Xbox oroade sig över att Sony skulle göra Starfield tidsexklusivt

Medlem
Skrivet av EddieDexx:

Blir extremt komiskt när PC-spelare är på Sonys sida. Med tanke på att Microsofts uppköp av Bethesda garanterar att spelen kommer till PC på Day 1 och inte ett år senare eller fyra år senare eller aldrig. Som risken alltid finns när Sony mutar tredjeparts-aktörer om exklusiviteter. När Epic Games gör samma sak för att förhindra att spelen kommer på Steam, blir det alltid ramaskri, men när Sony gör det så är det guld värt. Ren hyckleri egentligen. Visst, om du är en Sony fanboy, då är det legit att vara sur, men är du en PC-spelare så är du bara dum i huvudet om du är på Sonys sida.

Tycka vad man vill om Microsoft, men till skillnad från Sony försöker de åtminstone inte tvinga PC-spelare att köpa deras konsol.

Det är ju egentligen inte jättekonstigt med tanke på att PC och MS är på precis samma våglängd, MS är ju PC mer eller mindre. Sony sitter väl i ungefär samma båt som Nintendo när det gäller PC och Super Mario är nog det sista jag förväntar mig få se på en dator.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Vad är det som hindrat Microsoft ifrån att sluta tidexklusiva avtal?

Förmodligen en kombination av att Microsoft under på tok för många år kände att allt ska vara utvecklat internt och att Sony var före på konsolmarknaden och har hunnit knyta ihop en hel del band inom spelbranschen. Microsoft kanske kan bjuda över, men av god sed så ger man det till Sony i stället, då man har haft mer med dem att göra genom åren. Under 360-tiden så satsade Microsoft betydligt mer på den taktik som Sony alltid kört med, men detta rann av någon anledning ut i sanden. Don Mavericks fel kanske?

Xbox 360 hade väldigt många exklusiva tredjepartsspel, vilket gjorde kampen mellan PS3 och 360 väldigt jämn. Med Xbox One så fokuserade man för mycket på sina egna IP:n, där man dessutom bara gjorde ett halvdant jobb med många av spelen. Microsoft ansåg nog att de behöver en snabb comeback efter hela fiaskot med Xbox One, och började därför köpa upp studios. Pengarna finns där, och genom att köpa studios så får de tillgång till exklusiviteter på livstid i stället.

Hade Microsoft fortsatt göra som de gjorde under 360-tiden så hade nog både Bethesda och Activision Blizzard förblivit fristående, för behovet av uppköp hade inte funnits där.

Medlem
Skrivet av Fruxen:

Var kanske mest MS jag tänkte på i just fallen att köpa upp befintliga IP:n.

Men här är en lista över Sonys uppköp (hoppas den är korrekt) de är inte direkt oskyldiga i köpa upp spelstudios rejset även om jag erkänner att jag inte vet vilka IPn de här hade innan Sony som var värda något:

Sony Worldwide Studios:

Bend Studio
Bluepoint Games
Firesprite
Guerrilla Games
Haven Studios
Housemarque
Insomniac Games
London Studio
Malaysia Studio - Support Only
Media Molecule
Naughty Dog
Nixxes Software - Support Only
PixelOpus
Polyphony Digital
Savage Game Studios - Mobile Division
SIE San Diego Studio
SIE San Mateo Studio - Support Only
SIE Santa Monica Studio
SIE xDev Europe
Sucker Punch Productions
Team Asobi
Valkyrie Entertainment - Support Only
Visual Arts Service Group - Support Only

Spelar ingen roll hur lång lista du skickar till honom, han kommer inte godkänna ditt svar. Han är team Sony 4 life, Sony är inkapabla att handla fel enligt dem. Nu vill han ha ett väldigt specifikt svar som egentligen är irrelevant och om du inte ger det till honom har du förlorat argumentet, iaf i hans huvud.

Medlem
Skrivet av BeardedRobot:

Spelar ingen roll hur lång lista du skickar till honom, han kommer inte godkänna ditt svar. Han är team Sony 4 life, Sony är inkapabla att handla fel enligt dem. Nu vill han ha ett väldigt specifikt svar som egentligen är irrelevant och om du inte ger det till honom har du förlorat argumentet, iaf i hans huvud.

Fast skriver man att Sony köper upp tredjeparts studios och tar bort spel från andra plattformar så får man backa upp det.

Typ allt Sony köpt har redan arbetat exklusivt till Sony i 98% eller ny startade studios.

Det är ganska stor skillnad jämfört med vad Microsoft gör.

Tidsexklusiva spel är det inte många som klagar på när Microsoft gör det.

Men då dom vill köpa upp marknaden för att förstöra playstation helt så tycker folk det är bra.
Det om något är väl fel väg att gå.
Alla spel som Microsoft har köpt upp senaste 5 åren skulle redan komma till Xbox och Pc så inga nya spel har tillkommit för er.

Jag har sagt det förut och säger det igen att jag vill inte att Sony köper upp nån publisher och tar bort spel från Xbox.

Tycker det är bättre dom köper nystartade studios eller mindre studios.
Tycker även Microsoft skulle göra på det viset som dom började med 2017-2019 då dom just gjorde så.

Medlem

Jag är nöjd så länge Microsoft släpper sina grejer till PC och Xbox, kommer inte spela på en konsol och så länge de trycker ut sina spel till PC är allt frid och fröjd för min del. De får gärna köpa hela Sony med om de hade kunnat, så man slipper Playstation exclusives för all framtid.

Medlem

Ytterligare bevis för att uppköpen är tänkta att låsa ute konkurrenterna. Hoppas detta används för att stoppa affären.

Ambassadör
Xbox

Så det kan gå.

Det engelska uttrycket fuck around and find out är väl passande i det här fallet för Sony.


signatur

Jump in.

Medlem

Känner inte att tidsexklusivitet är ett så stort problem. Finns sp mycket att spela så då får man bara vänta lite. Sen hade det varit kul med en stor aktör till på konsol-marknaden alternativt om Nintendo kommer med en Switch som kan vänta sig med Playstation och Xbox.

Medlem

När skall det vända? När kommer alla vilja att köpa sig en Xbox?

Kommer det någonsin hända igen?


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Förstår inte hur någon kan vara på sonys sida alls. för det är microsoft och xbox som sett till att vi får spel ifrån konsoler till pc, sony hoppade på tåget mycket senare och det vart när dom såg alla pengar xbox fick in av portningarna.

Hade inte xbox funnits hade det varit väldigt drygt.

Sen tycker jag bra sony finns och det finns konkurens, men att dom är något företag att eftersträva som "gamer" är ju inte sunt då dom eftersträvar monopol på mycket till kostnaden utav konsumenten medans microsoft försöker tänka på konsumenten med.

Och dom poängen väger 10 gånger mer för mig än vad sony gjort.

Medlem
Skrivet av FuzioN:

Förstår inte hur någon kan vara på sonys sida alls. för det är microsoft och xbox som sett till att vi får spel ifrån konsoler till pc, sony hoppade på tåget mycket senare och det vart när dom såg alla pengar xbox fick in av portningarna.

Hur många av de studior och utvgivare som MS köpt (och vill köpa) släppte inte redan sina spel till PC?

Det är väl snarare konstigt att MS under en lång period inte släppte sina spel till sitt eget operativsystem?

Medlem

Men då är det konsolexklusivt enbart ett år, om jag förstår er rätt?
jag måste skaffa ny konsol och just nu är PS5 ett bättre alternativ för mig, men jag vill gärna spela det här förr eller senare.


signatur

Inget blir någonsin bättre eller går över - du bara vänjer dig.

Medlem
Skrivet av FuzioN:

Förstår inte hur någon kan vara på sonys sida alls. för det är microsoft och xbox som sett till att vi får spel ifrån konsoler till pc, sony hoppade på tåget mycket senare och det vart när dom såg alla pengar xbox fick in av portningarna.

Hade inte xbox funnits hade det varit väldigt drygt.

Sen tycker jag bra sony finns och det finns konkurens, men att dom är något företag att eftersträva som "gamer" är ju inte sunt då dom eftersträvar monopol på mycket till kostnaden utav konsumenten medans microsoft försöker tänka på konsumenten med.

Och dom poängen väger 10 gånger mer för mig än vad sony gjort.

Varför skulle man vara på något av de multinationella storföretagens sida? Att välja ett fotbollslag (som inte är från ens egen hemstad) att heja på är egentligen lite lagom löjligt men ger i alla fall lite mer nerv till spel i serier och cuper. Att välja ett företag att heja på är dock bissart på en helt ny nivå.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av demagog:

Men då är det konsolexklusivt enbart ett år, om jag förstår er rätt?
jag måste skaffa ny konsol och just nu är PS5 ett bättre alternativ för mig, men jag vill gärna spela det här förr eller senare.

Nej, Starfield kommer inte till PS5 alls.


signatur

Jump in.

12
Skriv svar