Valve avtäcker community-projektet Half-Life 2 RTX

Robot
Valve avtäcker community-projektet Half-Life 2 RTX

Med spårade strålar, nya texturer och uppdaterad geometri.

#Half-life-2, #Nvidia, #Ray-tracing, #Rtx-remix, #Valve


Medlem

Finns det någon som kan sia i hur lång tid det tar att göra ett sånt här projekt? Hur pass tekniska är utmaningarna?
Handlar det om att lösa komplexa tekniska problem, eller främst bara "beta av att konvertera allting"?

Medlem

Hoppas bara att det just var någon använde datorn som gjorde att Starfield-skärmsläckaren försvann =/


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Ser ju riktigt imponerande ut!


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Denna förbättrade half life 2 kommer väl aldrig till denna gen konsoler? Kanske till nästa generation konsoler.

också coolt 🤩

Medlem
Skrivet av whoo:

Finns det någon som kan sia i hur lång tid det tar att göra ett sånt här projekt? Hur pass tekniska är utmaningarna?
Handlar det om att lösa komplexa tekniska problem, eller främst bara "beta av att konvertera allting"?

Black Mesa projektet (fan remake av HL1) tog sisådär 16 år och var stundtals anklagat för att vara vapourware. Är osäker hur bra jämförelse det är men vi ska nog sitta ner i båten.

Medlem
Skrivet av whoo:

Finns det någon som kan sia i hur lång tid det tar att göra ett sånt här projekt? Hur pass tekniska är utmaningarna?
Handlar det om att lösa komplexa tekniska problem, eller främst bara "beta av att konvertera allting"?

Ja de krävs en hel del bara att skapa nya detaljer och texturer. Osannolikt att det kommer se dagens ljus, speciellt som hobbyprojekt eller komplett/färdigt.

Medlem
Skrivet av VolvoJocke:

Black Mesa projektet (fan remake av HL1) tog sisådär 16 år och var stundtals anklagat för att vara vapourware. Är osäker hur bra jämförelse det är men vi ska nog sitta ner i båten.

Black Mesa återskapade det första spelet för hand (plus att de la till en del eget material och förlängde XEN-delen) så det är inte en vidare bra jämförelse.

RTX Remix som de använder för detta är gjort specifikt för att "hotta upp" gamla spel genom att man kan fånga en snapshot av världen och sen "fixa upp den" i ett verktyg som t.ex. kan skala upp och fixa texturer med AI och liknande. NVidia släppte en video som visade detta där de pillade på Morrowind och det var för ett år sen, vem vet hur långt de kommit med verktyget nu!

Men det är absolut en del manuellt arbete som kommer att ta en del tid, men det är mer som att spackla över den befintliga världen istället för att skapa om allt från scratch

/ LordDaimos

Medlem

Är detta med source 2 motorn då eller?

Medlem
Skrivet av Rkraft93:

Är detta med source 2 motorn då eller?

Verkar vara Unreal 3-motorn?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Hoppas med tiden att det får stöd för DLSS 3.5 istället. Så att vi som sitter på äldre RTX kort kan få uppleva detta.


signatur

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

MSI X99A GODLIKE Gaming | i7 6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Min SweClockers Profil

Medlem

Teamet bakom Half life 2 VR är med i teamet så hoppas det fungerar för VR versionen också 🙂👍


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

väldans massa remastrande på sistone. först quake 2, sen hl2, sen såg jag den här idag också (som jag inte sett nåt om på FZ ännu):

Medlem
Skrivet av N3gn4v:

Hoppas med tiden att det får stöd för DLSS 3.5 istället. Så att vi som sitter på äldre RTX kort kan få uppleva detta.

Det DLSS 3.5 gör är att förfina Path-Tracing så det ser betydligt bättre ut. Har inget med prestandan att göra.
För att dra nytta av DLSS 3.0 och Frame-generation behöver du fortfarande ett RTX-kort ur 4K-serien eftersom hårdvaran för att stödja detta inte finns i äldre serier.

Medlem
Skrivet av Guld:

Denna förbättrade half life 2 kommer väl aldrig till denna gen konsoler? Kanske till nästa generation konsoler.

Skulle inte tro att den kommer till några konsoler alls, lika lite som Quake 2 rtx eller portal rtx släpps till konsol.

Själv är jag lite mätt på Half-life 2 för tillfället då jag körde ut det i vr för inte alltför många månader sedan.
HL2 orginalet är ju dock väldigt utdaterat grafikmässigt så kul att de piffar upp det.

Då får vi hoppas på en rtx version av Black mesa efter det! OCH hoppas de piffar upp HL2 expantionerna också.

Önskar någon återskapar Half-life Blueshift och Opposing force därtill.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Hur i helsike kan grafiska bitar ändras helt genom att aktivera RTX?
Samt, RTX off versionen verkar inte helt fel heller. Om man bortser att skärmar och modeller helt bytts ut i RTX?

Medlem

RTX = 3 bokstäver = HL3 confimed!!!!!!!111

1
Skriv svar