PS5-kontrollen för funktionsvarierade heter Access Controller, släpps i december

Robot
PS5-kontrollen för funktionsvarierade heter Access Controller, släpps i december
Medlem

Trevligt initiativ.
Tog lång tid, men känns som det verkligen börjat lossna nu bland konsol- och speltillverkarna med funktioner för synnedsatta, finger/hand-stympade och färgblinda. Givetvis rätt och borde satsas mer på, skulle ju själv hoppa i älva om jag blev av med en hand och inte kunde spela tv-spel mer...

Skribent

Ser ju cool ut också! Som en futuristisk arkadsticka!


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Nu kommer jag vänta och låta dom som behöver dem som allra mest köpa upp dem först. Men jag skulle lätt kunde montera en sådan på var armstöd i fåtöljen

Medlem

Läckert!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Tänk att såna här tillbehör kan göras estetiskt tillfredsställande också. Och till och med prislappen är hyfsat lättillgänglig.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem

Snyggt! Köper gärna en sådan här framöver. Är inte så förtjust i DualSense så jag kanske borde prova denna istället.
Men vad kostar externa tillbehör som pedaler och så?

Givetvis kommer flera streamers att köra med detta så småningom. I Soulsbornekiroring: Tänker mig en pedal för att springa och en pedal för blockering kanske....

Hoppas detta innebär att vi får en ordentlig Custom Button Config meny där man kan spara flera olika knappuppsättningar för DualSense/DS4 och snabbt kunna växla mellan dessa via snabbmenyn.

Jag har en speciell uppsättning jag alltid använder för Soulsbornekiroring-spel (jag spelar helst med DS4) men skulle gärna experimentera fram och spara fler uppsättningar till andra spel om möjligheten fanns att spara och namnge sina configs.

Jag har tidigare bett Sony PlayStation om detta, men hoppas någon på svenska sidan läser och delar vidare.

Medlem

Kan man börja spela med fötterna nu tro så man har båda händerna fria till mumsa ostbågar o annat

Medlem

Bra att Sony hoppar på tåget, pricken över i:et hade ju varit om de båda kontrollerna från Microsoft och Sony fungerar på varandras maskiner.

Medlem

Funktionsvarierade heter det.


signatur

486 sx25 cirrus logic 1024kb. GB. Amiga 500 +. C64 (trasig rf-modulator)

Medlem

Ser snyggt ut men jämfört med den som Microsoft fixade är 10 gånger bättre när det kommer till egenanpassning av kontrollern för individen.

4 aux portar på den här, jämfört med 19 aux portar på den från Microsoft.
Sure, du kan tydligen koppla ihop 2 dosor för att få 8 portar....men det kommer kosta dig dubbelt så mycket som Microsoft dosan
Och den kan man använda på flera olika system

För mig så är det enkelt att se en klar vinnare

Exempel nedan hur det kan se ut.

Gö om Gö rätt tycker jag


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem
Skrivet av Godofcheese:

Ser snyggt ut men jämfört med den som Microsoft fixade är 10 gånger bättre när det kommer till egenanpassning av kontrollern för individen.

4 aux portar på den här, jämfört med 19 aux portar på den från Microsoft.
Sure, du kan tydligen koppla ihop 2 dosor för att få 8 portar....men det kommer kosta dig dubbelt så mycket som Microsoft dosan
Och den kan man använda på flera olika system

För mig så är det enkelt att se en klar vinnare

Exempel nedan hur det kan se ut.

https://cdn.discordapp.com/attachments/231588571025244160/110...

Gö om Gö rätt tycker jag

Microsoft lösning är en hub, så prislappen du pratar om är utan knappar och joysticks. Det finns ingen infästningsanordning heller. Och helt ärligt, bilden du skickade ser ut som skit. Det är bra att den finns, men det är en "problemet skjutsas över till kunden" lösning

Redaktör
Skrivet av Distordera:

Funktionsvarierade heter det.

Hade tänkt skriva det men muskelminnet tog över. Osäker vad som gäller, om det nu finns nåt som gäller i frågan (och hur stor roll det spelar). Men men.


signatur
Medlem
Skrivet av Godofcheese:

Ser snyggt ut men jämfört med den som Microsoft fixade är 10 gånger bättre när det kommer till egenanpassning av kontrollern för individen.

4 aux portar på den här, jämfört med 19 aux portar på den från Microsoft.
Sure, du kan tydligen koppla ihop 2 dosor för att få 8 portar....men det kommer kosta dig dubbelt så mycket som Microsoft dosan
Och den kan man använda på flera olika system

För mig så är det enkelt att se en klar vinnare

Exempel nedan hur det kan se ut.

https://cdn.discordapp.com/attachments/231588571025244160/110...

Gö om Gö rätt tycker jag

Men det är väl ändå bättre än ingenting alls? Ibland handlar det om vilken konsol man föredrar i slutändan och då är det ju fantastiskt att det äntligen finns en kontroller för dom som föredrar playstation.

Medlem

Bättre sent än aldrig. Samtidigt som just en sådan här typ av tillbehör inte borde ha så mycket vinst-intresse utan enbart good-will inblandat, så undrar jag faktiskt varför det tog Sony 10+ år att skapa ett sådant här alternativ.

Som andra nämnt har Microsoft inte bara haft ett alternativ, utan ett som är så OTROLIGT jäkla bra och som används av allt och alla som vill spela egentligen. Faktum är att det fortfarande ser ut som Microsoft har det bättre alternativet, men det är möjligt att jag har fel där. Det får användarna avgöra, men kanske är detta enda alternativet dock om man vill åt spel på Playstation.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Hade tänkt skriva det men muskelminnet tog över. Osäker vad som gäller, om det nu finns nåt som gäller i frågan (och hur stor roll det spelar). Men men.

Det är supersvårt att navigera i det korrekta. Men i det här fallet har jag en journalistfru som propsar på- och en bror som råkar vara varierad i funktionen som också propsar på att det heter funktionsvarierad så vem är jag att säga annat.


signatur

486 sx25 cirrus logic 1024kb. GB. Amiga 500 +. C64 (trasig rf-modulator)

Medlem
Skrivet av Distordera:

Funktionsvarierade heter det.

Ingen större mening att hänga upp sig på ordval. Funktionsvarierad som begrepp kommer bli tabu inom kort.

Medlem
Skrivet av Scream112:

Bättre sent än aldrig. Samtidigt som just en sådan här typ av tillbehör inte borde ha så mycket vinst-intresse utan enbart good-will inblandat, så undrar jag faktiskt varför det tog Sony 10+ år att skapa ett sådant här alternativ.

Som andra nämnt har Microsoft inte bara haft ett alternativ, utan ett som är så OTROLIGT jäkla bra och som används av allt och alla som vill spela egentligen. Faktum är att det fortfarande ser ut som Microsoft har det bättre alternativet, men det är möjligt att jag har fel där. Det får användarna avgöra, men kanske är detta enda alternativet dock om man vill åt spel på Playstation.

Är man redan investerad i XAC ecosystemet med en galen setup och vill spela på andra system (utan att behöva jailbreaka konsollen)
Så kan man inhandla en konverterare som Titan One / Two, fungerar rätt bra


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem
Skrivet av nilang:

Ingen större mening att hänga upp sig på ordval. Funktionsvarierad som begrepp kommer bli tabu inom kort.

Håller med i sak. Tröttsamt när man ger ord överdriven betydelse.

Dessutom ÄR man inte funktionsvarierad, precis som att man inte är sin autism eller IF. Begreppet används för att beskriva att våra funktioner varierar i olika sammanhang. Kontrollen är alltså gjord för att bättre möta funktionsvariationer.

Funktionsnedsättning är en form av variation. Förstår inte riktigt varför det uppfattas som nedvärderande.

Funktionshinder - i det här fallet en den ursprungliga kontrollen som är begränsad i att möta olika variationer.

Medlem
Skrivet av boneless:

Håller med i sak. Tröttsamt när man ger ord överdriven betydelse.

Dessutom ÄR man inte funktionsvarierad, precis som att man inte är sin autism eller IF. Begreppet används för att beskriva att våra funktioner varierar i olika sammanhang. Kontrollen är alltså gjord för att bättre möta funktionsvariationer.

Funktionsnedsättning är en form av variation. Förstår inte riktigt varför det uppfattas som nedvärderande.

Funktionshinder - i det här fallet en den ursprungliga kontrollen som är begränsad i att möta olika variationer.

Nu är jag inte då trendig jag heller, men med funktionsnedsatt så tånker jag att man avser ett "finare" ord för förståndshandikapp, tänker mig att om jag misste en hand eller ett ben då dkulle jag nog hellre bli kallad handikappad

Medlem
Skrivet av Distordera:

Funktionsvarierade heter det.

Rent krasst så heter saker och ting det vi användare av ett språk säger att det heter. Vissa saker kan heta något rent officiellt, det hindrar dock inte kreti och pleti från att använda andra benämningar. Det finns ingen institution eller myndighet som kan råda över vad vi som använder svenska gör med vårt eget språk. Kallar vi kommunens räddningstjänst för brandkår så skulle ingen lingvist säga att vi gör fel.

Handikapp togs bort i den officiella vokabulären av socialstyrelsen. Istället införde man funktionshinder och funktionsnedsättning. Dessa två är inte synonymer och de är heller inte synonymer till funktionsvariation (som, mig veterligen, överhuvudtaget inte används av socialstyrelsen). Vad som däremot används i folkmun är en helt annan femma.

Själv har jag ett kroniskt handikapp. Det är definitivt en funktionsnedsättning men knappast ett funktionshinder. Funktionsvariation lär det vara men det begreppet säger inte så mycket.

Medlem

"Funktionsvarierad" ☺️


signatur

Memento Mori

Medlem
Skrivet av nilang:

Ingen större mening att hänga upp sig på ordval. Funktionsvarierad som begrepp kommer bli tabu inom kort.

Jag säger fortfarande mandarin om allt som är orange, runt och går att äta.

Medlem
Skrivet av Popski:

Rent krasst så heter saker och ting det vi användare av ett språk säger att det heter. Vissa saker kan heta något rent officiellt, det hindrar dock inte kreti och pleti från att använda andra benämningar. Det finns ingen institution eller myndighet som kan råda över vad vi som använder svenska gör med vårt eget språk. Kallar vi kommunens räddningstjänst för brandkår så skulle ingen lingvist säga att vi gör fel.

Handikapp togs bort i den officiella vokabulären av socialstyrelsen. Istället införde man funktionshinder och funktionsnedsättning. Dessa två är inte synonymer och de är heller inte synonymer till funktionsvariation (som, mig veterligen, överhuvudtaget inte används av socialstyrelsen). Vad som däremot används i folkmun är en helt annan femma.

Själv har jag ett kroniskt handikapp. Det är definitivt en funktionsnedsättning men knappast ett funktionshinder. Funktionsvariation lär det vara men det begreppet säger inte så mycket.

Du har helt rätt i att språk styrs av de som språkar.
Dock finns det en institution som styr- eller snarare försöker styra vårt ordbruk och den heter Svenska Akademien.
Tur är väl att några vill styra upp oss. Annars hade vi kanske fortfarande använt alternativa benämningar till chokladboll.

Och i framtiden kanske vi slipper nedsättande benämningar gällande fysisk funktion också.


signatur

486 sx25 cirrus logic 1024kb. GB. Amiga 500 +. C64 (trasig rf-modulator)

Medlem
Skrivet av Gaara:

Kan man börja spela med fötterna nu tro så man har båda händerna fria till mumsa ostbågar o annat

Eller när man har katten i famnen (min katt älskar att lägga sig i min famn när jag sitter i fåtöljen och spelar) 😅😊

Medlem
Skrivet av Distordera:

Funktionsvarierade heter det.

Vet inte varför men det ordet låter som en beskrivning på detta...

Medlem
Skrivet av Distordera:

Du har helt rätt i att språk styrs av de som språkar.
Dock finns det en institution som styr- eller snarare försöker styra vårt ordbruk och den heter Svenska Akademien.
Tur är väl att några vill styra upp oss. Annars hade vi kanske fortfarande använt alternativa benämningar till chokladboll.

Och i framtiden kanske vi slipper nedsättande benämningar gällande fysisk funktion också.

Svenska Akademien styr inte det svenska språket. De anses normerande när det gäller stavning men i övrigt så försöker de följa språket så som vi användare utveckar det. Det argument du använder kallas av en del lingvister för det "elitistiska argumentet" och betyder att vi överlåter vårt språkbruk till "experter". Språkvårdare kan ge tips på vilja ord de anser bör användas (framförallt för att undvika missförstånd) men de bestämmer inte hur vi ska använda vårt eget språk.

På vilket sätt menar du att funktionsvariation skulle vara finare än funktionsnedsättning? Visserligen kan språkbruk ändras p.g.a. s.k. "liberala argument", d.v.s. att man kan undvika ord som sårar andra. Så länge det officiella Sverige, i detta fall Socialstyrelsen, använder finktionshinder och funktionsnedsättning så kan det knappast vara fel av oss vanliga svensktalande att göra det. Funktionsvariation är f.ö., som jag tidigare skrivit, inte en synonym till varken handikapp, funktionsnedsättning eller funktionshinder.

Att säga till någon annan att X inye heter X utan Y är mycket vanskligt, och inte sällan rent felaktigt. X kan mycket väl heta just X i de flesta kontexter. Det enda exemplet jag känner till där myndigheterna verklugen styr språket är i lagtext. Självutnämnda språkpoliser kan för all del föreslå att Y borde användas, men de är nästan alltid ute på hal is när de kräver att Y ska användas.

Medlem

F.ö. så finns orden handikapp, funktionsnedsättning och funktionshinder med i både SAOB och SAOL. Funktionvariation gör däremot inte det. För den sakens skull så kan man inte hävda att ordet inte finns. Används det så finns det. Det går däremot inte så bra att hänvisa till "experterna" inom Svenska Akademien i detta fall för att just funktionsvariation ska användas.

1
Skriv svar