Diablo IV:s battle pass kräver att du startar en ny karaktär

Robot
Diablo IV:s battle pass kräver att du startar en ny karaktär

Blizzard klargör vad som gäller.

#diablo-iv


Medlem

Ja.... Givetvis..

Medlem

Jag fattar inte riktigt, får man spela en ny story varje säsong?

Medlem
Skrivet av Laddemannen:

Jag fattar inte riktigt, får man spela en ny story varje säsong?

Nej, du får börja om från början med en ny karaktär men fortfarande samma story, samma side quests osv osv.

Medlem
Skrivet av Laddemannen:

Jag fattar inte riktigt, får man spela en ny story varje säsong?

Man kan välja att skippa storyn och endast köra sidogrejor likt quest, events, dungeons osv. Med tillägg av diverse nya funktioner/regler/loot varje säsong. Man behåller en del grejor såsom Lilith Trophies och renown mellan varje säsong.

Ingen ny story per säsong dock utan det ska komma i expansioner.

Om jag har förstått det rätt.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Man kan välja att skippa storyn och endast köra sidogrejor likt quest, events, dungeons osv. Med tillägg av diverse nya funktioner/regler/loot varje säsong. Man behåller en del grejor såsom Lilith Trophies och renown mellan varje säsong.

Ingen ny story per säsong dock utan det ska komma i expansioner.

Om jag har förstått det rätt.

Så all renown jag fixar nu behöver jag aldrig göra om? Vill nämligen aldrig mer göra om dessa sidequests igen

Medlem
Skrivet av bulleboss:

Så all renown jag fixar nu behöver jag aldrig göra om? Vill nämligen aldrig mer göra om dessa sidequests igen

Du kommer inte behålla all renown. Men Altar of Lilith kommer vara kvar samt waypoints i större städer om jag förstår det rätt.
Du kommer typ få tillräckligt mycket renown för 1-2 nivår.


signatur

En glad kalmarit boende på Gotland!

Medlem
Skrivet av bulleboss:

Så all renown jag fixar nu behöver jag aldrig göra om? Vill nämligen aldrig mer göra om dessa sidequests igen

Som jag har förstått det så är det så. Och jag håller med, never again!


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av LancelotSwe:

Du kommer inte behålla all renown. Men Altar of Lilith kommer vara kvar samt waypoints i större städer om jag förstår det rätt.
Du kommer typ få tillräckligt mycket renown för 1-2 nivår.

Belöningar för renown i form av skillpoints och ökad kassa för obbelobbe valutan är permanent men man får fortfarande renown. Som alltså inte betyder något i praktiken.

Eller har jag fel för mig?


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Detta har vi ju vetat hela tiden....

Det tycker jag de varit ganska tydliga med även innan release.

Medlem

Trodde det var därför dom kallade det för Season Pass

Medlem
Skrivet av Keima:

Trodde det var därför dom kallade det för Season Pass

Verkar som att en hel del trodde att man kunde få skins och liknande utan att skapa nya karaktärer och att säsongerna skulle ha separat content i form av förändrande dungeons, items, osv.

Ändå förståeligt att man tänka så.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Belöningar för renown i form av skillpoints och ökad kassa för obbelobbe valutan är permanent men man får fortfarande renown. Som alltså inte betyder något i praktiken.

Eller har jag fel för mig?

Det sa nu på senaste chatten att man får behålla renown för Lilith shrines och kartan. Dessa kommer alltså följa med.

Allt annat kommer du behöva göra om, om du vill få 2000 renown då.

Tillägg: det kommer väl bli ca 500 renown/område tror jag om du har 100% shrines och karta då.

Medlem
Skrivet av LancelotSwe:

Du kommer inte behålla all renown. Men Altar of Lilith kommer vara kvar samt waypoints i större städer om jag förstår det rätt.
Du kommer typ få tillräckligt mycket renown för 1-2 nivår.

Såhär ligger det till:

Alla områden du upptäckt kommer att förbli upptäckta när du kör igång en season. Renown för denna exploration kommer du att få automatiskt.
Alla altars of lilith du plockat kommer att förbli upplåsta och du får renown för det.
Renownen du får från dessa två saker kommer att ge dig lvl 2 renown i alla områden, vilket innebär +5 skillpoints och 9 health potion charges (om du plockat alla altars och upptäckt alla områden). Båda dessa saker kommer att patchas in före season 1 och kommer att vara retroaktiva för nuvarande karaktärer.

Ja, waypoints i större städer kommer att vara upplåsta, detta är en del av nuvarande story skip mekanik. Alla andra waypoints kommer att vara grå på kartan, dvs inte aktiverade än.

Medlem
Skrivet av Jönsen:

Det sa nu på senaste chatten att man får behålla renown för Lilith shrines och kartan. Dessa kommer alltså följa med.

Allt annat kommer du behöva göra om, om du vill få 2000 renown då.

Tillägg: det kommer väl bli ca 500 renown/område tror jag om du har 100% shrines och karta då.

Skrivet av Blackwolfe:

Såhär ligger det till:

Alla områden du upptäckt kommer att förbli upptäckta när du kör igång en season. Renown för denna exploration kommer du att få automatiskt.
Alla altars of lilith kommer att förbli upplåsta och du får renown för båda dessa.
Renownen du får från dessa två saker kommer att ge dig lvl 2 renown i alla områden, vilket innebär +5 skillpoints och 9 health potion charges. Båda dessa saker kommer att patchas in före season 1 och kommer att vara retroaktiva för nuvarande karaktärer.

Ja, waypoints i större städer kommer att vara upplåsta, detta är en del av nuvarande story skip mekanik. Alla andra waypoints kommer att vara grå på kartan, dvs inte aktiverade än.

Tack för förtydligande.

Då får man behålla en stor del av kakan men man kan fortsätta att äta.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av DieZe:

Nej, du får börja om från början med en ny karaktär men fortfarande samma story, samma side quests osv osv.

Nä det är det inte alls, dom har sagt det ska vara nya quester och ny storyline varje säsong, säsong 2 är redan klar.
Dom jobbar på säsong 3 nu.


signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Medlem

Tycker faktiskt att det ska bli riktigt kul med säsong.

Är ca lvl 70 med en druid (lightning+vulnerable) nu och har verkligen riktigt kul i spelet. Funderar på necromancer (oklart om jag ska köra med minions eller utan) alt Barbarian (bleed).

Riktigt stabil grund redan och kan nästan bara bli bättre.

Medlem
Skrivet av Jönsen:

Tycker faktiskt att det ska bli riktigt kul med säsong.

Är ca lvl 70 med en druid (lightning+vulnerable) nu och har verkligen riktigt kul i spelet. Funderar på necromancer (oklart om jag ska köra med minions eller utan) alt Barbarian (bleed).

Riktigt stabil grund redan och kan nästan bara bli bättre.

Jag hade lite tråkigt ett tag men hittade inte någon kul build. Fick lite nya items så blev lite kul igen. Ska spela klart storyn iallafall och sen testa lite olika karaktärer. Kör Druid nu.


signatur

En glad kalmarit boende på Gotland!

Medlem
Skrivet av Jönsen:

Tycker faktiskt att det ska bli riktigt kul med säsong.

Är ca lvl 70 med en druid (lightning+vulnerable) nu och har verkligen riktigt kul i spelet. Funderar på necromancer (oklart om jag ska köra med minions eller utan) alt Barbarian (bleed).

Riktigt stabil grund redan och kan nästan bara bli bättre.

Jag tycker också om det, tyvärr har jag problem med Rubber Banding, och det är för drygt att levla efter lvl 50 typ.
I övrigt tycker jag det är riktigt grymt bra spel.


signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Medlem
Skrivet av Snabeltorsk:

Nä det är det inte alls, dom har sagt det ska vara nya quester och ny storyline varje säsong, säsong 2 är redan klar.
Dom jobbar på säsong 3 nu.

Ny storyline har dem väl bekräftat att det inte kommer att ske per säsong?


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Ny storyline har dem väl bekräftat att det inte kommer att ske per säsong?

Ja jag måste kolla upp det, har för mig dom sa det på en sit down, samtidigt som dom berätta att Season 2 redan var klar och dom höll på med season 3.
Men ja jag kan ju ha snurrat till det också. Blivit många streams på sistone, andra spel också.


signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

eld
Medlem

Så har det ju fungerat sedan diablo 2?

Medlem
Skrivet av Freakon:

Ny storyline har dem väl bekräftat att det inte kommer att ske per säsong?

De har sagt att de kommer att lägga till nytt content varje säsong, inklusive questlines som hör till själva säsongen. Men spelets huvudcontent kommer ju att vara detsamma.

Medlem

Låter ganska tröttsamt och repetitivt.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Ny storyline har dem väl bekräftat att det inte kommer att ske per säsong?

Skrivet av Snabeltorsk:

Ja jag måste kolla upp det, har för mig dom sa det på en sit down, samtidigt som dom berätta att Season 2 redan var klar och dom höll på med season 3.
Men ja jag kan ju ha snurrat till det också. Blivit många streams på sistone, andra spel också.

"Unlike Diablo 3, Diablo 4’s seasons all contain specific storylines meant to expand on the world of Sanctuary. Fergusson and Piepiora confirmed that these are not meant to expand the campaign’s story, as that will be saved for future paid expansions."

https://www.forbes.com/sites/paultassi/2023/05/10/details-on-...

Blev själv osäker så var tråkig och googlade.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Jönsen:

"Unlike Diablo 3, Diablo 4’s seasons all contain specific storylines meant to expand on the world of Sanctuary. Fergusson and Piepiora confirmed that these are not meant to expand the campaign’s story, as that will be saved for future paid expansions."

https://www.forbes.com/sites/paultassi/2023/05/10/details-on-...

Blev själv osäker så var tråkig och googlade.

Yep. Det kommer inte fortsätta huvudstoryn, men historier som har världsbygge i fokus - mest troligen.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Så det fungerar i bokstavligt talat 99% av alla ARPGs... inget nytt, ser fram emot det som fanken!

Medlem

Därav att jag väntade med att skapa ny karaktär till första säsongen så man har något att se fram emot.
Fortsätter i D2R till säsong 1 kommit ut.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av Jönsen:

"Unlike Diablo 3, Diablo 4’s seasons all contain specific storylines meant to expand on the world of Sanctuary. Fergusson and Piepiora confirmed that these are not meant to expand the campaign’s story, as that will be saved for future paid expansions."

https://www.forbes.com/sites/paultassi/2023/05/10/details-on-...

Blev själv osäker så var tråkig och googlade.

Nyckelorden här är väl "the campaings story" vilket alltså inte kommer att utökas eller få en fortsättning. Sidocontent och stories som utökar loren kommer vi däremot att få.

Känns rimligt enligt mig.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Jag är så kluven.

Noll sug till att skapa en ny char var 3:e månad.

Har dom sagt något om tidsåtgång för att låsa upp battle pass levels?

Jag ser en risk i att man som casual kommer låsas ute från en stor del av spelet baserat på att det kommer en ny säsong innan man hunnit igenom den gamla.

Kommer det finnas content/endgame/nya saker att göra på Eternal realmen också, eller är det Säsongerna dom ser som det primära sättet att spela på ”i långa loppet”?

123
Skriv svar