Kotick "tänker inte ens överväga" CoD på prenumerationstjänster dag 1

Medlem
Skrivet av anon_332944:

Jag tror han ska vara mer orolig över sin tjänst på företaget om Microsoft köper upp dom.

Och om MS vill släppa det på gamepass dag 1, så kommer dom göra det.

Hur funkar det med aktieägare när ett företag köps upp? Är det då exempelvis MS som köper en majoritet av aktierna i Activision?
För som Bobby säger är det väl i stora drag dom aktieägare som äger en stor del av aktierna som bestämmer vad ett företag ska göra? Som jag förstår det är det tack vare dessa personer som Bobby sitter kvar trots all kritik han fått, enbart för att han drar in mycket pengar. Och om det är aktieägarna som bestämmer är det inte upp till dom om dom vill ha CoD på Gamepass dag ett?
Som sagt vet jag inte hur det fungerar. Jag funderar bara lite


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem
Skrivet av OAKTHYR:

Hur funkar det med aktieägare när ett företag köps upp? Är det då exempelvis MS som köper en majoritet av aktierna i Activision?
För som Bobby säger är det väl i stora drag dom aktieägare som äger en stor del av aktierna som bestämmer vad ett företag ska göra? Som jag förstår det är det tack vare dessa personer som Bobby sitter kvar trots all kritik han fått, enbart för att han drar in mycket pengar. Och om det är aktieägarna som bestämmer är det inte upp till dom om dom vill ha CoD på Gamepass dag ett?
Som sagt vet jag inte hur det fungerar. Jag funderar bara lite

Om affären går igenom förvandlas alla ABK-aktier till pengar. MS får full kontroll.

Kan tillägga att Kotick äger aktier till ett ungefärligt värde av 400m usd. När folk säger att han har en fallskärm så är det detta man menar. Han är stenrik oavsett hur det kommer gå.


signatur

PC(4090/7700X) | Series X | PS5 | Switch | Steam Deck

Redaktör
Skrivet av Fearnox:

Varför tror så många att Kotick slutar vid eventuellt uppköp, finns det någon källa på var det eller ryktet om det kommer ifrån?
Han drar väl in sjuka pengar?

Det har funnits uppgifter om att han skulle lämna VD-stolen om köpet blir av. Men det ska förstås ses som spekulation.


signatur
Medlem
Skrivet av PFC Hudson:

Om affären går igenom förvandlas alla ABK-aktier till pengar. MS får full kontroll.

Kan tillägga att Kotick äger aktier till ett ungefärligt värde av 400m usd. När folk säger att han har en fallskärm så är det detta man menar. Han är stenrik oavsett hur det kommer gå.

Ok, ja då har ju inte lille Bobby så mycket att säga till om om MS lyckas köpa företaget.


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Det har funnits uppgifter om att han skulle lämna VD-stolen om köpet blir av. Men det ska förstås ses som spekulation.

Det har också funnits uppgifter att han sitter kvar eller får ny roll.
Ryktades att han skulle ta över Phils jobb och Phil tar Bobbys nuvarande.

Men om affären går igenom det är då vi ser vad som stämmer med alla rykten.

Avstängd

Då behöver vi inte vara oroliga och Call Of Duty kommer asså 100% till alla molntjänster och Game Pass 👍🏻❤️

Vill han vara kvar låter han allt hamna på Game Pass och andra molntjänster annars fixar Microsoft en ny VD helt enkelt.

Ät det denna månad som Microsoft stänger affären om det nu vinner över FTC eller måste Microsoft göra en ny ansökan om stämning och vänta ytterligare?

Fattar det som vi får alla spel nästa månad på Game Pass och Xcloud då Microsoft vinner nu över FTC

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Nej, du syftade på ett särskilt spel med battle pass innan release. Vilket är det?

Diablo IV, och observera att jag sa "introducerar"...även om jag kanske borde sagt "utannonserar" istället. Jag vet mycket väl att det inte "startar" förrän Season 1 i Juli, men man fick med (betalade för) det så fort man köpte Digital Delux, såattee...

Någon anledning till att du undrar så enträget?

Medlem
Skrivet av jontebula:

Ät det denna månad som Microsoft stänger affären om det nu vinner över FTC eller måste Microsoft göra en ny ansökan om stämning och vänta ytterligare?

Det är nog ingen som riktigt vet då man fortfarande även har CMA att "ta sig förbi".

Nästa kritiska datum är vad jag vet om drygt två veckor (18:e?) då avtalet mellan MS och Activision löper ut.

Om Activision inte vill förlänga så får de tre miljarder dollar av MS och kan fortsätta som förut. Chansen finns också att de vill ha mer betalt för företaget för att skriva på ett nytt avtal.

Medlem
Skrivet av Ender:

Diablo IV, och observera att jag sa "introducerar"...även om jag kanske borde sagt "utannonserar" istället. Jag vet mycket väl att det inte "startar" förrän Season 1 i Juli, men man fick med (betalade för) det så fort man köpte Digital Delux, såattee...

Någon anledning till att du undrar så enträget?

Ja även om du hade fel om battle pass här. Låt säga att det var så. Det är alltså Activision det handlar om och de har aldrig tidigare släppt spel dag ett på Game pass och de har haft battle pass tidigare. Så det blir inte riktigt logiskt nånstans.

Skrivet av jontebula:

Då behöver vi inte vara oroliga och Call Of Duty kommer asså 100% till alla molntjänster och Game Pass 👍🏻❤️

Vill han vara kvar låter han allt hamna på Game Pass och andra molntjänster annars fixar Microsoft en ny VD helt enkelt.

Ät det denna månad som Microsoft stänger affären om det nu vinner över FTC eller måste Microsoft göra en ny ansökan om stämning och vänta ytterligare?

Fattar det som vi får alla spel nästa månad på Game Pass och Xcloud då Microsoft vinner nu över FTC

Denna månaden är slut IDAG!!
Så då skall dom alltså stänga den idag, INNAN beslutet från rättegången har ens tagits 👌


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Slutpläderingen är avklarat. Har FTC lyckats bevisa sitt fall? Att om Microsoft skulle få äga ABK att det skulle skada branschen? Att det skulle skada Sony's dominans och skada PlayStation som märke?

Och ja. Det är något FTC har sagt i rätten.

Eller har FTC misslyckats med det? Att om Microsoft skulle få äga ABK att det skulle vara bra för branschen för deras spel skulle komma till flera plattformar och Game Pass?

Det är lite intressant. För av det lilla (och det är verkligen lite) jag har sett så har ju FTC kunna bevisa att sony tar skada om affären går igenom. Men som domaren i målet säger. Det är inte intressant om sony tar skada utan om konsumenten tar skada. Och som jag ser det så gynnar ju detta bara konsumenten eftersom fler får möjlighet att spela COD.

Inaktiv
Skrivet av OAKTHYR:

Hur funkar det med aktieägare när ett företag köps upp? Är det då exempelvis MS som köper en majoritet av aktierna i Activision?
För som Bobby säger är det väl i stora drag dom aktieägare som äger en stor del av aktierna som bestämmer vad ett företag ska göra? Som jag förstår det är det tack vare dessa personer som Bobby sitter kvar trots all kritik han fått, enbart för att han drar in mycket pengar. Och om det är aktieägarna som bestämmer är det inte upp till dom om dom vill ha CoD på Gamepass dag ett?
Som sagt vet jag inte hur det fungerar. Jag funderar bara lite

Jag har inte så bra koll på hur det fungerar i USA när det gäller såpass ingående frågor.

Men det är nog som här att aktieägare har rösträtt vid en bolagsstämma. Sen beror det på vad för aktier man har. Oftast brukar det finnas A och B aktier. Där A ger rösträtt. Medans B inte gör det.

Men om MS köper activision kommer MS bli ägare. Sen om dom köper 100% av alla aktier eller 51% är oklart.

Oavsett vad så kommer dom har mest inflytande och kan utan tvekan om dom vill göra sig av med den gode Bobby. Vilket jag tror dom kommer göra för MS vill inte beblanda sig med en person med så dåligt rykte och riskera sitt eget rykte.

Det finns garanterat andra ledare inom MS eller utanför MS som dom kan rekrytera och kommer göra ett minst lika bra jobb.

MS har bollen på sin sida. Om dom sparkar honom så är ju argumentet rätt starkt och få kommer ifrågasätta det. Snarare tror jag det skulle ge MS positiv pr.

Det skulle inte förvåna mig om det är så att han är ute och pratar nu i media för att han är orolig över sin post, eller så har han t om redan fått veta att han sitter osäkert om affären går igenom pga hans historik.

Medlem
Skrivet av theBoosing:

Vår allas galna xbox-forumit var ju helt 100% på att cod skulle dyka upp på gamepass dag1 och xcloud haha.

Varför är du så dryg, när du inte ens begriper artikeln?

Du begriper väl att det är skillnad på vad Activision säger när dom är ett företag som bestämmer själva mot vad som händer när Microsoft äger dom?

När/om Microsoft äger dom så har han ingenting att säga till om, utan Microsoft bestämmer... Och eftersom dom alltid kört med day 1 spel på gamepass så lär det förmodligen vara så framöver också.

Medlem
Skrivet av OAKTHYR:

Hur funkar det med aktieägare när ett företag köps upp? Är det då exempelvis MS som köper en majoritet av aktierna i Activision?
För som Bobby säger är det väl i stora drag dom aktieägare som äger en stor del av aktierna som bestämmer vad ett företag ska göra? Som jag förstår det är det tack vare dessa personer som Bobby sitter kvar trots all kritik han fått, enbart för att han drar in mycket pengar. Och om det är aktieägarna som bestämmer är det inte upp till dom om dom vill ha CoD på Gamepass dag ett?
Som sagt vet jag inte hur det fungerar. Jag funderar bara lite

Ja aktieägarna äger bolaget. Men bolaget har en styrelse. Styrelsen utser en vd som sköter det dagliga arbetet. Så vill VDn att spel ska vara på gamepass så hamnar det där. Sen får Styrelsen avsätta VDn om dom är missnöjda med VDns arbete.
Men hur som helst så spelar det ingen roll för om affären går igenom så köper Microsoft upp Activision och betalar alla Activisions aktieägare pengar. Så Activisions gamla aktieägare äger ingenting mer och Activision som bolag finns inte länge. Sen kommer säkert namnet finnas kvar men det är Microsoft. Och Microsoft gör vad dom vill.

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Ja även om du hade fel om battle pass här. Låt säga att det var så. Det är alltså Activision det handlar om och de har aldrig tidigare släppt spel dag ett på Game pass och de har haft battle pass tidigare. Så det blir inte riktigt logiskt nånstans.

Jag har inte fel om Diablo IV's battle pass och Activision Blizzard har aldrig varit ägd av Microsoft tidigare.
Logik är inte lätt för alla.

Medlem
Skrivet av Ender:

Jag har inte fel om Diablo IV's battle pass och Activision Blizzard har aldrig varit ägd av Microsoft tidigare.
Logik är inte lätt för alla.

Nej men du kämpar på åtminstone. Frågan som tydligt diskuterades var vad som händer efter köp. Vad som skett och sker redan som vi redan vet och du tydligen missat är att deras spel inte kommer till game pass. Trots att de redan haft battle pass i tidigare spel. Att det skulle vara orsak till att det kommer efter köp, när det inte gör det nu när de faktiskt kan bestämma själva, herr Kotick alltså, är inte logiskt.

Avstängd
Skrivet av Ribcage:

Nej men du kämpar på åtminstone. Frågan som tydligt diskuterades var vad som händer efter köp. Vad som skett och sker redan som vi redan vet och du tydligen missat är att deras spel inte kommer till game pass. Trots att de redan haft battle pass i tidigare spel. Att det skulle vara orsak till att det kommer efter köp, när det inte gör det nu när de faktiskt kan bestämma själva, herr Kotick alltså, är inte logiskt.

Han får välja låta det komma dag 1 och till Game Pass och Xcloud som Microsoft vill eller forsätta vara emot och då få avgå för en ny VD som acceptera Microsoft. Så kommer endå bli som Microsoft vill men kan asså ta lite längre tid om nu inte Microsoft redan har en ny VD så dom kam byta ut Kotick snabbt om det behövs.

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Nej men du kämpar på åtminstone. Frågan som tydligt diskuterades var vad som händer efter köp. Vad som skett och sker redan som vi redan vet och du tydligen missat är att deras spel inte kommer till game pass. Trots att de redan haft battle pass i tidigare spel. Att det skulle vara orsak till att det kommer efter köp, när det inte gör det nu när de faktiskt kan bestämma själva, herr Kotick alltså, är inte logiskt.

Haha, jag tyckte det här svaret bara var för konstigt, så jag scrollade upp till början av citaten oss emellan för att se vad det här egentligen handlar om. Inte ens jag själv förstår riktigt vad jag tänkte på med mitt första citat av dig, eller kopplingen till Battle Pass. Vet inte ifall jag satt fast i tankarna på vad jag tycker om Battle Pass och corporate greed generellt från en tråd med @Gertzy,
eller/och jag blandat ihop Battle Pass med Game Pass...de heter ju så onödigt lika!
När du senare svarade mig med en fråga kring just Game Pass tror jag att diskussionen från min sida gick över på det.

För att klara upp mina åsikter kring detta:
Ifall köpet går igenom, vilket jag inte hoppas, så tror jag att det kommer bli som MS vill, inte vad Kotic vill. Samtidigt så tror jag att Kotics svar i förhören är skräddarsydda ihop med MS för att ge sken av att "det inte finns en chans att COD och annat populärt ska släppas exklusivt till Game Pass dag ett", då det skulle ge FCC mer kött på benen att stoppa köpet. Det ligger i MS, och naturligtvis Kotics, intresse att köpet går igenom så därför får de konsekvenserna av det att låta som en dans på rosor och en win-win för alla.
Jag är övertygad om att köpet enbart kommer bli en win för dem på bekostnad av konsumenterna.

Och mina åsikter om Battle Pass?
En styggelse som borde kvävas/kvävts i sin linda. Det kan gå att göra snyggt, men dess enda syfte är att ge mer pengar till utvecklaren...spelarnas pengar. Hur aggressivt det görs varierar från spel till spel, men i AB's fall så är det villiga att vara riktigt fula från vad Diablo: Immortal visade.

Så, jag kämpar på med logiken ( ), men jag hoppas att jag klarnat upp mina ståndpunkter kring detta, och ber om ursäkt för den eventuella förvirringen

Medlem
Skrivet av Ralf:

Varför är du så dryg, när du inte ens begriper artikeln?

Du begriper väl att det är skillnad på vad Activision säger när dom är ett företag som bestämmer själva mot vad som händer när Microsoft äger dom?

När/om Microsoft äger dom så har han ingenting att säga till om, utan Microsoft bestämmer... Och eftersom dom alltid kört med day 1 spel på gamepass så lär det förmodligen vara så framöver också.

Har helt enkelt supersvårt att se dem skjuta sig själva i foten och köra activision-prylarna day1, men tiden får utvisa.


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem
Skrivet av Ender:

Haha, jag tyckte det här svaret bara var för konstigt, så jag scrollade upp till början av citaten oss emellan för att se vad det här egentligen handlar om. Inte ens jag själv förstår riktigt vad jag tänkte på med mitt första citat av dig, eller kopplingen till Battle Pass. Vet inte ifall jag satt fast i tankarna på vad jag tycker om Battle Pass och corporate greed generellt från en tråd med @Gertzy,
eller/och jag blandat ihop Battle Pass med Game Pass...de heter ju så onödigt lika!
När du senare svarade mig med en fråga kring just Game Pass tror jag att diskussionen från min sida gick över på det.

För att klara upp mina åsikter kring detta:
Ifall köpet går igenom, vilket jag inte hoppas, så tror jag att det kommer bli som MS vill, inte vad Kotic vill. Samtidigt så tror jag att Kotics svar i förhören är skräddarsydda ihop med MS för att ge sken av att "det inte finns en chans att COD och annat populärt ska släppas exklusivt till Game Pass dag ett", då det skulle ge FCC mer kött på benen att stoppa köpet. Det ligger i MS, och naturligtvis Kotics, intresse att köpet går igenom så därför får de konsekvenserna av det att låta som en dans på rosor och en win-win för alla.
Jag är övertygad om att köpet enbart kommer bli en win för dem på bekostnad av konsumenterna.

Och mina åsikter om Battle Pass?
En styggelse som borde kvävas/kvävts i sin linda. Det kan gå att göra snyggt, men dess enda syfte är att ge mer pengar till utvecklaren...spelarnas pengar. Hur aggressivt det görs varierar från spel till spel, men i AB's fall så är det villiga att vara riktigt fula från vad Diablo: Immortal visade.

Så, jag kämpar på med logiken ( ), men jag hoppas att jag klarnat upp mina ståndpunkter kring detta, och ber om ursäkt för den eventuella förvirringen

Allt gott 😁 Jag var uppriktigt intresserad av hur du tänkte. Jag har inte uppfattat dig som rabiat eller helt ologisk för såna ignorerar jag gärna. Om du syftade på Microsoft tex för även Halo Infinite har ju haft battle pass och ja, de vill och kommer att ha spel på Game pass.

Jag håller inte med om dina åsikter i övrigt. Jag är väl likgiltig om köpet går igenom då spelen generellt ändå släpps till Xbox som jag mest spelar på. Då kan de köpa andra utvecklare som Capcom tex.

Battle pass har jag som sagt ofta skoj med. Utan att lägga en peng. Men förstår att det inte är för alla.

Medlem
Skrivet av theBoosing:

Har helt enkelt supersvårt att se dem skjuta sig själva i foten och köra activision-prylarna day1, men tiden får utvisa.

Det kan jag förstå. Och vem vet det kanske dom inte gör. Men enligt mig skulle dom skjuta sig i foten om dom inte släpper day1. Då tappar dom ju det som gör gamepass överlägset ps+.

Avstängd

Vet ej vad som avtal på 10år säger. Men fått för mig att alla får dessa spel samtidigt asså dag 1 så får Microsoft dom stora pengarna från ALLA från multiplayer i Call Of Duty. Vet ej vad PlayStation har nått säger mig 40% som jag läst eller hört nu när Microsoft ska köpa Activision Blizzard som ALLA vet.

12
Skriv svar