Dokument visar att Xbox övervägt att köpa Sega, Bungie och flera andra

Robot
Dokument visar att Xbox övervägt att köpa Sega, Bungie och flera andra

Även svenska Thunderful och Supergiant Games var av intresse.

#Bungie, #Sega, #Thunderful, #Zynga


Medlem

MICROSOFT
GOTTA BUY ’EM ALL!

EMBRACER
GOTTA MILK LOTR!


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Dom har ju redan ägt Bungie en gång, räckte inte det.


signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Medlem

Ger man lillfingret så tar de hela handen...

Medlem

Det fanns rykten för några år sedan om att MS kontaktade nästan varenda större japansk studio och utgivare för att höra sig för om eventuella uppköp.

Medlem

De försökte även köpa Nintendo en gång i tiden, gick sådär.

"Microsoft was laughed out of the room, says Kevin Bachus, a director for third-party relations on the Xbox project. “They just laughed their asses off,” Bachus said to Bloomberg. “Like, imagine an hour of somebody just laughing at you. That was kind of how that meeting went.”"

Medlem
Medlem

Jag har inget emot att Xbox, Sony eller Nintendo har egna studios som gör spel exklusivt till deras konsoler men jag vill inte att någon av dom ska köpa upp hundratals studios och förhindra att spelen släpps på andra plattformar. Det känns som att det är ditåt det lutar med både Sony och Xbox även om Sony inte har riktigt lika mycket pengar att röra sig med.


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem
Skrivet av Fearnox:

De försökte även köpa Nintendo en gång i tiden, gick sådär.

"Microsoft was laughed out of the room, says Kevin Bachus, a director for third-party relations on the Xbox project. “They just laughed their asses off,” Bachus said to Bloomberg. “Like, imagine an hour of somebody just laughing at you. That was kind of how that meeting went.”"

Ja vad tänkte de egentligen, japanska företag får gärna köpa upp västerländska företag men självklart får inte västerländska företag köpa upp japanska, hur skulle det se ut?

Medlem

Oavsett vad man tycker om uppköp rent allmänt så kanske någon borde reagera på VEM som gör uppköpet istället. Rätt få spelare som tjänar på att ett företag som har noll förståelse för spel har så stort inflytande och äganderätt. M$ borde hålla sig till Windows och andra själlösa produkter. På tiden att någon installerar en råttfälla i syltburken.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

De försökte även köpa Nintendo en gång i tiden, gick sådär.

"Microsoft was laughed out of the room, says Kevin Bachus, a director for third-party relations on the Xbox project. “They just laughed their asses off,” Bachus said to Bloomberg. “Like, imagine an hour of somebody just laughing at you. That was kind of how that meeting went.”"

Det där citatet har jag alltid sett på med lite skepsis. Har personligen väldigt svårt att tänka mig att den rigida japanska affärsetiketten tillåter att högt ansatta personer hos Nintendo bokstavligen skrattar någon ut ur något rum, oavsett hur absurd pitchen är.

Medlem
Skrivet av Kyraal:

Det där citatet har jag alltid sett på med lite skepsis. Har personligen väldigt svårt att tänka mig att den rigida japanska affärsetiketten tillåter att högt ansatta personer hos Nintendo bokstavligen skrattar någon ut ur något rum, oavsett hur absurd pitchen är.

Det var i vilket fall som helst och från hur många beskriver det absurt av Microsoft att försöka köpa Nintendo och samtidigt ha den Amerikanska mentaliteten om hur saker går till i frågan. Total kulturkrock vart det i vilket fall. Bergsalas grundare verkar haft betydligt mer respekt för detta med sina möten på 80-talet.

Microsoft var inget trevligt företag på 90-talet och det spillde förmodligen över en del minst även till 00-talet.

Ska man tro vad som skrivs nu och utgå ifrån hur det gick med Nintendo köpet så upplevs de som en elefant i porslinsbutik.

Medlem
Skrivet av Arcadia:

Ja vad tänkte de egentligen, japanska företag får gärna köpa upp västerländska företag men självklart får inte västerländska företag köpa upp japanska, hur skulle det se ut?

Vad menar du? Vad hade texten innan med det du skrev att göra?

Medlem
Skrivet av Barkbiten:

Vad menar du? Vad hade texten innan med det du skrev att göra?

Västerländska företag som försöker köpa japanska företag

Medlem
Skrivet av Margy:

Det fanns rykten för några år sedan om att MS kontaktade nästan varenda större japansk studio och utgivare för att höra sig för om eventuella uppköp.

Well, med tanke på att de typ räknar sålda konsoler där i hundratal och inte miljoner är det en marknad de har kämpat med så det stämmer säkert. Att de ens skulle försökt köpa Nintendo känns dock absurt. Nog att de haft sina svackor men att de skulle vara så på branten att de skulle sälja känns väldigt långt ifrån verkligheten. Kanske om de har 4-5 Wii U på raken att de börjar tröttna och slutar med konsoler (likt Sega) men det känns inte så troligt. De lyckas ju alltid återhämta sig även efter katastrofer och misslyckade försök.

Medlem
Skrivet av Arcadia:

Västerländska företag som försöker köpa japanska företag

Personen du citerade nämnde inget om det så varför blandade du ihop det?

Medlem
Skrivet av Barkbiten:

Personen du citerade nämnde inget om det så varför blandade du ihop det?

Det handlade om att Microsoft försökte köpa Nintendo

Medlem
Skrivet av Arcadia:

Det handlade om att Microsoft försökte köpa Nintendo

"Ja vad tänkte de egentligen, japanska företag får gärna köpa upp västerländska företag men självklart får inte västerländska företag köpa upp japanska, hur skulle det se ut?

Vad har det här att göra med att Microsoft försökte köpa Nintendo? Låter som ett ganska stort hopp från att Microsoft vill köpa ett företag och du blandar ihop argumentet till "japanska företag får gärna köpa upp västerländska företag men självklart får inte västerländska företag köpa upp japanska"

Därav min fråga vad Fearnox skrev hade med det du skrev att göra.

Medlem
Skrivet av Barkbiten:

"Ja vad tänkte de egentligen, japanska företag får gärna köpa upp västerländska företag men självklart får inte västerländska företag köpa upp japanska, hur skulle det se ut?

Vad har det här att göra med att Microsoft försökte köpa Nintendo? Låter som ett ganska stort hopp från att Microsoft vill köpa ett företag och du blandar ihop argumentet till "japanska företag får gärna köpa upp västerländska företag men självklart får inte västerländska företag köpa upp japanska"

Därav min fråga vad Fearnox skrev hade med det du skrev att göra.

Japansk lag begränsar uppköp av japanska företag från utländska företag

Medlem
Medlem
Skrivet av Arcadia:

Japansk lag begränsar uppköp av japanska företag från utländska företag

Ser dock inte relevansen i det du skrev från början, att inte Nintendo som var ett framgångsrikt företag med helt annan företagskultur än Microsoft inte ville bli uppköpta av Microsoft som inte verkar ha någon koll på Öst har väl i stort sätt ingen relevans till att "Japansk lag begränsar uppköp av japanska företag från utländska företag".

Eller tänker du att den märkliga stämningen i rummet berodde på att Nintendo visste att de inte kunde bli uppköpta av Microsoft på grund av Japansk lagstiftning, vilket fick ledningen där att ha svårt att hålla sig för skratt?

Märklig random kommentar annars.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Eller tänker du att den märkliga stämningen i rummet berodde på att Nintendo visste att de inte kunde bli uppköpta av Microsoft på grund av Japansk lagstiftning, vilket fick ledningen där att ha svårt att hålla sig för skratt?

Ja

Medlem
Skrivet av Arcadia:

Japansk lag begränsar uppköp av japanska företag från utländska företag

Detta visste jag inte. Märkligt att MS inte hade koll på det, eller att ingen av de studios de försökte förhandla upp nämnde detta för dem. Någonstans längs vägen borde detta blivit uppenbart för dem kan tyckas.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Detta visste jag inte. Märkligt att MS inte hade koll på det, eller att ingen av de studios de försökte förhandla upp nämnde detta för dem. Någonstans längs vägen borde detta blivit uppenbart för dem kan tyckas.

Kulturkrock. Vi västerlänningar är så vana vid våra öppna samhällen och så åker vi till Japan och Kina och får helt plötsligt inte ens gå in på restauranger eller till frisörer för att vi är utlänningar.

Medlem
Skrivet av Arcadia:

Kulturkrock. Vi västerlänningar är så vana vid våra öppna samhällen och så åker vi till Japan och Kina och får helt plötsligt inte ens gå in på restauranger eller till frisörer för att vi är utlänningar.

Bodde ett halvår i Japan för typ tio år sedan och då hade jag aldrig problem med att få komma in på restauranger eller nått, varken hak eller större ställen för turister, så tror det kraftigt luckrats upp faktiskt. Men visst finns det nog många kulturskillnader för den sakens skull, och jag har ju aldrig försökt göra affärer där så har inga erfarenheter av hur det kan vara så det är nog fortsatt tufft!

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Bodde ett halvår i Japan för typ tio år sedan och då hade jag aldrig problem med att få komma in på restauranger eller nått, varken hak eller större ställen för turister, så tror det kraftigt luckrats upp faktiskt. Men visst finns det nog många kulturskillnader för den sakens skull, och jag har ju aldrig försökt göra affärer där så har inga erfarenheter av hur det kan vara så det är nog fortsatt tufft!

Tror det har blivit ännu värre de senaste tio åren, som du säger. Nu har de infört export-stopp på gamla klassiska japanska bilar exempelvis, så de skyddar verkligen sina juveler.

Avstängd

Toppen så får vi fler spel till Game Pass och Xcloud! 👍🏻❤️

1
Skriv svar