Bioshock Infinite-likheter i Clockwork Revolution – "Oavsiktliga", säger Microsoft

Robot
Bioshock Infinite-likheter i Clockwork Revolution – "Oavsiktliga", säger Microsoft
Medlem

Likheterna är slående. De kunde ha kallat det Bioshock Infinite 2 och ingen hade tvekat på att det var samma serie.

Medlem

Det är väääldigt likt. Svårt att tro att det bara är slumpen.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Hahaha, "oavsiktliga" som i "vi hoppades ingen skulle komma på oss".


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Trodde först det var en uppföljare till Bioshock Infinite.

Medlem

Har väldigt svårt att se hur någon har jobbat på det här spelet och inte tänkt på Infinite.

Medlem

Microsoft, vad händer Det är tur att ni har gjort Windows annars skulle jag inte haft något operativsystem haha.


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem
Skrivet av Fr0gg0.:

Trodde först det var en uppföljare till Bioshock Infinite.

Ja, innan jag visste titeln på det så skrev jag med en kompis att "aha nu visar de upp ett nytt Bioshock" haha!

Medlem

För mig som konsument känner jag bara lycka, samma med lies of p, men jäkligt lika spel är dom.

Medlem

Super mario var först med att hoppa högt och spela stor stark superhero! Och det fanns sköldpaddor... så nu får alla spel skrota jumpfunktionen och deleta sina turtles.. inga marvelspel med superhjätar heller..suck

Medlem
Skrivet av roftg:

Super mario var först med att hoppa högt och spela stor stark superhero! Och det fanns sköldpaddor... så nu får alla spel skrota jumpfunktionen och deleta sina turtles.. inga marvelspel med superhjätar heller..suck

Du tittade inte på bilderna i artikeln va?

Medlem
Skrivet av Thane:

Du tittade inte på bilderna i artikeln va?

Det var lite moln å statyer typ.. kommer ändå inte ihåg så bra hur det såg ut sist jag spelade det...
Men donatello var i mario det såg jag allt, glömmer aldrig när han studsade tillbaks och tog mitt sista liv...

Medlem

Haha ms vafan


signatur

Spela spel är kul ibland.

Medlem

Microsoft trodde nog att de redan ägde Bioshock-varumärket.

It's not a lake, it's an ocean

Ja, det är väl ganska uppenbart. Men kanske just därför var Clockwork Revolution ett av de spel som fångade mig mest.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Jag vet inte jag. Ser man bortom att båda är steampunk, en genre som vi inte direkt fått många spel i, så tycker jag inte det är speciellt likt. Väldigt många element som man kan förvänta sig i steampunk, lite av troper i genren, men det är ju inte att kopiera en specifik titel.

Medlem

Clockwork revolution är mer likt Bioshock infinite, än Bioshock infinite är likt Bioshock infinite.

Medlem

Ett rent plagiat.


signatur

Kunskapsförmedlare.

Dödgrävaren

Steampunk - Art Deco ser ut på ett visst sätt, och visst, vissa likheter finns väl men statyer, scarfer och posters med politiska slogans finns i flera spel än Bioshock Infinite.

Medlem

Jag trodde det var med vilje att de gjorde en hyllning till Bioshock Infinite... men om de verkligen hävdar att det var oavsiktligt, då får de nog tänka om. Visst att Steampunk Art Deco ser ut på ett visst sätt, men det är ju inte en likhet här inte - har man sett Infinite förut, så är det ju uppenbart var de fick sina idéer ifrån.

KoP
Medlem

Känns inte som att man kan hävda ensamrätt på varken monorails, statyer eller steampunk. Men men.. vad vet jag. ఠ_ఠ

Medlem
Skrivet av KoP:

Känns inte som att man kan hävda ensamrätt på varken monorails, statyer eller steampunk. Men men.. vad vet jag. ఠ_ఠ

Det kan man inte heller och det är det väl ingen som gör? Det är väl, än så länge, en person som varit med i Infinite som påpekat likheterna. Sen handlar det i så fall om plagiat och inte om någon ensamrätt.

Medlem

Åh nej, två spel med samma stil.

Medlem

Don't care. Clockwork Revolution ser grymt ut vid första anblick och Bioshock Infinite firade sin tioårsdag för ett par månader sedan.

Är det så att man faktiskt lyft hela sin planritning från Infinite rakt av så är det ju aningen fantasilöst, men samtidigt lite av en hyllning.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

KoP
Medlem
Skrivet av Jönsen:

Det kan man inte heller och det är det väl ingen som gör? Det är väl, än så länge, en person som varit med i Infinite som påpekat likheterna. Sen handlar det i så fall om plagiat och inte om någon ensamrätt.

Mjo, jag skulle nog hävda att personen som twittrat om det stör sig på likheter såsom monorails, affisher, statyer med mera vilket ger en känsla utav att det är något fel med att använda dessa i ett annat steampunk-liknande spel än just Bioshock Infinite därav anser jag att bara för att man använder dessa element i ett annat steampunk spel behöver det inte automatiskt betyda plagiat eller att Bioshock Infinite skulle ha någon form utav "ensamrätt" till ting såsom monorails, affisher, statyer med mera. 🤔

Det är lite som att bli upprörd utav att ett bilspel delar likheter med andra bilspel eller att ett pang-pang spel delar på likheter med andra pang-pang spel. 😅

Chefredaktör
Skrivet av Ribcage:

Åh nej, två spel med samma stil.

😅😅

Medlem

Jag fattar inte. Är problemet att Clockwork Revolution är steampunk och har en liknande estetik eller att en trailer har haft samma uppbyggnad med samma scener som en Bioshock Infinite trailer?
Nu har jag inte analyserat varje liten del av Bioshock Infinite men personligen får jag inte alls Bioshock vibbar av det här.
Visst är det steampunk men andra spel måste väl få utspelas i liknande världar?
Om problemet är att trailern är en dålig kopia av en redan befintlig BI trailer tycker jag å andra sidan att det vore väldigt dåligt gjort.


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem
Skrivet av OAKTHYR:

Jag fattar inte. Är problemet att Clockwork Revolution är steampunk och har en liknande estetik eller att en trailer har haft samma uppbyggnad med samma scener som en Bioshock Infinite trailer?
Nu har jag inte analyserat varje liten del av Bioshock Infinite men personligen får jag inte alls Bioshock vibbar av det här.
Visst är det steampunk men andra spel måste väl få utspelas i liknande världar?
Om problemet är att trailern är en dålig kopia av en redan befintlig BI trailer tycker jag å andra sidan att det vore väldigt dåligt gjort.

Det är väl trailern det handlar om främst, dvs. att scenerna är uppbyggda nästan identiskt, vilket man såklart undrar varför.. Om spelen har samma stil eller liknande tema är väl struntsamma.

Medlem

Alla kan se att spelet är inspirerat av Bioshock infinite. Microsofts svar är knappast en förnekelse av det utan bara ett standard svar för att undvika lagliga repressalier. Lite på samma sätt när filmer som är baserade på verkliga händelser alltid drar fram denna friskrivning.

"The story, all names, characters, and incidents portrayed in this production are fictitious. No identification with actual persons (living or deceased), places, buildings, and products is intended or should be inferred."

Dödgrävaren
Skrivet av MammaMuu:

Alla kan se att spelet är inspirerat av Bioshock infinite. Microsofts svar är knappast en förnekelse av det utan bara ett standard svar för att undvika lagliga repressalier. Lite på samma sätt när filmer som är baserade på verkliga händelser alltid drar fram denna friskrivning.

"The story, all names, characters, and incidents portrayed in this production are fictitious. No identification with actual persons (living or deceased), places, buildings, and products is intended or should be inferred."

Behöver inte vara Infinite inspirerat öht. men de har ju tagit inspiration från samma källor, typisk 20-30-tals framtids-estetik.

Tycker att personen på twitter som gnäller om likheterna dessutom i sin andra post redan börjar posta en massa bilder som inte har några liknelser öht.
Men visst, båda spelen hade en staty i sin trailer och en kvinna med scarf, och en scen på någon form av teater.

12
Skriv svar