[TD] Vad hände med Hollywood?

[TD] Vad hände med Hollywood?

Jag tittade idag genom min filmsamling. Så mycket bra, så mycket tänkvärt, så mycket känsla, så många filmer från 1960-talet fram till år 2010 som jag verkligen älskar (lite då och då efter det finns det guld som glimmar). Sedan hände det något märkligt . . .

"I felt a great disturbance in the Force, as if millions of voices suddenly cried out in terror and were suddenly silenced. I fear something terrible has happened."

Dom som skrek ut i rädsla var kostymnissarna och kapitalisterna, för den ena pengakällan efter den andra verkade gå upp i rök. Så klart man skulle vända sig till filmbranschen och försöka roffa åt sig stora delar av kakan.

Jag vill inte nämna det där ordet som börjar på "W", det är förkastligt, men det finns ju en viss sanning i det att människor är trötta på den propaganda som de började sprida för inte alltför länge sedan.

Varför håller Disney på att tillintetgöra sig själv just nu? Nu har dom inte ens fler uppskattade och underbara filmserier de kan slakta längre, spiken i kistan var väl Indy 5. Och Netflix, detta som började så bra. Jag kan inte ens räkna hur många serier eller filmer de spottar ur sig bara för att det ska vara så.

Jag är glad att strejken fortfarande pågår där i väst, förhoppningsvis kommer någonting hända. Kanske kan kulturen och vettet återvända en smula, annars tror jag Hollywood har snortat sin sista lina.

#walter_iego #blogg


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Avstängd

Blackrock och ESG hände samt att "The writers guild", det vill säga Hollywoods författare, numera är aktivister som är i branschen främst för att de vill "förändra världen" och inte för att de har en kärlek till berättarkonsten. Spelbranschen går samma öde till mötes och vi har redan sett bevis på det i spel som Forspoken och Hogwarts Legacy. Spelstudios som t ex CDPR har öppet deklarerat att de har valt att ansluta sig till ESG, och detta kommer i framtiden vara nödvändigt för alla företag om de överhuvudtaget ska bli attraktiva att investera i och få kapital till framtida projekt.

Angående Disney så kan man, om man är lite konspiratoriskt lagd, hävda att de har tagits över av anti-amerikanska krafter som gör allt i sin makt för att få de konservativa amerikanerna att hata företaget och på det sättet skapa splittring i landet mellan de konservativa och de progressiva krafterna. De stora företagen som Disney, Ford etc är starkt förknippade med den amerikanska identiteten och kan man få den egna befolkningen att avsky dessa företag, så bryter man i förlängningen ner den amerikanska identiteten, och det resulterar då i ett svagare USA.

Skrivet av JohannaBjärred:

Blackrock och ESG hände samt att "The writers guild", det vill säga Hollywoods författare numera är aktivister som är i branschen främst för att de vill "förändra världen" och inte för att de har en kärlek till berättarkonsten. Spelbranschen går samma öde till mötes och vi har redan sett bevis på det i spel som Forspoken och Hogwarts Legacy. Spelstudios som CDPR har öppet valt att deklarera att de har valt att ansluta sig till ESG, och detta kommer i framtiden vara nödvändigt för alla företag om de överhuvudtaget ska bli attraktiva att investera i och få kapital till framtida projekt.

Tarantino förklarade detta bra när han gästade Bill Mahers podcast.

Angående Disney så kan man, om man är lite konspiratoriskt lagd, hävda att de har tagits över av anti-amerikanska krafter som gör allt i sin makt att få de konservativa amerikanarna att hata företaget och på det sättet skapa splittring i landet mellan de konservativa och de progressiva krafterna. Vissa vill till och med hävda att ESG är till för att just splittra USA.

Oj, det där var mycket info på en gång, men visst finns det många märkligheter i allt det här. Det är svårt att gräva sig in i det, jag låter resultaten tala för sig själva och det är ingen vacker historia.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Avstängd
Skrivet av Walter S.A. Iego:

Oj, det där var mycket info på en gång, men visst finns det många märkligheter i allt det här. Det är svårt att gräva sig in i det, jag låter resultaten tala för sig själva och det är ingen vacker historia.

Beror på vilka värderingar man själv har och hur man är politiskt lagd skulle jag vilja påstå. Många på vänsterkanten tycker att ESG och den kulturella utvecklingen, i bla Hollywood som vi nu ser, är det bästa som har hänt, medan högern tycker att ESG, "Woke" och DEI är djävulens påfund.

Det är splittrat som sagt, och det är väl också tanken med det hela om jag skulle få filosofera fritt.

Medlem

Jag och min tjej kollar aldrig/mycket sällan på filmer yngre än 10-15år. Förutom att vi tycker kvaliteten generellt sett sjunkit så har tyvärr politik blivit en ledstjärna i hur en film ska skrivas/produceras numera. Många vågar heller inte ta ut svängarna eller tänka nytt längre av rädsla för att få ett drev emot sig med förlust som resultat. Fast nu börjar man se att det är tvärtom, folk börjar bli så sjukt trötta på att få en agenda nedkörd i halsen hela tiden att de precis som vi vänder det hela ryggen. Vi får se vilken tyngd Oscarsgalan får i framtiden när de nu ställer krav och kriterier över hur en film ska göras för att kunna bli nominerad. Troligen leder det till att Oscarsgalan avskaffar sig själv. Det blir som världsmästartiteln i boxning, det blir olika bälten (galor) som delar ut sina egna priser. I grund och botten handlar allt om pengar, och hur mäktiga intressen du än tjänar faller du stenhårt om du på något vis äventyrar pengaflödet i verksamheten du företräder.

https://www.oscars.org/news/academy-establishes-representatio...


signatur

Speldjävulen angrep mitt kranium...

Medlem

Tycker hela ”woke”-grejen är gravt överdriven. Med det sagt så upplever dock även jag en generell försämring/fantasilöshet när det gäller det senaste årens filmer och serier.


signatur

Konsolgubbe

Moderator | Testpilot
Skrivet av Tubb3:

Tycker hela ”woke”-grejen är gravt överdriven. Med det sagt så upplever dock även jag en generell försämring/fantasilöshet när det gäller det senaste årens filmer och serier.

Det är den verkligen. I många fall har det gått till en sådan grad också att man kan ha en svart kvinna i en huvudroll och folk gnäller woke. Samma om man har ett gay par som visar kärlek för varandra och att det blir "nedtryckt i halsen", som om om inte hetero-grejer blivit nedtryckt i våran hals hur länge som helst.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Det är ganska överdrivet mycket, det går utmärkt att se på vissa filmer idag, sedan går det utmärkt att undvika vissa med...

T ex denna där man tagit bort dvärgarna, utom en då så klart, det ser ut som ett gäng Livare som frontas av en snubbe från waxholm.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Avstängd
Skrivet av Tubb3:

Tycker hela ”woke”-grejen är gravt överdriven. Med det sagt så upplever dock även jag en generell försämring/fantasilöshet när det gäller det senaste årens filmer och serier.

Jag tycker inte att "woke-grejen" är överdriven när den genomsyrar precis allt överallt, hela tiden. Det är oroväckande när företag inte vill maximera sina intänkter utan hellre prioriterar politisk moralism och propaganda före resultat, dvs att man är okej med att tjäna lite mindre pengar så länge man uppnår ett högt ESG-, DEI-värde.

Ta bort alla postmoderna normregler så konsten får vara fri igen, det är bara då vi får Pulp Fiction och Shawshank Redemption.

Medlem

Tänker man mycket på "woke". Så ser man "woke" överallt.. Hjärnan letar mönster/förklaringar som passar in i ens egen övertygelse.

Den största anledningarna att Hollywood gör mindre kvalitets film enligt mig är:

*Superhjältar. Dessa filmer har dom senaste 10-15 åren totalt dominerat på bio. Och trängt undan alla andra typer av film. Förhoppningsvis börjar den stora massan tröttna på skiten.

Sen alla streamingtjänster.. som ska massproducera eget innehåll.. Har tagit mycket resurser till tv serier, och filmer som ofta (hej Netflix!) håller riktigt kass kvalitet.

Medlem

Inte direkt konstigt att det är lätt att hitta många bra filmer på ett spann på 50 år, mellan 1960-2010, men det släpptes väldigt mycket skräp under samma tidsperiod. Det som särskiljer tidigare period med de senaste 10-12 åren är väl främst hur populära "Super-hjälte" filmerna har blivit, så pass att det alstras filmer och TV-serier på löpande band med liknande tema. Ett tema som troligen kommer fortsätta vara populärt.

Som redan nämnts, har även "Streaming" blivit stort under samma tidsperiod, där varje tjänst numera tävlar mot varandra för att locka tittare, vilket bidragit till allt mer producerat material, på kort tid, vilket så klart även påverkar kvaliteten.

I slutändan handlar det dock om subjektiv smak, där den enes skräp är den andres skatt. Statistiskt sett så verkar dock filmbranschen ändå vara välmående, om man utgår från "Box Office" resultaten, borträknat Pandemi-perioden, som åren efter 2010 inte direkt skiljer sig mot åren innan. Verkar även finnas en hel del guldkorn enligt "Senaste filmen du såg"-tråden.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem

The Walt Disney Company announced a revenue of 82.7 billion U.S. dollars in 2022, an increase of over 15 billion U.S. dollars on the figure recorded in the previous year.

Jag tror inte Disney håller på att tillintetgöra sig själv faktiskt. Det verkar bara vara de inskränkta bakåtsträvare som skriker woke överallt över ingenting, som tror det.

Medlem

Det är som med spel mm
Sluta upp att följa bara mainstream så hittar man underhållning.
Rösta med plånboken och fall inte i amerika-fällan med att se allt svart eller vitt.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Hejsanhoppsan:

The Walt Disney Company announced a revenue of 82.7 billion U.S. dollars in 2022, an increase of over 15 billion U.S. dollars on the figure recorded in the previous year.

Jag tror inte Disney håller på att tillintetgöra sig själv faktiskt. Det verkar bara vara de inskränkta bakåtsträvare som skriker woke överallt över ingenting, som tror det.

Att tillintetgöra sig behöver inte nödvändigtvis betyda ekonomiskt. Disney har intäkter från många källor men deras senaste filmer har inte gått särskilt bra eller varit särskilt omtyckta. Jag upplever Disney som kreativt bankrutt!


signatur

Burn in the light.

Avstängd
Skrivet av Hejsanhoppsan:

The Walt Disney Company announced a revenue of 82.7 billion U.S. dollars in 2022, an increase of over 15 billion U.S. dollars on the figure recorded in the previous year.

Jag tror inte Disney håller på att tillintetgöra sig själv faktiskt. Det verkar bara vara de inskränkta bakåtsträvare som skriker woke överallt över ingenting, som tror det.

Majoriteten av deras intäkter är från deras parker.

Man paniksparkar inte en VD och återinsätter en tidigare VD om ett företag går enligt förväntningarna.

Deras aktie har gått ned med −23,20% senaste fem åren. Det är ett katastrofalt tapp.

Avstängd
Skrivet av ivanhoe:

Tänker man mycket på "woke". Så ser man "woke" överallt.. Hjärnan letar mönster/förklaringar som passar in i ens egen övertygelse.

Den största anledningarna att Hollywood gör mindre kvalitets film enligt mig är:

*Superhjältar. Dessa filmer har dom senaste 10-15 åren totalt dominerat på bio. Och trängt undan alla andra typer av film. Förhoppningsvis börjar den stora massan tröttna på skiten.

Sen alla streamingtjänster.. som ska massproducera eget innehåll.. Har tagit mycket resurser till tv serier, och filmer som ofta (hej Netflix!) håller riktigt kass kvalitet.

Det blir ju konstigt att förneka att "woke" förekommer när "woke" numera är ett obligatorisk regelverk som du måste implementera i projektet för att få filmen gjord.

Det är ju inte direkt så att Disney hymlar med att de bedriver aktivism. Det är ju bara att lyssna på vilken PR-intervju som helst där de med stolthet proklamerar agendan. Här är ett mycket färskt exempel:
https://www.youtube.com/watch?v=2RVg3yetTE4

Medlem

Skulle jag ranka dom 50 bästa filmerna jag sett så hamnar många efter 2010 med filmer som tex Interstellar, Wolf of wallstreet, flera av marvel filmerna även om jag är extremt trött på superhjälte filmer nu men överlag nöjd vad som producerats under denna tid. Har nog aldrig sett fram emot en film så mycket som kommande Dune part 2, än får vi guldklimpar från Hollywood.

Dock så har väl dialogerna tappat mycket i kvalitet den sista tiden, där har något hänt. Bara att slänga på Rings of power för att få ett smakprov. Som du nämner har också " kostym nissar och kapitalister " fått större grepp om filmvärlden och vill maximera vinst genom att göra IPn för så många som möjligt och därmed försvinner dess nish och upplevs som sämre av fansen?

Själv har jag också i åtanke att man blir mer och mer kräsen med åren och kanske upplever filmer som sämre än vad dom är pga. du sett konceptet för många gånger tidigare, tex zombiefilmer osv.

Medlem
Skrivet av JohannaBjärred:

Det blir ju konstigt att förneka att "woke" förekommer när "woke" numera är ett obligatorisk regelverk som du måste implementera i projektet för att få filmen gjord.

Det är ju inte direkt så att Disney hymlar med att de bedriver aktivism. Det är ju bara att lyssna på vilken PR-intervju som helst där de med stolthet proklamerar agendan. Här är ett mycket färskt exempel:
https://www.youtube.com/watch?v=2RVg3yetTE4

Knappast aktivism att göra en film som representerar 2023 och inte 1937.

Medlem
Skrivet av JohannaBjärred:

Majoriteten av deras intäkter är från deras parker.

Stämmer dock inte, då Media (affiliate fees, subscription fees etc) är den största inkomstkällan. Inkomsterna från parkerna är enbart en tredjedel ungefär av de 82,7 miljarderna (Sid 85 i deras rapport för 2022


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Avstängd
Skrivet av Hejsanhoppsan:

Knappast aktivism att göra en film som representerar 2023 och inte 1937.

Man gör alltså om en film från 1937 där man ändrar på hela originalstoryns fundament för att man tycker det är "mossigt" med kärlek och att bli räddad av en prins. Nu ska istället Snövit bli en bosslady. Kan det över huvud taget bli tydligare?

Sättet hon framför sitt och filmens budskap är ju tydligt politiskt motiverat. Personen som intervjuar avslutar ju till och med intervjun med en tydlig vinkning: "Snow white is running for president"...

Avstängd
Skrivet av matt76:

Stämmer dock inte, då Media (affiliate fees, subscription fees etc) är den största inkomstkällan. Inkomsterna från parkerna är enbart en tredjedel ungefär av de 82,7 miljarderna (Sid 85 i deras rapport för 2022

Ja, det stämmer. Tänkte väl att det var konstigt att deras aktie hade gått ner så mycket samtidigt som de har ökat antalet besökare på parkerna om nu majoriteten av deras inkomstkälla var från parkerna och inte från media. Nu blev mitt argument genast mycket starkare eftersom att det betyder att det är filmerna folk bojkottar.

Medlem
Skrivet av JohannaBjärred:

Ja, det stämmer. Tänkte väl att det var konstigt att deras aktie hade gått ner så mycket samtidigt som de har ökat antalet besökare på parkerna om nu majoriteten av deras inkomstkälla var från parkerna och inte från media. Nu blev mitt argument genast mycket starkare eftersom att det betyder att det är filmerna folk bojkottar.

Ok

Snabb koll på boxofficemojo visar dock att de flesta av deras filmer låg/ligger i topp 10 2022 - 2023 baserat på inkomst (2020-2021 gick det mesta direkt till streaming pga pandemin, vilket uppenbarligen gynnat deras Media, som dragit in rejält med pengar) , vilket de uppenbarligen inte gjort om de bojkottats.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem

Ta en shot varje gång ordet "woke" dyker upp i tråden inklusive citeringar.

"Din lever kommer hata denna nya challenge"

Avstängd
Skrivet av matt76:

Ok

Snabb koll på boxofficemojo visar dock att de flesta av deras filmer låg/ligger i topp 10 2022 - 2023 baserat på inkomst (2020-2021 gick det mesta direkt till streaming pga pandemin, vilket uppenbarligen gynnat deras Media, som dragit in rejält med pengar) , vilket de uppenbarligen inte gjort om de bojkottats.

Uppenbarligen inte tillräckligt med pengar eftersom att deras aktie har tankat med 23% samt att deras VD nyligen fick gå.

https://variety.com/2023/film/news/disney-box-office-failures...

For the past decade, Disney has been the Teflon movie studio, remarkably adept at withstanding the tectonic changes impacting the film industry, and well fortified by its arsenal of key properties such as Marvel, Lucasfilm and Pixar.

But this year, the long-reigning titan of the box office has shown cracks as four of its biggest releases from those brands and others have struggled in theaters. There was the dispiriting release of “Ant-Man and the Wasp: Quantumania,” a rare Marvel movie to likely lose tens of millions in its theatrical run; “The Little Mermaid,” a remake of the 1989 animated classic that fell drastically short of expectations; “Elemental,” an original story that tried and failed to recapture Pixar’s magic; and most recently “Indiana Jones and the Dial of Destiny,” a nearly $300 million investment in one of cinemas’ most venerable franchises, which no longer appears to have the same hold on today’s audiences. On paper, these films seemed like they had all of the makings of huge hits, but somehow the Disney sparkle was lacking this time, in terms of filling movie theater seats.

Medlem
Skrivet av JohannaBjärred:

Man gör alltså om en film från 1937 där man ändrar på hela originalstoryns fundament för att man tycker det är "mossigt" med kärlek och att bli räddad av en prins. Nu ska istället Snövit bli en bosslady. Kan det över huvud taget bli tydligare?

Sättet hon framför sitt och filmens budskap är ju tydligt politiskt motiverat. Personen som intervjuar avslutar ju till och med intervjun med en tydlig vinkning: "Snow white is running for president"...

Ja, varför skulle man göra en exakt likadan film som den som redan finns? Då kan man ju se den gamla om man önskar. Ska man göra en remake kan det lika gärna vara enligt moderna idéer. Kvinnor har en annan roll i samhället nu än då.

Ja, varför skulle inte snövit göra det? Hon är en prinsessa. Om man gjorde tvärtom, då skulle man ju kunna påstå att det är politiskt motiverat med. För att behålla konservativa skräpidéer. Då hade det givetvis varit ok va?

Avstängd
Skrivet av Hejsanhoppsan:

Ja, varför skulle man göra en exakt likadan film som den som redan finns? Ska man göra en remake kan det lika gärna vara enligt moderna idéer. Kvinnor har en annan roll i samhället nu än då.

Ja, varför skulle inte snövit göra det? Hon är en prinsessa. Om man gjorde tvärtom, då skulle man ju kunna påstå att det är politiskt motiverat med. För att behålla konservativa skräpidéer. Då hade det givetvis varit ok va?

Jag har inte, i min diskussion med dig, sagt att aktivism nödvändigtvis är något dåligt. Jag har bara påpekat att förändringarna Disney gör är politiskt motiverade. Och med tanke på ditt svar så verkar du vara medveten om det, så då förstår vi varandra.

Medlem
Skrivet av JohannaBjärred:

Jag har inte, i min diskussion med dig, sagt att aktivism är dåligt. Jag har bara påpekat att förändringarna Disney gör är politiskt motiverade. Och med tanke på ditt svar så verkar du ju vara medveten om det så då är vi införstådda med varandra.

Jadu. Du antyder inte direkt något annat heller. Men exakt varenda verk som finns, hade kunnat kopplas till någon typ av politisk idé, om man letar efter det. Nej, jag anser inte att det är politiskt motiverade men så länge människor gör filmer kommer politiska idéer och dagens samhälle skildras i dom.

Disneys filmer har en tendens att visa lite mer moderna värderingar. En del har problem med det, som du. Det är dock inget problem. Du får ju gärna se 1937-versionen om den passar din världsbild bättre.

Avstängd
Skrivet av Hejsanhoppsan:

Men exakt varenda verk som finns, hade kunnat kopplas till någon typ av politisk idé, om man letar efter det. Nej, jag anser inte att det är politiskt motiverade men så länge människor gör filmer kommer politiska idéer och dagens samhälle skildras i dom.

Disneys filmer har en tendens att visa lite mer moderna värderingar. En del har problem med det, som du. Det är dock inget problem. Du får ju gärna se 1937-versionen om den passar din världsbild bättre.

Jag kan ju personligen tycka att det är en aningen konstigt att göra en live remake av en gammal film om man ändå ska skriva om hela filmen så det blir något helt annat. Begreppet "live remake" har där och då tappat sin innebörd. Då kunde man ju lika gärna hittat på en ny karaktär och historia och namngett filmen till någonting annat så man slapp förvirringen.

Sen förstår jag inte vad "moderna idéer" har att göra i en saga som utspelar sig på medeltiden. Är det inte rimligare ur ett artistiskt perspektiv att berätta sagan utifrån som det var då och inte utifrån hur samhället ser ut nu?

Det skulle ju vara konstigt, enligt mig, om man gjorde en live remake på Harry Potter om 20 år, och så bygger man storyn runt att Harry Potter är en kaxig men misslyckad fotbollsspelare som jobbar på en AI-industri någonstans som har det besvärligt med att få vardagen att gå ihop, för storyn ska spegla dåtidens samhälle. Är det då fortfarande Harry Potter? Det tåls att diskuteras.

Sen det du kallar för "moderna idéer" är vad som också kallas för "woke". Så vi är återigen helt eniga här.

Medlem
Skrivet av JohannaBjärred:

Jag kan ju personligen tycka att det är en aningen konstigt att göra en live remake av en gammal film om man ändå ska skriva om hela filmen så det blir något helt annat. Begreppet "live remake" har där och då tappat sin innebörd. Då kunde man ju lika gärna hittat på en ny karaktär och historia och namngett filmen till någonting annat så man slapp förvirringen.

Sen förstår jag inte vad moderna idéer har att göra i en saga som utspelar sig på medeltiden. Är det inte rimligare ur ett artistiskt perspektiv att berätta sagan som det var då och inte hur samhället ser ut nu?

Det skulle ju vara konstigt, enligt mig, om man gjorde en live remake på Harry Potter om 20 år, och så bygger man storyn runt att Harry Potter är en fotbollsspelare som jobbar på en AI-industri någonstans som har det svårt att få ihop vardagen att gå runt, för storyn ska spegla dåtidens samhälle. Är det då fortfarande Harry Potter? Inte enligt mig.

Sen det du kallar för "moderna idéer" är vad som också kallas för "woke". Så vi är återigen helt eniga här.

Fast 1937-versionen innehåller ju sin tids moderna idéer och tolkning av sagan. Så du tycker inte den var okej heller i så fall med den logiken? För den är ju baserade på Bröderna Grimms version från 1800-talet. Som i sin tur är baserad på medeltida sagor. Varenda version som gjorts är en nytolkning. Men nu, flera hundra år senare är det inte ok längre med nytolkningar och förändringar för att "woke". Jisses, vad larviga du/ni är. Släpp YouTube och gå ut i solen (regnet) lite grann.

Du greppar rejält efter halmstrån på Harry Potter remake där du. Dessutom är ju redan en nytolkning på g.

Medlem

Visst kan det tyckas bra att "Snövit" anpassas efter nutiden, men då ska det ju göras på ett kreativt och vettigt sätt. Och det återstår väl att se om så är fallet här.

I den "nya" Snövit har Disney tydligen castat en latino-skådespelare i huvudrollen, och det är ju progressivt då latinos (till skillnad från vita och svarta skådespelare) är underrepresenterade i film och TV, både framför och bakom kameran. Drottningen är från Israel, jägaren är britt med afrikanskt ursprung, de har med någon som är väldigt kort, och "dvärgarna" är ersatta av "cirkusartister"/skojare (i brist på bättre ord) - en tradition som finns i europeiska Snövitvarianter. Lite variation alltså.

Det som jag ser som mest problematiskt gällande Snövit är att hon enligt sagorna ska anses ha ljus hud och mörkt hår, samt rosiga kinder. Dvs, ljusare hud än de flesta, mörkare hår än de flesta, och rödare kinder än de flesta. Den nya Snövit är, i mina ögon, inte träffsäkert castad gällande utseendet. Däremot har jag i diskussioner förstått det som att hon anses vara en "white latina" och därmed kan anses lämplig, även om det för nordeuropéer ter sig märkligt.

Jag försöker skilja på å ena sidan progressiv och representativ, och å andra sidan "woke"; jag anser att man kan göra en sådan distinktion även om ibland kan vara svårt att definiera hur. "Woke" i betydelsen "vaken" är f.ö ett för mig problematiskt uttryck, då det implicerar att vissa personer är vakna och ser sanningen, medan andra (dumbommar) antingen blundar eller sover. Uttrycket har speciellt förr använts även av fascister, då som eftersträvansvärt "vakna!" "erwache!", vilket är lätt hänt när man delar upp världen i "vi och dom".

Vad är då "woke"? Det kan man nog diskutera annorstädes, men för mig innebär det att en karaktär definieras av hudfärg, etnicitet, sexualitet, kön, etc till väldigt stor del - till större del än mer typiska karaktärer. Vilket gör att karaktären blir en stereotyp. Etc. O-progressivt eller rentav anti-progressivt.

12
Skriv svar