Ingen "Xbox Pro" planerad den här generationen

Medlem
Skrivet av Neverwild:

Läs igen vad han skrev.

LOL. Antingen har han editera eller så läser jag som en kratta med trött jobbhjärna. Då är jag helt med på din sida 😁

Medlem

Håller med. Konsolen anlände i värsta Corona-epidemin, fanns i princip inte att få tag på första tiden och har hittills inte behövt spänna sina muskler. Nu (2023-25) kommer storspelen på löpande band och det är dags att släppa loss den på riktigt.

KoP
Medlem

Kör Starfield i 30 stabila fps kommer iaf inte jag har några problem med det.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Johan Lorentzon:

Sen måste man också ha i åtanke att de precis utannonserat en nya One S som de vill sälja. Vore ju puckat att gå ut med nu och säga "Vi har också en Xbox Seriex X Pro planerad". De vill ju sälja S:modellen och inte att folk ska vänta på en kommande Pro (helst köpa båda förstås).

Så även om de har modellen planerad så lär de ju inte prata om det i nuläget.

Exakt så.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Blir jobbigt för Microsoft att underhålla tre versioner tror jag. Men för Sony som inte har någon budget variant så är nog en Pro ett riktigt smart drag. Då kanske 10% vill byta upp sig och sedan säljer dom sina gamla på begagnatmarknaden till dom som inte riktigt har råd med en ny konsol. Så det blir vin vin för Sony som får sälja dyrare konsoler till köpstarka kunder och samtidigt får ut ett gäng begagnade konsoler till mindre köpstarka.


signatur

PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.

Medlem

Folk måste komma ihåg att spelkonsoler och deras hårdvara är som en triangel, där hörnerna består av FPS, GRAFIK och UPPLÖSNING.
Man kan inte få alla 3 att bli superbra.
Vill man ha mycket fps och bra grafik, ja då får man minska på upplösning.
Vill man ha mycket fps och bra upplösning, då får man minska på grafiken.
Och vill man ha bra grafik och bra upplösning, då kommer fps:en vara låg.

På en dator kan man få dessa 3 alternativ att bli bra, men då lägger man även mycket pengar på sin hårdvara.
Men en spelproducent till konsoler kommer alltid få ta diskussionen vad som är viktigt. Klart spelet hade kunnat ha 60 fps, men då hade det troligtvis varit 1080p och fått kritik för det istället.

Medlem

Klart man säger att det inte finns några planer när man närmar sig den åldern då dom uppgraderingarna kom i förra generationen, dom vill väl att folk ska fortsätta köpa det som finns på hyllan.

Medlem
Skrivet av Håkan:

Folk måste komma ihåg att spelkonsoler och deras hårdvara är som en triangel, där hörnerna består av FPS, GRAFIK och UPPLÖSNING.
Man kan inte få alla 3 att bli superbra.
Vill man ha mycket fps och bra grafik, ja då får man minska på upplösning.
Vill man ha mycket fps och bra upplösning, då får man minska på grafiken.
Och vill man ha bra grafik och bra upplösning, då kommer fps:en vara låg.

På en dator kan man få dessa 3 alternativ att bli bra, men då lägger man även mycket pengar på sin hårdvara.
Men en spelproducent till konsoler kommer alltid få ta diskussionen vad som är viktigt. Klart spelet hade kunnat ha 60 fps, men då hade det troligtvis varit 1080p och fått kritik för det istället.

Med tanke på att man sitter längre från TVn jämfört med datorn så tar jag 1080p 60fps över 4k 30fps alla dagar i veckan även på Series X, såg knappt någon skillnad mellan Series S och X när jag bytte upp mig i spelen jag vanligtvis spelar (upplösning).

Medlem
Skrivet av doversund:

Förra generationen hade på förhand dåliga förutsättningar när det kommer till processorerna, samt att runt 2015-2016 började en större del, globalt, köpa TV-apparater med 4K-upplösning. Det fanns ett behov av en uppdatering. Detta behov finns ej denna generation, då förutsättningarna med RDNA2 är i mer framkant än förra generationen, samt andra tekniker som ej implementeras i större skala än. När det kommer till tv-apparater, så vet vi att majoriteten fortfarande har 1080P, där av att Xbox släppte två konsoler utifrån de behoven.

Min morsa har ngn tidig lg modell med 1080p tv...hon är idag pensionär vilkert säkert många utav de andra oxå är.., tvn blev ju den med pensionär för flera år sedan, men den bara inte fattar det och släcker ned sig för gott. Dock så spelar morsan inte ngt så ointressant och säkert snart utdöd trend som tv spel..
medans tex mina vänner och bekanta i 30-40 års åldern verkar köra 4k tv's till 90% jag själv har passerats sonys första oled generation,k1 och är inne på tredje nu! Lr det tror jag den r iaf k90j nåntin .... älskade bara ljudet i deras k1,världsklass där

Medlem

Misstänker att oavsett generation kommer det i vissa spel begränsas till 30fps på konsol.
Dom ökar bara allt grafiklull tills hårdvaran inte pallar mer.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Jag tror inte att Microsoft kommer låta hårvarotävlingen gå förlorad. I Power On så är återkomsten till att ha den kraftigaste konsolen central i deras strategi. De verkar ha lärt sig en hel del av Xbox One-lanseringen.

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Sen måste man också ha i åtanke att de precis utannonserat en nya One S som de vill sälja. Vore ju puckat att gå ut med nu och säga "Vi har också en Xbox Seriex X Pro planerad". De vill ju sälja S:modellen och inte att folk ska vänta på en kommande Pro (helst köpa båda förstås).

Så även om de har modellen planerad så lär de ju inte prata om det i nuläget.

Olika målgruppen med S och X. Tror inte S köparna skulle vara intresserad av Pro ändå, iaf väldigt få.


signatur

Switch OLED, PS4 slim, PS3, New 3DS XL, Wii, GC, N64, GBA & NES
PC: 5800X3D ■ 32GB■ RTX 3070 ■ 27"1440p@165 Hz

Medlem
Skrivet av MulletDeluxe:

30 fps i starfield säger att det behövs.

Spelar ju ingen roll "om" det skulle komma en Pro modell, det går alltid prioritera grafik för mycket så fps blir lidande.

Medlem
Skrivet av Gaara:

Spelar ju ingen roll "om" det skulle komma en Pro modell, det går alltid prioritera grafik för mycket så fps blir lidande.

Något som pekar emot att det inte skulle bli bättre med Series XX är att One X körde RDR2 i 30 FPS, dock så valde de att främst fokusera på grafiken i One X i jämförelse med One eftersom att GPUn fick en betydligt större uppgradering än vad CPUn fick.
Jag tror i alla fall att CPUn är en ganska stor faktor när man vill få upp just FPS:en, alltså att det blir en allt större flaskhals desto mer kraft GPUn får.

Jag vet att jag är lite tjatig här i hur viktigt det är med högre FPS, men jag får lite panik här alltså. Jag vill verkligen inte att denna generation går ner till 30 FPS igen och att det inte finns några alternativ för att slippa detta. 30 FPS känns verkligen som sirap i jämförelse. UE5 demot av Matrix var ju en indikation på att det kan bli svårt att driva spelen i hög FPS, men att vi ändå kommer få se ett stort steg i utvecklingen framöver. Jag hoppas/hoppades ändå på att dem skulle kunna optimera mer än så och att det skulle var möjligt att kommer upp högre framöver. I alla fall med hjälp av utvecklingen av skalnings tekniker.

Jag tycker också att det är lite svårt att se vilka som genuint tycker att 30 FPS är helt ok och vilka som trummar på bara för att supporta sitt favoritföretag. Själv så tycker jag att det är förbluffande att man inte vill göra en stor sak av detta, speciellt nu när man fått testa skillnaden. Det närmsta jag kan komma överens med 30 FPS är att "det går att leva med", men det är verkligen inte så jag vill uppleva mina spel och om/när det kommer möjlighet att få bättre FPS så känns det nästan alltid som en befrielse.
Det närmaste man kan komma för att förminska problemet med dålig responstid och FPS är att skapa fördröjningar med tillexempel animationer eller att slöa ner gameplay i allmänhet. Det löser ju inte problemet, men det gör det mindre.
Ett bra exempel på detta är GoW 2018 som man som spelare mentalt fick kompensera för dålig responstid, dock så är 60FPS versionen en fröjd i jämförelse.

Jag är helt enkelt lite besviken på att man inte har möjlighet att ställa in eller att man inte kan betala lite extra för att lösa problemet om man vill. Ska jag vara lite konspiratorisk så har detta med cloud gaming att göra. Xbox vill helt enkelt slöa ner spelen så att spelarna blir vana vid det så att övergången till streaming inte blir så stor.

Medlem

4K@60FPS eller 1440p@120FPS borde varit standard på dessa konsoller, men kanske nästa generation.

Medlem
Skrivet av doversund:

Förra generationen hade på förhand dåliga förutsättningar när det kommer till processorerna, samt att runt 2015-2016 började en större del, globalt, köpa TV-apparater med 4K-upplösning. Det fanns ett behov av en uppdatering. Detta behov finns ej denna generation, då förutsättningarna med RDNA2 är i mer framkant än förra generationen, samt andra tekniker som ej implementeras i större skala än. När det kommer till tv-apparater, så vet vi att majoriteten fortfarande har 1080P, där av att Xbox släppte två konsoler utifrån de behoven.

Jag tror alla i Sverige 2023 har en 4k tv , 1080p apparater har inte sålts på 10år. Det är 8k som säljs nu då det kom för 3år sen. Så om några år är 4k oså helt ute

Medlem

Jag hoppas bara att detta är marketing för Series S, tror som sagt inte att Xbox vill ligga efter Sony ifall ryktena stämmer och att dem släpper sin Pro i slutet av nästa år.

Problemet för egen del är att jag vill inte ha en dator att spela på då det känns för meckigt nu för tiden(optimerat system för spelande är ju väldigt smidigt på konsol) och jag föredrar att spela med handkontroll på TV, samtidigt som priserna för datorer skapar ett stort tomrum emellan priset för konsol och vad en gaming dator kostar(tänker att man helst bör ha en dator för ca 25k om man har datorspelande som hobby nu för tiden). Det kräver också att man har ett dedikerat utrymme för detta, medans TV är standard i hemmet. Konsol har helt enkelt nästan alla features jag vill ha, men inte prestandan.

Jag hade nog till och med köpt en konsol för upp till 15K ifall den hade orkat med att maxa ut min TV, alltså 4K/120FPS. Jag är såklart medveten om att för att nå dit även för 15K så behövs skalnings teknik.

Från Strauss på Take-Two(May 17, 2023)
"One other console question we put to Zelnick is that of mid-generation console refreshes. It was about this point in the last console cycle that Microsoft first announced what would be the Xbox One X, and Sony soon followed with the PlayStation 4 Pro. We ask if we should expect to see such iterative hardware this time around, and whether or how they impacted Take-Two's business in the previous generation.

"We probably will," Zelnick says, "and they did not affect the business very much."

För PC spelare så finns det en stor fördel samt en stor nackdel med den här utvecklingen.
När det kommer till prestanda så kommer inte konsolerna hålla tillbaka datorerna lika mycket och man kan sträcka på benen med starkare hårdvara. Nackdelen blir istället att spel blir anpassade för att rulla på i 30FPS och då krävs det att slöa ner gameplay och anpassa svårighetesgraden efter den begränsningen. Många beskriver tillexempel att Horizon Zero Dawn blev betydligt lättare med 60FPS patch, mycket lättare att time:a och sikta när man skjuter. Svårighetsgraden måste alltså justeras ifall upplevelsen ska vara den samma.

Medlem
Skrivet av submariner:

Jag tror alla i Sverige 2023 har en 4k tv , 1080p apparater har inte sålts på 10år. Det är 8k som säljs nu då det kom för 3år sen. Så om några år är 4k oså helt ute

Nja, jag vet, genom anekdotisk bevisföring att alla inte har en 4K-tv, exempelvis släkt och vänner som inte förstår poängen med att uppgradera sin tv. Tittar vi sen globalt, så tror jag siffran är ännu lägre i förhållande till 1080. Men, i med att saker går sönder och blir tekniskt irrelevanta så byts tv-apparaterna sakta men säkert ut. Sen har väl både Xbox och PS stöd för 8k men om de kan driva något i den upplösningen, återstår väl att se?


signatur

Jag skiter i vad du känner, jag vill veta vad du tycker/tänker!

12
Skriv svar