Bioshock Infinite-likheter i Clockwork Revolution – "Oavsiktliga", säger Microsoft

Medlem
Skrivet av JackG100:

Behöver inte vara Infinite inspirerat öht. men de har ju tagit inspiration från samma källor, typisk 20-30-tals framtids-estetik.

Behöver inte tagit inspiration är inte samma sak som dom inte gjorde det. Givetvis så är Bioshock Infinite inspirerat från det du visar bilder från. Men om du gör ett FPS spel, med någon form av superkrafter år 2023. Tror du dom inte kollade en enda gång på spelet som släpptes för 10 år sen som också är ett FPS med superkrafter och som var det tredje högst betygsatta spelet det året (efter last of us och GTA 5 enligt wikipedia.)
Eller letade dom enbart efter idéer i gamla böcker? Det är självklart dom gjort en omvärldsanalys och kollat på Bioshock någon gång under utvecklingen, att påstå något annat vore lögn i min mening. Sen säger jag inte dom bara plagierat Bioshock, dom har givetvis kollat annat runt samma estetik och så, men att påstå att dom inte sett Bioshock Infinite innan är inte sant. Därav min kommentar att Microsoft svar är ett lagligt formulerat svar, inte ett sanningsenligt svar.

Jag skrev ju en krönika om Bioshock Infinite och var dom i sin tur hade hämtat sin inspiration:

https://www.fz.se/forum/trad/434134-kronika-en-elegi-over-bio...


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Dödgrävaren
Skrivet av MammaMuu:

Behöver inte tagit inspiration är inte samma sak som dom inte gjorde det. Givetvis så är Bioshock Infinite inspirerat från det du visar bilder från. Men om du gör ett FPS spel, med någon form av superkrafter år 2023. Tror du dom inte kollade en enda gång på spelet som släpptes för 10 år sen som också är ett FPS med superkrafter och som var det tredje högst betygsatta spelet det året (efter last of us och GTA 5 enligt wikipedia.)
Eller letade dom enbart efter idéer i gamla böcker? Det är självklart dom gjort en omvärldsanalys och kollat på Bioshock någon gång under utvecklingen, att påstå något annat vore lögn i min mening. Sen säger jag inte dom bara plagierat Bioshock, dom har givetvis kollat annat runt samma estetik och så, men att påstå att dom inte sett Bioshock Infinite innan är inte sant. Därav min kommentar att Microsoft svar är ett lagligt formulerat svar, inte ett sanningsenligt svar.

"Alla kan se att spelet är inspirerat av Bioshock infinite" är det jag tar avstånd ifrån, självklart är de som jobbar inom spelbranschen medvetna om att Infinite existerar som spel, att gå från det till att det är "inspirerat av" är ett rätt långt kliv. Särskilt när det bara sägs för att spelen delar en redan etablerad estetik.

Men ingen av oss var väl där när de pitchade spelet och skapade det, så därför säger jag bara att de behöver inte ha kollat på Infinite öht. för att uppnå något liknande, det är inte direkt ovanligt att flera vägar kan leda till samma slutpunkt.

Huruvida det är sannolikt eller inte kan man ju dividera om ifall man vill, men det _måste_ inte vara så att de tittat på Infinite.

Medlem
Skrivet av JackG100:

"Alla kan se att spelet är inspirerat av Bioshock infinite" är det jag tar avstånd ifrån, självklart är de som jobbar inom spelbranschen medvetna om att Infinite existerar som spel, att gå från det till att det är "inspirerat av" är ett rätt långt kliv. Särskilt när det bara sägs för att spelen delar en redan etablerad estetik.

Men ingen av oss var väl där när de pitchade spelet och skapade det, så därför säger jag bara att de behöver inte ha kollat på Infinite öht. för att uppnå något liknande, det är inte direkt ovanligt att flera vägar kan leda till samma slutpunkt.

Huruvida det är sannolikt eller inte kan man ju dividera om ifall man vill, men det _måste_ inte vara så att de tittat på Infinite.

Tycker det är ganska ointressant att spekulera om dom teoretiskt sett kan ha missat Bioshock Infinite när det är så uppenbart likt.
Jämfört med tex Rocketeer som du länkade så är ju Dark Void mer eller mindre en spelversion av det temat men estetiken är inte samma. Desamma gäller diverse steampunk spel. Det finns många variationer av samma sak men inget jag sett som ser så likt bioshock som detta är. Om dom gjort sitt jobb så vet dom att Bioshock existerade, så enkelt är det.
Så att säga att man kollar på estetiken och bara råkar göra ett FPS, med Superkrafter, och en story där det är ett uppror mot det styrande etablissemanget är ganska svårköpt. Skulle ju bara fattas att man räddar någon och har denna personen med sig hela spelet så har vi bingo på alla rader.
Men om vi vill tro det och ge dom den friskrivningen så står det givetvis för dig.

Dödgrävaren

Var i ligger inspirationen här eg? Tycker det är banalt att påstå att grejerna till höger bara skulle existera för att de fanns i Infinite först. Om något så påminner det mig mer om Dishonored isåfall. Första bilderna har inga likheter alls i mina ögon, andra bilden är propaganda-posters, inget ovanligt i spel. Tredje bilden har en karaktär med hög hatt, då är det givetvis solklart.

Samma här, var i ligger inspirationen? Vad här är unikt för Infinite för att kunna vara så säker på att det bidragit med inspiration? Kunda lika gärna vara från Dishonored.

Och i denna, var i finns likheterna? En staty och en skyrail finns i båda spelen, arkitekturen är inte ens lik, den ena är koloniala US och den andra är mer industri-england, utan svävande öar såvitt jag kan se.

Så nej, jag ser faktiskt inte den uppenbara likhet som du förnimmer, som sagt båda spelen är deco-punk typ, det är den likheten jag ser. Krafter finns i spel före och efter Infinite, så även dess estetik.

Medlem

Jag gillar hur han drar parallellen till att en kvinna av färg med scarf måste vara en kopia av...en kvinna av färg med scarf. Nästa gång jag ser en muskulös vit man med ett skjutvapen i handen kommer jag reagera likadant; "men guuuuud, en ren kopia av det där andra spelet där det var en muskulös vit man med ett skjutvapen i handen!"

Annars fanns det väl likheter, men kunde inte bry mig mindre...alla spel får influenser av andras verk. Men jag antar väl att det ska byggas upp lite dramatik för en kommande stämning.

Medlem
Skrivet av Ender:

Jag gillar hur han drar parallellen till att en kvinna av färg med scarf måste vara en kopia av...en kvinna av färg med scarf. Nästa gång jag ser en muskulös vit man med ett skjutvapen i handen kommer jag reagera likadant; "men guuuuud, en ren kopia av det där andra spelet där det var en muskulös vit man med ett skjutvapen i handen!"

Annars fanns det väl likheter, men kunde inte bry mig mindre...alla spel får influenser av andras verk. Men jag antar väl att det ska byggas upp lite dramatik för en kommande stämning.

Det blir ingen kommande stämning. Den idén är helt off-rails (pun intended) från början.

Medlem
Skrivet av roftg:

Super mario var först med att hoppa högt och spela stor stark superhero! Och det fanns sköldpaddor... så nu får alla spel skrota jumpfunktionen och deleta sina turtles.. inga marvelspel med superhjätar heller..suck

Du ska nog se att om du gör ett spel med en gubbe klädd i rött som hoppar på sköldpaddor att Nintendos kostymnissar kommer andas lite lätt i nacken på dig😂

Medlem
Skrivet av Ender:

Jag gillar hur han drar parallellen till att en kvinna av färg med scarf måste vara en kopia av...en kvinna av färg med scarf. Nästa gång jag ser en muskulös vit man med ett skjutvapen i handen kommer jag reagera likadant; "men guuuuud, en ren kopia av det där andra spelet där det var en muskulös vit man med ett skjutvapen i handen!"

Annars fanns det väl likheter, men kunde inte bry mig mindre...alla spel får influenser av andras verk. Men jag antar väl att det ska byggas upp lite dramatik för en kommande stämning.

Självklart får man använda influenser från andra verk, det är ju så det alltid fungerar... men när de säger att alla likheter är helt oavsiktligt så känns det oärligt. Tror inte de flesta hade haft nån problem om de bara sa at de var stora fans av Bioshock och hade velat skapa något eget i samma stil. Att kalla det "oavsiktigt" ger det hela en "hoppsan, det där såg vi inte"-känsla som bara är löjligt - finns inte en spelutvecklare i världen som inte antingen spelat eller studerat Bioshock Infinite.

Och det handlar ju inte att en "kvinna av färg med scarf" är problemet, det är helheten som skapar det. I kontexten av en värld som ser på alla sätt ser ut som Bioshock Infinites, så ser den karaktären i såna där kläder, absolut ut som Daisy Fitzroy.

Medlem
Skrivet av Fletchett:

Självklart får man använda influenser från andra verk, det är ju så det alltid fungerar... men när de säger att alla likheter är helt oavsiktligt så känns det oärligt. Tror inte de flesta hade haft nån problem om de bara sa at de var stora fans av Bioshock och hade velat skapa något eget i samma stil. Att kalla det "oavsiktigt" ger det hela en "hoppsan, det där såg vi inte"-känsla som bara är löjligt - finns inte en spelutvecklare i världen som inte antingen spelat eller studerat Bioshock Infinite.

Och det handlar ju inte att en "kvinna av färg med scarf" är problemet, det är helheten som skapar det. I kontexten av en värld som ser på alla sätt ser ut som Bioshock Infinites, så ser den karaktären i såna där kläder, absolut ut som Daisy Fitzroy.

Jag förblir lika oövertygad som obekymrad oengagerad. Jag vet bara hur överrepresenterade vita män och kvinnor är i data/tv-spel över lag, så när någon märker att en etniska kvinna i ett spel har en scarf så måste det därför vara ett rent plagiat av en annan etnisk kvinna ifrån ett annat? Jag skulle skämmas för att publicera något sådant som "bevis", men den kanske är därför som tweetet är borta också, vem vet.

Vad gäller spelens övriga likheter så kan de ju vara helt obefintliga, men ifall man sitter och cherrypickar bilder från två olika spel så kan man nog hitta hur många likheter som helst.

Medlem
Skrivet av Fletchett:

Självklart får man använda influenser från andra verk, det är ju så det alltid fungerar... men när de säger att alla likheter är helt oavsiktligt så känns det oärligt. Tror inte de flesta hade haft nån problem om de bara sa at de var stora fans av Bioshock och hade velat skapa något eget i samma stil. Att kalla det "oavsiktigt" ger det hela en "hoppsan, det där såg vi inte"-känsla som bara är löjligt - finns inte en spelutvecklare i världen som inte antingen spelat eller studerat Bioshock Infinite.

Och det handlar ju inte att en "kvinna av färg med scarf" är problemet, det är helheten som skapar det. I kontexten av en värld som ser på alla sätt ser ut som Bioshock Infinites, så ser den karaktären i såna där kläder, absolut ut som Daisy Fitzroy.

Fast Bioshock har ju lånat från Arcanum som som är ett mycket tidigare steampunk rpg som några av Clockwork's skapare var med och gjorde. Om man ska begränsa det till spel när det kommer till influenser så är det ju alltså tvärtom att Bioshock skaparna lånade från Arcanum och borde ha sagt att det var från Arcanum de tog inspiration.

Ser man istället till att de båda har hämtat inspiration från steampunk genren, oavsett mediaformat, så är det inte fråga om att den ena har tagit från den andra, utan att de båda är inspirerade av samma källor.

Medlem

Att vi har fått så få steampunk spel är hela grunden till den här "kontroversen".

Medlem
Skrivet av Ender:

Jag förblir lika oövertygad som obekymrad oengagerad. Jag vet bara hur överrepresenterade vita män och kvinnor är i data/tv-spel över lag, så när någon märker att en etniska kvinna i ett spel har en scarf så måste det därför vara ett rent plagiat av en annan etnisk kvinna ifrån ett annat? Jag skulle skämmas för att publicera något sådant som "bevis", men den kanske är därför som tweetet är borta också, vem vet.

Vad gäller spelens övriga likheter så kan de ju vara helt obefintliga, men ifall man sitter och cherrypickar bilder från två olika spel så kan man nog hitta hur många likheter som helst.

Låter mer som problemet ligger i hur du tolka det, inte hur det egentligen är - både i att den gruppen du talar om skulle vara underrepresenterade i dagens spel, eller att jämförelsen hade någon slags rasistisk underton.

Skrivet av waeress:

Fast Bioshock har ju lånat från Arcanum som som är ett mycket tidigare steampunk rpg som några av Clockwork's skapare var med och gjorde. Om man ska begränsa det till spel när det kommer till influenser så är det ju alltså tvärtom att Bioshock skaparna lånade från Arcanum och borde ha sagt att det var från Arcanum de tog inspiration.

Ser man istället till att de båda har hämtat inspiration från steampunk genren, oavsett mediaformat, så är det inte fråga om att den ena har tagit från den andra, utan att de båda är inspirerade av samma källor.

Detta är ju dock inte bara den stilen utan hela trailern rakt av dryper av "Bioshock". Visst att det är steampunk... men kör man en snabb googling på "steampunk" får man upp 100 olika stilar inom det som inte alls ser ut som Bioshock. Båda spelen är en slags "Idyllisk Americana Steampunk" och det är inte direkt något man ser särskilt ofta inom spelvärlden.

Medlem
Skrivet av Fletchett:

Detta är ju dock inte bara den stilen utan hela trailern rakt av dryper av "Bioshock". Visst att det är steampunk... men kör man en snabb googling på "steampunk" får man upp 100 olika stilar inom det som inte alls ser ut som Bioshock. Båda spelen är en slags "Idyllisk Americana Steampunk" och det är inte direkt något man ser särskilt ofta inom spelvärlden.

Som sagt, när jag såg trailern trodde jag det var en Bioshock-uppföljare - men spelar det egentligen någon roll? De flesta spel är ju influerade av andra spel och gör mest bara variationer på det. Så har det varit redan från start. Om det heter Bioshock eller någonting annat spelar ju inte så stor roll om det är kul att spela sen. Om det inte skulle få finnas "kopior" (eller: inspirerade verk) så hade väl spelbiblioteket rent generellt varit typ 90% mindre så. Tycker det är en oerhörd överreaktion detta. Faktiskt.

Medlem
Skrivet av Fletchett:

Detta är ju dock inte bara den stilen utan hela trailern rakt av dryper av "Bioshock". Visst att det är steampunk... men kör man en snabb googling på "steampunk" får man upp 100 olika stilar inom det som inte alls ser ut som Bioshock. Båda spelen är en slags "Idyllisk Americana Steampunk" och det är inte direkt något man ser särskilt ofta inom spelvärlden.

Vad jag menar är att vi inte ser Steampunk särskilt ofta alls inom spelvärlden. Och alltså ännu mer sällan ser "Americana steampunk". Det gäller inte alla konstformer och jag tycker inte man kan döma det på grund av att just spel har få steampunk produkter.
Ju mer jag tittar på screenshotsen och trailern blir det allt mindre Bioshock för mig, det är för mycket skillander.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Som sagt, när jag såg trailern trodde jag det var en Bioshock-uppföljare - men spelar det egentligen någon roll? De flesta spel är ju influerade av andra spel och gör mest bara variationer på det...

This. Anledningen til mitt bristande engagemang är att visst, det finns paralleller, så what? Man kan dra paralleller mellan tusentals spel, och om något så påminde diskussionen mig enbart om att jag fortfarande har Infinite kvar i backloggen att spela. Det finns inga förlorare här, inget snyltande på andras verk, ingen ridtur på någon annans framgång.
Det finns bara ännu ett spel att njuta av.

Skrivet av Fletchett:

Låter mer som problemet ligger i hur du tolka det, inte hur det egentligen är - både i att den gruppen du talar om skulle vara underrepresenterade i dagens spel, eller att jämförelsen hade någon slags rasistisk underton.
...

Problem och problem, mest ett konstaterande. Folk hade skrattat ifall någon hade lyft fram en vit snubbe i vapen (eller med/i vadsomhelst) från ett spel som bevis på ett plagiat. När man gör samma sak med en mörkhyad kvinna som om det är en sådan udda företeelse att det måste röra sig om ett plagiat så får jag bara skämmas. Visst skulle det kunna vara en tragiskt reflektion av en oerhört onyanserad verklighet, men det fanns verkligen ingenting i tweeten som fick mig att se något annat än (antagligen) omedveten smygrasism.

Aja, bara mina tankar i slutänden...det är varken bevis eller fakta, men i mina ögon såg det rätt kasst ut.

Avstängd

Finns ju massor av Battle Royale spel som är lika varandra men ingen säger något. Kul att det är likt nu när nya Bioshock ska få en reboot och vara anorlunda. Då kan man ju hoppas det får DLC som många av Microsoft studios spel dom ger ut och det då blir ett långt spel med flera DLC

Dödgrävaren
Skrivet av Ender:

Aja, bara mina tankar i slutänden...det är varken bevis eller fakta, men i mina ögon såg det rätt kasst ut.

Gillar inXile så hyser visst hopp för det, ska bli intressant att se dem göra något nytt. Annars har de ju levt på sina gamla IPs med Wasteland och Bards Tale.

12
Skriv svar