Swen Vincke: kör skräddarsydd karaktär för första Baldur's Gate 3-vändan

Robot
Swen Vincke: kör skräddarsydd karaktär för första Baldur's Gate 3-vändan

Origin-karaktärerna är främst för att ge ett annat perspektiv.

#Baldurs-gate-3, #Larian


Medlem

Vem är jag att säga emot skaparen av spelet när han rekommenderar något de säkert upptäckt efter hundratals (säkert tusentals?) genomspelningar? Skräddarsydd karaktär får det bli

Medlem

Kommer antagligen "bara" spela en gång, så då blir det kanske en origin karaktär om det nu är bättre.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Skräddarsydd blir det självklart för min del. Vill ju först uppleva de andra karaktärerna ur MITT perspektiv...


signatur

1# FZ Troll

Releasehästryttare

Har ni bestämt vad ni skall spela? (klass, ras) Please do tell!

Medlem

Kommer skräddarsy. Kommer att ta mellan 5-10 timmar att skapa och testa min karaktär. Spelade igenom ea som sorc, kanske blir det igen?

Skribent

Blir nog en skräddarsydd för mig. Vill lira som rogue och känner inte att Astarion lockar. Hans bakgrundshistoria och hur den kan utveckla sig under spelet är dock intressant, så vettefan.

Gnällkuk

Vore intressant att se snittiden på hur länge folk spenderade med att skapa sin karaktär:)


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av Devan:

Har ni bestämt vad ni skall spela? (klass, ras) Please do tell!

En människa (man) med skägg och tvåhandssvärd. Samma karaktär som jag spelar i typ 95% av alla RPG Kommer köra "The Dark Urge" som origin. Ser fram mot det här ruskigt mycket!


signatur

Good. Bad. I'm the guy with the gun

Medlem

Lite off topic, men ska man behålla installationen från Early Access inför släppet, eller blir det en ny, clean install?
Kommer f.ö. skräddarsy min första karaktär, men den kommer nog att bli rätt spretig första gången.


signatur

I saw this wino, he was eating grapes. I was like, "Dude, you have to wait". - Mitch Hedberg

Medlem
Skrivet av Devan:

Har ni bestämt vad ni skall spela? (klass, ras) Please do tell!

Bard, Collage of Lore. Seldarine Drow.
Spells, Rapier och en rejäl skill-monkey så jag kan göra så mycket som möjligt som har skill-checks den första genomspelningen.

Medlem
Skrivet av Priapsi:

Lite off topic, men ska man behålla installationen från Early Access inför släppet, eller blir det en ny, clean install?
Kommer f.ö. skräddarsy min första karaktär, men den kommer nog att bli rätt spretig första gången.

Swen säger i intervjun att installationen uppdateras. Men att man i princip måste ladda ner alla filer igen ändå. (Steam filerna är komprimerade, och har dom ändrat något litet i en visst fil-paket så kommer Steam att ladda ner hela paketet igen)

Medlem
Skrivet av waeress:

Swen säger i intervjun att installationen uppdateras. Men att man i princip måste ladda ner alla filer igen ändå. (Steam filerna är komprimerade, och har dom ändrat något litet i en visst fil-paket så kommer Steam att ladda ner hela paketet igen)

Ahh, tack för info. Köpte mitt via GoG, men antar att upplägget är likadant. Man borde isåfall ha nytta av en del av den gamla installationen trots allt.


signatur

I saw this wino, he was eating grapes. I was like, "Dude, you have to wait". - Mitch Hedberg

Medlem

Skräddarsytt brukar ju alltid gälla i den här typen av spel. Bara när storyn kräver det blir det origin.

Geeks Gaming
Skrivet av trickeh2k:

Vore intressant att se snittiden på hur länge folk spenderade med att skapa sin karaktär:)

”För länge” är det enda rätta svaret där 😁

Testpilot

Min plan är att spela en egen karaktär först och spela som Paladin vilken är min favorit i alla rollspel.

Kommer sitta läääänge och våndas över vilken ras jag kommer ta , nu då de släppt på restriktionerna så är det mer upp till eget val och jösses det valet är svårt. Sen kommer några timmar att gå åt att slipa till sin gubbes utseende och stil.

Kommer definitivt spela minst 2-3 gånger och dels spela som nån klass som verkar kul , tex. Monk. Sen kommer en genomspelning definitvt vara som the Dark Urge och verkligen släppa loss det onda. Det var superkul att spela ond i The Old republic och även i Mass effect så det kommer bli många timmar framöver. Däremot får vi se om det blir pauser mellan genomspelningarna.

Medlem

Ni som testat det tidigt, hur likt upplevs det Divinity 2?
Gillar verkligen DoS 2, och Larian är tveklöst en oerhört kompetent studio, men upplever samtidigt att inte ens när det ska vara mer "allvarliga" teman i deras spel så blir det ändå lättsamt och lite humoristiskt. Baulders Gate tycker jag ändå ska vara ganska dystert, mer likt Pillars of Eternity.

Medlem
Skrivet av Devan:

Har ni bestämt vad ni skall spela? (klass, ras) Please do tell!

Inte den blekaste, det blir ett val jag inte kommer att lägga tid på förrän spelet kommer i fullsläpp. Kanske det blir en human paladin (vid namn Jonathan Blackwolfe, som är den slags karaktären som är "jag" och som jag kört i flertalet spel, lite goody two shoes. Det var min allra första karaktär i BG1 och som sen följde med till tvåan), eller så blir det kanske en rogue av nåt slag (female, ev half-elf, rödhårig, lite elak, ärrad fast ändå med ett gott hjärta, men en ganska standard karaktär jag brukar köra med överlag i spel)

Kan också bli nåt HELT annat.

Medlem
Skrivet av Harakiri:

Min plan är att spela en egen karaktär först och spela som Paladin vilken är min favorit i alla rollspel.

Kommer sitta läääänge och våndas över vilken ras jag kommer ta , nu då de släppt på restriktionerna så är det mer upp till eget val och jösses det valet är svårt. Sen kommer några timmar att gå åt att slipa till sin gubbes utseende och stil.

Kommer definitivt spela minst 2-3 gånger och dels spela som nån klass som verkar kul , tex. Monk. Sen kommer en genomspelning definitvt vara som the Dark Urge och verkligen släppa loss det onda. Det var superkul att spela ond i The Old republic och även i Mass effect så det kommer bli många timmar framöver. Däremot får vi se om det blir pauser mellan genomspelningarna.

Fast, var man verkligen ond som Renegade i Mass Effekt? Där var det mer en gråskala tyckte jag. I Kotor 1/2 däremot, där kunde man ju bli riktigt jädra ond.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Ni som testat det tidigt, hur likt upplevs det Divinity 2?
Gillar verkligen DoS 2, och Larian är tveklöst en oerhört kompetent studio, men upplever samtidigt att inte ens när det ska vara mer "allvarliga" teman i deras spel så blir det ändå lättsamt och lite humoristiskt. Baulders Gate tycker jag ändå ska vara ganska dystert, mer likt Pillars of Eternity.

Jämfört med DOS2 har dom tonat ner humorn mycket. Inte så att det inte finns humor alls...men det fanns det ju också i BG 1 & 2.
Och även mängden tunnor och liknande är nedtonat....så det är definitivt inte ett eldhav överallt.
Med det sagt, det är samma spelmotor så om man bara tittar ytligt så ser det ut en del som DOS. Men är man beredd att titta djupare så är det inte likt DOS.

Medlem
Skrivet av Devan:

Har ni bestämt vad ni skall spela? (klass, ras) Please do tell!

Kommer nog återskapa min nuvarande DND karaktär, vilket är en Human Cleric med Life Domain som subclass. D.v.s support/healer. Jag får hitta några andra karaktärer som får stå för dmg!

Gnällkuk
Skrivet av NordhNet:

”För länge” är det enda rätta svaret där 😁

Jag hatgillar sånt Jag blir så stressad, känner att jag vill komma igång men samtidigt inte bara hafsa ihop något utan att ha tänkt ihop vagt vad jag tänker med karaktären.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av waeress:

Jämfört med DOS2 har dom tonat ner humorn mycket. Inte så att det inte finns humor alls...men det fanns det ju också i BG 1 & 2.
Och även mängden tunnor och liknande är nedtonat....så det är definitivt inte ett eldhav överallt.
Med det sagt, det är samma spelmotor så om man bara tittar ytligt så ser det ut en del som DOS. Men är man beredd att titta djupare så är det inte likt DOS.

Ja jo, verkar alltså vara ungefär som jag förväntade mig. Givetvis ska det vara inslag av humor, men jag tänkte mer på den övergripande stämningen i spelet. Pillars har ju också humor, men det spelet landar enligt mig oerhört nära ett lite modernare Baulders Gate. Är ju också lite oroad att full 3D-grafik med den mer tecknade stilen från DOS inte riktigt passar för Baulders Gate, de förrenderade statiska omgivningarna känns på nått sätt väldigt viktiga för designen och stämningen. Sen kändes ju själva stridssystemet i DOS mer som actionrollspel än CRPG, där misstänker jag det kommer kännas väldigt dålig match?

Medlem

Karaktärsskapandet är visuellt jättebegränsat hittills. För varje ras och kön finns bara 8 olika ansikten att välja mellan!

Man kan inte göra självklara saker som att själv mejsla utseendet genom att ändra form, placering och storlek på panna, ögon, näsa, mun etc. 🫣

Alla 8 ansikten för tex en människokvinna ser nästan lika ut (en bit över genomsnittet i skönhet) förutom att ett par st har asiatiska drag.

Så besviken att man inte kan spela den karaktär man vill. 😪

Man kan inte vara vacker eller ful. Bara Larians generiska utseenden som jag tycker inte är behagliga.

Sjukt märkligt med tanke på hur mycket de satsat på snygg grafik och att spelets budget är över en miljard kronor.

Tveksamt köp.


signatur

Memento Mori

Medlem
Skrivet av Majoren:

Ja jo, verkar alltså vara ungefär som jag förväntade mig. Givetvis ska det vara inslag av humor, men jag tänkte mer på den övergripande stämningen i spelet. Pillars har ju också humor, men det spelet landar enligt mig oerhört nära ett lite modernare Baulders Gate. Är ju också lite oroad att full 3D-grafik med den mer tecknade stilen från DOS inte riktigt passar för Baulders Gate, de förrenderade statiska omgivningarna känns på nått sätt väldigt viktiga för designen och stämningen. Sen kändes ju själva stridssystemet i DOS mer som actionrollspel än CRPG, där misstänker jag det kommer kännas väldigt dålig match?

Den övergripande stämningen är mycket mer seriös.
"Tecknade stilen" vet jag inte hur jag ska svara på då spelet inte har det och DOS inte heller hade det. Menar du ljusa färger?

Actionrollspel är ju på den helt andra sidan av skalan från turn-based, så jag förstår inte vad du menar där heller. BG 1 & 2 med rtwp är mer action rollspel än DOS och BG3.

Men vill man ha rpg spel som dom var grafiskt och speltekniskt 20 år sen så finns det många indie-spel att spana in. Men BG3 sticker verkligen ut bland moderna AAA rpg's i komplexitet och story, så om man inte vill spela så är jag rätt säker på att man missar något.

Testpilot
Skrivet av Blackwolfe:

Fast, var man verkligen ond som Renegade i Mass Effekt? Där var det mer en gråskala tyckte jag. I Kotor 1/2 däremot, där kunde man ju bli riktigt jädra ond.

Nä det har du rätt i. Man gjorde lite mera moraliskt tveksamma beslut där resultatet nästan alltid var detsamma men det roliga bestod i dräpande repliker och att man fick ett lite mer ondsint utseende i spelet.

Skrivet av Slimebeast:

Karaktärsskapandet är visuellt jättebegränsat hittills. För varje ras och kön finns bara 8 olika ansikten att välja mellan!

Man kan inte göra självklara saker som att själv mejsla utseendet genom att ändra form, placering och storlek på panna, ögon, näsa, mun etc. 🫣

Alla 8 ansikten för tex en människokvinna ser nästan lika ut (en bit över genomsnittet i skönhet) förutom att ett par st har asiatiska drag.

Så besviken att man inte kan spela den karaktär man vill. 😪

Man kan inte vara vacker eller ful. Bara Larians generiska utseenden som jag tycker inte är behagliga.

Sjukt märkligt med tanke på hur mycket de satsat på snygg grafik och att spelets budget är över en miljard kronor.

Tveksamt köp.

Låter tråkigt om karaktärseditorn sabbar hela upplevelsen för ett spel som är såpass stort och komplext redan nu har man ju sett hur många nya val release versionen har i karaktärseditorn. Dessutom kommer de stödja mods så dina önskningar kommer säkerligen att uppfyllas om de inte gör det direkt vid släppet.

Medlem
Skrivet av waeress:

Den övergripande stämningen är mycket mer seriös.
"Tecknade stilen" vet jag inte hur jag ska svara på då spelet inte har det och DOS inte heller hade det. Menar du ljusa färger?

Actionrollspel är ju på den helt andra sidan av skalan från turn-based, så jag förstår inte vad du menar där heller. BG 1 & 2 med rtwp är mer action rollspel än DOS och BG3.

Men vill man ha rpg spel som dom var grafiskt och speltekniskt 20 år sen så finns det många indie-spel att spana in. Men BG3 sticker verkligen ut bland moderna AAA rpg's i komplexitet och story, så om man inte vill spela så är jag rätt säker på att man missar något.

DOS skulle jag definitivt klassa som tecknad design. Tecknat är ett brett begrepp och betyder inte att spelet måste vara cellshadat och se ut som Windwaker, det räcker att det likt DOS har starka överdrivna färgkontraster och ett lite plastigt "Fortnite"- utseende över sig, det för definitivt tankarna till just tecknat.

Du har väl rätt i att det var slarvigt av mig att kalla det något i stil med action rollspel, rollspel med ett mer explosivt tempo kan man väl kalla det.

Finns tyvärr inte alls många indie-crpg:s som har upplägget och känslan från klassiska Baulders Gate. Kommer faktiskt inte på några spel förutom Pillars och väl i viss mån kanske Pathfinder.

Nå, tackar ändå att du lite grand bekräftar mina farhågor, men ska bli intressant att se om de får till det ändå som jag vill ha det.

Skrivet av Slimebeast:

Karaktärsskapandet är visuellt jättebegränsat hittills. För varje ras och kön finns bara 8 olika ansikten att välja mellan!

Man kan inte göra självklara saker som att själv mejsla utseendet genom att ändra form, placering och storlek på panna, ögon, näsa, mun etc. 🫣

Alla 8 ansikten för tex en människokvinna ser nästan lika ut (en bit över genomsnittet i skönhet) förutom att ett par st har asiatiska drag.

Så besviken att man inte kan spela den karaktär man vill. 😪

Man kan inte vara vacker eller ful. Bara Larians generiska utseenden som jag tycker inte är behagliga.

Sjukt märkligt med tanke på hur mycket de satsat på snygg grafik och att spelets budget är över en miljard kronor.

Tveksamt köp.

Känns rätt typiskt denna genre, tyvärr. Speciellt konsolversionerna brukar av någon anledning vara stympade med typ bara 5-6 porträtt att välja bland, likt typ Wasteland 2. Lite märkligt att spel som bygger så mycket på att bygga sin egen karaktär blir så ofritt vad gäller just utseendet. Tycker det är lite trist när ens äventyrare ser exakt likadan ut som alla andras som spelar spelet med samma ras...

Medlem
Skrivet av Harakiri:

Min plan är att spela en egen karaktär först och spela som Paladin vilken är min favorit i alla rollspel.

Kommer sitta läääänge och våndas över vilken ras jag kommer ta , nu då de släppt på restriktionerna så är det mer upp till eget val och jösses det valet är svårt. Sen kommer några timmar att gå åt att slipa till sin gubbes utseende och stil.

Kommer definitivt spela minst 2-3 gånger och dels spela som nån klass som verkar kul , tex. Monk. Sen kommer en genomspelning definitvt vara som the Dark Urge och verkligen släppa loss det onda. Det var superkul att spela ond i The Old republic och även i Mass effect så det kommer bli många timmar framöver. Däremot får vi se om det blir pauser mellan genomspelningarna.

Antalet gånger jag verkligen har försökt att skapa och fullfölja en helt igenom ond karaktär i ett RPG är otaliga, men fastnar varje gång i "Goda Hitler-syndromet". Jag klarar verkligen inte av att inte hjälpa den utfattiga 7-barnsmamman som letar efter sin döde makes kalsonger så länge det dinglar en chipspåse av exp framför mig. Men om du lyckas med det så all kudos till dig!


signatur

I saw this wino, he was eating grapes. I was like, "Dude, you have to wait". - Mitch Hedberg

Medlem
Skrivet av Majoren:

Finns tyvärr inte alls många indie-crpg:s som har upplägget och känslan från klassiska Baulders Gate. Kommer faktiskt inte på några spel förutom Pillars och väl i viss mån kanske Pathfinder.

Inget av dom två är indie.

Medlem
Skrivet av Majoren:

DOS skulle jag definitivt klassa som tecknad design. Tecknat är ett brett begrepp och betyder inte att spelet måste vara cellshadat och se ut som Windwaker, det räcker att det likt DOS har starka överdrivna färgkontraster och ett lite plastigt "Fortnite"- utseende över sig, det för definitivt tankarna till just tecknat.

Du har väl rätt i att det var slarvigt av mig att kalla det något i stil med action rollspel, rollspel med ett mer explosivt tempo kan man väl kalla det.

Finns tyvärr inte alls många indie-crpg:s som har upplägget och känslan från klassiska Baulders Gate. Kommer faktiskt inte på några spel förutom Pillars och väl i viss mån kanske Pathfinder.

Nå, tackar ändå att du lite grand bekräftar mina farhågor, men ska bli intressant att se om de får till det ändå som jag vill ha det.

Känns rätt typiskt denna genre, tyvärr. Speciellt konsolversionerna brukar av någon anledning vara stympade med typ bara 5-6 porträtt att välja bland, likt typ Wasteland 2. Lite märkligt att spel som bygger så mycket på att bygga sin egen karaktär blir så ofritt vad gäller just utseendet. Tycker det är lite trist när ens äventyrare ser exakt likadan ut som alla andras som spelar spelet med samma ras...

Hoppades du skulle hålla med mig.

Och jag håller med dig om att Divinity: Original Sin-spelen självklart är tecknad stil.

Men hur kom det sig att ni kom in på det?

Jag föredrar realistisk framför tecknad men hade kanske velat Baldur's Gate 3 såg mer ut som Divinity: Original Sin trots allt, med tanke på att de ursprungliga Baldur's Gate-spelen var ganska tecknade/stiliserade medan jag inte alls gillar Baldurs 3:s stil hittills.

Alla ser likadana ut, de flesta ser rent obehagliga och kaxiga ut, och ihop med röstskådespeleriet framstår de som så jäkla självmedvetna, vilket jag avskyr.

Vill inte spela ett cyniskt, pretentiöst spel med en viss form av berättande (som jag just nu har lite svårt sätta ord på, men tex så älskar de "quirky" karaktärer), men det är en design så typisk för modern woke-design.


signatur

Memento Mori

12
Skriv svar