hopplöst dåliga.

Medlem
Skrivet av eld:

Yep, scripting!

Tar vi en ai i starfield så måste den göra mycket mer, reagera på och navigera igenom dynamiska miljöer, objekt som har bytt plats, allt sådant.

Men det är absolut inte lika roligt, och känns inte lika realistiskt som något i swat-speleb där en realistisk känsla har scriptats in.

Ain måste inte göra så mycket mer. Men i swat och rainbow 6 liren så har du massor mer tid planera och mer tid på dig så du har råd med mer.
Skärpt ai.

Nu så känner jag mig inte direkt engagerad i Starfields rymdstrider. Svårare ai hade nog inte förändrat den saken men det känns ju bara bra få det överstökat fort så föredrar det som det är nu.

Men det är ju inte bara ain för rymdskeppet de fördummat. Kolla hur trasigt Stealth är. Där hade man gärna sett en förbättring.

Infanteriet brukar ju ofta va rörliga måltavlor så även här. De försöker ju flankera åtminstone och de tar skydd så inte sämre än gemena fps.

Medlem

Steg 1 i bra ai är att den ska reagera på vad som händer i spelvärlden, i starfield kan du stå i en stad och tömma ett magasin 3 cm från någons huvud utan reaktion.

Medlem

Många missuppfattningar i tråden om vad som utgör "smart AI" och intelligens överhuvudtaget.

Bara för att en soldat eller ett skepp är snabbt, koordinerat och träffsäkert är det inte uttryck för smart AI. 🫣

En spindel eller orm som blixtsnabbt och utan att missa övermannar sitt byte är inte särskilt intelligent för det.


signatur

Memento Mori

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Många missuppfattningar i tråden om vad som utgör "smart AI" och intelligens överhuvudtaget.

Bara för att en soldat eller ett skepp är snabbt, koordinerat och träffsäkert är det inte uttryck för smart AI. 🫣

En spindel eller orm som blixtsnabbt och utan att missa övermannar sitt byte är inte särskilt intelligent för det.

Är det någon som sagt detta?

12
Skriv svar