Dokument avslöjar: ny Xbox Series X-design + ny kontroll 2024

Medlem
Skrivet av Algustafa:

Nu var det ju inte mig du skrev till men Microsoft och Sony skulle knappast lobba så hårt för sina prenumerationstjänster som de gör ifall det inte innebar högre intäkter för dem och det finns flera skäl till varför det ur konsumentsynvinkel är högst negativt att tv-spelsmarknaden förvandlas ännu mer till ett oligopol där <5 jättebolag sitter med inhängnade marknadsplatser och dikterar alla villkor. Det är kanske inte lurendrejeri men det är både fult och destruktivt.

Att Sony skulle lobba hårt för deras prenumationstjänst är inte sant, så som Gamepass är för Xbox. De vägrar t.ex. att släppa sina exklusiva dag ett, och med all rätt, då det hade kannabilserat deras försäljning när deras spel säljer 10+miljoner exemplar som smör. Igår såg jag preliminära kostnader för dag ett spel på GP som hade läckt ut, upp emot 300 milj $ för vissa spel...ett gammal spel som GTA5 skulle kosta 15 milj$/månad. Sony är inte beroende av deras prenumerationstjänst, utan ser intäkterna, och nu de höjda priserna därifrån som en bonus för äldre spel och betraktar tjänsten som nr 2, jämfört med nr 1 för Xbox.

På Xbox handlar allt om Gamepass och reklam överallt, även på hemskärmen, trots att man har GPU. De har lagt alla sina ägg i en korg, medan Sony har äggen i olika korgar samtidigt som de säljer konsoler i rekord. Igår kom det t.ex. fram att Phil hade sagt till FTC, att de måste få köpa ActiBlizz, för att kunna nå sina mål på 100 miljoner gp-medlemmar/cloud år 26-27, om inte, så skulle risken vara att de skulle "go out of business". Visst, han kanske spelade dramatiskt med det utspelet, men finns kanske någon sanning i det?

Medlem
Skrivet av Bullen86:

På Xbox handlar allt om Gamepass och reklam överallt, även på hemskärmen, trots att man har GPU. De har lagt alla sina ägg i en korg, medan Sony har äggen i olika korgar samtidigt som de säljer konsoler i rekord. Igår kom det t.ex. fram att Phil hade sagt till FTC, att de måste få köpa ActiBlizz, för att kunna nå sina mål på 100 miljoner gp-medlemmar/cloud år 26-27, om inte, så skulle risken vara att de skulle "go out of business". Visst, han kanske spelade dramatiskt med det utspelet, men finns kanske någon sanning i det?

Det rapporteras om hans uttalande om att de slutar skapa konsoler om de inte når tillräckliga resultat, men jag tror det är bs utan minsta sanninngshalt. Han försöker blott utmåla sig som underdog ("vi förlorar konsolkriget") för att kunna få igenom ABK-affären - vilket jag visserligen tycker är delvis bra strategi, för de behöver fler utvecklare för att konkurrera mot såväl Sony och Nintendo, men med tanke på att de redan håller på att utveckla en ny konsol (som vi visserligen inte skulle veta om redan) som förväntas släppas 2028 kommer de ha kommit så långt året innan att det är helt orimligt att dess släpp dras in bara för att de inte nått ett visst antal Game Pass-prenumeranter. Det finns nog inte riktigt på kartan. Att säga det ger dem visserligen en vinkel, men tar också en risk i att visa sig alltför svaga och patetiska. Kan det avskräcka investerare och aktieägare - eller lugnas de bakom stängda dörrar där de försäkras om att allt bara är ett spel för galleriet? Kanske. Antagligen. Men de tycks inte sky några medel för att nå dessa siffror - som att tvinga in oss konsumenter in i prenumerationen genom att ta bort skivläsaren (ungefär som Series S inte redan är "adorably all digital") och dessutom fasa ut modellen med skivläsare. Vilket oroar mig betydligt mer än att de plötsligt skulle försvinna från marknaden.

Medlem
Skrivet av Detekt:

Men satan vad dyra Series X blivit! Över 7 000 hos alla.

Välkommen till svenska-skitkronan-plus-massa-hittepå-skatter-och-annat-skit-Sverige! 😁

Medlem
Skrivet av Gertzy:

https://youtu.be/MKvuUafC3zQ

Men de tycks inte sky några medel för att nå dessa siffror - som att tvinga in oss konsumenter in i prenumerationen genom att ta bort skivläsaren (ungefär som Series S inte redan är "adorably all digital") och dessutom fasa ut modellen med skivläsare. Vilket oroar mig betydligt mer än att de plötsligt skulle försvinna från marknaden.

Ja, det håller jag med om. Att börja fasa bort skivläsaren redan så här tidigt och under denna generation, är både idiotiskt och inget jag trodde skulle ske förrän kanske nästa generation. Fördelningen mellan Series S och X förvånade mig mest, då jag trodde siffrorna skulle vara närmre, säg 60-40% fördel Series S, men 75%, holy moly! Hos Sony är siffrorna precis tvärtemot, ca 20-25% som har den digitala, och de kommer fortfarande satsa på en alternativ lösning med skivläsaren förmodligen pga statistiken.

Kommer inte ihåg om det var du som länkade Destins video, men deras andra informationsruta inför den digitala versionen var ju komisk, vem säger eller tänker så ens haha?

Sedan säger Phil att saker och ting har förändras sedan läckan, har lite svårt att se det, men förhoppningsvis kan de kanske hitta en lösning, som en avtagbar skivläsare? De har ett år på sig. Annars finns risken att de får mycket skit (kritiken på Reddit har däremot varit rätt mild hittills).

Medlem
Skrivet av Bullen86:

Ja, det håller jag med om. Att börja fasa bort skivläsaren redan så här tidigt och under denna generation, är både idiotiskt och inget jag trodde skulle ske förrän kanske nästa generation. Fördelningen mellan Series S och X förvånade mig mest, då jag trodde siffrorna skulle vara närmre, säg 60-40% fördel Series S, men 75%, holy moly! Hos Sony är siffrorna precis tvärtemot, ca 20-25% som har den digitala, och de kommer fortfarande satsa på en alternativ lösning med skivläsaren förmodligen pga statistiken.

Kommer inte ihåg om det var du som länkade Destins video, men deras andra informationsruta inför den digitala versionen var ju komisk, vem säger eller tänker så ens haha?

Sedan säger Phil att saker och ting har förändras sedan läckan, har lite svårt att se det, men förhoppningsvis kan de kanske hitta en lösning, som en avtagbar skivläsare? De har ett år på sig. Annars finns risken att de får mycket skit (kritiken på Reddit har däremot varit rätt mild hittills).

Undra om siffrorna varit samma om tillgång varit bra från start. Vi köpte exempelvis ps5 med skivläsare då den digitala inte fanns tillgänglig och vi "vann" sånt där elgigantenlotteri om rätt att köpa en vid releasen.

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Undra om siffrorna varit samma om tillgång varit bra från start. Vi köpte exempelvis ps5 med skivläsare då den digitala inte fanns tillgänglig och vi "vann" sånt där elgigantenlotteri om rätt att köpa en vid releasen.

Ja, det är många frågor och faktorer som spelar roll. Saker och ting kunde ha sett annorlunda ut. Min var ju försenad med tre månader och minns hur jag var irriterad haha, tills jag hörde hur vissa hade fått vänta minst sex månader till.

En annan fråga hade varit om Series S hade haft samma prestanda som X, men utan skivläsare och 1000 kr billigare, hur landskapet skulle ha sett ut då? Tror vi hade sett mycket mer jämnare siffror, eller likt PS5 siffrorna, mellan standard och digital.

Medlem
Skrivet av Bullen86:

Haha. Jag är alldeles lugn och tycker det är väldigt lustigt hur endimensionell du är, som ständigt hävdar att jag/folk är lurade, och att du t.o.m tror att jag spenderar mer pengar än vad någon med skivläsare gör. Vad en kund sedan gör med sina pengar är upp till var och en, vill dem ha det på kredit så varsågod, sluta döma dem.

Jag jobbar i varuhus med relativt höga priser, och krediter med utan ränta, är en del av mitt jobb. Vi informerar kunderna om exakt hur mycket extra de kommer få betala, ca 780 kr för ett år och det dubbla för 2 år, med 0% ränta. Om kunden nu är fullt medveten om priset och godkänner det, hur i helvete kan de känna sig bedragna i efterhand när de får exakt samma produkt som någon som betalar med kort? Jag har aldrig nånsin under alla år fått en arg kund som känt sig bedragen för sitt kreditköp, då de har fått rätt info från början. Det är här din logik totalt fallerar, samma sak med konsol exemplet tidigare, mellan att ha ett alternativ mellan skivläsare och utan. Jag har aldrig hävdat att skivläsare är dåligt och inte ska finnas, men så som du skriver om mig, så låter det som om du tycker att jag är svag och hjärntvättad för ett val jag gjorde aktivt efter mitt egna behov. Jag dömer inte dig för dina val, så återigen sluta döma och diktera mig.

Låt oss säga så här för att du kanske ska fatta, ( har svårt att tro det). Jag har inte behövt köpa spel på flera år pga Gamepass/PS+premium, har jag köpt, så har jag max betalat 200 kr för spelen. Jag betalade 1700 kr för fem års PS+Premium, och 1500 kr för tre års GP, = ca 840 kr/året för båda tjänsterna, vilket motsvarar ett digitalt spel. Jag har redan spelat ihop dem summorna/värdet, så allt annat är bonus framöver. Min backlogg är så stor att jag inte längre bryr mig om reor som innan. Jag har även 20% extra rabatt från Gifted på alla mina köp på PSN. I slutändan så slår jag vad om att jag spenderar betydligt mindre pengar än vad du gör med din skivläsare/år.

Så återigen, jag är inte lurad över någon marknadsföring, hur många gånger du än tjatar om det. Detta är det sista jag skriver till dig om detta ämne, då du låter som en trasig skiva med samma argument, som helt vägrar ta till dig att mina behov är annorlunda från dina.

Mycket utfyllnad för att du skulle få häva ur dig några osakliga personangrepp. Du behöver förstås inte hålla med mig, men slopa förolämpningarna. Sen dömde jag inte några kunder ens, jag skrev kritik mot företag som försöker pracka på folk onödiga krediter. Affärsmodellen med kreditfinansiering går ut på att ett antal av kunderna inte kommer göra sina avbetalningar som tänkt eller betala inom den räntefria perioden, alltså ett system uppbyggt för att vara ofördelaktigt för kunder. Absolut frivilligt är det, själva sättet det marknadsförs på skulle jag nog räkna som i bästa fall bedrägligt.

Skrivet av Sphere of No Form:

Om jag läser detta rätt så kommer Starkville (nuvarande XBSX) fasas ut till förmån för Brooklin (nya XBSX). EOL = End Of Life.
Samma med nya Series S (Ellewood).

https://i.imgur.com/nED6bMM.png

Skulle inte förvåna mig alls om de passar på att försöka fasa ut modellen med skivläsaren när de lanserar refreshen. De var ju ganska tidigt ute med att både försöka stympa begagnathandeln/fysiska spelmediet och få total kontroll över konsumenternas spel genom always online för box One, vilket de då tack och lov fick backa från. Men de kommer nog försöka igen med att införa konsumentfientliga linjen, men på ett mjukare sätt denna gång. Bättre så att säga att koka kräftorna långsamt

Medlem
Skrivet av Bullen86:

Ja, det håller jag med om. Att börja fasa bort skivläsaren redan så här tidigt och under denna generation, är både idiotiskt och inget jag trodde skulle ske förrän kanske nästa generation. Fördelningen mellan Series S och X förvånade mig mest, då jag trodde siffrorna skulle vara närmre, säg 60-40% fördel Series S, men 75%, holy moly! Hos Sony är siffrorna precis tvärtemot, ca 20-25% som har den digitala, och de kommer fortfarande satsa på en alternativ lösning med skivläsaren förmodligen pga statistiken.

Kommer inte ihåg om det var du som länkade Destins video, men deras andra informationsruta inför den digitala versionen var ju komisk, vem säger eller tänker så ens haha?

Sedan säger Phil att saker och ting har förändras sedan läckan, har lite svårt att se det, men förhoppningsvis kan de kanske hitta en lösning, som en avtagbar skivläsare? De har ett år på sig. Annars finns risken att de får mycket skit (kritiken på Reddit har däremot varit rätt mild hittills).

Oj, har Series S 75% av försäljningen? Inte konstigt de tror det är för att den är "all digital" då, men antar att mer för att den är billigare och ändå kan leverera spelupplevelser goda nog för de flesta. Precis som Nintendo ofta visar är det inte alltid det krämigaste som säljer bäst.

Hum, minns inte ens klippet tyvärr...

Tror det bara är "damage control" och att absolut ingenting har förändrats... mer än att de kommit lite längre under året med sina planer, men jag tror inte de förändrats speciellt mycket. Och ingenting i läckan visade på en extern skivläsare tyvärr så det verkar vara önsketänkande hos oss som vill tro det (mig inkluderad, jag säger det inte på något negativt sätt). De har visat upp kontroller och både mus och tangentbord så hade de planer på en sådan hade det nog funnits med. Men visst, det kan ju vara någonting som tillkommit under året och att det är en sån sak som förändrats, men tvekar starkt på det tyvärr...

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Oj, har Series S 75% av försäljningen? Inte konstigt de tror det är för att den är "all digital" då, men antar att mer för att den är billigare och ändå kan leverera spelupplevelser goda nog för de flesta. Precis som Nintendo ofta visar är det inte alltid det krämigaste som säljer bäst.

Hum, minns inte ens klippet tyvärr...

Tror det bara är "damage control" och att absolut ingenting har förändrats... mer än att de kommit lite längre under året med sina planer, men jag tror inte de förändrats speciellt mycket. Och ingenting i läckan visade på en extern skivläsare tyvärr så det verkar vara önsketänkande hos oss som vill tro det (mig inkluderad, jag säger det inte på något negativt sätt). De har visat upp kontroller och både mus och tangentbord så hade de planer på en sådan hade det nog funnits med. Men visst, det kan ju vara någonting som tillkommit under året och att det är en sån sak som förändrats, men tvekar starkt på det tyvärr...

Ja, det var fram till maj(?) 2022 Sedan stod det att de förväntade sig att den siffran skulle ner till ca 63-64%. Tror det var när Series X hade problem med produktionen. Många har ju uppgraderat sig från S, likt mig, så siffran idag kan ju vara allt jämnare.

Satt och tittade på en intressant Ign podcast, med bl.a. Ryan och Destin, och de är rätt säkra på att fysiskt kommer försvinna om några år, då den fysiska andelen har krymt till ca 20%, de benämnde det som en väldigt nichad grupp numera, för åtta år sedan var siffran 40%. Nästa Xbox konsol som väntas lanseras 2028, verkar vara någon sorts hypridmaskin, med cloud/digital, men inget om någon skivläsare.

I nuläget så känns det som om MS, med den nu kommande digitala, sakta förbereder folket inför en heldigital konsol 2028 (om inte planerna har ändrats).

Medlem
Skrivet av Bullen86:

Ja, det var fram till maj(?) 2022 Sedan stod det att de förväntade sig att den siffran skulle ner till ca 63-64%. Tror det var när Series X hade problem med produktionen. Många har ju uppgraderat sig från S, likt mig, så siffran idag kan ju vara allt jämnare.

Satt och tittade på en intressant Ign podcast, med bl.a. Ryan och Destin, och de är rätt säkra på att fysiskt kommer försvinna om några år, då den fysiska andelen har krymt till ca 20%, de benämnde det som en väldigt nichad grupp numera, för åtta år sedan var siffran 40%. Nästa Xbox konsol som väntas lanseras 2028, verkar vara någon sorts hypridmaskin, med cloud/digital, men inget om någon skivläsare.

I nuläget så känns det som om MS, med den nu kommande digitala, sakta förbereder folket inför en heldigital konsol 2028 (om inte planerna har ändrats).

Aha, så det berodde mycket på att X var svårare att få tag på? Förklarar ju en del. Googlar nu och det verkar ha jämnat ut sig något:

"IGN reports that one of the leaked documents shows that Series S accounted for 74.8% of sales, with Series X making up 25.1%, at least in the relatively early days of the platform's lifecycle. This information is accurate as of early 2022, but the mix has shifted significantly since then, it seems. Circana analyst Mat Piscatella said on Twitter/X that Series S makes up "a bit more than half" of total sales of new Xbox consoles in the US."

Sorgligt, men vi är väl för få som bryr oss om fysisk media för att storbolagen fortfarande ska anpassa sig efter oss. Vi är väl bara gamla bakåtsträvare i deras ögon. Och till viss del kan jag förstå dem, det går ju inte att stånga huvudet i väggen och anpassa sig till gamla normer "bara för att" utan att kunna försvara det ekonomiskt. Men å andra sidan så kostar det ju inte så mycket att "kasta in" en skivläsare så det borde göras alternativ så länge som möjligt. Men så verkar det ju som att Xbox rör sig mot molnet så då är det ju rätt naturligt att det försvinner. Så förhoppningsvis fortsätter Sony med det längre så det finns ett alternativ hos dem i alla fall. Och de verkar ju fortfarande sälja enstaka titlar i större mån och även fysiskt så där finns ju hopp. Tror jag.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Aha, så det berodde mycket på att X var svårare att få tag på? Förklarar ju en del. Googlar nu och det verkar ha jämnat ut sig något:

"IGN reports that one of the leaked documents shows that Series S accounted for 74.8% of sales, with Series X making up 25.1%, at least in the relatively early days of the platform's lifecycle. This information is accurate as of early 2022, but the mix has shifted significantly since then, it seems. Circana analyst Mat Piscatella said on Twitter/X that Series S makes up "a bit more than half" of total sales of new Xbox consoles in the US."

Sorgligt, men vi är väl för få som bryr oss om fysisk media för att storbolagen fortfarande ska anpassa sig efter oss. Vi är väl bara gamla bakåtsträvare i deras ögon. Och till viss del kan jag förstå dem, det går ju inte att stånga huvudet i väggen och anpassa sig till gamla normer "bara för att" utan att kunna försvara det ekonomiskt. Men å andra sidan så kostar det ju inte så mycket att "kasta in" en skivläsare så det borde göras alternativ så länge som möjligt. Men så verkar det ju som att Xbox rör sig mot molnet så då är det ju rätt naturligt att det försvinner. Så förhoppningsvis fortsätter Sony med det längre så det finns ett alternativ hos dem i alla fall. Och de verkar ju fortfarande sälja enstaka titlar i större mån och även fysiskt så där finns ju hopp. Tror jag.

Är Sony smarta nu, så bör de avvakta och se reaktionen från folket när den digitala officiellt visas upp. Visar det sig att det ej finns någon avtagbar skivläsare och reaktionerna blir starka, så bör Sony göra allt för fortsätta med en åtminstone alternativ skivläsaren in i nästa generation och automatisk se ut som "the good guys".

Denna enorma läcka är ett riktigt bakslag för MS, då alla och speciellt Sony, vet vad MS siktar på till nästa generation, sedan kan ju saker fortfarande revideras under 4-5 åren tills lansering sker.

Medlem
Skrivet av Bullen86:

Är Sony smarta nu, så bör de avvakta och se reaktionen från folket när den digitala officiellt visas upp. Visar det sig att det ej finns någon avtagbar skivläsare och reaktionerna blir starka, så bör Sony göra allt för fortsätta med en åtminstone alternativ skivläsaren in i nästa generation och automatisk se ut som "the good guys".

Denna enorma läcka är ett riktigt bakslag för MS, då alla och speciellt Sony, vet vad MS siktar på till nästa generation, sedan kan ju saker fortfarande revideras under 4-5 åren tills lansering sker.

Haha ja, jag ser ytterligare ett öppet mål för Sony som kan göra efter Xbone-utannonseringen med always online och spel som inte går att låna ut till kompisarna och glira så det står härliga till! Gör de det och erbjuder åtminstone ett alternativ med skivspelare (som denna generation) har de en kund i mig. Då kör jag Sony + Nintendo. Sen kanske de skärper sig längre fram (som med One X) men det får ju visa sig. Precis som hur de anpassar sig efter denna backlashen får göra.

Skriv svar