Vincenzo's Plate - Riktig italiensk mat (och sågar Gordon Ramsey)

Medlem
Vincenzo's Plate - Riktig italiensk mat (och sågar Gordon Ramsey)

Tjo

Snubblade på en snubbe som är amazing när det gäller att såga folk på italiensk matlagning.

Här är den playlisten:
https://www.youtube.com/watch?v=AcMbsBDROnQ&list=PLJwrH1iB-tb...

Sen lärde han mig mycket annars i övriga filmer.

T.ex att Barilla är ett skräpmärke. Pasta ska inte vara gult, det ska vara nästan vitt, ljusgult typ.... Då är det inte "fast processed".

Väldigt många filmer där han sågar folk som använder grädde och persilja i Carbonara lol.....

Kolla in hans övriga filmer också....

Mycket nöje!

Medlem

Specifika videon om varför man "inte" ska köpa billig pasta...... typ Barilla....

https://www.youtube.com/watch?v=mYsffeNkslA

Inaktiv

Carbonara är så mycket godare med grädde oavsett vad hobby italienarna påstår 😎

Ock tack för tips, ska kika 👍

Medlem

Jag är absolut ingen expert men är det inte durumvete som gör pastan gul? Den vita pastan har en annan vetesort. Jag tror det mest handlar om lokala avvikelser här. Förövrigt så smakar Barilla kartong, den godaste du kan köpa i vanliga affärer är casa di luca från Zeta.

Medlem
Skrivet av GustavA:

Jag är absolut ingen expert men är det inte durumvete som gör pastan gul? Den vita pastan har en annan vetesort. Jag tror det mest handlar om lokala avvikelser här. Förövrigt så smakar Barilla kartong, den godaste du kan köpa i vanliga affärer är casa di luca från Zeta.

https://www.youtube.com/watch?v=WdX7revCai0

Medlem

De "skapade" ju pizzan och trots det kan de inte göra en pizza som är ätbar...


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Soulless:

De "skapade" ju pizzan och trots det kan de inte göra en pizza som är ätbar...

Har du provat den neapolitanska pizzan? Eller bara fryst pizza från "Italien"?

Medlem

Bra kanal, följde han ganska länge och testade en del recept bla bolognesen som jag fortfarande gör med jämna mellanrum. Tröttnade tillslut då jag tyckte hans sågningar var lite väl gnälliga och överdriva ( vilket dock man kan vänta sig från en YT:are som jagar följare), men många goa italienska rätter finns det att hämta där helt klart.

Medlem

Jag ska inte röra Kungsängens makaroner! De är heliga!

Men i övrigt.... annan pasta så bör man kanske undersöka och spendera 10:- extra för lite bättre pasta

Såg nå pasta idag på ICA för 55:- för 250g..... vet inte om det var guld i pastan eller nåt...... men jag skulle inte våga koka så dyr pasta

EDIT:

Kungsörnens makaroner! Kungsängen är sängen jag har..... geez.... undermedvetna pratar med mig

Medlem
Skrivet av abso:

Bra kanal, följde han ganska länge och testade en del recept bla bolognesen som jag fortfarande gör med jämna mellanrum. Tröttnade tillslut då jag tyckte hans sågningar var lite väl gnälliga och överdriva ( vilket dock man kan vänta sig från en YT:are som jagar följare), men många goa italienska rätter finns det att hämta där helt klart.

Jo, tragiskt nog är det så YT funkar. Men man måste se igenom det Har inte sett allt han gjort..... men han, liksom jag, är nog trött på alla amerikaner som strör ost och skit på allt "så det smakar bra" istället för att göra så ingredienserna smakar bra tillsammans

Fick lite flashbacks från min New York-resa 2008....... all mat där var 2 färger.... socker och fett så in i helvete och köttet var 2kg typ..... kanske en tomat på sidan så det blev 3 färger....... helt värdelöst Finns mycket bra mat i NY men har man inte $50 per måltid att spendera, så får man äta sämre än vanliga svenska "diners"

Medlem
Skrivet av lasseedsvik:

Har du provat den neapolitanska pizzan? Eller bara fryst pizza från "Italien"?

Ätit en gång i Milano och en gång på en "Italiensk" restaurang i Sverige och smakade skräp båda gångerna.

Poängen är att matkultur förändras och smak är subjektiv.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Soulless:

Ätit en gång i Milano och en gång på en "Italiensk" restaurang i Sverige och smakade skräp båda gångerna.

Poängen är att matkultur förändras och smak är subjektiv.

Absolut...... själv gillar jag knappt mat..... korv med bröd är bäst.... och sen lite öl på det

Medlem

Jag har svårt att kolla på matlagningsprogram. Jag känner mig skamsen när jag sitter framför tvn med stuvade idealmakaroner och falukorv och lyssnar på "experter". 😀

Medlem
Skrivet av Bennii:

Jag har svårt att kolla på matlagningsprogram. Jag känner mig skamsen när jag sitter framför tvn med stuvade idealmakaroner och falukorv och lyssnar på "experter". 😀

Stuvade!? Jag är 47 år gammal och har aldrig ens provat det! Och du känner skam!?

Va fan ska jag känna? haha

Medlem

Han dök upp i mitt flöde för något år sedan och jag såg någon video men tyckte mest att han framstod som en stor mansbebis. Han grimaserade mer överdrivet och dramatiskt än vad min fyraåring gör när någonting inte föll honom i smaken. Att uppskatta god mat är en sak men att få någon sorts slaganfall så fort någon tar sig kreativa friheter med en maträtt, eller bara inte är speciellt erfaren eller duktig, har jag svårt för. Han verkar dock ganska framgångsrik så jag antar att folk gillar det 🙂

Medlem

Har ni någon bättre att följa?

Alltså någon som har riktiga recept och inte några jävla amerikanare som "experimenterar"?

Guy Richie eller vad han heter, "Dives and shit" eller vad det heter..... ALLT är typ blanda 20 olika kryddor och socker, och "IT TASTES AMAZING!"....... UH.....

"Not sure if its a goat, chicken or even flowers, its amazing!"

Inget av det tack

Medlem
Skrivet av lasseedsvik:

Har ni någon bättre att följa?

Alltså någon som har riktiga recept och inte några jävla amerikanare som "experimenterar"?

Guy Richie eller vad han heter, "Dives and shit" eller vad det heter..... ALLT är typ blanda 20 olika kryddor och socker, och "IT TASTES AMAZING!"....... UH.....

"Not sure if its a goat, chicken or even flowers, its amazing!"

Inget av det tack

Tyvärr inte. Har lite svårt för självupptagna youtubers. Särskilt ”matexperter”. Jag använder rutiga kokboken när jag lagar mat. Det står tom hur du ska koka ett ägg. Fantastiskt.

Medlem
Skrivet av GustavA:

Tyvärr inte. Har lite svårt för självupptagna youtubers. Särskilt ”matexperter”. Jag använder rutiga kokboken när jag lagar mat. Det står tom hur du ska koka ett ägg. Fantastiskt.

Har många kokböcker, aldrig läst en enda en....... men rutiga kokboken är en klassiker

Medlem
Skrivet av Soulless:

De "skapade" ju pizzan och trots det kan de inte göra en pizza som är ätbar...

Instämmer helt! Av alla pizzor jag hunnit avverka i Italien så har inga varit magiska, dock väldigt fräscha men spelar ingen roll vad man väljer på pizzan så smakar det i slutet mjöligt bröd med olivolja.

Medlem

"You need to be a member to view this video"

WOW! Är det nå vanligt grejs? Aldrig sett det förut att man måste vara medlem för att se en video?

Känns som Youtube gone next level...... eller dess användare

EDIT:

29kr/månad

Säkert prisvärt men jag är långtidssjukskriven så no thanks! Fan vad alla suger ut allt!

Medlem
Skrivet av lasseedsvik:

Har ni någon bättre att följa?

Har du kollat något på Gennaro Contaldo? Hel skön gubbe! https://youtu.be/0sETwU9j_nQ

Medlem
Skrivet av janssonn:

Instämmer helt! Av alla pizzor jag hunnit avverka i Italien så har inga varit magiska, dock väldigt fräscha men spelar ingen roll vad man väljer på pizzan så smakar det i slutet mjöligt bröd med olivolja.

Har ni vägarna förbi Oslo så ta en lunch på Mamma Pizza. Där är det fina italienska pizzor. Och pastarätter med för den delen. Kostar tyvärr en slant, närmare 300 med dryck.

Medlem
Skrivet av GustavA:

Har ni vägarna förbi Oslo så ta en lunch på Mamma Pizza. Där är det fina italienska pizzor. Och pastarätter med för den delen. Kostar tyvärr en slant, närmare 300 med dryck.

Ser sjukt mysigt ut, blir att besöka. Tack för tipset!

Medlem

Smaken är som baken, är skapligt less på alla "finsmakare" - vill du käka falukorv med idealmakaroner och ketchup, med ett glas mjölk till? Kör hårt. Vill du gå ut och käka foie gras - gör det. Men inget är "bättre" eller "sämre" än det andra. (Sen kan vi diskutera saker som näringsinnehåll och så vidare, men behoven där är individuella, och blir bara en del av ens intag.)

Oavsett om det är någon italienare eller Gordon Ramsey som spyr galla är jag lagom allergisk mot dem, båda två.

Det finns dock en halvt matrelaterad kanal jag följer, och det är First We Feast med serien Hot Ones. Inte på grund av det som äts (kycklingvingar är okej, men starka såser avskyr jag personligen), men för att Sean Evans (och teamet bakom kulisserna) är en av de bästa intervjuarna som existerar.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Tack alla för alla replies

Makaroner o korv är nog bäst för mig

Men ska kolla era länkar Säkert nåt jag kan lära mig

Medlem

Jag saknar, på riktigt, en utbildning av att laga mat, som på 60/70-talet på SVT...

Fan, så folk kan lära sig att göra köttbullar och basic stuff

Medlem

Min favoritkock från italien är
Massimo Bottura

Jag kollade in denna lite snabbt och den verkar lovande

https://m.youtube.com/@italiasquisita

Backloggens befriare
Skrivet av Bennii:

Jag har svårt att kolla på matlagningsprogram. Jag känner mig skamsen när jag sitter framför tvn med stuvade idealmakaroner och falukorv och lyssnar på "experter". 😀

Varje kocks drömmat - oavsett nivå. Sådetså.

Alla kockar jag jobbat med, när en snackat om vad som vore bäst som personalmat så slutar det alltid i stuvade makaroner med falukorv.

Sedan börjar kriget om hur man stuvar makaroner.

En stuvning består av något som kokas i bechamel, men de flesta stuvade makaroner folk pratar om är ju kokta i gräddmjölk. Så jag som är väldigt strikt när det kommer till benämningen av något brukar alltid retas med att det är inte stuvade makaroner de vill ha. För det är det inte. ;-p


signatur

Ad hoc addendum

Backloggens befriare
Skrivet av lasseedsvik:

Jag saknar, på riktigt, en utbildning av att laga mat, som på 60/70-talet på SVT...

Fan, så folk kan lära sig att göra köttbullar och basic stuff

Vad är du villig att betala? ;-D


signatur

Ad hoc addendum

Medlem

Kotletter, potatis och brunsås (från stekavkoket) är nog det godaste jag vet.

Älskar italiensk mat också. Speciellt en riktig ravioli


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

12
Skriv svar