Euro = blir ett helvete 👎

Medlem
Euro = blir ett helvete 👎

Exakt 4 euro Àr 47 kr och 61 öre. Exakt 3 euro Àr 35 kr och 71 öre. ????? Hur i helvete ska man lÀra sig euro????
Det pratas om att euro skite kan bli verklighet snart hĂ€r i sverige. 2003 gjordes en folk omröstning om euron och det blev ned röstat dĂ„ phhuu!! Nu sĂ€ger dom att det inte ska bli en folk omröstningđŸ€ź Dom ska bara göra verklighet av det👎đŸ‘č

Jag kommer fĂ„ stĂ„ och omvandla varje matvara och varje pryl frĂ„n euro till svenska kronor en och en i affĂ€rerna med mobilen sĂ„ man fattar vad allt kostar😡Kommer ta mycket lĂ€ngre tid att handla☠

Neeej man fÄr verkligen hoppas det inte blir verklighet med euro hÀr i Sverige.

Medlem

Vem sÀger vad?


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Va?? Hur menar du nu? Varför skulle du vilja göra det?

Medlem

Mam vÀnjer sig snabbt.
Med det sagt vet jag inte om jag vill att vi ska ha euro i sverige.

Intressant fakta sverige sÀger man evro och hör ippe i norr sÀger vi eurÄ eller jorÄ


signatur

🇾đŸ‡Ș VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Geeks Gaming

Va? Är det tidig lördag idag eller har jag missat nĂ„got extremt viktigt? 😂

Medlem

Fast varför ska du konvertera nĂ€r du stĂ„r i mataffĂ€ren, om vi skulle byta? DĂ„ Ă€r ju Ă€ven din lön i euro och samma med det som redan finns pĂ„ ditt konto. Vid eventuellt byte finns inte kronan lĂ€ngre. Än sĂ„ lĂ€nge Ă€r det dessutom bara spekulationer.

It's not a lake, it's an ocean

Jag röstade nej 2003 och skulle röstade likadant i dag. Fördelarna med att behÄlla kronan övervÀger fortfarande.

Jag tror inte det blir en ny folkomröstning. Om vi fÄr euro (formellt har vi vÀl som jag förstÄr det bara ett undantag) lÀr det bli genom ett riksdagsbeslut nÀr det finns en majoritet för det.

Med detta sagt... förstÄr jag inte riktigt trÄdens syfte.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Om vi inför Euro i Sverige sÄ tror jag inte man kommer stÄ och rÀkna om till kronor speciellt lÀnge. Kanske precis i början.

Det intressanta Àr ju inte vad en vara skulle kostat i kronor, utan vad den kostar i förhÄllande till andra alternativ. Det Àr ointressant att veta att kaffet för en mÄnad sen kostade 65kr, men det Àr intressant att se att det jÀmförbara alternativet Àr 1,5 euro billigare.

Medlem
Skrivet av Soulless:

Vem sÀger vad?

Olika politiker gubbar. Reinfeldt och carl bildt lĂ€ste jag en liten tid sen tillbaka sa det och nyss lĂ€ste jag att göran Persson Ă€r övertygad att sverige kommer införa euro. Utan folk omröstning 👎
Och dom Àr ju inte ens i regeringen och ÀndÄ babblar dom om att vi kommer fÄ euro??

brrap brrap pew pew
Skrivet av Guld:

Olika politiker gubbar. Reinfeldt och carl bildt lĂ€ste jag en liten tid sen tillbaka sa det och nyss lĂ€ste jag att göran Persson Ă€r övertygad att sverige kommer införa euro. Utan folk omröstning 👎
Och dom Àr ju inte ens i regeringen och ÀndÄ babblar dom om att vi kommer fÄ euro??

Oavsett vad jag personligen tycker eller inte sÄ fÄr jag ju ÀndÄ ge gubbarna det - tar man ett steg tillbaka och tÀnker pÄ lilla Sverige med sin egna valuta i framtiden sÄ har jag vÀldigt svÄrt att se det fortsÀtta sÄ. Det kÀnns helt klart oundvikligt att vi kommer byta till euro, nÄgon gÄng. NÀr detta Àr, det har jag ingen aning om. Men det kommer ju ske.


signatur

Det var en ko pÄ en Àng, och det var kon som var poÀngen

Skrivet av Guld:

Exakt 4 euro Àr 47 kr och 61 öre. Exakt 3 euro Àr 35 kr och 71 öre. ????? Hur i helvete ska man lÀra sig euro????
Det pratas om att euro skite kan bli verklighet snart hĂ€r i sverige. 2003 gjordes en folk omröstning om euron och det blev ned röstat dĂ„ phhuu!! Nu sĂ€ger dom att det inte ska bli en folk omröstningđŸ€ź Dom ska bara göra verklighet av det👎đŸ‘č

Jag kommer fĂ„ stĂ„ och omvandla varje matvara och varje pryl frĂ„n euro till svenska kronor en och en i affĂ€rerna med mobilen sĂ„ man fattar vad allt kostar😡Kommer ta mycket lĂ€ngre tid att handla☠

Neeej man fÄr verkligen hoppas det inte blir verklighet med euro hÀr i Sverige.

Fast det kommer inte att finnas nÄgra priser att omvandla dÄ de kommer att stÄ i Euro och pÄ ditt saldo kommer dina besparingar ocksÄ att stÄ i Euro. Det Àr till och med sÄ fiffigt att butikens Euro Àr samma Euro som pÄ bankkontot!


signatur

Viam inveniam aut faciam

Inaktiv

Nja vÀldigt mÄnga Àr emot Euron och med kriget tror jag inte det Àr i nÀrheten av att hÀnda. Det Àr ocksÄ en vÀxande anti rörelse tycker jag mig se liknande Brexit pÄvisade. De skulle aldrig vÄga göra det utan folkomröstning.

Medlem

Det ordnar sig sÀkert.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Svenska kronan störtdyker ju mot euron o dollarn just nu och varit nerÄtgÄende lÀnge.
Tror politikerna kommer införa euron för att dem mÄste rÀdda sveriges ekonomi o bromsa inflationen.
Det var göran persson som uttlade sig i ekot nyligen om vad han tror kommer hÀnda.
Enda fördelen meď att behĂ„llla kronan i dagslĂ€get Ă€r turismen som ökat som sjutton senaste tiden.

Medlem

Jag har hellre euro Àn den svaga kronan i lÄnga loppet. Men tror som sagt vi kommer gÄ över nÄgon gÄng. LÀr ju inte bli nÄgon röstning om det tror jag.

Sen finns det ju tvÄ typer av folkomröstning : RÄdgivande och Bindande.

Vi sÀger vid rÄdgivande och flesta röstar nej sÄ kan de fortfarande gÄ igenom med det.

Bindande har kanske mer med Àndra grundlag. Bara förvirrande , jag har alltid antagit att alla var rÄdgivande och de kunde skita i vad folket ville.

Medlem
Skrivet av Petro:

Fast varför ska du konvertera nĂ€r du stĂ„r i mataffĂ€ren, om vi skulle byta? DĂ„ Ă€r ju Ă€ven din lön i euro och samma med det som redan finns pĂ„ ditt konto. Vid eventuellt byte finns inte kronan lĂ€ngre. Än sĂ„ lĂ€nge Ă€r det dessutom bara spekulationer.

3 euro Àr 35 kr och 71 öre. 4 euro Àr 47 kr 61 öre.
Det jag menar Àr att borde inte 4 euro vara 45 kr och 71 öre som att 3 euro Àr 35 kr och 71 öre?? Men 4 euro Àr 47 kr och 61 öre istÀllet??
Det Àr det hÀr jag tycker Àr rörigt med euro.

Nu har jag sagt jĂ€mna 3 och 4 i euro (men i svenska kr Ă€r det ojĂ€mnt😂 )
Men om nÄgon slÀnger ur sig en ojÀmn euro: Ja den dÀr köttbiten kostar 8,3 euro dÄ har man ju ingen chans att veta i svenska kr vad den kostar om man inte tar fram mobilen.

Jag kommer nog under lÄng tid (kanske för alltid) rÀkna omvandla euro till kr om euro blir verklighet hÀr i sverige. Du vet nÀr nÄnting kostar 35 kr och 71 öre dÄ Àr det 35 kr och 71 öre.
Ser man en prislapp för första gÄngen dÀr det stÄr 3 euro (ja nu vet jag att det Àr 35,71 kr) dÄ tar man fram mobilen och vipps sÄ vet man exakt vad det kostar.
Och sÄ vidare och vidare sÄ fÄr man hÄlla pÄ rÀkna hela tiden.

Medlem

AlltsÄ jag tror du krÄnglar till det vÀldigt mycket för dig sjÀlv.

Relik 📜
Skrivet av Guld:

3 euro Àr 35 kr och 71 öre. 4 euro Àr 47 kr 61 öre.
Det jag menar Àr att borde inte 4 euro vara 45 kr och 71 öre som att 3 euro Àr 35 kr och 71 öre?? Men 4 euro Àr 47 kr och 61 öre istÀllet??
Det Àr det hÀr jag tycker Àr rörigt med euro.

Nu har jag sagt jĂ€mna 3 och 4 i euro (men i svenska kr Ă€r det ojĂ€mnt😂 )
Men om nÄgon slÀnger ur sig en ojÀmn euro: Ja den dÀr köttbiten kostar 8,3 euro dÄ har man ju ingen chans att veta i svenska kr vad den kostar om man inte tar fram mobilen.

Jag kommer nog under lÄng tid (kanske för alltid) rÀkna omvandla euro till kr om euro blir verklighet hÀr i sverige. Du vet nÀr nÄnting kostar 35 kr och 71 öre dÄ Àr det 35 kr och 71 öre.
Ser man en prislapp för första gÄngen dÀr det stÄr 3 euro (ja nu vet jag att det Àr 35,71 kr) dÄ tar man fram mobilen och vipps sÄ vet man exakt vad det kostar.
Och sÄ vidare och vidare sÄ fÄr man hÄlla pÄ rÀkna hela tiden.

Fast... det dĂ€r Ă€r ju hela poĂ€ngen med flytande valutakurser? Eller missar jag nĂ„got i din tankegĂ„ng? Det Ă€r klart det (vĂ€ldigt) sĂ€llan blir exakt jĂ€mna tal - och Ă€n vĂ€rre, imorgon Ă€r det andra siffror! Sedan kan man sĂ„klart lĂ„sa sin valutkurs mot andra valutor eller en mix av flera, det gick alldeles superbra under tidigt 90-tal. 😬

Det som sker i det lÀget, vare sig du fÄr en ny svensk valuta eller typ flyttar till ett annat land, Àr att du helt enkelt fÄr börja tÀnka helt och hÄllet i den nya valutan. Det tar vÀl nÄgra veckor pÄ sin höjd, sedan sitter det. Vid ett nationellt valutbyte kan duli ksom inte rÀkna om i lÀngden, för finns inget att rÀkna om till - den gamla valutan upphör att existera.


signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.

Medlem
Skrivet av Guld:

Jag kommer nog under lÄng tid (kanske för alltid) rÀkna omvandla euro till kr om euro blir verklighet hÀr i sverige.

Fast det kommer inte vara möjligt, vÀrdet pÄ valutan Àndras hela tiden. Just nu sÄ Àr 1 Euro runt 11,90kr, för ett Är sedan runt 10,59kr och för tio Är sedan 8,61kr.

Om vi byter till Euro sÄ kommer kronan inte lÀngre att finnas, kommer du dÄ omvandla euro till kr med det vÀrde som kronan hade nÀr den "dog"? I sÄ fall kommer du att anvÀnda dig av utdaterad information och fÄ fel resultat.

brrap brrap pew pew
Skrivet av Guld:

Jag kommer nog under lÄng tid (kanske för alltid) rÀkna omvandla euro till kr om euro blir verklighet hÀr i sverige. Du vet nÀr nÄnting kostar 35 kr och 71 öre dÄ Àr det 35 kr och 71 öre.

NĂ€, det kommer du inte. Dels för att behovet försvinner (allt runt dig kommer visas i €), och dels för att SEK som valuta kommer sluta existera.

Det du sĂ€ger Ă€r att du skulle fortsĂ€tta, i resten av livet, att jĂ€mföra en valuta som Ă€r i liv och rörelse och skiftar vĂ€rde (€) mot en annan valuta (SEK) som Ă€r död dĂ€r du dĂ„ förmodligen skulle anvĂ€nda dig av den sista vĂ€xelkursen innan valutan dog.

Tror du det finns tyskar som jĂ€mför € mot Deutsche Mark? Det vore ju vansinne.

"Aber was soll’s, dieses Flanksteak kostete in den guten 30er-Jahren nur 3 DM! Ich bin so genervt!"
- Google Translate

AlltsÄ, fullstÀndigt onödigt och dessutom potentiellt helt missvisande i framtiden nÀr SEK varit död ett tag.


signatur

Det var en ko pÄ en Àng, och det var kon som var poÀngen

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Fast det kommer inte att finnas nÄgra priser att omvandla dÄ de kommer att stÄ i Euro och pÄ ditt saldo kommer dina besparingar ocksÄ att stÄ i Euro. Det Àr till och med sÄ fiffigt att butikens Euro Àr samma Euro som pÄ bankkontot!

Man omvandlar euro priset med MinirÀknare mobilen till svenska kr. Har du aldrig gjort det?
Ja euro kommer vara överallt. Men för det kommer det inte att förhindra att man kan omvandla euro till svenska kr med mobil minirÀknare.

brrap brrap pew pew
Skrivet av Guld:

Man omvandlar euro priset med MinirÀknare mobilen till svenska kr. Har du aldrig gjort det?
Ja euro kommer vara överallt. Men för det kommer det inte att förhindra att man kan omvandla euro till svenska kr med mobil minirÀknare.

Svenska kronan finns inte lÀngre, det finns inget att jÀmföra mot.


signatur

Det var en ko pÄ en Àng, och det var kon som var poÀngen

Backloggens befriare

Jag tror inte du har förstÄtt hur valutor fungerar.


signatur

Ad hoc addendum

Medlem

(ApropÄ sjÀlva trÄden alltsÄ, inte valutorna.)


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Farornas Konung

Shet!! HÀr har vi nÄtt vÀgs Ànde..

Medlem

Ok ok. Jag har lÀst era svar och Àr nog lite mindre rÀdd nu för euron Àn tidigare.
Men haa!! SĂ„ nĂ€r jag gĂ„r och handlar en limpa som det stĂ„r 2,5 euro pĂ„ och pĂ„ en annan limpa stĂ„r det 2,6 euro Ha ha ha men vad lĂ€tt. DĂ„ köper man ju sĂ„klart limpan det stĂ„r 2,5 euro pĂ„. Uppdrag slutförd👍

Medlem
Skrivet av Guld:

Ok ok. Jag har lÀst era svar och Àr nog lite mindre rÀdd nu för euron Àn tidigare.
Men haa!! SĂ„ nĂ€r jag gĂ„r och handlar en limpa som det stĂ„r 2,5 euro pĂ„ och pĂ„ en annan limpa stĂ„r det 2,6 euro Ha ha ha men vad lĂ€tt. DĂ„ köper man ju sĂ„klart limpan det stĂ„r 2,5 euro pĂ„. Uppdrag slutförd👍


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av Guld:

Man omvandlar euro priset med MinirÀknare mobilen till svenska kr. Har du aldrig gjort det?
Ja euro kommer vara överallt. Men för det kommer det inte att förhindra att man kan omvandla euro till svenska kr med mobil minirÀknare.

AnvÀnder du idag konvertering* mellan riksdaler och krona nÀr du handlar eller anvÀnder du bara krona? Varför?
Men för det kommer det inte att förhindra att man kan omvandla svenska kr* till svenska riksdaler* med mobil minirÀknare.

Medlem
Skrivet av Guld:

Ok ok. Jag har lÀst era svar och Àr nog lite mindre rÀdd nu för euron Àn tidigare.
Men haa!! SĂ„ nĂ€r jag gĂ„r och handlar en limpa som det stĂ„r 2,5 euro pĂ„ och pĂ„ en annan limpa stĂ„r det 2,6 euro Ha ha ha men vad lĂ€tt. DĂ„ köper man ju sĂ„klart limpan det stĂ„r 2,5 euro pĂ„. Uppdrag slutförd👍

FörstÄr nog inte din frÄgestÀllning i din trÄdstart, men Àr glad att du fick ut nÄgot av trÄden.


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av Guld:

3 euro Àr 35 kr och 71 öre. 4 euro Àr 47 kr 61 öre.
Det jag menar Àr att borde inte 4 euro vara 45 kr och 71 öre som att 3 euro Àr 35 kr och 71 öre?? Men 4 euro Àr 47 kr och 61 öre istÀllet??

Varför skulle det vara olika vÀrde pÄ euro 4 Àn vad det Àr pÄ 1-3?
Om 3 euro Àr 35,71 Àr euro vÀrd 11,90 ungefÀr. Varför skulle euro 1-3 vara vÀrd 11,90/st men fjÀrde euron ska vara 10 kr helt plötsligt?

123
Skriv svar