PS5 blir 300 kr dyrare i Sverige när kemikalieskatten förändras

Medlem
Skrivet av gorbatjov:

Ahh, är det så man ska göra?! Hur fan blir man det då?😄

Säkraste sättet är väl att födas rik men om det tåget har gått så blir det nog svårt. Gifta dig rik kanske? Men du får bli gymägare först, det verkar vara en vinnande strategi.

Medlem

Det är mer hög tid att förändra för klädbranschen än kemikalier i elektronik.

Bara inom Sverige returneras en ofantligt mängd kläder varje dag och i runda slag passerar ett plagg mellan 5-10 personer bara mellan butik och slutkund om dem inte slängs tidigare än så pga transport och slitage.

Kemikalierna är ett skämt i jämförelse även om det klart behövs se över det med, men med bara lilla Sverige som håller på och möjligheten för tillverkare att i slutändan lägga all extra kostnad på kunderna så kommer det inte bli någon förändring.

Det har inte hänt ett dugg med detta utöver merkostnader för svenska företag och svenska kunder.

The Ashen One
Skrivet av Bennii:

Det säger en del om byråkrati när de måste förändra skatten med 900 miljoner kronor om året för att ha råd att administrera skatten.. Fucking brilliant!

Ja skickar man 980 miljoner till Afghanistan och 890 miljoner till Somalia 2022 och diverse länder blir det många miljarder som skulle kunna gå till nytta där dem behövs i vårat eget land då är våra skattepengar men dessa uppgifter ger man inte ut bara sådär i tv.

Tro inte att pengar kan läggas om eller så, det handlar bara om hur politiken vill lägga dem. Inte är det på folket eller för utvecklingen av vårat lands bästa.

Eller vad tycker ni pensionärer?

ZF
Medlem
Skrivet av Lindhenberg:

Blir inte mindre gifter i produkter med global lansering bara för att svenska staten leker straffskatt för att bekosta andra dåliga beslut.

Hade de öppnat produkten, skrapat bort gifterna och sedan satt ihop den igen hade jag förstått att det blir en kostnad, men nu ser jag det bara som stöld av redan skattade pengar, då konsumenten inte har något alternativ och giftnivån förblir oförändrad.

Klart det gör. Nu har du ju 300kr mindre att köpa annan skit för och slänga i naturen.

PS5 är nog däremot redan så ren den kommer bli innan den krymper. Fast eftersom det gamla blyförbudet, som var aktuellt redan långt innan kemskatter började läggas på, gör att maskinen håller kortare tid så kan man kanske undra om det inte vore bättre med lagstiftningen för hållbarare produkter istället. Om det så krävs bly för det.

Medlem

Man borde införa skatt på människopruttar precis som med kor. Pruttarna ger upphov till enorma mängder metan gas vilket leder till enorm förändringsklimat (i negativ bemärkelse).

Så var och en borde beskattas med 10 kr per kg per månad extra - utöver alla andra skatter. En genomsnittlig person på 70 kg ska då betala 700 kr extra. Inte ens bebisar ska undantas - de små liven inte bara fiser hel vilt hela tiden - utan också bajsar oresonligt mycket.

Som alla vet så fiser tjockisarna mest och högst så därav 10 kr extra (20 kr/kg) för alla överflödiga kilon över 70 kg. Så en tjockis på 100 kg ska då betala 1300 kr per månad (30 × 20 + 70 x 10) i metanskatt.

Over and out. 🙂

Medlem
Skrivet av GustavA:

Säkraste sättet är väl att födas rik men om det tåget har gått så blir det nog svårt. Gifta dig rik kanske? Men du får bli gymägare först, det verkar vara en vinnande strategi.

Ja att födas rik känns ju lite sent påkommet tyvärr. Gifta mig rik också. Gymägare då! Där kanske vi hart!😄

ZF
Medlem
Skrivet av A1200G:

Man borde införa skatt på människopruttar precis som med kor. Pruttarna ger upphov till enorma mängder metan gas vilket leder till enorm förändringsklimat (i negativ bemärkelse).

Så var och en borde beskattas med 10 kr per kg per månad extra - utöver alla andra skatter. En genomsnittlig person på 70 kg ska då betala 700 kr extra. Inte ens bebisar ska undantas - de små liven inte bara fiser hel vilt hela tiden - utan också bajsar oresonligt mycket.

Som alla vet så fiser tjockisarna mest och högst så därav 10 kr extra (20 kr/kg) för alla överflödiga kilon över 70 kr. Så en tjockis på 100 kg ska då betala 1300 kr per månad (30 × 20 + 70 x 10) i metanskatt.

Over and out. 🙂

Hmm.. Ganska säker på att forskningen säger att fruktarianer fiser mest. Testerna kan ha utförts på bananflugor. Men oavsett det så är likaså tjockisarna till största del också de största konsumenterna av secondhandfisande. Så de borde rimligen extrabeskattas för kofiskoefficienten också.

Medlem

En höjning på 300 spelar ingen roll för mig. Men om avgifterna kan städa upp nerskräpning i naturen/forskning så kommer vi billigt undan. Men jag misstänker att företagen har så mycket makt att dom motverkar allt. Och redan nu vet vad som kommer att hända som dom visste med temperatur höjningen.

Medlem
Skrivet av ZF:

Klart det gör. Nu har du ju 300kr mindre att köpa annan skit för och slänga i naturen.

PS5 är nog däremot redan så ren den kommer bli innan den krymper. Fast eftersom det gamla blyförbudet, som var aktuellt redan långt innan kemskatter började läggas på, gör att maskinen håller kortare tid så kan man kanske undra om det inte vore bättre med lagstiftningen för hållbarare produkter istället. Om det så krävs bly för det.

Sant. Jag hade planerat att köpa en till PS5 och vaska den i Nybroviken, men nu vettefan om jag har råd...

Medlem
Skrivet av Bullen86:

Sverige - skatternas land...Snart ska vi väl börja betala skatt på skatt med.

Moms på energiskatten har vi ju redan, till exempel. Alltid trevligt. /s

Nej, kemskatten ger jag inte mycket för. Vag, felriktad och helt katastrofalt utförd.
Vill lilla Sverige göra något åt det, driv det då som sagt på EU-nivå, något skall vi väl ha dem till.

Medlem
Skrivet av Saraandir:

Moms på energiskatten har vi ju redan, till exempel. Alltid trevligt. /s

Nej, kemskatten ger jag inte mycket för. Vag, felriktad och helt katastrofalt utförd.
Vill lilla Sverige göra något åt det, driv det då som sagt på EU-nivå, något skall vi väl ha dem till.

Jag tror vi ska vara tacksamma för att vi har EU. Det blir lite av en livrem som skydd för våra egna inkompetenta politiker. Herregud vad nivån är låg där. Ser det likadant ut i de andra parlamenten så hade nog europa bombat sönder sig självt flera gånger om utan EU. Ett bra exempel är väl alla lagar om datalagring och övervakning som EU sänker varje gång. Storbritanien kommer väl att se ut som Kina om några år nu när det inte finns något stopp för galenskapen där. De ska även reglera övervakning mha AI. Massövervakning inom EU mha ansiktsigenkänning ska förbjudas helt. Det ska bli intressant att se hur många gånger våra politiker försöker utmana den lagen.

Medlem

En skatt precis lika meningslös som plastpåse skatten.


signatur

"Kebab?"

Medlem

Microsoft Xbox forum Nr 1, koppla
dåliga nyheter med Playstation och låtsas att det inte gäller Xbox o pc tex. Riktigt lågt slag under bältet.


signatur

PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.

Medlem

Tack miljöpartiet!

Medlem

Och prishöjningen gäller ju förstås även Xbox och PC delar då det är samma kemikalieskatt på dessa.


signatur

"Kebab?"

ZF
Medlem
Skrivet av Ender:

Sant. Jag hade planerat att köpa en till PS5 och vaska den i Nybroviken, men nu vettefan om jag har råd...

Tror inte det är särskilt mycket guld att hitta i Nybroviken idag. Men det kan ju säkert hängt med ett och annat örhänge från avloppen under de glada dagarna på trettiotalet.

Hursomhelst är det ju fint att PS5 kommer med två gratis vaskpannor. Så den kan betala sig själv, någon annanstans.

Skrivet av Crank:

Microsoft Xbox forum Nr 1, koppla
dåliga nyheter med Playstation och låtsas att det inte gäller Xbox o pc tex. Riktigt lågt slag under bältet.

Kanske ville undvika gnället när Xboxens förvirrade namnserie undveks för att jämföra Windows och konsol.

Men det känns inte direkt förvånade ändå. Känns som halva forumet består av rasistiska foliestollar som inbillar sig att de hade levt den amerikanska drömmen, om bara saker varit annorlunda.

Men det närmaste de kommer är nog den där replikan av en av två raserade drömmar.. :/

Medlem
Skrivet av BadMF69:

En skatt precis lika meningslös som plastpåse skatten.

Jag har väl iofs inte köpt mer plastpåsar än jag kan räkna på en hand sedan den infördes. Ifall folk fortfarande köper lika många plastpåsar i kassan är ju inte problemet skatten, utan folket.

Här kan man läsa mer om plastpåsarna, och varför man bör välja flergångspåsar eller de på rulle istället för de i kassan.

Medlem
Skrivet av Ender:

Jag har väl iofs inte köpt mer plastpåsar än jag kan räkna på en hand sedan den infördes. Ifall folk fortfarande köper lika många plastpåsar i kassan är ju inte problemet skatten, utan folket.

Här kan man läsa mer om plastpåsarna, och varför man bör välja flergångspåsar eller de på rulle istället för de i kassan.

Nja. Jag köper av princip inga plastpåsar på affären. Jag köper rullar med 100 påsar importerade ifrån Kina istället. Dom är tydligen skattefria fast dom är helt fossila till skillnad från kassarna i affären som är miljöanpassade. Skatten är meningslös för att den inte ger staten några intäkter men straffar dom få som väljer att köpa miljöanpassade plastpåsar.


signatur

"Kebab?"

Redaktör

Hörni, plastpåseköp, EU:s invandringspolitik med mera har VÄLDIGT lite med den här nyheten att göra. Håll er till ämnet, tack.


signatur
Redaktör
Skrivet av Crank:

Microsoft Xbox forum Nr 1, koppla
dåliga nyheter med Playstation och låtsas att det inte gäller Xbox o pc tex. Riktigt lågt slag under bältet.

Det var jag som skrev nyheten, och du har rätt i att det borde stått att även Xbox och Switch drabbas också. Har lagt till info om det. Felet var att jag enbart återgav vad TV4-inslaget tog upp (och de nämnde förodligen bara PS eftersom den känns igen av flest av deras tittare). Tro mig - jag är långt från fanboy åt nåt håll.


signatur
Medlem

PS5 var för dyr redan vid release när den kostade 5999kr.


signatur

| R7 3800x | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Aorus RGB 2x8GB 3200mhz cl16 |
| Nvidia RTX 2060 Super | Kingston A2K 250GB + 1TB + KC2500 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Hörni, plastpåseköp, EU:s invandringspolitik med mera har VÄLDIGT lite med den här nyheten att göra. Håll er till ämnet, tack.

Faaast, skatt på plastpåsar är väl rätt relaterat till miljöavgifter, eller är det just PS5 vi ska prata om? Ok:
Phu, tur att jag redan har köpt en PS5 då, nu när den (utan att diskutera anledningen, eller saker som rör anledningen) blir dyrare.

Medlem

Transferiatet och det svarta hålet kräver mer och mer så pröjsa på bara! Låt oss ta reda på var smärtgränsen faktiskt ligger i Sverige!

Redaktör
Skrivet av Ender:

Faaast, skatt på plastpåsar är väl rätt relaterat till miljöavgifter, eller är det just PS5 vi ska prata om? Ok:
Phu, tur att jag redan har köpt en PS5 då, nu när den (utan att diskutera anledningen, eller saker som rör anledningen) blir dyrare.

Grejen är att kringdiskussioner tenderar att spåra ur, även om det kan kopplas till topic. Särskilt invandring (som inte är kopplat till topic alls).


signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Grejen är att kringdiskussioner tenderar att spåra ur, även om det kan kopplas till topic. Särskilt invandring (som inte är kopplat till topic alls).

Det håller jag med om...tror mitt filter bara tar bort sådant för det mesta. Jag syftade bara på plastpåsarna

Egentligen är det väl mer miljöavgifterna som är det intressanta att prata om. En sida av dem är ju huruvida de är effektiva där de tillämpas , en annan är ifall beteendeförändringen som efterönskats verkligen har en tillräckligt stor effekt för att motivera skattehöjningen till att börja med. Vad gäller plastpåsarna har jag hört fler åsikter/vinklar än vad jag trodde det skulle bli.
Själv köper jag dem i princip aldrig nu för tiden, vilket inte kan vara annat än bra. Visst köper jag dem på rulle av en miljövänligare plast, men huruvida det blir bättre i slutänden är jag inte lika säker på då vissa verkar skeppas över halva jorden för att komma hit.

Här finns det gott om utrymme för en sansad diskussion, med källhänvisningar där det behövs etc. Jag själv är nyfiken, även ifall jag inte tagit mig för att kolla upp det på egen hand. Jag vill tro att jag inte är ensam om att vara så slapp, så varför inte prata om det?
Samma sak gäller ju den för tråden mer aktuella kemikalieskatten. Den finns där för samma orsak som "plastpåseskatten"...för att sänka Sveriges och Jordens energianvändning. Precis som med plastpåsarna så vill jag tro att ändamålet är ett måste i sig; det som är intressant är väl hur det verkligen förändrar folks konsumtionsvanor eller inte.

Personligen tror jag inte att en högre kostnad på större elektroniska produkter kommer få mig att köpa färre av dem, det kommer helt enkelt bara att göra mig fattigare. Ifall jag vill ha ett nytt TV-spel eller en TV så kommer jag ju att köpa det, även ifall jag kommer leta efter ett så bra pris som möjligt, och jag har svårt att se hur skatten kommer påverka någon i större utsträckning annat än att kostnaden tvingar folk som har det dåligt ställt att välja billigare, och kanske t.o.m sämre alternativ som de har en större benägenhet att byta ut. Det är ju snarare allt onödigt jäkla skräp (Wish!) som folk köper för småpengar som är problemet.

Gör energisnålare alternativ billigare istället, eller befria dem från skatten helt och hållet. Tvinga företagen att utveckla bättre alternativ istället för att lägga bördan på konsumenterna. Ta bort omotiverad import på saker vi har här, oavsett ifall det rör sig om plastpåsar, franskt "källvatten" eller vad det nu kan vara.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Grejen är att kringdiskussioner tenderar att spåra ur, även om det kan kopplas till topic. Särskilt invandring (som inte är kopplat till topic alls).

Invandring leder till fler plastpåseköpare, metangas precis som med korna, fler dieselbilar, fler flygresor (usch skamligt!), främlingsklimat etc vilket torde resultera i horribel förändringsklimat.

Eller med andra ord:
"Everything is conected."
🙂

Medlem

Om alla har den tanken ”en höjning på några kronor spelar ingen roll” så kan politikerna hålla på och lägga på skatter här och var som de känner det.

Hoppas vi kan få till en demonstration mot det här kemikalieskatteländet. Vi datornördar måste visa att vi bryr oss och inte vara så mesiga och sitta o gnälla på ett forum.

Vet någon om det finns någon vilja någonstans att demonstrera mot detta?

Huruvida skatten haft någon mer effekt än att sätta elektronikbutiker i konkurs är något man bör fråga sig.
Själv köper jag mest begagnat och det är ju heller inte bra mot butikerna. Men jag tror att regeringen istället borde tänka på hur pass bra andrahandsmarknaden är för klimatet. Elektronik slängs inte bara i naturen utan återanvänds ofta.

Skrivet av Alienshade:

En höjning på 300 spelar ingen roll för mig. Men om avgifterna kan städa upp nerskräpning i naturen/forskning så kommer vi billigt undan. Men jag misstänker att företagen har så mycket makt att dom motverkar allt. Och redan nu vet vad som kommer att hända som dom visste med temperatur höjningen.

12
Skriv svar